Krása a relaxace,  Prevence,  Rubriky,  TIPY ZDRAVÍ

Naučte se relaxovat, jde to!

Pokud patříte mezi ty, kteří význam relaxace podceňují, nebo jste dosud nenašli vhodný způsob, jak účinně relaxovat, pak je následující text určen přímo pro vás. Inspirací ale může být i pro toho, kdo se o relaxaci sice snaží, ale naráží na různé překážky nebo rušivé faktory.

Uvolněná a svěží mysl společně s odpočatým tělem zvládnou více povinností a lépe se vyrovnají s náročnými úkoly i zátěžovými situacemi. Význam relaxace je tedy nasnadě – pozitivně ovlivňuje psychickou kondici i stav těla. Principem relaxačních technik a cvičení, kterých existuje celá řada a na něž se zaměříme podrobněji, je propojení psychiky, nervové soustavy a svalstva. Správná relaxace by tedy měla vést k uvolnění na všech těchto frontách. Odměnou nám bude vyšší odolnost v emočně vypjatých momentech i příjemnější pocit „po těle“.

Jak relaxovat?

Účinná relaxace neznamená, že bychom měli hodinu denně praktikovat složitá cvičení. I několik minut, které věnujeme sami sobě, přináší výsledky. Začátečníci by si ale měli uvědomit, že efekt se nemusí dostavit hned. Tělo, které bylo dlouhé měsíce nebo roky v tenzi, potřebuje alespoň dva až tři týdny, aby si na novinku v podobě relaxace zvyklo. Koučka Lenka Eisner, která se svými klienty často hovoří o významu i formách relaxace, vyzdvihuje jednu klíčovou věc. „Při všech relaxačních technikách mějte na paměti to nejdůležitější – správné dýchání. Někdo medituje, jiný je v pohybu, ale pro všechny je společná právě práce s dechem.“ Pokud preferujete klidnější formu relaxace, začít můžete například jednoduchým nácvikem v poloze vleže. V této pozici se snadněji uvolní svaly, zejména ty, které drží tělo a hlavu ve vzpřímené poloze. Pohodlně si lehněte a soustřeďte na dýchání, které se postupně zklidní. Vědomé uvolňování celého těla může začít od prstů na nohou a pokračuje směrem k obličeji. Teprve ve chvíli, kdy se začnete soustřeďovat na obličejové svaly, si možná uvědomíte, v jaké křeči jste všechny mimické svaly měli. Myšlenky na každodenní povinnosti nebo nepříjemnosti ze zaměstnání můžete zahnat tím, že si budete představovat své oblíbené prostředí a příjemné okamžiky. Pokud je pro vás ticho při relaxaci natolik nezvyklým prostředím a působí naopak rušivě, můžete si pustit relaxační hudbu. Meze se nekladou ani v případě vonných svíček, vždyť aromaterapie je jednou z možných relaxačních metod. Relaxaci ukončujte pozvolně, bez prudkých pohybů a postupným aktivováním všech částí těla. I pět až deset minut vyhrazených na toto nenáročné uvolnění je balzámem jak pro tělo, tak pro duši.


Masáže patří k nejoblíbenějším relaxačním metodám. Stimulují imunitní systém, potlačují stres, zbavují únavy a zvyšují pohyblivost.
Foto: Sutterstock

Uvolnit se můžeme i v průběhu dne

Krátké nenáročné „cvičení“ na uvolnění, které zabere sotva minutu, můžeme zařadit do programu i několikrát denně. Díky těmto krátkým úsekům si tělo začne zvykat na relaxaci a bude na ni lépe reagovat. Několik hlubších a klidných nádechů a výdechů, při kterých si uvědomíme polohu těla, srovnáme přihrbená záda a uvolníme stažené svaly okolo krční páteře, zvýší komfort. Víckrát za den můžeme také na minutu zavřít oči, uvolnit svaly na obličeji a soustředit se na dech místo seznamu povinností, které nás ještě ten den čekají. Právě důraz na dech má své opodstatnění – stres, napětí, ale i vztek se totiž prostřednictvím sympatického nervového systému (tzv. sympatiku) podepisuje na zrychleném a mělkém dýchání. Ovlivňuje ale také srdce, které bije rychleji, a svaly, které jsou v tenzi. Pro tělo nejsou takové situace příjemné. Návrat k běžnému fungování proto můžeme podpořit dechovými cvičeními. Co dalšího podle Lenky Eisner může pomoci? „Někomu postačí krátká chvíle, po kterou nepřijímá ani nesdílí informace. Stejně dobře poslouží poslech jedné oblíbené písničky nebo koukání tzv. do blba. To všechno mohou být krátkodobé formy odpočinku.“ Osvědčenými relaxačními metodami jsou také masáže, parní lázeň nebo lekce jógy. Pokud wellness centrum není vaším oblíbeným místem, stejně dobře může posloužit procházka na čerstvém vzduchu. Pokud je pro vás uvolňující a osvobozující třeba pohled z okna s šálkem čaje, dopřávejte si ho. Velmi přirozeným způsobem relaxace je také smích.

Co zaručí úspěch relaxace?

Bez ohledu na zvolený způsob relaxace bychom měli dodržovat několik základních pravidel. Bez nich většinou nepřinese žádná relaxační technika očekávaný výsledek. Takže: na relaxaci si vyhraďte co nejklidnější čas i místo. Vypněte si telefon, aby vás v nejméně vhodný okamžik nevyrušilo volání ani příchozí zprávy. Celkové uvolnění podpoří nejen pohodlná pozice, ale také příjemné oblečení. Úzké džíny, které brání volnému dýchání, nebo šaty, které při jakémkoliv pohybu někde „táhnou“, nedovolí, aby se uvolnilo tělo, natož mysl. Nenuťte se nikdy do technik, které vám z jakéhokoliv důvodu nevyhovují.

Nenechte se odradit

Pokud se snažíte relaxaci začlenit do svého života, ale máte pocit, že to nepřináší výsledky, buďte trpěliví. I relaxaci je potřeba se naučit a to vyžaduje čas. Koučka Lenka Eisner zdůrazňuje, že neexistuje žádný univerzální návod, jaké techniky jsou nejlepší. „Na každého člověka zabírá něco jiného. Při hledání nejlepšího způsobu relaxace každopádně zkuste myslet na to, jak si danou činnost (nebo nečinnost) zpříjemnit. Pouhé pomyšlení na relaxaci pak spustí ty správné procesy v mozku. Cílem je tzv. ošidit mozek a dát mu nějakou příjemnou příčinu, aby relaxaci sám vyžadoval,“ popisuje možný přístup koučka. Nebojte se ani zkoušet víc relaxačních technik, než si najdete tu svou. V různých situacích navíc mohou zabírat různé metody, a tak váš repertoár způsobů relaxace může být poměrně široký.

Text: Soňa Zavadilová, foto: Shutterstock a archiv redakce

seznam box 1
Koupit časopis