Pohyb a kondice,  Rubriky

Trampolíny stále frčí. Jaké má toto cvičení výhody?

Skákání na trampolíně je velká zábava. A v podstatě pro celou rodinu. Její předností je, že se může provozovat vlastně po celý rok, a tak není divu, že skákání na trampolíně zaznamenává v posledních několika letech obrovský rozmach a získává si stále více nadšenců.

Trampolíny různých velikostí už vlastně můžete vidět téměř na každém kroku, objevují se na zahradách rodinných domů, chat i chalup. Jsou ale i na hřištích nebo ve sportovních trampolínových centrech, kde navíc bývá k dispozici celá řada nejrůznějších trampolínových atrakcí. Skákání na trampolíně neboli jumping si získalo velkou oblibu možná právě proto, že představuje dobře dostupnou pohybovou aktivitu, která baví snad každého, kdo ji alespoň na chvilku vyzkoušel. A navíc to platí pro téměř jakýkoli věk.

Trampolíny mají celou řadu předností

Především platí, že nemusíte mít kdovíjakou fyzickou kondici, abyste na nich mohli skákat, tu naopak získáte právě pravidelným skákáním na trampolíně. Stejně tak jako ještě lepší výdrž. Ale výhod je mnohem více. „Skákání na trampolíně také výrazně posiluje kardiovaskulární systém, zvětšuje kapacitu plic, zlepšuje koordinaci pohybů a v neposlední řadě se při něm vyplavuje obrovské množství endorfinů – hormonů štěstí, takže skákání na trampolíně dodává i dobrou náladu. Kvůli střídání rychlých kardiocviků a intenzivního silového tréninku se dostanete rychle do kondice, a pokud navíc ještě zařadíte správně vyvážený jídelníček, díky jumpingu snadno i zhubnete. Skákání na trampolíně je zároveň velmi šetrné ke kloubům, veškeré skoky a cviky na trampolíně jsou tlumené, a proto se tento sport často doporučuje také v rámci rehabilitace u pacientů s mentálním nebo tělesným postižením,“ popisuje přednosti skákání na trampolíně lektorka jumpingu a FitMami Lucie Mátéová. Pokud třeba máte nějaké to kilo navíc, nemusíte se trampolíny bát, pro klouby je to mnohem šetrnější pohyb než například běh nebo jiné sportování s dopady na tvrdý povrch. Skákáním na trampolíně se ale také zlepšuje činnost lymfatického systému, z podkoží se lépe odplavují škodliviny, tělo se čistí a zlepšuje se tím i celulitida a vyhlazuje se pokožka.

Trampolína zpevňuje a posiluje

Protože je skákání na trampolíně sportovní aktivita, je dobré se také před skákáním rozcvičit a důkladně se protáhnout. „Rozcvička se dá velmi dobře zvládnout i přímo na trampolíně, není to vůbec nic složitého,“ říká Lucie Mátéová a dále dodává: „Je lepší nejprve začít pomalejším tempem skákání a připravováním těla na intenzivnější trénink a cviky. Zahřát tělo i svaly je pro jakýkoliv sport naprosto nezbytné. Následovat by ještě mělo protažení svalů, aby nedošlo k jejich přetížení – i toto protažení můžete provádět přímo na trampolíně, kdy se už pouhým stáním na trampolíně posilují balancí ty nejhlubší břišní svaly, stejně tak i svaly pánevního dna, aniž si to vlastně člověk uvědomuje, a dochází tak tím i ke zpevňování celého těla. Navíc když si ještě ke skákání na trampolíně pustíte rytmickou hudbu, je to opravdový restart po pracovním dnu. Skákání s hudbou je vždy mnohem příjemnější.“


Trampolíny jsou vhodné i pro děti, samozřejmě ale vždy záleží na věku dítěte a velikosti trampolíny.
Foto: Sutterstock

Začněte s lektorem

Aby skákání na trampolíně bylo co nejefektivnější a víc vás bavilo, domluvte si zpočátku lektora. „Doporučovala bych to i při rekreačním skákání na zahradě nebo doma. Vyškolený a certifikovaný lektor je záruka bezpečného a zdravého sportování na trampolíně. Lektor nejenže vysvětlí zásady správného skákání, ale poradí třeba i několik sestav, aby skákání na trampolíně bylo ještě účinnější. Ačkoliv má jumping nespočet zdravotních benefitů, bez nezbytných instrukcí a detailního vysvětlení všech cviků dokáže i ublížit. Při skákání na trampolíně je důležité zejména zpevnit střed těla, zafixovat ramena a skákat směrem do trampolíny, nikoliv nahoru do stropu. Vyškolený lektor pomůže z tohoto sportu vytěžit maximum a naučí vás lépe vnímat a zapojovat vlastní tělo,“ upozorňuje Lucie Mátéová.

Hlavně pohodlný oděv i obuv

Na trampolínu nepotřebujete sice žádné speciální oblečení, nicméně třeba džíny nejsou zrovna ideální. Oblečení by mělo být rozhodně pohodlné, nikde by vás nemělo škrtit a mělo by být prodyšné. Vhodná je také pevnější podprsenka, nejlépe bez kostic. Počítejte také s tím, že se během skákání zpotíte, takže doplnění pitného režimu by pak mělo být naprostou samozřejmostí. Obuv by měla být nejlépe pevná, aby vám nepadala z nohy. Lucie Mátéová k tomu říká: „Nedoporučuje se skákat na boso. Noha – zejména chodidlo – potřebuje kvalitní a dobrou oporu, aby nedošlo k bolestivým úrazům. Vhodná obuv pro skákání na trampolíně je obuv na běhání nebo fitness. Rozhodně ale nejsou vhodné tvrdé, například sálové, boty s tvrdou podrážkou. Jako u každého sportu je dobré vyčlenit si pro skákání na trampolíně jedny boty a ty nepoužívat na jiný sport.“

Bezpečnost na prvním místě

Trampolína je sportovní nářadí a na něm je třeba dodržovat určitá bezpečnostní pravidla. Venkovní trampolína, která se umísťuje nejčastěji na zahradu na trávník, by rozhodně neměla postrádat ochrannou síť, která zajišťuje, že skákající nepřelétne přes okraj trampolíny ven. Musí být také postavena na rovném a pevném povrchu, aby byla co nejvíce zajištěna její stabilita. Pryč jsou už naštěstí doby, kdy po okrajích trampolíny byly viditelné pružiny. V dnešní době už bývají pružiny skryté, protože hrozí vyšší riziko poranění. Praktické jsou i schůdky, přes něž se do trampolíny lépe dostanete. Nikdy neskákejte z trampolíny přímo na zem, ale i při odchodu z trampolíny používejte schůdky. Pro větší bezpečnost nejmenších dětí, a také třeba psů i koček, je praktická spodní ochranná síť, která se instaluje pod trampolínu. Pokud máte na zahradě dostatek prostoru, jsou v tomto případě ideální do země zapuštěné trampolíny, které se vyznačují vyšší bezpečností.

Text: Jana Pištěková, foto: Shutterstock a archiv redakce

seznam box 1
Koupit časopis