sebevědomí
Problém a řešení,  Psychologie,  Rubriky

Jste zakřiknutí? Nenechte to tak!

Prvním a nejdůležitějším krokem na cestě za silnějším sebevědomím je podle odborníků poznání sebe sama.

Odmítli jste už někdy pracovní nabídku, protože jste si mysleli, že byste danou práci nezvládli? Nešli jste na večírek, protože jste si říkali, že byste tam byli nejnudnější a nejošklivější? Když vás pozoruje zástupce opačného pohlaví, pomyslíte si, že buď šilhá, a tudíž nejste objektem jeho zájmu, nebo máte na hlavě něco naprosto nepředstavitelného, a proto jste upoutali jeho pozornost? Netrpíte náhodou nízkým sebevědomím? Zkuste to změnit a uvidíte, že se vám život obrátí o 180 stupňů. Samozřejmě tím lepším směrem. Zvyšovat sebevědomí totiž jde!

Nejste v tom sami

Nelichotivý a kritický pohled na sebe sama je základem nízkého sebevědomí. Podle většiny psychologů získáváme tento negativní pohled hlavně v důsledku citových zážitků v dětství. Pokud jste slýchávali jen kritiku, bylo vám vyčítáno, že se vám něco nepovedlo, že jste něco nepochopili a podobně, není divu, že si stigma „životního packala“ nesete dalším životem. Nízkým sebevědomím trpí často úzkostliví lidé, myslí si, že jsou průměrní, oškliví, že se jim nikdy nic nemůže podařit. Pak se velmi snadno dostávají do stresu a nedůvěra v sebe sama bývá faktor startující depresivní stavy.

Sebeuvědomění

Prvním krokem k tomu, abyste mohli odhodit zábrany z dětství, je umění mít se rád. To ovšem nedokážete, dokud se nepoznáte. Vědomí vlastní identity, schopnost pozorovat a analyzovat vlastní činnosti, se nazývá sebeuvědomování neboli jáství. A právě to v sobě musíte zaktivovat, abyste dokázali rozlišit a pochopit, kým jste, co, jak a proč co děláte a čeho chcete dosáhnout. Sebepoznání vás zavede do dětství, dospívání i nedávné minulosti. Je na vás, abyste si uvědomili, jaké byly vaše touhy a cíle, co jste rádi dělali. A i když se na tom všem podepsala výchova a jiné vnější vlivy, můžete vše skryté odkrýt a začít na sobě pracovat.

Nikdo jiný mě nepochválí. Pochválím se sám!

Zakažte si o sobě smýšlet negativně. Máte pocit, že máte větší zadek? No a co! Zpěvačka Beyoncé nebo herečka Jennifer Lopez z toho udělaly svoji přednost. Nejde vám nějaká činnost a říkáte si, že se ji nikdy nenaučíte a neuděláte správně? Uvědomte si, kolik dovedností jste se už za svůj život naučili. K některým možná vedla delší cesta, ale nakonec jste cíle dosáhli. Za každý krůček, který uděláte, za všechno, co se vám povede, se od této chvíle vždy pochvalte. Sepište si seznam vlastností a dovedností, kterých si na sobě vážíte vy, ale i vaše okolí, a zkuste je vylepšovat. Povídají si s vámi lidé často a rádi? Zřejmě jste empatičtí a máte komunikační schopnosti, tak je zdokonalujte!

Dávejte si reálné cíle

Lidé s nízkým sebevědomím si velmi často dávají laťku příliš vysoko, čehož následkem je frustrace z neúspěchu. Jiní mají naopak na víc, ale protože si nevěří, raději plní úkoly, o kterých stoprocentně vědí, že je zvládnout. Daná činnost je vykonaná, ale pocit zadostiučinění se nedostavuje, protože mozek neošálíte – on ví, že máte na víc. Proto se v klidu rozmyslete a sepište si, v čem jste dobří, kam byste se chtěli posunout. Na seznam se dívejte vždy, když o sobě začnete pochybovat. Vymezte si reálný časový úsek, za který chcete něčeho dosáhnout. Myslete na to, že nezhubnete za týden, ale za rok, že se cizí jazyk nebo nový počítačový program nenaučíte přes noc, ale za několik měsíců. A i když ke svému cíli dojdete, neusněte na vavřínech a pracujte dál. S každým dalším úspěchem, i kdyby to mělo být „pouze“ vypěstování květiny, se dostaví blažený pocit: zvládli jste to, protože jste dobří!


