KYSELINA LISTOVÁ
by neměla chybět nikomu,
nejenom těhulkám!

Kyselina, stejně jako oheň, může být dobrý sluha, ale i zlý pán. Třeba kyselina sírová je velice silná žíravina, která při neopatrném zacházení může naše zdraví nejen poškodit, ale může i zabíjet. Totéž platí o mnoha dalších kyselinách, například o chlorovodíkové, mravenčí, fosforečné a dalších. Existují ale i takové, které jsou naopak pro lidské zdraví nezbytné. K nim patří kyselina listová.

Poprvé byla tato kyselina, která je vlastně ve vodě rozpustný vitamin ze skupiny B-komplexu, proto je také označována jako vitamin B9, získána v roce 1941 z listů špenátu. Už podle názvu je jasné, že hledat ji musíme především v listové zelenině, kromě zmíněného špenátu ji obsahují například ledový a hlávkový salát, čínské i hlávkové zelí a kapusta. Ale poskytnou nám ji i květák, brokolice, zelený hrášek, fazolové lusky, okurky, rajčata a další zeleniny. Významným zdrojem kyseliny listové je také ovoce – avokádo, mango, pomeranče, banány, třešně a višně, maliny, jahody – a vedle ovoce i mléčné výrobky, především plísňové a měkké sýry, a maso, hlavně játra. Problémem je, že tepelnou úpravou se zničí až 90 procent kyseliny listové, proto je nejvhodnější konzumovat co nejvíce syrové potravy, která kyselinu obsahuje, popřípadě ji organismu dodávat také potravinovými doplňky.

Těhotným by neměla chybět

Ideálně by kyselina listová neměla chybět nikomu z nás, ale pro ženy, které se chystají otěhotnět, jsou těhotné nebo po porodu a kojí, je její příjem nezbytností. Dostatek vitaminu B9 je totiž klíčovým faktorem pro správný vývoj nervové soustavy dítěte, která se formuje v prvním trimestru těhotenství. Odborníci varují, že nedostatek kyseliny listové v těhotenství může být příčinou těžkých vývojových vad dítěte a hrozí také zvýšené riziko potratu a dalších závažných komplikací. Ženy, které se chystají otěhotnět, i ty, které se v jiném stavu již nacházejí, by měly příjem potravin, které obsahují kyselinu listovou, minimálně zdvojnásobit, ale mohou ji organismu dopřávat i v podobě vitaminových doplňků stravy. Faktem totiž je, že mnohé zeleniny, které kyselinu listovou obsahují, mají nepříjemné vedlejší účinky – nadýmají, což není příjemné v normálním, natož v jiném stavu.

Nic se nesmí přehánět

Kyselina listová je nezbytná pro správné dělení buněk především nervového systému. Neurologické riziko pro plod, jehož matka neměla v těhotenství dostatečné množství kyseliny listové, je vědecky prokázané. Nedostatek vitaminu B9 může ohrozit plod různými vývojovými vadami, například rozštěpem páteře. Mnoho provedených studií potvrzuje, že patřičné množství kyseliny listové chrání plod před vznikem podobných defektů. Dávka, kterou experti doporučují ženám před otěhotněním, je 400 mikrogramů, při něm pak 400 až 600 mikrogramů denně. O tom, že budoucí maminka zvýšila příjem kyseliny listové, by ale vždy měl být informován gynekolog, v jehož péči se žena nachází. Většina odborníků se shoduje, že zvýšené množství kyseliny listové nemá žádné vedlejší účinky a v podstatě se nelze předávkovat, protože kyselina, která je pro organismus nadbytečná, odchází s močí. V posledních letech se ale objevily i názory, že nadbytek kyseliny listové může vést až k rakovině tlustého střeva nebo plic. Tento vitamin by mohl mít podpůrný efekt nejen na dělení zdravých buněk, ale i těch rakovinných. Naštěstí kladný vliv převažuje nad možným vlivem negativním. Zkrátka ani s konzumací kyseliny listové se to nesmí přehánět.

Proč by nikomu neměla chybět

Kyselina listová je důležitá pro správnou krvetvorbu, protože společně s vitaminem B12 a železem se podílí na tvorbě červených krvinek. Důležitou roli má také vmetabolismu aminokyselin, což znamená, že se účastní takřka všech růstových a vývojových procesů v organismu a zasahuje rovněž do přenosu genetické informace v buňce. Dostatečné množství kyseliny listové je důležité nejen pro ještě nenarozené dítě a jeho matku, ale i pro jedince dávno zrozené – muže i ženy. Vitamin B9 v kombinaci s vitaminy B12 a B6 chrání cévy a srdce a bojuje tak proti vzniku aterosklerózy. Lidem, kteří trpí depresemi, kromě jiných prostředků může pomoci právě kyselina listová. Ani starší lidé by neměli zanedbávat příjem kyseliny listové, protože její nedostatek může zapříčinit vznik senilní demence. Jednoduše řečeno: přijímat dostatečné množství kyseliny listové je důležité v každém věku a stavu. Není to tak složité, už proto, že ji najdeme převážně v zelenině a tu bychom měli konzumovat denně.

Detaily najdete v listopadovém vydání měsíčníku Zdraví.

Text: Anežka Kollmannová, foto: Shutterstock a archiv redakce
 Zpět