Letní jídelníček? Dbejte na čerstvost a střídmost!

V letních měsících intuitivně saháme spíše po lehčím jídle. Skvělé jsou čerstvé zeleninové saláty anebo ryby. Čerstvost je právě to, na čem bychom si měli v létě zakládat, pokud se nechceme dostat do problémů.

Každý ví, že teplé počasí je ideální pro množení bakterií, které nám mohou způsobit značné nepříjemnosti a dokážou zkazit i několik dní dovolené. Citliví jsou na to zejména senioři, děti, těhotné ženy nebo lidé s oslabenou imunitou či nějakým onemocněním. „Co ale jednomu člověku nezpůsobí žádné problémy, může druhého značně potrápit. Důležitou roli hraje i náš střevní mikrobiom, proto si ho v průběhu roku hýčkejme správnou stravou bohatou na vlákninu a prospěšné bakterie – budeme tak lépe čelit možným rizikům,“ upozorňuje Ing. Hana Pávková Málková ze společnosti STOB. Zejména na cestách do exotických zemí jsou vhodná také probiotika, tedy bakterie mléčného kysání, která působí pozitivně na složení střevní mikrobioty a také posilují imunitu. Případné střevní potíže sice nevyléčí, ale rozhodně pomohou v prevenci.


Grilujte bezpečně

Zůstaňme ale u nás doma. Jedním z nejrozšířenějších letních rozptýlení je v našich končinách grilování. Také při něm se dá udělat nejedna chyba. Riziko představuje především nedostatečná tepelná úprava masa. „Nejvyšší riziko je u masa drůbežího, to by mělo být opravdu důkladně propečené. Často dochází i k tzv. křížové kontaminaci, kdy se dostane do kontaktu syrové maso s hotovými pokrmy nebo třeba čerstvou zeleninou. Dbejte tedy i na zahradních party na základní hygienická pravidla,“ radí Ing. Hana Pávková Málková ze Stobu. Rizikové je také, pokud vystavíte potravinu přímému ohni. Pokud ji ugrilujeme „do černa“, může obsahovat celou řadu nebezpečných, i karcinogenních látek. „Vhodné není ani grilování tučných surovin, kdy tuk odkapává přímo do ohně. Z odkapávajícího tuku se tvoří opět celá řada nebezpečných látek,“ upozorňuje Hana Pávková Málková.

Nejezte více, než je nutné

Nebezpečí grilování spočívá také v tom, že je často spojené s přejídáním a konzumací většího množství alkoholických nápojů. „Asi každý někdy zažil, že mu po grilování bylo těžko. Grilování vybízí k přejídání a není výjimkou, že člověk sní třeba až půl kila masa a organismus si s tím musí poradit. Zdravým lidem bude možná jen těžko, ale u těch, kteří už mají nějaký problém, o kterém možná ani ještě nemusí vědět, například se žlučníkem nebo střevy, mohou vzniknout i vážnější problémy. Proto grilujte správně a střídmě, stačí běžná porce masa nebo ryby. Vhodné je také připravit si ke grilování vždy i čerstvou zeleninu,“ doporučuje Hana Pávková Málková.

Z nákupu rychle domů

Riskantní mohou být v létě také lahůdky, chlebíčky nebo nejrůznější pochoutkové saláty s majonézou. Představují totiž ideální prostředí pro pomnožení bakterií – v kombinaci s teplým počasím to platí dvojnásob. „Nejsou tepelně upravené (čímž by se značná část bakterií zničila), často vyžadují poměrně náročnou ruční přípravu (čím více se s potravinami manipuluje, tím je pravděpodobnější, že dojde k nějaké kontaminaci z lidských rukou) a poté často leží několik hodin ve vitríně, která nemusí mít zcela optimální teplotu,“ upozorňuje odbornice na výživu, podle které si velmi často problém způsobíme až sami nevhodným skladováním, kdy zakoupenou potravinu nebo pokrm necháme v teple. „Nákup si proto naplánujte tak, abyste z něj jeli nejkratší cestou domů. Pro nejchoulostivější potraviny, jako jsou čerstvé maso, uzeniny nebo lahůdky, si raději pořiďte chladicí tašku,“ připomíná podstatný detail Hana Pávková Málková ze Stobu.

Jistotou jsou zmrzliny balené

Léto také tradičně vybízí ke konzumaci zmrzliny. Častou obavou v souvislosti se zmrzlinou bývala salmonelóza, dnes už se však zmrzlina nevyrábí z čerstvých vajec, a riziko je tak významně nižší. Také valná většina točených a kopečkových zmrzlin se vyrábí z průmyslových polotovarů, které jsou mikrobiologicky bezpečné. „V případě zmrzlin vlastní výroby, které se v posledních letech poměrně rozšiřují, se používají vejce pasterovaná a riziko výskytu salmonel by zde také nemělo hrozit. Problémem zejména u točených zmrzlin ale může být přítomnost jiných bakterií, které se mohou do zmrzliny dostat především z důvodu nesprávné hygieny a znečištění přístrojů na výrobu zmrzliny. Také u kopečkových zmrzlin je třeba dbát na správnou hygienu, správně čistit nádoby a nástroje. Sledujte proto, v jakém prostředí je zmrzlina prodávána a jak s ní obsluha zachází,“ upozorňuje závěrem Hana Pávková Málková a radí, že pokud chcete mít opravdovou jistotu, měli byste sáhnout raději po zmrzlině balené.
Text: Andrea Skalická, foto: Shutterstock a archiv redakce

Zeptali jsme se za vás
Co je vhodné v létě pít? Nejen s ohledem na zdravotní rizika, ale i na zbytečně naskakující kila…

Ideální tekutinou je voda, ale pokud si její kvalitou nejste jisti, raději si kupte balenou. V létě často saháme také po různých slazených nápojích, ať už to jsou limonády, džusy nebo slazené minerálky. Myslete na to, že i slazené minerálky obsahují většinou velké množství cukru. To si ne každý uvědomuje, protože průhledná barva navozuje pocit, že pijeme vodu. V obchodech už se ale objevují i ochucené vody bez cukru a sladidel. Je však důležité číst obaly a sledovat složení – novinkou je označení logem Nutri-Score, které může výběr nápojů a potravin usnadnit bez nutnosti studia složení. Zatím se objevuje jen na několika potravinách, ale věříme, že se brzy rozšíří podobně jako v jiných evropských státech.
Odpovídá Ing. Hana Pávková Málková, jednatelka STOB, www.stob.cz

Všímejte si čistoty

V létě nenavštěvujte podezřele vypadající stánky, bufety a jídelny, všímejte si čistoty, a to jak prostředí, tak obsluhujících. Hygiena je totiž v tomto případě extrémně důležitá. Vyhněte se koupi potravin, které už na pohled nevypadají čerstvě. Vsaďte spíše na lehčí jídelníček!

První pomoc při dehydrataci? ORS!

Se střevními potížemi se k lékaři většinou příliš spěchat nemusí. Tělo se s touto situací zpravidla vypořádá samo nebo s pomocí jednoduché samoléčby v podobě střevních dezinficiens nebo tablet na bázi aktivního uhlí. Důležité je však doplňovat tekutiny. Velký pozor však dejte při průjmech u dětí, seniorů nebo lidí s poruchou imunity. Hrozí jim totiž velmi rychlá dehydratace. Zabráníte jí podáním rehydratačního roztoku v prášku, který se označuje jako ORS. Pokud ho nemáte, podejte pacientovi minerální vodu nebo kuchyňskou sůl, rozpuštěnou v ovocné šťávě, nejlépe z grapefruitu.





Další informace najdete v červencovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět