Můžeme se zbavit chrápání?

Chrápání neboli různě hlasité dýchání je podle lékařů velice běžná porucha spánku. Chrápe přibližně 25 procent mužů a 15 procent žen. Jen část z nich ale své potíže řeší!

Začalo to nenápadně. Kamila z Prahy si po několika letech vztahu všimla, že její muž Miloslav začíná chrápat. O pár měsíců později už vydával takové zvuky, že spánek ve společné posteli byl utrpením pro obě strany. Zatímco my to mnohdy nevíme, vědcům je velmi dobře známo, jak se stane, že člověk chrápe. Obvykle v tom hraje roli anatomická dispozice (např. nízké a silné měkké patro, deformovaná nosní přepážka), alergie či rýma nebo třeba nadváha. Když člověk s těmito dispozicemi usne hlubokým spánkem, svaly jeho úst, jazyka a krku se uvolní a povolená tkáň může zúžit dýchací cesty a začít vibrovat. Proto také chrápání mohou zesilovat léky na spaní a alkohol (svaly se více uvolní), nadváha (přebytečné tkáně v dotčených partiích je víc), chronická rýma (ucpává dýchací cesty v oblasti nosu), spánek na zádech (gravitace přispívá k tomu, že měkké patro zužuje vstup do hltanu) nebo nevyspalost (člověk, který je unavený, upadá do hlubšího spánku, a proto jeho svaly relaxují více). Častěji chrápou muži a problém se zhoršuje i s přibývajícím věkem.


„Babské tipy“ nepomohly

Když začaly být Miloslavovy „zvukové“ projevy nesnesitelné, začal s manželkou zkoušet nejrůznější volně prodejné pomůcky. Sprej do krku, lepítko na nos, nový polštář, změnu polohy na spaní, éterický olej… Nepomohlo nic. „S novým polštářem mě přestala bolet záda, ale chrápání zůstalo stejné – a chrápu i na boku, takže tenisák jsme ani nezkoušeli. Jediné, po čem jsem opravdu nechrápal, byla kapička éterického oleje na polštáři. Smrdělo to totiž tak strašně, že jsem celou noc nespal vůbec,“ popisuje se smíchem Miloslav. S tím, že tato postupy příliš nepomáhají, souhlasí i doktor Betka. „Poslední dobou k nám dorazila řada pomůcek pro odstranění chrápání, např. různé spreje proti chrápání, rozšiřovače nozder, hodinky s alarmem atd. Naprostá většina těchto pomůcek ale je zcela neúčinná. Nejčastější výkon, který se pro odstranění chrápání provádí, je stále zřejmě plastika měkkého patra provedená buď pomocí laseru či jiného instrumentária,“ vysvětluje. Jedním dechem ale dodává, že operace – ať už měkkého patra či jiné části dýchacích cest – není všespasitelné řešení. Vždy je nejdříve potřeba pacienta pečlivě vyšetřit, aby se přesně odhalila příčina chrápání, ověřit si, že tomuto pacientovi opravdu zákrok může pomoci, a až poté navrhovat konkrétní řešení. „Úspěšnost chirurgie se u správně indikovaných pacientů pohybuje kolem 70 procent,“ dodává optimisticky otorinolaryngolog.


Nebezpečná apnoe

Vyšetření lékařem je potřebné i proto, že ne vždy jde jen o „kosmetický“ problém – tedy o obtěžování okolí. Průvodním jevem chrápání může být i tzv. spánková apnoe: stavy, kdy se chrápajícímu chvílemi zcela zastavuje dech. V takových okamžicích mozek vysílá signál, že je potřeba se probudit, aby tělo dýchací cesty otevřelo, což vede ke krátkému probuzení – někdy člověka probudí pocit, že lapá po dechu, většinou si ale probuzení ani nepamatuje, ačkoli narušuje kvalitu jeho spánku. Apnoické pauzy přitom mohou nastávat třeba i třicetkrát do hodiny. Lidé, kteří trpí spánkovou apnoe, jsou ohroženi různými komplikacemi. Bývají kvůli nekvalitnímu spánku unavení, mají problém se soustředit nebo třeba řídit, jsou podráždění a kvůli nedostatku kyslíku mohou mít vysoký tlak nebo jiné kardiovaskulární problémy včetně mrtvice. Proto je třeba spánkovou apnoi vždy řešit s lékařem.


Jak to dopadlo?

