Jak zatočit (nejen) s jarní únavou

Jaro mnoho lidí rozradostní, zlepší jim náladu a vlije novou krev do žil. Ovšem ne všichni nástup tohoto ročního období vnímáme stejně pozitivně. Na někoho naopak padne spíše trudnomyslnost a hlavně, zdánlivě nelogicky, únava. Proč tomu tak je?

Jarní únava není nic nového a neobvyklého, vždyť jí trpěli už naši předci. I oni, tedy někteří z nich, se s koncem zimy cítili malátní, bez energie a tak nějak bez nálady a elánu a spíše sklesle než vesele. A to tehdy nebyli vystaveni takovému stresu jako my dnes, ale zase měli jiné starosti. Naštěstí jarní únava netrvá dlouho – pokud ano, pak se nejedná o jarní, ale o chronickou únavu, kterou musí řešit odborníci, protože může být projevem závažnějších onemocnění. Na tu jarní většinou stačíme sami.


Jaká je příčina vzniku

Zdaleka není jen jediná, přičemž na někoho nemá vliv žádná z nich. Ale dá se říci, že mezi základní patří nedostatek světla, především slunečního svitu během dlouhých zimních dnů, někomu vadí i dlouhodobě chladné počasí, většině pak stres, vysoké pracovní nasazení a málo odpočinku, nevyvážená strava s nedostatkem vitaminů, minerálů a dalších důležitých látek, zato s nadbytkem tuku. Tělo po zimním období bývá zaneseno toxiny a organismus s nimi musí bojovat, což je náročná práce zejména pro imunitní systém. Během zimy, kdy dny jsou krátké a noci naopak dlouhé, se také zvyšuje tvorba spánkového hormonu melatoninu, a když pak začne světla přibývat a tmy ubývat, hladina hormonu se pomalu mění a organismus reaguje pocitem únavy. U mnoha jedinců se projevuje podrážděnost, nesoustředěnost, náladovost, ospalost, lenost a nechuť do jakékoli práce – ostatně ta je u někoho celoživotní, a není na vině jarní únava. Tyto především psychické projevy mohou doprovázet i fyzické příznaky únavy, jakými jsou bolesti kloubů, svalů nebo hlavy.


Jak se únavě bránit

Začít bychom měli doplněním vitaminů, minerálů a stopových prvků. Nejsnáze a také zdarma získáme vitamin D, který si tělo dokáže vyrábět ze slunečního svitu samo. Vyrazte do přírody na procházku a vystavte pokožku bez ochranných prostředků sluníčku – nesmíte to ale přehánět, stačí deset, maximálně patnáct minut, pak už se namažte. Pokud jste v zimě „déčko“ organismu nedodávali prostřednictvím v jídla nebo v podobě kapek či kapslí, napravte to, jenom slunce vám dostatek vitaminu D nezajistí. Pobyt v přírodě vám navíc poskytne i benefit v podobě dobré nálady, protože sluneční paprsky podporují i tvorbu serotoninu, tedy hormonu štěstí. A když už se zvednete od počítače nebo televize a vyrazíte ven, využijte toho i k pohybu, který je důležitý ke znovuzískání jak fyzické, tak psychické kondice. Zařaďte si do programu svižnější chůzi, projížďku na kole, trochu běhu, stačí i lehké poklusávání, zkrátka některou z pohybových aktivit, kterou bez problémů zvládnete. A když se ocitnete na čerstvém vzduchu, i takový se u nás stále najde, zhluboka dýchejte a snažte se rozproudit krev v těle, včetně mozku, protože kyslík je pro překonávání únavy neocenitelný.


Jen vitamin D nestačí

Tělo potřebuje i spoustu dalších vitaminů, které získáme hlavně zvýšenou konzumací ovoce a zeleniny, ale také dalších potravin včetně masa, mléka, vajec a mnoha jiných. Nebo z kvalitních doplňků stravy obsahujících vitaminy a minerály v různých kombinacích. Zásadní je pochopitelně céčko – nejlépe to, které získáme z ovoce a zeleniny. Neméně důležité jsou také vitaminy skupiny B, které lze stejně jako vitamin C pořídit jako doplňky stravy, ale dodávat je organismu můžete také z potravin, například z kvasnic, celozrnných obilovin, ovesných vloček, ořechů, luštěnin a ze zelené listové zeleniny. Na vitaminy B jsou bohaté kupříkladu kapusta, saláty, špenát, květák, brokolice, ale také mrkev, brambory, rajčata a čerstvé okurky. A také ovoce – švestky, banány, pomeranče, citrony a další citrusy, hroznové víno a jiné. Zapomínat nesmíme ani na maso, ryby, játra, mléko a mléčné výrobky a vejce. Ten, kdo dbá na pestrou a vyváženou stravu, díky ní přijímá i další vitaminy (A, K, E, D atd.) a minerály (zinek, hořčík, vápník, železo a celou plejádu dalších. Ale když jsme vystaveni stresu a únavě, je zapotřebí sáhnout i po potravinových doplňcích, abychom tělu pomohli tak zvaně se nahodit.


A co dál?

Dostatečně spěte a odpočívejte. Podle odborníků by dospělý člověk měl spát alespoň sedm hodin, i když každý je pochopitelně jiný – někdo potřebuje spánek delší, jiný kratší. Ale pokud budete pravidelně uléhat pozdě a vstávat brzy, za několik dní začnete být nepozorní, podráždění, nervózní, malátní a budete mít problémy soustředit se. Takže žádné ponocování a včas se vydejte do postele. Ovšem na druhou stranu to se spánkem nepřehánějte, protože příliš dlouhé vyspávání může být spíše ke škodě než k užitku. Ani přes den se nepřepínejte, najděte si vždy chvilku na relaxaci. A k tomu dodržujte pitný režim, ten je nesmírně důležitý, protože nedostatek tekutin může způsobit značnou únavu včetně bolesti hlavy.


Bylinky nezklamou

V boji nejen s jarní únavou stojí za to vyzkoušet účinky některých osvědčených bylinek, které vás mohou patřičně nastartovat, ale také zklidnit v případě, že jste ve stresu a vyčerpaní. Echinacea neboli třapatka nachová je neocenitelným pomocníkem při nachlazení a hlavně k podpoře imunitního systému. Kromě toho zklidňuje i nervový systém a zmírňuje stres. Zklidňující účinky na psychiku mají také meduňka a levandule, přičemž levandule zklidňuje i pokožku a meduňka pomáhá se spánkem. Dalšími bylinkami, které neslouží pouze k ochucování jídla, jsou rozmarýn a oregano. Obě mají povzbuzující, osvěžující a prokrvující účinky. Ženšen patří ke starým známým „potlačovatelům“ únavy. Přispívá k rovnováze imunitního systému, chrání před volnými radikály a zlepšuje paměť a koncentraci. A když potřebujete dodat pořádnou dávku energie, pak je zde guarana. Existuje ale mnoho dalších bylinek jak domácích, tak cizokrajných, které nám pomáhají nejen na jaře s únavou, ale celoročně s různorodými neduhy.


Text: Anežka Kollmannová, foto: Shutterstock

Zkuste týdenní citrusovou kúru

To, že jsou citrusy doslova napěchované vitaminy, především céčkem, ale nejen jím, a minerálními látkami, je notoricky známá věc. Citrusy celkově posilují a povzbuzují organismus, a proto stojí za to vyzkoušet citrusový šejk. Jak si ho připravit? Odšťavníme po jednom kusu pomeranče, citronu, grapefruitu a mandarinky. Získanou šťávu smícháme s 3 dl vlažné vody a pak po doušcích pijeme třikrát denně po dobu jednoho týdne. K přípravě nápoje můžete použít také limetku, pomelo, yuzu, kabosu a některé další exotické citrusové plody, které lze v některých velice specializovaných obchodech koupit i u nás. Ale protože na samotné plody zatím spíše nenarazíte, tak se můžete poohlédnout po yuzu v podobě nápoje. Mnohem dostupnější než yuzu nebo kabosu je čaj kombe. Jeho příprava je mnohem jednodušší než u citrusového šejku, protože nemusíte nic odšťavňovat – granulát nasypete do hrnku a zalijete vodou maximálně 80 stupňů teplou.


Ptáme se odborníka
Čím je čaj kombe tak výjimečný a jak pomáhá?

Kombe je u nás jediný dostupný přípravek, který obsahuje unikátní kombinaci šestiletého červeného korejského ženšenu a jujuby. Korejský ženšen je zřejmě nejprostudovanější rostlina na světě, která obsahuje 180 účinných látek, jejichž vliv pocítíte ihned. Čaj vás nabije energií psychickou i fyzickou a zároveň působí jako přírodní antidepresivum. Zlepší vám náladu, dodá chuť do práce, do které se vám třeba nechce, a hlavně dlouhodobě podpoří imunitní systém a vytvoří vám jakýsi ochranný štít. V neposlední řadě také zlepšuje paměť a schopnost koncentrace. Čaj kombe bychom měli užívat dlouhodobě, což není problém, protože výborně chutná.

Odpovídá PharmDr. Lucia Havlíková, Ph.D., Pure Distrikt

Co je syndrom chronické únavy?

Je výsledkem, nebo spíše následkem dlouhodobého stresu a psychického, ale mnohdy i fyzického přetížení. Lékaři považují syndrom chronické únavy za civilizační onemocnění. Únava při něm je jiná než u té běžné, kterou občas pociťuje každý. Při té chronické není člověk schopný vykonávat ani ty nejběžnější a základní činnosti, pociťuje permanentní únavu a nedostatek spánku, a to i v případě, že spí několik hodin a nejen v noci. V tomto případě je důležité vyhledat pomoc odborníka – únava může signalizovat i některá závažnější onemocnění, která je nutné odhalit a patřičně léčit.


Tělo po zimním období bývá zaneseno toxiny a organismus s nimi musí bojovat, což je náročná práce zejména pro imunitní systém.

Zařaďte si do programu svižnější chůzi, projížďku na kole, trochu běhu, stačí i lehké poklusávání, zkrátka některou z pohybových aktivit, kterou bez problémů zvládnete.





Další informace najdete v březnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět