Na bolavá záda pomáhá jen pravidelné cvičení

Bolesti zad dnes trápí skoro každého. Ptáte se, jak je omezit? Zabírá jediné – pravidelné cvičení ušité na míru a doporučené zkušeným fyzioterapeutem. Důležitým krokem je také změna životního stylu, zvláště máte-li zaměstnání, při kterém sedíte nebo provádíte jednostranné pohyby.

S bolestmi zad se nepotýkají jen lidé, kteří pracují u počítače. Záda se vám připomenou, i když budete pracovat třeba jako servírka nebo kadeřnice. Prvním problémem je stereotypní činnost, která našemu pohybovému aparátu velmi ubližuje. „Problémy se zády odpovídají také našemu životnímu stylu a genetickým predispozicím. Rychlost doby a vývoj technologií přináší spoustu ulehčení, která však v globálním pohledu znamenají pro náš pohybový aparát spíše zhoršení. Pohybu máme čím dál méně,“ lituje Bc. Petr Strnad, vedoucí fyzioterapeut Barna Medical, a zmiňuje, že oba výše zmíněné způsoby práce jsou extrémní. Ideál je podle něj někde uprostřed. „Není možné trávit osm až deset hodin pracovní doby naprosto přikováni k monitoru počítače, stejně jako přinese jasné následky profese číšnice nebo kadeřnice. Každou práci, při které člověk provádí jen jednotvárné (nebo takřka žádné) pohyby, je proto vhodné prokládat protikladem. Pokud tedy máme sedavé zaměstnání, je potřeba si každou hodinu stoupnout, udělat pár kroků po kanceláři nebo se třeba protáhnout. Stejně tak servírka, která tráví hodiny obsluhou hostů, musí mít prostor na krátký korigovaný sed,“ připomíná zkušený fyzioterapeut a zároveň dodává, že u této profese je velmi důležité, aby obsluha nosila břemena na obě strany a aby jednostrannou aktivitu kompenzovala. „Kadeřnice z uvedeného příkladu je na tom asi nejhůře, ta bohužel nemůže druhou rukou stříhat. Vzhledem k postoji při práci a stále se opakujícímu pohybu prstů jsou u ní také obtíže s loktem, ramenem i krční páteří velmi pravděpodobné,“ přemítá odborník.


Zpevněte střed těla

Potíže se zády mohou přijít pochopitelně u kohokoli, zároveň ale platí, že ten, kdo se pravidelně hýbe, má dobrý svalový korzet a nenabírá zbytečné kilogramy, zkrátka snaží se hýbat, potíže s páteří přinejmenším oddálí. Na výběr sportovní aktivity by si měli dávat pozor hlavně lidé, u kterých se už začínají bolesti krční nebo třeba bederní páteře ozývat. Měli by alespoň jednou týdně zařadit posilovací a protahovací trénink, pečlivě sestavený zkušeným trenérem přímo na míru. Je lepší cvičit pod dohledem, protože je opravdu důležité provádět cviky správně. Cvičení by mělo zahrnovat soustavu posilovacích a zdravotních cviků zaměřených na posílení ochablých svalů zad, břicha a hýždí – to vše totiž může s bolestmi zad souviset. Důležité jsou i cviky protahovací na zkrácené a přetížené svaly – ve většině případů jde o šíjové a bederní svaly, dále o svaly prsní a svaly kolem pánve a na nohou. Abyste předešli bolavým zádům, zaměřte se na zpevnění celého těla a jeho středu. Z nabídky aerobních sportů vybírejte ty, při nichž se zapojuje horní polovina těla – například veslovací trenažer, fitbox a taebo, plavání nebo sporty, které kladou důraz na držení těla, jako je piloxing nebo tanec v různých formách. Aerobní zátěž je vhodná proto, že je většinou zacílena na spalování tuku a snížení nadváhy a leckdy pomůže od bolestí také.


Lidé nejsou stroje

Máte-li ale se zády větší potíže, tedy trpíte-li opakovanými dlouhodobými bolestmi, „obyčejné cvičení“, byť je třeba zaměřené přímo na bolesti zad, vám nepomůže. V takovém případě neváhejte a zajděte si pro radu za zkušeným fyzioterapeutem nebo rehabilitačním lékařem, který na základě podrobného vyšetření zjistí, proč vás záda bolí a co vám může pomoci. „Škála aktivit je dnes široká, protože poptávka ,trhu s bolestí zad´ je velká. Problémem je, že se mnozí lidé snaží vyřešit své obtíže sami. Často si ale tímto přístupem bolesti zhorší. Lidská těla nejsou stejné stroje, bolesti mohou mít velké množství různých spouštěčů a paušalizovat léčebné přístupy je nerozum. Při dlouhodobých bolestech doporučuji všem, kteří trpí bolestmi zad, aby si dopřáli kvalitní péči z rukou odborníků,“ říká fyzioterapeut Petr Strnad. Každý, kdo někdy rehabilitační cvičení s fyzioterapeutem absolvoval, ví, že mnohdy je obtížné donutit se každý den doma cvičit. Ať se nám to ale líbí nebo ne, nic v životě nedostaneme zadarmo, ani zdravá záda. „Klíč je právě v pravidelnosti. Tělo potřebuje pravidelně stimulovat aktivitou – ať už jsou to cviky na míru doporučené fyzioterapeutem nebo pravidelný pohyb. Pokud chceme, aby měly cviky nějaký vliv na náš organismus, nezbude nám než cvičit pravidelně,“ upozorňuje Petr Strnad z Barna Medical.


Při bolesti cvičte opatrně

Při akutních bolestech je podle něj vhodné cvičit klidně každou hodinu pár minut a v domácích podmínkách ještě večer i ráno po delší dobu. „Záleží pochopitelně na tom, jak cvičení vzhledem k stavu nastaví terapeut. Důležité je ale cvičit pravidelně v malých dávkách, které se mění podle aktuálního zdravotního stavu,“ dodává. Máte-li akutní bolesti, myslete na to, že jde o vjem, kterým nám dává tělo najevo, že něco není v pořádku. „Cvičit přes bolest znamená překonávat signál těla. Pokud to však stav vyžaduje, je možné cvičit s minimální dávkou bolesti, která však nesmí produkovat bolest větší. Tu může určit až na základě vyšetření fyzioterapeut. Rozhodně existují cvičení, která bolest naopak zmírní,“ upozorňuje Petr Strnad.


Pozor na silové sporty

Stejně tak jako existují cvičení, která nám při bolestech zad pomáhají, existují i ta, kterými si můžeme ublížit. A jaké chyby nejčastěji děláme? „Velkým rizikem jsou sporty silové, při nichž se opakují v rychlém časovém sledu silové aktivity. Někdy se zbytečně snažíme ukousnout si moc velký krajíc a naše tělo nám začne silně dávat najevo, že tudy cesta nevede. Lidé ale často v takové chvíli svému tělu nenaslouchají. Tlačit na hranici výkonu tělo, které na něj není v kombinaci s neodborným vedením pohybové aktivity připravené, je obrazně řečeno takřka smrtelná kombinace. Prověřme si proto, kdo se o nás stará při cvičení stará, jaký lektor nás vede a zda k tomu má odborné vzdělání! Pokud tak neučiníme, můžeme se dostat do velkých problémů,“ varuje fyzioterapeut.


Bolesti zad mohou signalizovat jiné nemoci

A ještě jedna důležitá poznámka: konzultace s lékařem je při bolestech zad důležitá i proto, že za bolestmi zad se mohou skrývat i jiné nemoci, kromě jiného mohou signalizovat i rakovinu. I Petr Strnad se s takovými případy setkal. „Zkušený terapeut by měl poznat, že obtíže nejsou zapříčiněny pohybovým aparátem, na základě svých znalostí a zkušeností. Rozhodně ale není možné, aby takto závažné onemocnění přímo diagnostikoval. Může však vyslovit pochybnosti nad zdravotním stavem pacienta a odeslat ho na pracoviště, kde mohou tyto potíže vyšetřit lépe. Fyzioterapeut má k práci pouze své znalosti a ruce,“ říká závěrem.


Text: Andrea Skalická, foto: Shutterstock a archiv redakce

Zeptali jsme se za vás

Pomohou proti bolestem zad různé speciální židle, kvalitní matrace na spaní nebo balony, na kterých se dá sedět? Do čeho má smysl investovat?

Investice do sebe je vždy na prvním místě. Pokud zohledníme, kolik času trávíme na kancelářské židli a jak je důležitý kvalitní spánek, je odpověď jasná: Na matraci ani na židli v práci bychom rozhodně neměli šetřit. Na druhou stranu musím zdůraznit, že kvalitní matrace, popřípadě drahá kancelářská židle, obtíže se zády nevyřeší. Pokud budete sedět deset hodin v kuse na kvalitní židli, bude to nakonec stejné, jako když sedíte na židli dřevěné. Tělo se židli přizpůsobí, a protože naše pozornost bude soustředěna na práci, stane se z těla pasivní prvek. A pokud si v zápalu dobře myšlené rady, kterou jste si přečetli třeba na internetu, koupíte balon na sezení v práci a budete na něm trávit celou pracovní dobu, výsledek bude stejný. Aby naše tělo zůstalo aktivní a mělo nač reagovat, potřebuje nejrůznější vjemy a změny polohy.

Odpovídá: Bc. Petr Strnad, vedoucí fyzioterapeut Barna Medical (www.barnamedical.cz)

Při práci nezapomínejte na přestávky

Bolí vás záda při práci? Změňte polohu a protáhněte se! Přestávky by měly být tak časté, aby nás záda vůbec nezačala bolet. Ideální je vstávat ze židle při každé možné příležitosti – zajít si pro pití, na WC, za kolegou.


Konzultace s lékařem je při déle trvajících potížích velice důležitá. Za bolestmi zad se totiž mohou skrývat i některé vážné nemoci.





Další informace najdete v únorovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět