Z nadváhy dítě samo nevyroste

Má vaše dítě pár kilogramů navíc? Jděte mu příkladem: jezte zdravě a sportujte spolu s ním. Pokud budete vytrvalí, výsledky se dostaví!

Nadváha u dětí se léčí podobně jako u dospělých. Hlavně ze zdravotních důvodů by nadbytečná kila měla jít dolů – jenže jak na to? Děti mohou být právě v citlivějším období, kdy je s nimi složité komunikovat o mnohem jednodušších tématech, než jsou jejich přebytečné faldíky. Extrémně citlivé téma je to pro dospívající slečny. Právě proto je dobré vývoj dítěte sledovat už odmala, a pokud vykazuje po delší dobu tendence ke kilům navíc, zasáhnout ještě před pubertou. Podle PhDr. Ivy Málkové, zakladatelky společnosti Stop obezitě, by se do řešení tohoto problému měla zapojit celá rodina. „Je nutná změna jídelníčku pro všechny, i pro dospělé, protože malé dítě leccos okouká a to, jak se jeho nejbližší lidé staví k jídlu, a hlavně co jedí, vnímá velmi intenzivně. „Když budete jíst dušenou mrkev či salát k večeři s odporem, ale pak řeknete, jak jste si pochutnali, dítě vám to neuvěří,“ konstatuje zkušená odbornice na hubnutí, která se ve své praxi setkala s mnoha dětmi, jež bojovaly s nadváhou.


Neřešte problémy jídlem

Důvodů, proč se děti přejídají a sahají po nezdravých potravinách, je celá řada. Určitě platí, že ne vždy jedí z pocitu hladu, ale například proto, že chtějí umocnit pohodu u televize (brambůrky, tyčinky) nebo proto, že se nudí, případně ze smutku. Podobně reagujeme i my, dospělí. „Ideální je, pokud se takto rodiče nechovají a dítě se tak nenaučí ignorovat potřeby svého těla. Je třeba dát pozor na to, aby dítě, které je v nepohodě, neřešilo problém jídlem. Platí to i u dětí nejmenších – tedy pokud zapláče kojenec, nedat mu hned prs, ale zjistit příčinu jeho potíží. I v pozdějším věku, když překonává nějaké útrapy – například si rozbije si koleno nebo křičí při injekci u paní doktorky – je dobré utěšit ho nebo pochválit jinak než jídlem,“ upozorňuje PhDr. Iva Málková.


Sladkosti nekupujte

Chuť k jídlu také provokují tzv. vnější spouštěče, tedy lákadla, která jsou na přesně určených místech v domácnostech. „I potraviny nutričně nevýhodné do jídelníčku dítěte s kily navíc občas patří, ale pro snížení konzumace je dobré, aby tyto potraviny doma nejlépe nebyly vůbec, nebo alespoň ne přímo na očích dítěte – jinak po nich sáhne proto, že je vidí, a nikoliv proto, že se k tomu samo rozhodne. „Divili byste se, jak velký vliv má brzké vystavení těmto nevhodným potravinám na výběr jídla samotným dítětem i v pozdějším věku. Týká se to zejména sladkého, které zastává v naší kultuře funkci společenské komunikace nebo odměny. Vědecké studie například ukázaly, že děti, které byly zvyklé pít do půl roku věku sladkou vodu, vypily i v pozdějším věku sladké vody daleko více než děti, které s tímto nápojem zkušenost neměly. Děti zkrátka více jedí to, na co jsou zvyklé,“ upozorňuje Iva Málková.


Kilům navíc je lepší předcházet

Pediatři se s kily navíc u malých dětí setkávají stále častěji. Rodičům zpravidla nejprve poradí, aby celá rodina změnila jídelníček. „Mají-li být změny trvalé, je vhodnější, když budou spíše menší, ale všichni členové rodiny je přijmou. Je mnohokrát vyzkoušeno, že k trvalým výsledkům vedou postupné menší krůčky, které člověku neobrátí život vzhůru nohama,“ upozorňuje Iva Málková a pokračuje: „Důležité je kilům navíc u dítěte předcházet. Čím dříve se obezita podchytí, tím je větší naděje, že se nezachová až do dospělosti. Spoléhat se na to, že dítě z obezity vyroste, je cesta do slepé uličky.“ A jak by měl vypadat jídelníček dítěte, které by mělo shodit? Každopádně platí, že výživa dítěte je odlišná od výživy dospělého. „Děti jsou citlivé k jakémukoliv nedostatku ve výživě mnohem více a daleko dříve než dospělí. A právě to je nutné při redukci váhy obézního dítěte mít na zřeteli. Výživa dítěte musí zajistit takový příjem živin i dalších látek (vitaminů, minerálních látek), aby byl zajištěn optimální tělesný růst, optimální vývoj psychických funkcí, optimální vývoj imunologických reakcí a samozřejmě i optimální průběh metabolických procesů. „Při sestavování jídelníčku je třeba dodržovat několik pravidel: jídelníček by měl být pestrý (střídat druhy masa, přílohy, sladké, bezmasé, zeleninové pokrmy), dítě by mělo konzumovat dostatek bílkovin a jíst hodně mléčných výrobků. Vhodné je omezit přílohy, snížit příjem pečiva a nahradit je porcí zeleniny,“ radí Iva Málková.


Hýbejte se a chvalte se

Stejně tak, jako budete spolu s dítětem dodržovat zásady zdravé výživy, měli byste ho také vést ke sportu. Televizi nechte vypnutou, zapomeňte na moderní technologie, které nás dennodenně obklopují, a vydejte se spolu s dětmi ven. Přes víkend se vypravte na túru a postupně zvyšujte počet kilometrů, které zdoláte, nebo vezměte děti do bazénu. A až se oteplí, vyrazte na kolo. „Pokuste se alespoň třikrát do týdne hýbat společně tak, aby pohyb trval alespoň půl hodiny a zpotili jste se. Uvidíte, že společně prováděná aktivita upevní i rodinné vztahy,“ říká dr. Iva Málková ze STOB. Až povedete postupnými krůčky své dítě k tomu, aby shodilo pár kil, chvalte ho za sebemenší pokroky, zejména za změnu přístupu. Dejte však pozor na to, aby se z váhy a jídla nestalo každodenní téma k hovoru. Existuje tu totiž reálné riziko poruch příjmu potravy. „Spíš se vzájemně pochvalte, jak jste se pěkně prošli nebo jak vám chutnalo nové zeleninové jídlo,“ radí závěrem dr. Iva Málková.


Text: Andrea Skalická, foto: Shutterstock a archiv redakce

Zeptali jsme se za vás
Jak souvisí kila dětí s kily jejich rodičů? Dědí se geny, nebo společná kuchyně?

Obojí je pravda. Pokud máte doma dítě s kily navíc, je velká pravděpodobnost, že i vy spadáte do pásma nadváhy či obezity. Statistiky ukazují, že dítě, které má jednoho rodiče obézního, se stane obézním asi ve 40 %. V rodině s oběma obézními rodiči má dítě šanci se stát obézním v 70 % v porovnání se 14 % obézních dětí, které mají rodiče s normální hmotností. Uvedené postřehy lze shrnout tak, že se dědí určité dispozice, ale jen sám člověk a vlivy vnějšího prostředí – tedy to, jak se stravuje a jak se hýbe – rozhodnou, zda se obezita vyvine nebo ne. V rodině se také často dědí z generace na generaci „společná kuchyně“, ať už předáváním receptů matky dceři či stravovacími zvyklostmi.
Odpovídá PhDr. Iva Málková, zakladatelka společnosti STOB (www.stob.cz a www.stobklub.cz)


Praktické tipy

♦ Menším dětem připravujte svačinu na odpoledne (nakrájené ovoce, zelenina v krabičce, jogurt atd.).
♦ Dítě odměňujte spíše zážitky či splněním jeho přání než sladkostmi.
♦ Všichni jedí totéž (vaří se pouze jedno jídlo pro všechny).
♦ Stačí ochutnat. Pokud dítě nové jídlo nechce, domluvte se s ním, že alespoň ochutná.
♦ Nedělejte z jídla problém či boj. U stolu by měla panovat příjemná atmosféra, měl by to být čas, kdy je rodina pohromadě.
♦ Zapojte děti do přípravy jídla. Děti to baví a nenásilně tak získají informace o chutích, produktech nebo přípravě jídla.



Další informace najdete v lednovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět