Vánoce – aby byly šťastné a veselé

Často bývají vyústěním všech našich představ o životě. Proto, aby se právě v tomto období naplnily, jsme ochotní udělat hodně. Ale o tom, zda si je užijeme, nerozhoduje množství jídla, dárků či aktivit, ale spíše to, zda vycházejí z nás. Vánoce rozhodně nejsou jednoduchou disciplínou. Očekává se, že v poměrně krátkém období zvládneme mnoho věcí, které v jiných částech roku děláme postupně. Měli bychom vymyslet a obstarat kreativní dárky na míru všem členům rodiny, přátelům a někdy i kolegům v práci. Do toho upéct dostatečné množství cukroví a při tom všem uvést svůj příbytek do uklizeného a harmonického stavu, který je navíc okrášlen vánoční dekorací, pokud možno neotřelou. Seznam by mohl pokračovat dál a dál návštěvami příbuzných, sháněním kapra, výrobou adventních věnců na školní besídku atd. U toho všeho se máme navíc podle všech lifestylových rad cítit v pohodě a nedovolit stresu, aby nás ovládl. To však není tak jednoduché, a to hned ze dvou důvodů. Od vánočního stresu se nemůžeme jen tak izolovat. Pokud žijeme v běžné společnosti, narazíme na něj v obchodech, v práci, ve škole, v digitálním prostředí internetu nebo reklamních televizních spotech.


Jak odolat vánočnímu tlaku?

„Z psychologického hlediska je zcela normální, že vnímáme svoje okolí a okopírujeme ho. Je to jeden ze způsobů, kterým se učíme,“ říká psycholožka Eva Dygasiewiczová a pokračuje: „O Vánocích je dobré si všímat, zda naše aktivity a plány vycházejí z nás nebo jsou něčím, co jenom kopírujeme.“ Podobný názor má také Mgr. Richard Jisl z Healthy Life: „Každý z nás je jedinečnou bytostí a každá rodina je výjimečná svým fungováním i strukturou. Nelze se proto soustředit na ostatní a srovnávat se s nimi. To nás připravuje o energii, čas a kreativitu. Každé rodině vyhovuje něco jiného a občasná změna zaběhnutých rituálů může příjemně zpestřit život všech.“ Druhým důvodem, proč na Vánoce nemusíme mít stres pod kontrolou, je to, že ho nemáme pod kontrolou ani nikdy jindy. Koneckonců na něj máme stejnou reakci jako na jakýkoliv jiný stres. Je dobré se tedy zamyslet nad tím, co nám pomáhá při běžných stresových situacích v práci, doma apod. Totéž nám totiž pomůže i o Vánocích. Pokud během roku uvolníme stres procházkou, cvičením v posilovně nebo poslechem oblíbené hudby, neměli bychom tyto aktivity vynechat ani o Vánocích.


Nevzdávejte to!

I přesto, co bylo řečeno, je spousta věcí, které můžeme ovlivnit tak, aby se nám samým naše Vánoce líbily. Tady je několik tipů, jak na to.


1. Vyhněte se časovému tlaku – plánujte!

Zkuste tentokrát začít s přípravami Vánoc s větším předstihem. „Dárky nakupte v říjnu a listopadu, v prosinci už jenom maličkosti. Úklid si objednejte nebo ho dělejte po etapách tak, aby před svátky zbyla už jenom běžná údržba. Dárky balte průběžně, ne všechny najednou. Pokud to jde, podělte se o některé povinnosti – třeba na výběru dárků se může podílet více členů rodiny. A naplánujte si čas na to užít si předvánoční dobu i s jejími radostmi – navštívit vánoční trhy, vychutnat si svařák, podívat se v adventu do jiného města, zajít si na výstavu betlémů,“ říká bývalá manažerka a nyní lektorka Olga Medlíková. Rozmysleme si, zda čas, který strávíme přípravou na Vánoce, opravdu přináší efekt. Můžeme zkusit jednodušší recept na oblíbené cukroví nebo si ho, popřípadě jeho část, objednat. Finančně nás to vyjde o něco dráže, ale možná získáme čas a klid k nezaplacení, který ocení naše psychika i naši blízcí.


2. Utrácejte v rámci svých možností

Vánoce s sebou samozřejmě přinášejí i výdaje navíc. Můžeme mít pocit, že pokud nezajistíme dárky v určité finanční hodnotě, zklameme obdarované. Pojďme se na to podívat realisticky. Naše blízké nepoškodí to, že nedostanou drahý dárek. Mnohem více jim ublíží náš stres a to, že nemáme čas jim být nablízku. Někdy je řešením i to, že si lidé v rodině domluví pravidlo jednoho dárku nebo částku, kterou by dárek neměl přesahovat. „Vánoční radost není přímo úměrná finančním nákladům, ale spíše kreativitě a spolupráci zúčastněných. Není důležité sobě anebo druhým drahými dárky dokazovat, že na to máte. Bývaly časy, kdy Vánoce nebyly o množství dárků pod stromečkem a jejich cenové výši. Ta původní hodnota Vánoc se nám někde vytratila a bylo by hezké, kdybychom ji opět našli a vyměnili každoroční předvánoční stres za pohodu, klid a krásné chvíle se svými nejbližšími. Čím více budeme v pohodě a čím veselejší budeme, tím lépe pro nás,“ dodává Mgr. Richard Jisl.


3. Vytvořte si vlastní rituály

Rituály a tradice jsou jakýmsi lepidlem. Spojují nás dohromady, vytvářejí společné zážitky a vzpomínky. Někdy ale lepidlo vyschne. To je tehdy, kdy opakujeme tradice, a nevíme proč. V tom případě máme dvě možnosti. Buď si zjistíme, proč se daná tradice v naší kultuře nebo rodině objevila, a pokud nám dává smysl, můžeme v ní pokračovat. Anebo si vytvoříme vlastní. Rituály by totiž měly vycházet z potřeb všech zúčastněných. Pak mohou mít v rodině trvalou hodnotu a pomáhat vytvářet pevná a srdečná pouta. Může to být společné zpívání pod vánočním stromkem, kdy každý rok vybírá písničku jeden člen rodiny a ostatní se ji musí naučit. Štědrovečerní nebo spíš noční výlet ke kapličce, roznášení betlémského světélka mezi známé a přátele. Pozvání k slavnostní tabuli někoho, o kom víme, že bude sám. Neotřelý vánoční rituál má i Mgr. Richard Jisl z Healthy Life: „Někdy je mojí nejkrásnější vzpomínkou pouštění lampionů splněných přání na Štědrý večer,“ říká.


4. Rodinná setkání – zvažte, co zvládnete

„Tady buďte hlavně realističtí. Setkávání s rodinnými příslušníky ve jménu pokoje a dobré vůle je jistě krásná představa, ale někdo to musí připravit a servisovat – zajistit občerstvení a nějaký program, starat se o to, aby všechno klapalo, uklidňovat rozčilené členy rodiny, kteří pod vlivem přílišného jídla a pití budou podrážděnější než obvykle, zabavovat děti, které se nudí. Tak se zamyslete, na co máte. Velká rodina je báječná věc, ale potkat se jenom s několika z nich je taky fajn,“ radí na téma rodinných setkání Olga Medlíková.


5. Pamatujte na svoje zdraví

A to nejlépe ještě před tím, než učiníte nějaké to lednové předsevzetí. Vánoční stres budete zvládat velmi těžko, pokud budete dehydrovaní, nevyspalí a přejedení sladkostmi s nedostatkem pro tělo důležitých látek. Nezapomínejte tedy i chladném počasí na pitný režim – místnosti s ústředním topením nebo klimatizací, kde je vlhkost vzduchu kolem pětadvaceti procent, i zimní mrazivé počasí běžně znamenají sušší vzduch. Čím chladnější počasí a nižší vlhkost v místnosti, tím větší potřeba tekutin. Důležitý je i dostatečný přísun vitaminů a minerálů. „O Vánocích nedám dopustit na ovocný salát s tropickým ovocem. Jeho sladko-hořko-kyselá chuť je pro mě dokonalým zakončením štědrovečerní večeře, kdy jsou všichni přejedení a potřebují osvěžit,“ přidává malý tip kuchařka Karolína Kamberská. Další způsob, jak dopřát tělu prospěšné látky, je příprava tzv. raw cukroví (nepečené cukroví z přírodních ingrediencí). Toto cukroví je zdravé, zasytí, ale nebudete se po něm cítit těžcí.


Text: Lenka Bicanová, odborní poradci: Mgr. Eva Dygasiewiczová, Mgr. Richard Jisl a PaedDr. Olga Medlíková, foto: Shutterstock a archiv redakce


Zeptali jsme se za vás
Jste autorkou několika kuchařek plných chutných receptů. Máte recept i na klidné Vánoce?

Ano. Nebýt moc ambiciózní. Určitě je bezva mít nablýskané každé sklíčko na lustru a 24 druhů cukroví a tak. Ale kdykoliv jsem se o něco podobného pokoušela, seděla jsem nakonec pod stromečkem s chřipkou a naprosto vyčerpaná. Dneska si dopřávám nedokonalost. A tak je nám všem veselo, žádné nervy a stresy. Tohle opravdu můžu doporučit.
Odpovídá Karolína Kamberská, novinářka a autorka populárních kuchařek K.




Pokud během roku uvolníme stres procházkou, cvičením v posilovně nebo poslechem oblíbené hudby, neměli bychom tyto aktivity vynechat ani o Vánocích.





Další informace najdete v prosincovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět