Hurá na cestu k úspěchu!

Víte, co můžete udělat pro to, abyste se prosadili v zaměstnání?

Možná si kladete otázku, jak to, že někteří lidé skoro ani nehnou prstem a jsou v zaměstnání úspěšní (a úspěšnější než jiní)? Mají nějaké svoje tajné triky nebo mají jen a jen štěstí? Pravda je, že většina úspěšných a produktivních lidí má kromě toho známého „štěstíčka“ taky něco jiného. Vědí, že pokud chtějí něčeho dosáhnout, musí jít stále dopředu a něco pro to udělat. Zkuste se schválně zeptat nějakého milionáře, který kdysi začínal od nuly, proč si myslí, že měl úspěch. Pravděpodobně vám odpoví, že jen díky tomu, že věděl, co od života skutečně chce, že byl skromný a vděčný za to, čeho dosáhl. Brian Tracy, světová špička v oblasti managmentu a koučinku, autor knihy Cíle, tvrdí, největší ztrátou času je trávit roky nad něčím (nebo někde), co vám mohlo zabrat pouhých pár měsíců. Jak to tedy udělat, abychom byli v zaměstnání úspěšnější, než jsme dosud? Abychom se dokázali prosadit?


Jděte za svým cílem

Úspěšní lidé, kterým se daří v zaměstnání, často dostávají otázku, na co obvykle myslí. A oni odpovídají: Myslíme na to, co chceme a jak toho dosáhnout. Lidé, kterým se v práci moc nedaří, nejčastěji myslí na to, co nechtějí. Zpravidla probírají to, co se jim nepodařilo, svoje problémy a trápení a dumají nad tím, na koho by svou situaci mohli svést. Ti, kterým se v zaměstnání daří, se soustředí na cíle, o které usilují. Předmětem jejich přemýšlení je tedy hlavně to, co chtějí. „Těžko hledat nějaké pevně dané zákonitosti, které zaručují úspěch člověka. Jistě je velkým předpokladem, pokud je v rodině nějaký úspěšný vzor, který inspiruje. Také přirozené charisma a silná vůle jít vlastním směrem jsou pomocníci k nezaplacení. Odvaha nebát se převzít za svůj život zodpovědnost opět podporuje nesmírnou měrou procento úspěchu,“ domnívá se psycholožka a koučka Jitka Nesnídalová.


Chcete se prosadit? Odhalte svůj potenciál!

Jestli se chcete v zaměstnání prosadit, musíte pro to něco udělat. Určovat si nové životní mety a snažit se jich dosáhnout. Zkuste se řídit těmito postupy, z nichž některé doporučuje i koučka Jitka Nesnídalová:

1. Sebeúcta: Je důležité znát svou hodnotu. Vědět, že v práci jste přínosní a že si zasloužíte ocenění a úctu, a to nejen od druhých lidí, ale taky sami od sebe. Pokud neznáte svou cenu, druzí to vycítí a využijí. Jedním z projevů sebeúcty je umění říct NE tomu, co vás nesmyslně vyčerpává a co vám ubližuje. Za každý úkol, který dobře odvedete, se zároveň vnitřním hlasem pochvalte. Většinou si provedené úkoly odškrtneme na vlastním seznamu. Všimněte si, jak vám jde práce od ruky, nebo to berete jako automatické? Pak vás také budou i v práci brát jako automat na provádění úkolů bez pochvaly. Ale pochvaly a ocenění jsou absolutním motivátorem do další práce. Bez takového „pohlazení“ vysychá míza. Pozitivní zpětná vazba je nejlevnější prevencí proti stresu, který vám nadřízení a kolegové mohou poskytnout. Poskytněte ji i vy častěji svým kolegům.
2. Nobody is perfect: Česky řečeno: nikdo není dokonalý. Dokonalost neexistuje. Strach z chyb vás může v zaměstnání velmi blokovat. Ale každý dělá chyby, dokonce i váš šéf či kolega. Prostě každý. Je potřeba přijmout tento fakt a být velkorysí k vlastním chybám. A velkorysý i k chybám druhých. „Jak na to? Cvik dělá mistra. Cvičte každý den, učte se chápat druhé i sebe. Vy nejste ani lepší než ti druzí, ani horší. Každý je zkrátka originál a dělá, co mu umožňuje jeho momentální kapacita. Kde nejsou chyby, není ani prostor pro kreativitu,“ říká koučka.
3. Umění selektovat priority: Pokud kolem vás v práci probíhají negativní záležitosti, které se vás ale vlastně ani netýkají, nenechte se do nich zatahovat. Věnujte se své práci a konflikty druhých nerozebírejte. Tyto hovory vás mohou stát spoustu energie a pak vám zbývající energie nebude stačit na pracovní úkoly. Souvisí to také s tématem asertivity. Nepouštějte se do zbytečných emocí v hovoru a udržujte si věcnou rovinu.
4. Profesionální vystupování: Co si budeme povídat, profesionální vystupování má své kouzlo. Tento bod souvisí s tím předchozím – nevydávat se zbytečně do krajů emocí a držet si odstup od kritického hodnocení. Zaměřit se na práci, kterou děláte, a dělat ji, jak nejlépe dovedete. „Nic neberte osobně, raději se ,potáhněte ochrannou vrstvou´ a nechte po sobě stékat to, co s vámi nesouvisí. Nevytvářejte si žádné domněnky. Pokud se kolegyně po ránu mračí, nemusí to nutně znamenat, že jí lezete na nervy svou dobrou náladou, ale prostě se třeba jen špatně vyspala. A dělejte vše, jak nejlépe dovedete. Jde o vaše nadšení, váš entuziasmus a píli,“ radí psycholožka.
5. Plánování: Nejvýkonnější jsme prý hned po ránu, takže ty nejnáročnější úkoly splňte právě v tuto dobu. Nečekejte až na odpoledne, kdy se vám už nebude chtít. Také týdenní cykly jsou zajímavé, nejefektivnější jsme prý ve středu. Brian Tracy tomu říká „polibte žábu“, udělejte to nejméně populární, když máte sílu a neodkládejte záležitosti na dobu, kdy už tolik síly není a nemusíte být tak efektivní.
6. Vizualizujte si:Neustále si svoje cíle představujte, představujte si, že jste úspěšní. Vystřihujte si obrázky věcí, které byste rádi měli, nebo lidí, kterým byste se chtěli podobat. Neustále zaměstnávejte svou mysl emocionálně bohatými obrazy. Představivost je předvoj vašich budoucích úspěchů.
7. Dělejte to, co vás baví: I když to se někdy těžko řekne. Ale když budete dělat to, co vás baví a děláte rádi, práce nebude vypadat jako práce. Chcete-li být úspěšní a prosadit se, pak se ujistěte, že jste si vybrali skutečně obor, o který se zajímáte. Když budete mít pocit, že vás práce ani trochu nebaví, jen těžko se prosadíte, protože nebudete produktivní.
8. Pracujte rychle a spolehlivě: Dělejte svou práci, ale ne pouze svou práci. V dnešní době má každý méně času a všichni jsou také netrpělivější. Vybudujte si pověst toho, kdo se dokáže důrazně zaměřit na akci a rychle se chopit příležitosti. Neotálejte, když si všimnete, že je potřeba něco rychle udělat. Když vás šéf požádá, abyste něco udělali, a vy víte, jak na to, udělejte to co nejdříve. Podle Briana Tracyho, autora knihy Tajemství úspěchu, se před lidmi, o kterých se ví, že pracují rychle a spolehlivě, otvírají širší příležitosti a možnosti. Dostávají více šancí k tomu, aby udělali ještě něco dalšího než ti, kteří dělají, že nic neslyšeli. Ovšem pozor, zase to nepřežeňte a nedělejte ze sebe sluhu nebo obětního beránka, který neumí říct ne. Když ale dokážete spojit schopnost vybrat si úkol s nejvyšší prioritou a závazek splnit dobře a rychle, bude se před vámi otvírat víc dveří.
9. Stýkejte se se správnými lidmi: Až 85 procent úspěchu v zaměstnání určuje kvalita vztahů navázaných při vaší profesní činnosti. Čím více je lidí, které znáte a kteří vás znají z pozitivní stránky, tím budete úspěšnější a rychleji se dostanete vpřed. Úspěšní lidé mají celoživotní návyk – po celý život si budují a udržují síť vysoce kvalitních vztahů. Vztahy jsou součástí všeho.


Text: Ivana Ašenbrenerová, foto: Shutterstock a archiv redakce

Zeptali jsme se za vás
Co byste poradila lidem, kteří se snaží prosadit v práci, ale nedaří se jim?

Mnohá nedorozumění v zaměstnání (ale i mimo ně) vznikají, když navzájem nepochopíme, co si sdělujeme. Je dobré učit se naslouchat. Konkrétní pomůckou, abych správně porozuměla tomu, co mi kolegové sdělují, je parafrázování jejich výroku. Mohu hned po nich jejich sdělení krátce vlastními slovy zopakovat. Ujasníme si, že si vzájemně rozumíme. Přínosem rovněž je, orientuji-li se dobře v tom, co je má náplň práce. Toužím-li se takzvaně prosadit, měla bych počítat s tím, že budu pracovat nad tento rámec. I zde je ovšem třeba dodržet hranice. Obě strany, čili i můj nadřízený, by si měly být vědomy, že pracuji nad rámec svých povinností. V opačném případě bych se mohla stát „holkou pro všecko“, která bez nároku na uznání vykonává povinnosti za méně výkonné či dokonce líné kolegy. Nespornou výhodou je rovněž smysl pro humor. Dokážu-li si udělat vhodnou legraci nejlépe sama ze sebe, může mi to pomoci zbořit mnohé překážky. S humorem je to však jako se šafránem, má přicházet ve správný moment na správném místě.

Odpovídá PhDr. Magdalena Dostálová, psycholožka a psychoterapeutka, Poradna pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy Praha.

Chcete-li být úspěšní a prosadit se, pak se ujistěte, že jste si vybrali skutečně obor, o který se zajímáte. Když budete mít pocit, že vás práce ani trochu nebaví, jen těžko se prosadíte, protože nebudete produktivní.





Další informace najdete v prosincovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět