10 tipů, jak bojovat proti jarní únavě

Jakkoliv může být zima pro mnohé příjemným obdobím, organismus všech je po ní přece jenom vyčerpaný a také zatížený mnoha toxiny. Právě proto nás často trápí tak zvaná jarní únava. Jak ji minimalizovat a cítit se svěží? Nabízíme vám několik tipů.


Tip první: Nebojte se chladu

Ranní cvičení u otevřeného okna, pro odvážnější rovnou venku, vám vlije energii do žil. Otužování vzduchem je nejdostupnější, ale otužování vodou nejúčinnější. Studená sprcha po ránu vás nakopne. Pokud se na tak radikální krok necítíte, začněte omýváním mokrou žínkou, houbou nebo vlhkým ručníkem a ke sprchování přejděte později. Na závěr zkuste střídat studenou vodu, zhruba dvacet vteřin, s teplou – asi minutu. Zopakujte dvakrát nebo třikrát. Touto procedurou povzbudíte lymfatický systém, cirkulaci krve i detoxikaci organismu.


Tip druhý: Nadopujte se vitaminy a minerály

Ke zmírnění únavy přispívá vitamin C, který podporuje normální funkci imunitního systému, chrání buňky před oxidačním stresem a usnadňuje vstřebávání železa, jehož nedostatek má únavu často na svědomí. Přidejte i hořčík, který zlepšuje kvalitu spánku a odpočinku a podporuje regeneraci organismu. Důležitý je také dostatek vitaminů skupiny B, které dodávají energii, podporují trávení a činnost srdce. Rozhodně nic nezkazíte, právě naopak, když tělu dodáte i vitaminy A a D.


Tip třetí: Zklidněte se

Relaxace je jedním z nejdůležitějších kroků na cestě k tomu, abyste se necítili unavení. Vyzkoušejte například jógovou ásanu šavásana, tedy pozici mrtvoly, která zklidňuje mysl a přináší hlubokou relaxaci celému tělu. Na pevné podložce si lehněte na záda s nataženými dolními končetinami a špičkami směřujícími volně do stran. Ruce mějte volně podél těla s dlaněmi vzhůru, hlava je v prodloužení páteře, oči zavřené. Celé tělo se snažte od konečků prstů u nohou až po hlavu uvolnit. Dech nechte přirozeně plynout, dýchejte pravidelně, ale ne hluboce, zkrátka jako ve spánku. Pokuste se na nic nemyslet, a když, tak jen na příjemné věci!


Tip čtvrtý: Dopřejte si bylinky

„Důležitá je podpora spánku bylinkami, jako jsou třezalka, kozlík, meduňka, ale i gemmoterapeutiky z lípy, bakopy a šišáku. Při řešení únavy se také zaměřte na podporu a očistu jater. Využít můžete ostropestřec či maralí kořen,“ radí bylinkářka Jarmila Podhorná a pokračuje: „Významný vliv má i schizandra, která nejen aktivuje játra, ale má také povzbuzující účinky na centrální nervový systém.“ Mladé rostliny kopřivy dvoudomé zase obsahují vitaminy B1, B6, A, C, betakaroten, železo a vápník, díky čemuž čistí organismus, odvodňují a působí blahodárně na lymfu.


Tip pátý: Odlehčete stravu

Našemu tělu i duši velmi pomůžeme, když jim trochu ulevíme jídlem. Stravu bychom měli odlehčit, protože přes zimu dostanou často zabrat žlučník a játra. Nyní je navíc třeba doplnit vitaminy. Dopřejte si proto co nejvíce různorodých salátů, mangoldu, polníčku, špenátu a čerstvých bylinek, jako je pažitka, petržel, řeřicha či mladé listy pampelišek a kopřiv. Naklíčit si můžete mrkev, cibuli, ale hlavně luštěniny. „Základem odlehčeného jídelníčku jsou také dvě lžíce kvašené zeleniny denně a po ránu doporučuji sklenici teplé vody s pár kapkami citronu,“ doporučuje ájurvédský lékař Kukku Ramesh z léčebného hotelu Larimar v rakouském Stegersbachu.


Tip šestý: Rozpruďte lymfu

Lymfa je často označována za kanalizaci organismu. Její zanesení může být jednou z dalších příčin jarní únavy, proto je důležitá její očista. Samozřejmě nejlepší je chodit pravidelně na lymfatické masáže. „Na problémy s nežádoucími procesy v lymfatických uzlinách se hodí černý bez, eleuterokok, americký ořešák a vřes. K samotnému pročištění lymfatického systému bych doporučila kaštan pravý,“ radí bylinkářka Jarmila Podhorná.


Tip sedmý: Dostatečně pijte

Nedostatek tekutin je další příčinou únavy. Navíc pravidelný pitný režim vhodných tekutin v dostatečném množství podporuje vylučování toxinů z těla. „Ideální je čistá voda o teplotě okolo 16 °C, do níž lze přidat kousky ovoce či různé byliny,“ radí Michaela Ptáčková, výživová poradkyně ze společnosti Vitalvibe, a pokračuje: „Při vyšší fyzické námaze je ideálním nápojem kokosová voda, která má podobné složení jako krevní plazma, a je tak výborným iontovým nápojem, který doplní všechny potřebné minerály.“ Pitný režim zpestří i fresh a smoothies.


Tip osmý: Vsaďte na aromaterapii

Povzbuzující a osvěžující účinky mají citrusové esenciální oleje, jako například citron, limetka, mandarinka, pomeranč nebo grep. Vynikající je i máta peprná, rozmarýn, eukalyptus, borovice nebo jedle balzámová. V případě, že potřebujete rychle „nabudit“, mějte při sobě stále aroma roll-on se směsí „protiúnavových“ éterických olejů. Ten aplikujte pod nos, na spánky, vnitřní strany zápěstí, na akupresurní body či kontaktní místa lymfatického oběhu a jemně vetřete.


Tip devátý: Odpočiňte si při masáži

Masáž působí blahodárně na lidský organismus, dodává mu energii, regeneruje a uvolňuje. Příjemné a léčivé hmaty masérky navozují pozitivní myšlenky a odplavují následky stresových situací. Zároveň podporují prokrvení tkání a vylučování toxických látek. Při výběru vhodné masáže se zaměřte nejen na to, aby ji prováděl zkušený terapeut, ale také s jakými produkty pracuje. Přednost dejte přírodní kosmetice bez parabenů a petrochemie netestované na zvířatech, a esenciálním olejům v biokvalitě.


Tip desátý: Obklopte se barvami

Vymalujte si byt či kancelář, obnovte šatník veselými barvami, pořiďte si nové doplňky i dekorace do bytu. Okrová, oranžová, hráškově zelená, žlutá, červená – všechny tyto barvy rozsvítí prostor okolo vás i ve vašem nitru. Nezapomínejte se obklopovat také barevnými květinami, a to jak řezanými, tak hrnkovými. Můžete se přihlásit třeba na kurz malování nebo krasopisu. V poslední době zažívá obrovský boom malování akvarelem a v nabídce jsou i kurzy, které jsou zaměřené na ty, kteří si myslí, že malovat vůbec neumějí.


Text: Kateřina Grimmová, foto: Shutterstock a archiv redakce

Otázka pro odborníka
Můžeme hormonální jógovou terapií dodat tělu energii?

Ano, protože používáme speciální orientální cvičení, která působí na hlubších úrovních. Jedná se o techniky relaxace s vizualizací, dechové techniky a techniky harmonizující naše energetické tělo, naše emoce. Dochází tak k uvolnění všech svalových struktur včetně hlubokých, dochází ke zklidnění dechu, normalizaci srdečního rytmu a krevního oběhu, zklidnění mysli. Vzniká tak prostor pro obnovení a udržení ztracené energie, dochází k tělesné i duševní regeneraci. Dále v rámci terapie požíváme velmi mocnou techniku jóganidry, kdy setrváváme v hladině alfa. V tomto stavu, který se vyznačuje mozkovými vlnami nižší frekvence a větší silou mysli, se daří ovlivňovat vegetativní nervový systém, což využíváme k terapeutickým účelům.

Jana Černotová, terapeutka a cvičitelka hormonální jógové terapie

Energii dodá také ájurvédský čaj

„Litr vody přiveďte k varu. Dejte do termosky a přidejte 3 plátky čerstvého zázvoru, 1/4 čajové lžičky semínek římského kmínu, 1/4 čajové lžičky semínek fenyklu, 1/4 čajové lžičky semínek koriandru a 2 kuličky kajenského pepře a nechte 30 až 45 minut louhovat,“ popisuje Zuzana Klingrová, garantka ájurvédských programů v Resortu Svatá Kateřina.






Další informace najdete v březnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět