Problém a řešení,  Psychologie

Hledáte nové zaměstnání?

Pak se můžete setkat s běžnou realitou na trhu práce: málo atraktivních nabídek a velké množství uchazečů. Přesto můžete v konkurenčním boji vyhrát, pokud se s předstihem kvalitně připravíte…

Každý uchazeč o zaměstnání si přeje být úspěšný. Uspět ale nemůže kdokoli – více než kdekoli jinde zde platí, že štěstí přeje připraveným. Ať už patříte k nezaměstnaným, kteří se poohlížejí po novém povolání, nebo si přejete současné pracovní místo změnit, můžete pro své uplatnění mnoho udělat.

Je to jako s hledáním jehly v kupce sena?

Někdy ano, ale nemusí tomu tak být vždy. Při hledání práce je vhodné využít co nejvíce zdrojů. Osvědčeným způsobem je poptat se u známých a navštívit internetové stránky firem, ve kterých byste chtěli pracovat. Obvykle je zde sekce „kariéra“, „volná místa“ či „pracovní příležitosti“ a může se stát, že se na nich objeví ta pravá nabídka i pro vás. Další možností jsou pracovní portály, které však navštěvuje větší množství uchazečů, a nabídky personálních agentur.

Co budete potřebovat

Životopis, jinak také curriculum vitae (CV). Měl by odpovídat standardům Evropské unie (vzor naleznete na internetu ve vyhledávači pod názvem EU životopis). Vždy by měl být strukturovaný, to znamená, že by měl shora začínat aktuální pracovní pozicí a u pracovních zkušeností by měl být uveden název zaměstnavatele, období, kdy uchazeč na dané pozici pracoval (od−do) a hlavní informace o pracovní náplni. Kromě pracovní historie by měl obsahovat i další náležitosti – velkým prohřeškem například je, když uchazeč vynechá kontaktní údaje a údaje o vzdělání, popřípadě neuvede další schopnosti. Příhodné je například zmínit informaci o úrovni znalosti cizích jazyků, informačních technologií a souvisejících osvědčení z kurzů, stejně tak jako obdržení řidičského oprávnění a informace o zájmových činnostech, které by mohly s danou pracovní činností souviset. V případě znalosti více cizích jazyků by měl uchazeč CV zhotovit ve více jazykových verzích. Kromě životopisu je nezbytné sepsání motivačního dopisu. Jeho obsah by měly tvořit údaje: oslovení, přesný název pozice, na kterou uchazeč reaguje, a představení své osoby včetně vysvětlení, proč se na danou pozici hlásí a co může nabídnout. V motivačním dopisu se doporučuje odkázat na části životopisu, které s pracovní pozicí souvisejí. Cílem životopisu ani motivačního dopisu není vyzradit či vyčerpat o sobě veškeré informace. Naopak se cení stručnost a výstižnost.

Čím více informací budete vědět, tím lépe…

Jaká fakta hrají při výběrovém řízení největší roli? Asi se budete divit, ale nejprve byste si měli zjistit co nejvíce informací o sobě. Bude dobré, když si sepíšete své představy. Tak si je předem ujasníte a na pohovoru už budete vědět jak odpovídat. Tyto informace jsou také důležité pro vás osobně – zda se vůbec na danou pozici přihlásit či nikoli. Ujasněte si, v jakém oboru a na jaké pozici sami sebe nejlépe vidíte a v jakých oborech máte již praxi, vzdělání nebo zájmovou zkušenost. Podstatné jsou i další zdánlivě nedůležité informace, jako je vaše ochota k časté práci přesčas, k dojíždění nebo jestli rádi pracujete v kolektivu či spíše na okraji pracovního týmu a jestli vám vyhovuje práce ve větší společnosti nebo práce v malé firmě rodinného charakteru. Položte si také otázku, zda upřednostňujete práci na hlavní pracovní poměr či na částečný a jestli jste ochotni pracovat na živnostenský list. Kromě žebříčku svých osobních hodnot si zjistěte co nejvíce informací o zaměstnavateli. Čím více toho budete vědět, tím lépe. Vytiskněte si pracovní nabídku, na kterou reagujete nebo si ji uložte do své e-mailové schránky, abyste měli přehled, na které pozice jste se hlásili. Zaměstnavatel se může ozvat i po několika týdnech a vy budete ve výhodě, pokud si tyto informace budete schopni rychle osvěžit.


