Vánoce s chutí a lehkostí

Tyto svátky budou jiné, a to už kvůli nepříjemnostem spojeným s pandemií. Tak proč si zadělávat na další zdravotní potíže přejídáním se tučným nebo příliš sladkým jídlem? Vždyť to jde i jinak!

Zajímalo by vás, jak by měl vypadat sváteční jídelníček podle odborníků? Ti hlavně zdůrazňují, že v současné době poznamenané koronavirem je důležité si hlídat především kalorie. Proč? Hýbeme se podstatně méně, a navíc, jak se ukázalo, jídlem zaháníme i obavy nebo stres. K tomu všemu je tu lákadlo v podobě tradičního vánočního menu, které se ani při nejlepší vůli nedá nazvat moc zdravým a kaloricky vyváženým. Přesto si i letošní svátky můžete vychutnat, nepřejíst se a ještě udělat něco pro své zdraví. Jak?


Vánoce, kalorická bomba bomb

Odborníci zjistili, že místo doporučovaných asi 2500 kilokalorií, které bychom měli denně přijmout, jich na Vánoce někdy přijmeme čtyři až sedm tisíc. Nejde jen o to, že je to hodně a hodně kalorií navíc. Spíše o to, že to zároveň představuje takový objem jídla, který někdy přesahuje i kapacitu našeho zažívacího ústrojí. Pro ilustraci jde o případ, kdy máte tak plný žaludek, že se už nemůžete ani pohnout, ale oči by ještě jedly… Vidět vás lékař, asi by vás vyzval, abyste si představili, co na taková kvanta jídla říkají vaše těžce zkoušené orgány – žaludek, játra, slinivka nebo žlučník.


Klasika s malou změnou

Samozřejmě, že se nemusíte úplně vzdát klasického štědrovečerního menu ani trávit svátky o hladu. Zkuste si jen ohlídat kvalitu i kvantitu pokrmů a držte se rčení „dobrého pomálu“. Jak je dobře známo, potěšení beztak máme hlavně z prvních pár soust, poté konzumujeme víceméně automaticky. Čím více pochutin do sebe nasoukáte, tím rychleji se dostanete do bodu, když už přestanete rozlišovat jednotlivé chutě a všechno bude chutnat víceméně stejně. Po slavnostní večeři si klidně dopřejte sklenku dobrého vína, ale pokud možno omezte tvrdý alkohol. I o svátcích si několikrát denně si dopřejte ovoce, hlavní jídlo kombinujte se syrovou zeleninou. A pokud to přece jenom s jídlem přeženete, udělejte si alespoň krátký půst – vynechte jedno následující jídlo. Dobré je také dodat tělu vlákninu, která napomáhá vyprazdňování, a pít hodně tekutin, zejména minerální a pramenitou vodu či bylinné čaje. Nezapomeňte ani na dostatek pohybu na čerstvém vzduchu, spálíte tak nadbytečné kalorie.


I „odlehčené“ jídlo je chutné!

Nejenom o Vánocích, ale o celých svátcích vám vaše tělo bude vděčné, když omezíte konzumaci červeného masa a nahradíte ho drůbežím nebo rybím. Rybu pak namísto smažení raději upečte na troše olivového oleje nebo ji grilujte. Pro ty, kdo by chtěli ještě přitvrdit, navrhujeme přípravu na páře. S oblíbeným bramborovým salátem, jehož recepty se u nás dědí po generace, je to už složitější. Někdo doporučuje dát místo majonézy jogurt, jiný jogurt s majolkou napůl. Ale pokud vám takto připravený salát nechutná, klidně si jej udělejte po svém – jen omezte jeho množství!


Raději kroupového kubu než smaženého kapra

Kapr se u nás stal hlavním štědrovečerním chodem zhruba v devatenáctém století. Ani on, podobně jako rybí polévka, však řadě lidí nechutná. Jiní si ho zas chtějí odpustit kvůli dodržování zdravé životosprávy, do které se prostě zlatavě osmažený trojobal nehodí. Některé rodiny místo něj servírují lososa, jiní si dopřejí klasický vepřový řízek. Ani jedna z těchto alternativ není příliš tradiční a typicky vánoční. Pokud hledáte zdravější alternativu za smaženého kapra, můžete vyzkoušet například houbového kubu. O něm se z pohledu tradice pochybovat nedá. Dříve tvořil hlavní chod štědrovečerní tabule. Jeho základem jsou kroupy a houby. Vyzkoušejte ho – jistě vás příjemně překvapí, jak dobře chutná.


I cukroví je tradice

Ano, nedokážeme si bez něj svátky představit, ale proč si neudělat změnu a neupřednostnit to zdravější a neméně chutné připravené na bázi tvarohu, oříšků, ovoce a vysokoprocentní čokolády? Těžké náplně z margarínu už stejně dávno vyšly z módy! Dobrá hospodyňka používá na pečení máslo, které může v mnoha případech nahradit jogurtem nebo tvarohem. Vhodnou variantou, jak ozvláštnit vánoční menu, je také nepečené, raw cukroví. V dnešní době se navíc dostává znovu do módy a výraznou chutí a lákavým vzhledem vyrazí dech nejedné návštěvě. Navíc díky tomu, že je připravováno zasyrova, je hodně syté a nestane se vám, že byste jej snědli naráz plný talíř. A ještě jedna věc: pamatujte si, že nemusíte péct jako pro armádu. Stačí jen určité množství nezbytné k atmosféře vánočních svátků. Při pečení pak zbytečně neochutnávejte a klidně slaďte méně, než doporučuje recept. Snad vás odlehčené dobroty nakolik okouzlí, že si ani nevzpomenete na další sváteční hříchy: mastné chipsy nebo slazené nápoje plné kalorií.


Text: Beata Gáliková, foto: Shutterstock a archiv redakce

Musí být na Štěpána kachna?

Na druhý svátek vánoční, den svatého Štěpána, je oblíbená je zejména pečená kachna, která provoní celý dům. I tu lze ovšem naservírovat v novém podání, například s léčivou šalvějí, která masu dodá kořenitou vůni. „Účinky šalvěje lékařské jsou široké. Jako silné přírodní antibiotikum působí na široké spektrum mikrobů, zejména při léčbě močových cest, bolesti v krku a angíny, zažívacího ústrojí a gynekologických zánětů. Uvolňuje také od křečí a nadýmání, odstraňuje poruchy trávení a povzbuzuje chuť k jídlu,“ říká bylinkářka Jarmila Podhorná. Na štěpánské hodování tak kromě šalvěje potřebujeme kachnu, 3 dcl červeného vína, 2 dcl zeleninového vývaru, česnek, bobkový list, tymián, nové koření, na nádivku pak jablka a sušené švestky. Jablka zbavíme jádřinců, nakrájíme na čtvrtky a spolu se švestkami vložíme dovnitř omyté a očištěné kachny, kterou ze všech stran nasolíme. Na pekáči je třeba ji podlít vývarem a vínem a přidat k ní na plátky nakrájený česnek a koření. V troubě ji pak průběžně poléváme výpekem a pečeme, až je maso měkké a kůže zlatavá. Na závěr ji dozdobíme šalvějí a servírujeme s knedlíkem a zelím.


Ptali jsme se za vás
Jak nastartovat metabolismus a dostat se po svátcích do kondice?

Základem je správná motivace v kombinaci s pohybem a racionální stravou. Pro mě osobně je zima skvělé období, protože je všude sníh, a tak kdy mohu, tak jsem na horách. Ne každý má ale rád zimní sporty. Pokud se chystáte začít se sportem jako součást novoročního předsevzetí, dobře promyslete, který typ pohybové aktivity si vybíráte. Spousta lidí vydrží sportovat třeba měsíc až dva a pak se hýbat přestává. Volte tedy takový sport, který by vás bavil a u kterého byste zůstali. Jídlo je další oblast, na kterou se musíme zaměřit. Přes Vánoce jsou všichni vystaveni lákadlům ve formě vánočního cukroví a dalších sladkostí. Má tedy smysl zkontrolovat svoji hmotnost, a pokud je potřeba, ihned zakročit. Způsobů, jak tohoto dosáhnout, je celá řada – lidé zkoušejí jídelníček na míru, konzumaci vlákniny, vyhýbání se pečivu atd. Já obvykle volím celkové omezení sacharidů. Jde hlavně o to dosáhnout záporné energetické bilance – jednoduše musíme vydat více, než do sebe dostaneme.

Odpovídá výživový poradce Lukáš Vrána.



Další informace najdete v prosincovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět