Jak vyzrát na splín

Cítíte se unaveně, bez nálady nebo podrážděně? Máte stres z blížících se Vánoc či obavy z koronavirové nákazy? Nepodléhejte špatné náladě a začněte se splínem bojovat na všech frontách! I proto, že některé „zbraně“ proti nenáladě a trudnomyslnosti jsou nanejvýš příjemné!

Nedostatek slunečního světla v zimních měsících je jen jedním z důvodů, proč má spousta lidí špatnou náladu. A netýká se to jenom lidí, kteří trpí takzvanou sezonní depresí, ale i těch zcela zdravých. Dalším, i když méně významným důvodem změn nálad jsou výrazné změny teploty během roku. Spojitost s klesáním teploty naznačují i výzkumy, podle kterých se sezonní afektivní porucha vyskytuje podstatně častěji v zemích, kde dochází během roku k výraznému kolísání množství slunečního světla a teploty. Například v severských zemích se výskyt sezonních depresí odhaduje až na dvacet pět procent. Naopak v mírném pásmu, kde je teplota a množství světla během roku vyrovnanější, je tento typ poruchy méně častý.


Poznejte příznaky

Sezonní výkyvy nálady se podle odborníků začínají projevovat už koncem podzimu. Zvýrazňují a prohlubují se během zimy a na jaře se vytrácejí. Typická je pro ně letargie, nerozhodnost, bezradnost a někdy i zhoršená schopnost radovat se. Jindy je hlavním příznakem únava, ale člověk může být i bezdůvodně podrážděný. Zajímavé také je, že pochmurná nálada se nejčastěji projevuje hned po probuzení.


Co dělat, když vás přepadne splín?

Zasportujte si

Pravidelná dávka pohybu totiž působí jako přírodní antidepresivum. Už dvacet minut pohybu vám podle odborníků může zlepšit náladu až na půl dne. Ale pomůže i procházka – pobyt na čerstvém vzduchu totiž prokazatelně zmírňuje pocity úzkosti. Mezi sporty ideální na zlepšení nálady pak patří například jóga. Pomáhá navozovat pocit uvolnění a harmonie, učí nás také soustředit se na přítomný okamžik, dokáže zlepšit naši koncentraci a pracovat lépe se stresem. Určité jógové pozice pomáhají stres přímo odbourávat, patří mezi ně poloha mrtvoly nebo relaxační poloha dítěte. Skvělé je také tai-či – pomalé a jemné pohyby, které se při tomto cvičení provádějí, vedou k uvolnění jak svalstva, tak i psychického napětí. Také běh může zlepšovat pozornost a potlačovat stres. Už půlhodina běhu zlepšuje procesy v mozku, které jsou spojené se schopností zpracovávat informace, a posiluje schopnost soustředit se a řešit problémy.

Vsaďte na doteky

Je vědecky prokázáno, že dotyková terapie pomáhá mnoha lidem překonat depresi a úzkost, jelikož snižuje hladinu stresového hormonu kortizolu, a naopak zvyšuje hladinu hormonu jménem oxytocin, který přináší pocit uspokojení, lásky i důvěry. Oxytocin lze vyvolat například i objetím nebo hlazením a hraje v životě člověka nezbytnou úlohu. Příjemné a uvolňující dotyky si můžete vychutnat i při masáži, a to i když nevychází z rukou profesionála.

Dopřejte si denní světlo

Protože na naši psychiku negativně působí hlavně nedostatek denního světla, je důležité trávit co nejvíce času na denním světle. Sluneční světlo totiž přirozeným způsobem stimuluje produkci serotoninu a dává tělu signál k zastavení produkce melatoninu, který si tělo tvořilo v noci. Tím, že si dopřejete dostatek přirozeného světla, podpoříte svou dobrou náladu a tvorbu životní energie. Umělé osvětlení slunce nedokáže nahradit, ba co hůře, pokud jste mu vystaveni celé dny, může rozhodit přirozený biorytmus a prohlubovat tak únavu, stres nebo depresi.

Načerpejte energii z jídla

S podrážděním i depresemi pomohou vitaminy skupiny B. Na únavu pak zelený čaj, guarana nebo hořčík. K produkci serotoninu je důležitý i vápník. Ke dvěma přirozeným způsobům, jak je získávat, patří mléčné produkty a ořechy. Jezte také hodně ovoce a zeleniny, ideálně sezonní, které tělo dobře stráví a využije.

Dodržujte spánkovou hygienu

Usínat i vstávat byste měli pravidelně ve stejnou dobu. Před spaním se vyvarujte přejídání a nadměrného pití – nejen alkoholických, ale i nealkoholických nápojů. Přibližně dvě hodiny před spaním byste neměli jíst, ale ani příliš sportovat. Stejně tak se nedoporučuje před spaním používat tablety, notebooky nebo telefony, protože vyzařují modré světlo, které blokuje spánkový hormon – hůře se pak usíná. A ještě něco: začněte vstávat dříve, a to i v případě, že se nikam nespěcháte a vůbec se vám nechce. Vědci tvrdí, že lidé, kteří brzy vstávají jsou psychicky stabilnější. Na rozdíl od lidí, kteří dlouho vysypávají, totiž nevypotřebují krátce před vstáváním tolik serotoninu.

Komunikujte!

Obklopujte se lidmi, na kterých vám záleží. Podpora blízkých a přátel je v době nenálad velmi důležitá. Právě přátelé vám dokážou zvednout náladu, vyslechnout vás, politovat, poradit, ale také se s vámi zasmát. I když je setkávání s blízkými vlivem koronavirové situace složité, nevzdávejte to. Uspořádejte videochat, volejte jim nebo si s nimi pište.

Vyzkoušejte bylinky

I ve světě bylinek je několik pomocníků, kteří podporují duševní pohodu a zklidní nervy. Výborně se osvědčila třezalka. Posiluje mentální rovnováhu, zdravý spánek, relaxaci a dobrou náladu. Zároveň zklidňuje dýchací cesty a podporuje zdravou funkci střevního traktu, což je v období Vánoc také užitečné. Uvolňující je též bylinná koupel pro zklidnění organismu, která je složená z třezalky, levandule, meduňky, pelargonie a dalších zklidňujících bylin.


Text: Ivana Dulková, foto: Shutterstock a archiv

4 rychlé rady na nenálady

• Pusťte si dobrou hudbu nebo se podívejte na oblíbený film, při kterém se dozajista zabavíte.
• Také horká koupel dokáže divy. Stačí zapálit několik svíček a slastně se ponořit do horké voňavé vody.
• Podpořte svůj duševní stav oblečením. Oblečte si něco barevného a veselého.
• I kousek čokolády může léčit a vyvolat v člověku štěstí. Proč? Tělo si čokoládou dokáže kompenzovat nedostatek serotoninu.






Další informace najdete v prosincovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět