Ať žije
ZELENÝ HRÁŠEK!

Zelený hrášek patří z hlediska nutriční hodnoty ke skutečným hvězdám, protože obsahuje velké množství bílkovin, vlákniny a vitaminů s velmi nízkou hladinou tuků. U lidí s vysokým krevním tlakem navíc může bílkovina z hrášku účinně potlačit nebo zcela předejít poškození ledvin. U lidí, kteří již mají ledvinovou chorobu, pomáhá zase tato bílkovina udržet normální krevní tlak.


DÁVKOVÁNÍ
podle hmotnosti

Jedním z nejpoužívanějších přípravků ke snížení teploty, ale i zmírnění bolesti svalů a kloubů při chřipkových onemocněních je paracetamol. Nejnovější studie odborníků však ukázala, že jeho dosavadní doporučované dávkování podle věku pacienta není vždy ideální, protože bylo stanoveno v době, kdy ještě populace netrpěla nadváhou. Proto se novým měřítkem stává tělesná váha pacienta, a to 10 až 15 miligramů na kilogram váhy, ale denně maximálně 60 mg na kilogram.


Pití light nápojů
A LEDVINY

Pití dvou a více sklenic dietního nápoje denně až dvojnásobně zvyšuje riziko selhání funkce ledvin. Uvedl to britský deník The Daily Mail, který se odvolával na průzkum, jehož se zúčastnily tři tisíce žen většinou středního věku. Samozřejmě riziko selhání funkce ledvin doprovázely další negativní faktory, jako jsou vyšší věk, vysoký krevní tlak, cukrovka, kouření a onemocnění srdce. Zástupci amerických koncernů na výrobu limonád se závěrům studie brání a ohradili se tím, že hlavními příčinami chronického onemocnění ledvin jsou cukrovka a vysoký krevní tlak, nikoli pití light drinků.


PRO SRDCE
je důležitý spánek

I když si srdeční onemocnění mnoho z nás spojuje především se stresem či špatnou stravou, existují i další faktory, které srdci škodí. Jedním z nich může být dlouhodobá nespavost. Proč se srdci nedostatek kvalitního spánku tolik nelíbí? Během hlubokého spánku se zdravým lidem mimo jiné snižuje krevní tlak a rychlost tepu. A to je velice důležité, neboť tak vlastně kardiovaskulární systém odpočívá. Lidé, kteří trpí problémy se spaním, mají naopak tlak krve vyšší, a to nejen v noci, ale také během dne. Tento fakt ověřili kanadští vědci, kteří ve spánkové laboratoři porovnávali krevní tlak dobrých spáčů a těch, kteří toho moc nenaspali.


UKLÍZENÍ zlepšuje duševní zdraví

Pouhých 20 minut nepřerušovaného cvičení týdně – od úklidu po běhání – může příznivě ovlivnit deprese. Čím namáhavější a častější aktivita, tím znatelnější výsledek. Navíc u lidí středního a vyššího věku může podobná fyzická aktivita oddálit proces stárnutí, tvrdí britští vědci. Jejich výzkum prokázal, že lidem, kteří sportovali alespoň jednou týdně, hrozilo o 33 procent nižší nebezpečí stresu či úzkosti, zatímco domácí práce a chůze snížily toto riziko o 20 procent.


Jak se bránit INFEKCI

Na trh byla právě uvedena obličejová maska ActiProtect, která podle slov výrobce ničí až 99,99 procenta chřipkových virů (včetně viru H1N1), a to po dobu 24 hodin, čímž se významně liší od chirurgických roušek. Tato maska dokáže díky povrchovému nástřiku "virucoat" likvidovat viry už při kontaktu s povrchem masky. Tím pomáhá chránit před infekcí a zároveň předcházet přenosu. Maska se snadno nasazuje, neztěžuje dýchání, nedráždí a nealergizuje.


FOTO: Shutterstock a archiv redakce