Pohyb a kondice,  Prevence,  Problém a řešení

Zdravý jídelníček na cestách

Letní cestování je čas objevování nových míst s rodinou a přáteli. To, že se vymaníte z přísných rozvrhů, neznamená, že si i vaše zdravá strava musí vzít dovolenou.

„Užijte si vše co léto nabízí včetně dovolené, aniž byste opustili od závazku ke zdravému životnímu stylu a stravování,“ říká Susan Bowerman, expertka na výživu společnosti Herbalife Nutrition. Stačí se řídit následujícími opatřeními:

Nápoje

Léto vyvolává vzpomínky na ovocné koktejly s malými papírovými deštníky. Zatímco mnohé z těchto nápojů jsou velmi chutné, mohou být také nabité kaloriemi z alkoholu, sladkých sirupů a šťáv. Vyhněte se pokušení a omezte jejich počet na minimum. Základem pitného režimu by měla být voda, minerální voda nebo čistý čaj. Během horkých letních dnů je hydratace nezbytná pro doplnění tekutin vyloučených pocením, navíc pomáhá předcházet přehřátí.

Svačiny

Když strávíte den procházkou po městě nebo v zábavním parku, pravděpodobně narazíte na spoustu lákavého občerstvení a pouličního jídla. Mnoho svačinek je však nabitých kaloriemi, takže se snažte omezit na sousto nebo dvě a podělte se se svými přáteli a rodinou. Než vyrazíte, dejte si proteinovou snídani a s sebou si přibalte zdravé svačiny jako jsou proteinové tyčinky, ořechy nebo ovoce. Pokud nebudete mít příliš velký hlad, budete méně v pokušení.

Ani na dovolené se nemusíte vzdát pravidelného cvičení. Vezměte si s sebou tenisky nebo oblečení na cvičení a využijte hotelovou posilovnu nebo bazén. Některá střediska nabízejí skupinové lekce cvičení jako zábavný způsob, jak rozhýbat své tělo. Můžete vybírat od jógy až po vodní aerobik. Pokud raději cvičíte sami, některé místní posilovny umožňují přihlásit se na týden nebo dva. Sledujte také svou každodenní aktivitu prostřednictvím nachozených kroků a pokud můžete, přemísťujte se chůzí.
Foto: Shutterstock

Dejte přednost zelenině

Spíše než pečivem s máslem nebo smaženými předkrmy, začněte každé jídlo zeleninou. Saláty a zeleninové přílohy jsou skvělým způsobem, jak se nasytit zdravým jídlem, než se vrhnete na jiné pochoutky. Snažte se aby 50 % vámi zkonzumovaného jídla tvořila zelenina, což vám umožní ochutnat místní pochoutky a zároveň nepřekročit stanovený denní příjem.

Dbejte na spánek

Ať už vás čeká pohodlná hotelová postel nebo kempování na nafukovací matraci s rodinou, dbejte na kvalitní odpočinek. Výzkum prokázal souvislost mezi nedostatkem spánku a přejídáním – když jsme příliš unavení, volíme ne vždy zdravé jídlo ve snaze zvýšit hladinu energie. Cestování, zejména do různých časových pásem, narušuje náš standardní spánkový režim. Pokud je to možné, snažte se dodržovat obvyklou dobu spánku a vstávat ve stejnou dobu. Vyzkoušejte masku na oči ke ztmavení prostředí a špunty do uší ke snížení hluku. A až půjdete ráno na snídani s ospalýma očima, vynechte sladké, rafinované sacharidy ve formě vaflí a snídaňového pečiva. Místo toho si dopřejte vodu, obyčejnou kávou nebo čaj a hledejte zdravé bílkoviny, jako jsou vejce nebo jogurt.

Text: redakce Zdraví, foto: Shutterstock

seznam box
Koupit časopis