JÍDELNÍČKEM proti jarní únavě

S jarní únavou lze efektivně bojovat například tím, že změníte svůj jídelníček. Jak? Přidejte do něj potraviny s vysokým obsahem vitaminu C (ovoce, zelenina) a vitaminu B (mléčné výrobky, slunečnicová semínka, kukuřice a další). Dále se doporučuje do stravy zařadit potraviny s obsahem železa (rozinky, játra, špenát aj.) a s obsahem vápníku, draslíku, zinku, sodíku a dalších minerálů. Pokud máte pocit, že je vaše strava na tyto látky chudá, můžete je dodatečně tělu dodat prostřednictvím kvalitních doplňků stravy. Ojejich užívání se však poraďte s vaším lékařem nebo lékárníkem.


Řepkový olej
NEDOCEŇUJEME?

Řepkový olej představuje podle odborníků nutričně velmi hodnotnou potravinu, a přesto není podle průzkumů jeho význam českými spotřebiteli dostatečně doceňován. Podle RNDr. Pavla Suchánka z Laboratoře pro výzkum aterosklerózy IKEM spočívá zdravotní přínos řepkového oleje především v nízkém podílu nezdravých nasycených mastných kyselin a velmi vysokém obsahu zdraví prospěšných vícenenasycených mastných kyselin. Řepkový olej má i velmi výhodný poměr mezi omega-3 a omega-6 mastnými kyselinami. Více informací na www.olejnadzlato.cz.


KURZ VAŘENÍ pro nejmenší!

Chystáte se své miminko postupně převést na pevnou stravu? Bráníte se stále se zvyšujícím cenám dětských pokrmů, které často neobsahují deklarované hodnoty? Přemítáte, z čeho, kolik, kdy, jak a co mu budete vařit a nabízet? Vyzkoušejte kurz vaření příkrmů! Dozvíte se všechno potřebné o zdravém jídelníčku nejmenších, naučíte se praktickou přípravu jednotlivých receptů a zažijete i ochutnávky. Samozřejmostí je možnost zaparkování kočárku, kojící a přebalovací koutek a péče dětské sestry o miminka. Kurzy vede spolupracovnice Zdraví a lektorka Studia pro ženy Simona Lazzari. Více na www.studioprozeny.cz, nebo www.chefparade.cz.


Začíná cyklistická sezona.
POZOR NA ÚRAZY HLAVY

Myslete na svoji bezpečnost a na toulky přírodou nevyjíždějte bez ochranné helmy. Uvědomte si, že drtivou většinu vážných poranění na kole představují úrazy hlavy. Cyklistická přilba dokáže snížit toto riziko až o 80 procent! Vybírejte takovou helmu, která splňuje bezpečnostní atesty a poskytne vám účinnou ochranu v případě pádu. „Helma by rozhodně měla chránit hlavu po celém jejím obvodu, často chrání i oblast uší a brady. Někteří výrobci také vyrábějí speciálně tvarované helmy, které více chrání hlavu v její zadní části. Důležité také je, aby helma na hlavě dobře a pevně seděla. Jenom tak totiž může účinně ochránit hlavu,“ říká MUDr.Michaela Tomanová z Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.


Jak poznat,
ŽE VÁM HROZÍ ASTMA

Počet alergiků u nás stále narůstá a aktuálně se pohybuje mezi 30 a 40 procenty. Spousta alergických onemocnění začíná již v útlém dětském věku, má chronický průběh a v některých případech může přejít i v astma. Z hlediska léčby astmatu je důležité zachytit nemoc včas. Centra zdraví proto nově nabízejí bezplatné měření pomocí spirometrie sloužící k odhalení astmatu. Více na centrazdravi.cz.


6 TIPŮ, jak zdravěji pracovat u počítače

  • Důležitá je správná židle s kvalitní opěrou zad a krku, nejlépe s područkami. Stůl, u kterého sedíte, musí být stabilní a v takové výšce, aby se vám u něj pohodlně pracovalo. Prostor pracovní plochy by měl pojmout nejen klávesnici a myš, ale i předloktí a ponechat volné místo mezi vámi a monitorem zhruba 60 cm.
  • Monitor mějte vždy v úrovni očí. Pokud pracujete na notebooku, postavte jej na stojánek a vezměte si k němu externí klávesnici.
  • Dobrá lampička i správné nastavení jasu a kontrastu na monitoru vám pomohou, aby vás ani z delší práce u počítače nebolely oči.
  • Aby se vám pracovalo ještě lépe, využijte ergonomicky tvarovaných doplňků. Klávesnice s nepatrným úhlem zakřivení a podložka zápěstí uleví od bolesti, protože prsty se budou pohybovat přirozeněji, než je tomu na standardní klávesnici.
  • Malá, nebo velká myš? Která je lepší? Ideální myš je taková, která vám sedne přesně do ruky. Zápěstí pak není namáháno velkým úhlem sevření. Vhodné je i středové tlačítko umožňující pohyb v dokumentu pouze lehkým dotykem.

FOTO: Shutterstock