Oteklé kotníky

Zadržování krve v žilách dolních končetin předejdete tím, že se budete snažit často měnit nepříjemně skrčenou polohu v sedadle. Nepřekřižujte nohy, pokud můžete, každou hodinu vstaňte, protáhněte se a projděte se. Cvičit můžete i vsedě - stahujte a zase povolujte svaly v těle, kružte nohama v kotníku na obě strany, zkuste kroužit a kývat hlavou. Svaly napínejte i tím, že z různých stran uchopíte opěradla vašeho sedadla a budete se je pokoušet jakoby zvednout nebo rozšířit, zatlačit…


Děti a vedra

Těla novorozenců a malých dětí ještě nemají rozvinutý vlastní termoregulační systém. Děti tedy daleko více trpí venkovními teplotami. Nejenom vysokými, ale také nízkými. Vývoj termoregulace u dětí je velmi pomalý a zcela dokončen je až ve 12 letech. Proto by se v létě měly malé děti vyhýbat přímému slunci, dusným, nevětraným a horkým místnostem. V nejteplejších částech dne by také měly být v klidu a ve stínu. U moře se je snažte držet pod velikým slunečníkem a nezapomínejte na lehký oděv a klobouk, který děti ochrání před slunečními paprsky. Hlavu a končetiny dětem chvílemi zchlazujte vodou. I ve stínu děti namažte krémy na slunění s vysokým ochranným faktorem a dopřejte jim dostatek vlažných nápojů.


Narušení biorytmů

Některým šťastlivcům nemoc časových pásem nic neříká. Většině lidí však časové rozdíly mezi místem vzletu a přistání dělají značné potíže. Objevuje se ospalost, trávicí potíže, nechutenství, zalehlé uši, neuróza nebo nespavost. Podle odborníků může v některých případech pomoci melatonin, který upravuje rytmus spánku a bdění. Vylučuje ho hypofýza a největších hodnot v těle dosahuje v noci. Jedna tableta melatoninu před spaním může po příletu pomoci srovnat náš vnitřní čas s časem okolí. Ale můžeme si pomoci i bez prášků. Pokud letíte na západ, pokuste se dva až tři dny před odletem chodit spát o dvě hodiny později, pokud letíte na východ, pak se ukládejte o dvě hodiny dříve.


Suchá kůže

Vzduch v kabinách letadel je zejména při dlouhých letech velmi suchý. Vysušování kůže můžeme předejít dostatečným pitím tekutin. Pozor, káva a alkohol mají přesně opačné účinky, podporují vylučování tekutin z organismu. Před letem si alespoň obličej a ruce natřete kvalitními hydratačními krémy, nezapomeňte ani na rty. Vhodné je také vlhčení obličeje sprejem nebo žínkou během letu.


Jako potápěči

Při náhlých změnách výšky může slábnout sluch, uši zaléhají, cítíme nevolnost, v těžších případech přicházejí i mdloby. Zkuste si zacpat nos, zavřít ústa, jazyk přitisknout na patro a snažte se vyprázdnit plíce, jako byste se pokoušeli vydechnout přes ucpaný nos. Potíže by měly brzy přestat.