turistika
Pohyb a kondice,  Prevence,  Problém a řešení,  Rubriky

Choďte! Prospějete svému zdraví několikanásobně

Turistika není jen příjemná pohybová aktivita na čerstvém vzduchu. Toulky přírodou mají blahodárný vliv na naše zdraví a za jistých podmínek mohou být i účinnou aktivitou pro spalování tuků. A komu pouhá chůze nestačí, může zkusit nordic nebo priessnitz walking.

Chůze je pro člověka nejpřirozenějším druhem pohybu. Může být stejně účinná jako běh nebo cvičení v posilovně – má totiž schopnost rozpohybovat všechny skupiny svalů a aktivizuje celý organismus. Chůze prováděná pravidelně má pozitivní vliv i na srdeční funkci. Zlepšuje činnost srdečního svalu, jeho elasticitu a zvyšuje srdeční práci. Dá se tedy říci, že díky chůzi srdce lépe funguje a pomaleji stárne. Stejný pozitivní vliv má chůze také na funkci plic. Zvyšuje se dechový objem, plicní ventilace a plicní difuze. Chůze navrací pružnost cévám, které s věkem ztrácejí více než polovinu své elasticity. Chůze, ostatně jako každý pohyb, vás také chrání před vznikem diabetu.

Pomáhá i kostem

Chůze však nepomáhá pouze vnitřním orgánům, dobrý vliv má i na kosti a klouby. Zlepšuje hustotu kostí, čímž brzdí rozvoj artrózy a vznik osteoporózy. Hustota kostí a postup osteoporózy jsou ve velké míře ovlivňovány naší fyzickou aktivitou. A navíc je riziko vzniku fraktury nepřímo úměrné svalové síle, protože fungující svaly kloub významně zpevňují. Ten, kdo omezuje pohyb autem a vyhledává pěší turistiku, dělá pro své zdraví to nejlepší. Pravidelná chůze má příznivý vliv i na tělesnou hmotnost a jako každý pravidelný pohyb předchází i nervozitě a stresu. Tělo totiž při rovnoměrném zatížení vylučuje méně stresových hormonů, které oslabují imunitní systém, čímž se zvyšují obranné schopnosti organismu.

Podle lékařů bychom měli denně ujít 10 tisíc kroků. Foto: Shutterstock

Stačí deset tisíc kroků denně

Podle lékařů bychom měli denně ujít 10 tisíc kroků, což je přibližně sedm kilometrů při průměrné rychlosti 4 km/hod. Naše rada tedy zní: namísto lelkování v hypermarketech se vydejte raději do přírody, nejlépe na hory, a choďte. Zajistíte si lepší zdraví, udržíte si kondici a také optimální váhu. Pozitivní vliv pravidelné chůze na zdraví se projevuje už po třech měsících, kdy se snižují hodnoty nebezpečných tuků (lipidů) v krvi, klesá krevní tlak a cukr a zvyšuje se celková tělesná zdatnost. Pokud byste chtěli chůzí hubnout, měli byste dva až pět tisíc kroků přidat. Když se rozhodnete pro tento způsob redukci nadváhy, začněte postupně a nejprve si zjistěte, kolik kroků denně skutečně ujdete. Teprve potom se podle odborníků doporučuje pomalu přidávat, až se dostanete na požadovaný počet dvanácti až patnácti tisíc kroků denně.

Text: Anna Skalská, foto: Shutterstock

Co si pamatovat

Při horské turistice je poměrně vysoká spotřeba tekutin i energie. Počítá se vzhledem k překonané vzdálenosti a výškovému převýšení. Jeden kilometr chůze v horách po rovině nám ubere asi 50 kcal, výstup 100 výškových metrů asi 100 kcal, sestup 100 výškových metrů asi 23 kcal. Při dlouhé túře spálíme o 1500 až 2000 kilokalorií více, než kolik činí obvyklý denní výdej.

Koupit časopis