Pokud jde o příběh Kamily a Miloslava, dokonalý happyend se nekoná, i když od začátku nesnesitelného chrápání uplynulo už deset let. Při práci na směny, během těhotenství a v době péče o dítě se Kamila odstěhovala ze společné ložnice – a už tam zůstala. „Hodně lidí si myslí, že to musí být konec vztahu, ale my se za účelem intimností bez problémů navštěvujeme, a je to nakonec docela romantické. Kdybychom se nevyspali, a já mám dost lehké spaní, byl by náš vztah ohrožený mnohem víc,“ vysvětluje. Při společných dovolených si objednávají apartmán se dvěma místnostmi, na návštěvách u kamarádů si pro Miloslava vždycky domluví zvláštní koutek na spaní a zatím jim to funguje. „Muž se jednou probudil v noci s lapáním po dechu a od té doby mu říkám, ať si zajde na vyšetření. Ale on je prostě typický chlap. Unavený prý není, takže u něj o žádnou nebezpečnou apnoi nejde, a ještě se neobjednal. Tak čekám a doufám, že má pravdu,“ uzavírá rezignovaně Kamila. I když Miloslav by k lékaři určitě zajít měl.


Text: Kristina Procházková, foto: Shutterstock a archiv redakce

Zeptali jsme se za vás
Kdy už by si chrápající člověk měl říct „to prostě není normální, měl bych si zajít k lékaři“?

Samotné chrápání je fyziologický jev a problém to je zejména sociální – pacient ruší své okolí, ale on ohrožen není. Zhoršení stavu se ale projeví apnoickými pauzami – zástavami dechu ve spánku. Tento stav se nazývá syndrom spánkové apnoe (SAS) a je již jednoznačně patologický. Pacient s SAS je ohrožen jednak z kardiovaskulárních příčin pro nedostatečné okysličování, jednak v důsledku nekvalitního spánku.

Otorinolaryngolog MUDr. Jaroslav Betka, Ph.D., z Kliniky ORL a chirurgie hlavy a krku 1. LF UK a FN v Motole

Deset tipů proti chrápání


Existuje celá řada rad, jak si od chrápání ulevit. I když některé z nich nejsou příliš spolehlivé, může se stát, že právě u vás zaberou.

1. Nespěte na zádech. Řada lidí přestane chrápat, když se otočí na bok. Pokud se máte tendenci se vracet zpět na záda, může vám pomoci mít na zádech pyžama kapsičku na tenisák: pak už si určitě ležení na této části těla neužijete.
2. Udržujte si optimální váhu. Pokud máte kila navíc, zabojujte a zbavte se jich, může vám to také ulevit od chrápání.
3. Omezte konzumaci alkoholu a sedativ, a to minimálně dvě hodiny před ulehnutím. Tyto látky uvolňují svaly a tím mohou zvýšit riziko chrápání.
4. Dbejte na spánkovou hygienu. Choďte spát pravidelně, naplánujte si alespoň 7–8 hodin spánku, v ložnici udržujte doporučenou teplotu (do 20 stupňů) a zvlhčujte a čistěte zde vzduch, pravidelně větrejte atd.
5. Spěte „vysoko“. Zvednutá horní část postele (tak o 10 cm) nebo několik polštářů pod hlavou může dýchání ve spánku usnadnit. Existují také speciálně tvarované polštáře, které slibují, že mohou od chrápání ulevit.
6. Vyřešte ucpaný nos. Pokud je příčinou chrápání překážka v dýchacích cestách, oslovte se žádostí o pomoc lékaře: může vám doporučit například nosní sprej se steroidy na chronickou rýmu nebo operaci případného fyzického problému, který brání vzduchu proudit nosem.
7. Usnadněte si dýchání nosem. Pokud vás trápí „jen“ zvuky a nikoli spánková apnoe, můžete zkusit použít nalepovací pomůcky, které pomáhají udržet otevřený průchod nosem (pásky, které „roztahují“ nozdry od sebe a podobně).
8. Můžete zkusit přírodní přípravky. V lékárnách i obchodech s bylinkami můžete najít různé pomocníky proti chrápání: spreje do krku i nosu, čaje, tablety či kapsle, masážní oleje, éterické oleje a tak dále. Lékaři jsou skeptičtí, ale kdo ví, možná právě vám některý přípravek pomůže.
9. „Posilujte“ svůj dech. Na internetu najdete doporučená cvičení na „vypracování“ svalů hrdla a krku, podle odborných studií prý mohou pomáhat i zpěv nebo hra na některé dechové nástroje (didgeridoo, hoboj a podobně). Pomoci vám mohou i dechová cvičení.
10. Jestliže nic nepomůže, zajděte si k lékaři. Především pokud chrápete bez ohledu na polohu, v níž spíte, anebo pokud chrápete tak, že vzbudíte i sami sebe, neměli byste návštěvu lékaře odkládat. Především u spánkové apnoe je pak návštěva vyloženě nezbytná. Lékař může doporučit například přístrojové řešení (stroj CPAP – masku, která se připevní na obličej a tlakem pomáhá vzduchu proudit do plic) nebo operaci (různé postupy odstraňující tkáň z měkkého patra nebo implantáty, které měkké patro zpevňují).



Další informace najdete v květnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět