Krása a relaxace

Vůně dotváří osobnost

Parfém je neviditelný, ale nezbytný a nenahraditelný módní doplněk. Avizuje, že žena přichází, a připomíná, když už odešla,“ řekla slavná návrhářka Coco Chanel, a měla pravdu.

Evolučně nejstarší část mozku, v níž se rodí naše nejzákladnější emoce, zodpovídá také za vnímání vůní, i těch záporných. I proto máme s různými čichovými vjemy spojené příjemné, ale i nepříjemné vzpomínky na lidi, zážitky či jednotlivé etapy našeho života. Vůně, které dobrovolně používáme například v podobě parfému, by měly vyvolávat jen ty nejlepší pocity jak u nositele, tak u jeho okolí. Parfém, který dotváří naši osobnost a styl a mnohdy vystihuje i období, v němž se nacházíme, bychom měli vybírat sice uvážlivě, ale přitom bychom měli poslouchat své instinkty a sázet na to, co lahodí našemu čichu, abychom se cítili dobře. Vyzkoušejte tentokrát místo „klasické“ konvenční lahvičky s vůní tuhý nebo olejový parfém niche. Věřte, že nebudete litovat.

Charakteristika vůní

Složení parfémů a postup uvolňování vonných látek popisuje takzvaná olfaktorická pyramida, která dělí vůni do tří částí – hlava, srdce a základ. Hlava, tedy svrchní tóny, vytváří první dojem z vůně, kterou ucítíte zhruba čtvrt hodiny po aplikaci. Po odeznění svrchních tónů přichází ke slovu srdce neboli střední tóny, které se postupně uvolňují dvě až tři hodiny. Závěr pak patří základu, tedy nízkým tónům, což jsou esence, které jsou cítit nejdéle. Existují i jiné, s tak zvaným lineárním uspořádáním, které se po aplikaci na kůži nemění a zůstávají stejné. Dříve se vůně dělily do několika základních skupin jako květinové, dřevité, citrusové, ovocné nebo chyprové. Dnes především on-line parfumerie s nabídkou kvalitních přírodních a niche parfémů nabízejí mnohem podrobnější popisy, které vám pomohou s výběrem. Setkat se tak můžete s charakteristikou podstaty vůně jako je ambrová, kadidlová, kouřová, mořská, kapradinová, pudrová, čistá, svěží, sladká, kořeněná, kožená, květinová bílá či zelená, orientální, atd.

Příběhy a emoce

Niche parfémy jsou originální, nekonvenční, mimořádné a nezávislé. Od mainstreamu je odlišuje především sofistikovaná výroba, která navazuje na tradiční řemeslo věhlasných parfumářských domů, ingredience prvotřídní kvality a neotřelá vonná kompozice, která se nesnaží zalíbit každému. Do lahvičky uzavírají tvůrci niche parfémů osobitý příběh. Inspirují se zážitky, emocemi, přírodou, svými touhami a sny. Právě to dělá z niche parfémů výjimečné umělecké dílo. Ještě donedávna byla tato oblast parfumérství menšinovou záležitostí, čemuž odpovídaly i ceny. Dnes ale můžete pořídit lahvičky s vonným příběhem za velmi příjemnou částku okolo 1500 korun. Vyšplhat se ale může i na 30 tisíc!

Esence v olejích, voscích a máslech

Parfémované oleje a tuhé parfémy mají tradici od dávnověku. Základem je nosný rostlinný olej, nejčastěji jojobový či mandlový, v případě tuhých variant pak různé druhy vosků, jako je včelí, nebo bambucké máslo v kombinaci s vysokým obsahem vonných esencí – vzácných květových, dřevitých či afrodiziakálních éterických olejů. Vůně se naplno rozvíjí po kontaktu s pokožkou a uvolňuje se vlivem jejího tepla. Především koncentrované parfémované oleje a tuhé parfémy z Orientu i ty manufakturní se pyšní opravdu neuvěřitelnou výdrží. Navíc stačí aplikovat velmi malé množství. Vůně se rozvíjí v závislosti na typu kůže, ale také ročním období. Nanášejí se za ušní lalůčky, na vnitřní stranu zápěstí, ale také do loketních důlků nebo podkolenních jamek. Neobsahují alkohol a jsou výborně snášeny i citlivou či alergickou pokožkou.

Koncentrace vůní aneb Co je co?

  • Parfém (Extrait de Parfum, Parfum, Extrait) – obsahuje 22–40 % vonných látek. Jedná se o nejintenzivnější vůni, samozřejmě i nejdražší.
  • Parfémová voda (EDP, Eau de Parfum) – podíl vonných látek je 15–20 %, ale i tak voní velmi intenzivně.
  • Toaletní voda (EDT neboli Eau de Toilette) – podíl vonných látek je 5–15 %.
  • Kolínská voda (EDC, Eau de Cologne) – podíl vonných látek jsou 2–4 %.

Text: Soňa Zavadilová, foto: Shutterstock

Koupit časopis