Opusťte svou komfortní zónu! Komfortní zóna je oblast zážitků a jednání, v níž se každý z nás nejčastěji pohybuje a kde se cítí bezpečně. Ti, kteří ji mají malou, se velmi často bojí vyjít za její hranice, zkusit nové věci a pustit se do neznáma. Posilování sebevědomí s sebou nese schopnost svou komfortní zónu opustit, poznat nové věci a získat zkušenosti. Začněte malými krůčky a posléze se pouštějte do odvážnějších kroků. Po čase zjistíte, že děláte činnosti, na které byste dřív neměli odvahu. Foto: Shutterstock

Chce to trochu nadhledu

Uvědomění si sebe sama, svých pocitů, schopností a plánů je jedna věc, ale přehnané sebepozorování už je věc druhá. Oddělte proto jáství od přehnaného egoismu. Budete-li se neustále pozorovat, zkoumat a přemýšlet o tom, co si o vás ostatní asi tak pomyslí, litovat se, budete zároveň hatit vše, na čem jste začali pracovat. Neustálé pochybnosti vás k vyššímu sebevědomí nedovedou. Sebevědomý člověk se má rád, váží si sebe a svých schopností, ale nepovažuje se za středobod všeho dění. Chce to trochu nadhledu. Když si každé ráno před zrcadlem řeknete, že je vám jedno, co si o vás ostatní v autobuse budou myslet, když nebudete přemýšlet nad tím, jestli vás zrovna kolegové nepomlouvají a nekují proti vám pikle, uleví se vám. Ať se koukají, ať si povídají, nikde není psáno, že právě vy jste v hledáčku daného zájmu. Zkuste se také zamyslet, čím eventuálně dáváte druhým prostor k tomu, aby se vámi zabývali, a buďte k sobě upřímní. Možná vás chválí, jak vám to dnes sluší, možná se domlouvají, čím vám udělat radost, možná si ale říkají, že máte už zase divnou náladu a házíte na ně nevraživé pohledy – zkuste se tedy do hovoru zapojit a být milí.

Dělejte si radost

Spokojenost a pocit štěstí jsou oblázky, které dláždí vaši cestu za vyšším sebevědomím. Proto se snažte, ať jich máte co nejvíc. Myslete na sebe a dělejte si radost. Vyrazte na nákupy a obohaťte svůj šatník o nové kousky, zajděte si ke kadeřníkovi, k vizážistovi a na masáž. Začněte cvičit. Běhejte, plavte, cvičte jógu, pilates, je jedno, kterou pohybovou aktivitu zvolíte, důležité je, že vám rozhodně zlepší náladu a pocit ze sebe samých. Časem budete chodit sebevědomě vzpřímení! A vaše kroky by měly vést i na společenské akce, zkrátka mezi lidi. Užívejte si života a je jedno, jestli to bude v kině, divadle, na fotbale nebo v baru.

Text: Kateřina Grimmová, foto: Shutterstock

Jak získat sebevědomí?

  1. Poznejte sebe sama.
  2. Važte si svých schopností, dovedností a vlastností.
  3. Zapisujte si svá přání a cíle a postupně je odškrtávejte.
  4. Stanovujte si reálné cíle v reálném časovém období.
  5. Zapisujte si úspěchy a odměňujte se za ně.
  6. Motivujte se: Co získáte, až dosáhnete toho, co jste si vytyčili?
  7. Nesrovnávejte se s ostatními – každý jsme originál a každý umíme něco jiného.
  8. Poučte se z neúspěchu – co děláte a proč právě takhle? Případné chyby zkuste napravit.
  9. Vnímejte své vnitřní pochody – pomůže vám to zvládat vypjaté situace.
  10. Relaxujte – jen tak budete mít dostatek sil na zvládání svých cílů.

seznam box 1
Koupit časopis