Při hledání práce je vhodné využít co nejvíce zdrojů. Osvědčeným způsobem je poptat se u známých a navštívit internetové stránky firem, ve kterých byste chtěli pracovat. Obvykle je zde sekce „kariéra“, „volná místa“ či „pracovní příležitosti“ a může se stát, že se na nich objeví ta pravá nabídka i pro vás. Další možností jsou pracovní portály, které však navštěvuje větší množství uchazečů, a nabídky personálních agentur. Foto: Shutterstock

Na pohovoru vítězí ti, kteří jsou přirození…

Přijímací pohovor obvykle řídí personalista a manažer příslušného oddělení. Může se stát, že bude přítomno více kolegů, popřípadě psycholog. Není neobvyklé, když se pohovor odehrává formou assessment centra (více uchazečů je testováno v průběhu stejného časového úseku), jeho součástí může být zjištění o chování uchazeče ve skupině (například prezentace před ostatními), testy úrovně jazykové či počítačové gramotnosti a další. Co můžete udělat pro svůj úspěch na pohovoru udělat? Velmi úspěšní jsou uchazeči, kteří jsou oblečení konvenčně (vhodný je kostým či oblek a světlá košile). Barva oblečení by měla být neutrální (šedá, světle hnědá). Podle psychologů dělá velký dojem tmavě modrý kostým a bílá košile. Zcela nevhodná je červená (zvláště rudá) barva, která při rozhovoru působí vůči druhé straně agresivně. Personalisté a manažeři také sledují obuv (ta by měla být z pravé kůže, neodřená a čistá), hodinky, doplňky, účes a u žen make-up. Pokud se uchazeč nehlásí vyloženě na kreativní pozici (například moderátor v televizi), neměl by působit výstředně; to se týká zejména účesu a make-upu. Při pohovoru je vhodné se chovat spíše uvolněně a přirozeně (nehrát si na někoho jiného), nevhodné je křížit před sebou ruce a nohy, držet ruce v pěst a sedět v záklonu či s rozkročenýma nohama, což působí autoritativním dojmem. Naopak je vhodné sedět rovně či v mírném předklonu, což značí zájem o informace, které uchazeč vnímá. Uchazeč by měl stále udržovat oční kontakt s osobou, která s ním hovoří.

Nebojte se ptát

V průběhu rozhovoru by měl uchazeč sám (se zájmem) odpovídat, ale i klást otázky. Jaké otázky by vás mohly zaskočit? Například otázka na představu o platovém ohodnocení (doporučuje se uvést svou představu v rozpětí od−do) Nepřipravíte se tak o možnost získat vyšší plat a zároveň se nemusíte obávat, že svou představou „přestřelíte“. Zaměstnavatel by se neměl ptát na rodinné údaje, jako je například rodinný stav, informace o dětech apod. – na tyto otázky nemusíte odpovídat.

Čas může hrát pro vás!

Ať už ve výběrovém řízení uspějete či nikoli, z dlouhodobého hlediska můžete pro svou kariéru hodně udělat. Můžete průběžně pracovat na svých schopnostech, které s vaším zaměstnáním souvisejí. Tak například je rozdíl mezi pětapadesátiletou ženou, která celý život pracovala jako účetní a nezdokonalovala se v oboru, takže její kvalifikace zastarala, a ženou ve stejném věku, která získávala po celou dobu nové informace, účastnila se školení v oboru a ve volném čase se učila cizí jazyky. V tom případě má větší šance na trhu práce – a právem. Některé kvalifikace jsou klíčové, tedy mezioborové, a využijeme je takřka všude; to je především znalost IT, cizích jazyků (zejména anglický a německý jazyk), komunikační schopnosti a další. Pokud se nechcete učit sami, můžete se přihlásit na vzdělávací kurz. Je jen na vás, zda jste ochotni do sebe investovat. Tato investice se vám vrátí – už jen v podobě dobrého pocitu z osobního růstu.

Text: Ivana Dulková, foto: Shutterstock







Koupit časopis