Zácpa aneb Jak se jí chytře zbavit

Máte pocit, že pokud jde o vyprazdňování, není s vámi všechno tak docela v pořádku? Pokud jste až dosud chodili na velkou každý den a najednou máte stolici jednou týdně, pak trpíte s největší pravděpodobností zácpou neboli obstipací. Jak se jí zbavit?

„Všude kolem sebe neustále vidím a slyším reklamy na pročišťující prostředky a pokaždé se v nich objevuje věta, že na velkou bych měla chodit každý den a že je to důležité pro zdraví,“ říká padesátiletá Eva z Prahy. Ovšem je to tak? Podle odborníků je pravda poněkud jiná. Četnost stolice je totiž velmi individuální, a u lidí tedy různá. Co je tedy zácpa? „Zácpou (obstipací) nazýváme stav obtížného nebo méně častého vyprazdňování stolice, tedy když je frekvence méně častá než jednou za tři dny. Může být spojena s bolestivými pocity při vyprazdňování, tuhou stolicí nebo pocitem nedostatečného vyprázdnění,“ vysvětluje praktická lékařka MUDr. Irena Svobodová z Lékařského domu v Praze.


Typy zácpy a její příčiny

Akutní zácpa: Bývá většinou spojena se změnou stravy či prostředí, častá je také při horečkách, může provázet onemocnění konečníku, například řitní trhlinu nebo hemoroidy. „Může být ale také příznakem náhlé příhody břišní, například zánětu slepého střeva nebo střevní neprůchodnosti,“ dodává lékařka.

Chronická zácpa: Jde o stav, kdy se zácpa objevuje opakovaně po dobu tří měsíců a déle. „Nejčastěji se jedná o zácpu habituální, návykovou, spojenou s nedostatkem vlákniny a tekutin ve stravě nebo častým potlačováním nucení na stolici (při nevhodných podmínkách, při spěchu atd.). Další příčinou mohou být některá neurologická onemocnění, poruchy štítné žlázy, cukrovka, gynekologické či močové záněty, deprese, onemocnění konečníku, chronické střevní záněty, ale i střevní nádory. Zácpu běžně provází i užívání některých léků, zejména opiátů, antidepresiv, léků na vysoký krevní tlak, preparátů železa a jiné,“ říká MUDr. Sobotková.


Rizikové faktory vzniku zácpy

„Velmi často jsem trpěla zácpou a teprve až když jsem si upravila jídelníček, zlepšilo se to. Přidala jsem vlákninu, začala jsem jíst pravidelně, a hlavně jsem začala sportovat,“ říká pětatřicetiletá Radka ze středních Čech. Vliv stravy na vznik zácpy potvrzuje i dr. Sobotková. „Špatné stravovací návyky, nepravidelná strava, nedostatek vlákniny ve stravě, špatný pitný režim, nedostatek pohybu nebo stres – to vše přispívá k jejímu vzniku. Obecně se zácpa objevuje častěji s přibývajícím věkem. Důležitá je prevence, tedy úprava jídelníčku a hydratace,“ radí lékařka. Ne nadarmo naši předkové říkali: jez dopolosyta a pij dopolopita. Nepřejídat se, jíst méně a častěji a vyvarovat se těch jídel, o kterých víte, že vám nedělají dobře a že u vás vyvolávají potíže se zácpou.


Jak zácpu léčit

Krátkodobou zácpu (pokud není provázena podezřelými symptomy) lze většinou vyřešit dostatečnou hydratací a jednorázovým podáním běžného projímadla či glycerinového čípku. „Při chronické zácpě se naopak pravidelné užívání některých projímadel nedoporučuje, protože může vést k návyku, poškození střev a zhoršení příznaků,“ varuje dr. Sobotková. Co tedy můžete praktikovat sami, když se chcete zbavit zácpy?

Nevynechávejte jídla. Podle odborníků trpí zácpou velmi často ženy, které drží dietu a jedí třeba jen jednou denně. Příjem potravy je pro střeva signál k aktivitě. Jakmile tedy nejíte, práce střev se zpomalí. Když se střeva nehýbají, trávenina v nich nepostupuje a nedochází k vylučování stolice. Základem by měla být správná snídaně, protože nastartuje sekreci trávicích šťáv na celý den.

Jezte více vlákniny: Denně byste měli sníst aspoň 20–35 g vlákniny. Máte-li zácpu, mělo by to být minimálně 30 g. Jezte proto dostatek ovoce, které vlákninu obsahuje. Nemusíte spolykat půl kilogramu vloček za den, stačí, když si dáte během dne tři porce zeleniny a dva kousky ovoce. S vlákninou to ale nepřežeňte, její přemíra může vyvolat pro změnu průjem či plynatost. Ideální ovoce je jablko. Cukr v něm je totiž hůře stravitelný a co tělo nedokáže rozložit, toho se zbavuje. Proto jsou jablka skvělé přírodní projímadlo. Stačí jenom jedno za den. V případě tzv. habituální zácpy je vhodná i rozpustná vláknina. „Tu můžete koupit v lékárně ve formě doplňku stravy a přimíchat ji do jakéhokoli jídla,“ radí dr. Sobotková. Bohatým zdrojem vlákniny jsou také sušené švestky, hrušky, fíky a ořechy. Hodně vlákniny najdete také ve lněném semínku. Užívejte dva- až třikrát denně jednu lžíci mletého semínka. Pokud vám nebude chutnat samotné, přidejte ho do svého oblíbeného jídla nebo do pomerančového džusu.

Hýbejte se: Střevům pomáhá pohyb. Pravidelné cvičení urychluje průchod potravy zažívacím traktem. Nemusíte vymýšlet ale žádné složité procedury, pomohou i obyčejné procházky. Chůze je zvlášť vhodná pro těhotné ženy, které trpí zácpou poměrně často.

Dostatek tekutin: „Začněte den vypitím sklenice vody nalačno, během dne je pak třeba vypít dva až tři litry tekutin. Dobrým doplňkem jsou i minerální vody s vyšším obsahem magnezia,“ doporučuje praktická lékařka.

Nácvik pravidelného vyměšování: Trénujte svůj organismus. Spousta lidí si vypracovalo návyk chodit na WC ne tehdy, když mají nucení na stolici, ale ve chvíli, kdy jim to umožňuje jejich denní pracovní rytmus. Když budete odkládat stolici až do chvíle, kdy se vám to hodí, můžete si časem přivodit zácpu. „Ideální je chodit na toaletu ve stejnou denní dobu, nejlépe ráno, se zhruba půlhodinovým odstupem po jídle. V případě nucení na stolici neodkládejte návštěvu toalety na později,“ radí MUDr. Irena Sobotková.

Zbavte se stresu: Když jste ve stresu, pohyb střev ustává. Je to podle odborníků jeden z prvků reakce: bojuj nebo uteč. Pokud se domníváte, že zácpa, kterou trpíte, je způsobená nadměrným nervovým vypětím, naučte se relaxovat.

Glycerinový čípek: Neměli byste ho zneužívat, ovšem v případě tužší stolice ho čas od času můžete použít.

Vyhněte se některým potravinám: Některé potraviny vyvolávají u řady lidí zácpu, u jiných průjem. Otestujte se. Například mléko může vyvolat u někoho zácpu, u jiného průjem. Máte-li zácpu, která je způsobená dráždivostí tračníku, pak byste měli zapomenout na fazole, květák, zelí, čokoládu, silný černý čaj či bílé pečivo.

Zkuste akupresuru: Touto technikou lze povzbudit trávení a činnost střev. Mezi palec a ukazováček jedné ruky sevřete měkkou oblast mezi palcem a ukazováčkem druhé ruky a stiskněte. Místo držte stisknuté dvě minuty. Opakujte denně, dokud potíže nezmizí. Tato technika není vhodná v těhotenství!


Text: Ivana Ašenbrenerová, foto: Shutterstock a archiv redakce



Proti zácpě pomáhá voda, vláknina a dostatek pohybu!



Vyvolat zácpu může silný černý čaj, kakao a čokoláda s vysokým obsahem kakaa.



Kdy jít k lékaři?

Zácpa obvykle není nebezpečná, ovšem pokud se objeví u akutní zácpy břišní bolest, nevolnost, zvracení, zvýšená teplota či krev ve stolici, je nutné vyšetření u praktického lékaře či chirurga k vyloučení náhlé příhody břišní.

Zeptali jsme se za vás

Je pravda, že chronická zácpa může vést až k rakovině tlustého střeva?

Je pravda, že u pacientů s dlouhodobou zácpou jsou o něco častěji prokázány nádory tlustého střeva. Je to dáno jednak tím, že některé rizikové faktory pro vznik zácpy a rakoviny střeva jsou společné – jsou to zejména špatná životospráva, složení stravy a vyšší věk, ale také například chronické střevní záněty. Zácpa také může být příznakem již rozvíjejícího se nádoru. Přímá příčinná souvislost mezi zácpou a vznikem karcinomu tlustého střeva dosud prokázána ale nebyla, přesto příznaky nepodceňujte a při dlouhodobých obtížích zajděte k lékaři. Základním vyšetřením je kolonoskopie – endoskopické vyšetření střeva, které případný nádor včas odhalí. MUDr. Irena Sobotková, praktická lékařka, Lékařský dům Praha 7, www.ld.cz.



Další informace najdete v únorovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět