Několik důvodů, proč omezit rafinovaný cukr

Že rafinovaný cukr nepatří mezi zrovna nejzdravější potraviny, už ví asi každý. Jenže odvyknout jeho návykové sladké chuti není pro řadu lidí úplně jednoduché. Jak tedy na to a čím klasický bílý cukr v jídelníčku nejlépe nahradit?

Bílý cukr, jak jej běžně všichni známe, se vyrábí z cukrové řepy způsobem zvaným rafinace. Nejprve se řepa čistí, řeže, namáčí, vyluhuje, odpařuje, bělí, suší… Zkrátka prochází poměrně dlouhým a složitým výrobním postupem, než z ní nakonec vznikne bílý sypký cukr. Během tohoto chemického procesu se navíc zbaví i minerálních látek a vitaminů. Lidé si na sladkou chuť cukru zvykli velmi rychle, a tak jeho spotřeba v posledních letech celosvětově stále vzrůstá. „Sacharózu čili řepný cukr, kterým si sladíme čaj nebo kávu, lidé ještě donedávna konzumovali pouze v malém množství. Dnes je to ale okolo čtyřiceti kilogramů na osobu za rok, což je jeden z hlavních důvodů, proč se potýkáme s tak výrazným nárůstem obezity, a to nejen u nás, ale platí to celosvětově,“ poznamenává nutriční terapeutka z on-line poradny MyDiet Mgr. Lada Nosková a zároveň dodává, že výhodou cukru je, že rychle dodá tělu energii. „Platí to zejména při sportu nebo náročných fyzických aktivitách. Na druhou stranu ale nesmíme zapomínat na to, že je cukr příliš koncentrovaným zdrojem energie, ale neobsahuje žádné další zdraví prospěšné látky.“ Rafinovaný bílý cukr má však na lidské zdraví ještě celou řadu dalších negativních dopadů. „Jeho další nevýhodou je, že se po něm kazí zuby, obsahuje jenom minimální množství minerálů, je to vlastně takový zdroj prázdné energie. Navíc má také relativně vysoký glykemický index, 68. To znamená, že potraviny s vysokým obsahem cukru člověka zasytí pouze krátkodobě, brzy pak dostane zase hlad a sahá po dalším jídle, přejídá se a dodává tělu mnohem více energie, než je ve skutečnosti potřeba. Navíc jeho chuť podporuje další chutě, a to nejen na sladké. Konzumací cukru se musí navíc vyplavit inzulin, což zároveň podporuje ukládání tuku v organismu,“ vyjmenovává důvody škodlivosti cukru Mgr. Lada Nosková.


Může i za špatný spánek

Nadměrný příjem cukru rozhodně nesvědčí ani srdci a celkově kardiovaskulárnímu systému, škodit může i střevům a také při jeho nadměrné spotřebě může být tělo náchylnější ke kvasinkovým infekcím nebo bolestem hlavy. Dlouhodobě vysoký příjem cukru v potravě dokonce může zhoršovat i kvalitu spánku. Jenže vyhnout se zcela takové kalorické bombě, jakou cukr bezesporu je, tak jednoduché úplně není, protože jej v současné době najdeme skoro ve všech průmyslově vyráběných potravinách. Možná dokonce i tam, kde bychom ho mnohdy ani nečekali. Třeba to bude i tím, že řada potravin právě s přidaným cukrem chutná mnohem lépe, v některých zase cukr působí jako konzervant. „Kromě sladkostí je v dnešních potravinách opravdu spousta skrytého cukru – najdeme ho třeba v nápojích, ve snídaňových směsích, v kečupech, v jogurtech… Zhruba 30–40 % cukru, který sníme, se nám následně v těle bohužel přemění na tuk, jenž si tělo uloží. Takže nezbývá než oprášit staré známé ,všeho s mírou´ a opravdu si na příjem cukru ve stravě dávat dlouhodobě velký pozor.“ Omezení cukru v jídelníčku má i jedno poměrně důležité plus, a to zejména v případě, že máte nadváhu či trpíte obezitou – jakmile omezíte celkově cukr, snížíte tím svůj denní energetický příjem, nadbytečná kila půjdou postupně dolů, budete se tak cítit mnohem lépe a budete mít víc energie, a to i bez dodaného cukru.


Zkuste přírodní sirupy

S cukrem ale souvisí i další dobrá zpráva – lidské tělo se bez cukru rozhodně obejde. S tím souhlasí i výživová poradkyně Mgr. Lada Nosková: „Rozhodně se bez cukru obejdeme. Cukr jen rozmazluje naši chuť a není vůbec žádným přínosem pro zdraví. Přiměřená dávka přijatých cukrů ve stravě by byla do 10 % z celkového sacharidového příjmu. Cukr lze ve stravě omezit poměrně jednoduše a hlavně nenásilně – sledujte etikety výrobků, které kupujete, vybírejte spíše takové potraviny, které mají nižší množství cukru, při pečení třeba používejte menší dávku cukru, než je uvedená v receptu, popřípadě používejte nějaká alternativní řešení, která mohou cukr nahradit.“ Právě o tom se v poslední době hovoří stále častěji: Jak a čím rafinovaný cukr v jídelníčku spolehlivě nahradit? Možností je již naštěstí celá řada. Mgr. Lada Nosková přidává hned několik konkrétních tipů: „V dnešní době můžeme cukr nahrazovat ledasčím. Výběr je totiž poměrně pestrý. Od alternativ – kokosových či datlových cukrů – přes melasu, fruktózu až po různé přírodní sirupy, jako je například javorový, agávový, rýžový nebo čekankový, případně lze použít i med. Dá se ale říci, že vlastně neexistuje univerzální odpověď, čím cukr v jídelníčku nejlépe nahradit. Záleží totiž také na tom, jestli se jedná o dítě, dospělého člověka nebo sportovce. A také to určitě závisí na povaze jídla, které budeme chtít osladit. Do některých jídel se totiž budou lépe hodit tekuté formy, do jiných zase sypké. Jednotlivé druhy také mají rozdílný glykemický index, to znamená rychlost vstřebávání do krve, což bude zajímat lidi, kteří se léči s diabetem. Pro lidi v redukci hmotnosti budou naopak velmi dobrými pomocníky nízkokalorická nebo bezkalorická sladidla jako je stévie, erythritol, xylitol a podobně.“


Text: Jana Pištěková, foto: Shutterstock a archiv redakce

Zeptali jsme se za vás
Sladká chuť cukru je návyková a podporuje další chuť na sladké, dokonce se říká, že si lze vypěstovat závislost na sladkém. Jak se tomu má člověk nejlépe vyhnout? Je řešením nekonzumovat cukr vůbec?

Jakmile se pustíte do boje se sladkým, musíte mít především jasno v tom, kdo je nepřítel a kdo přítel. Nemusíte se sladkého úplně zříkat, ale odbourejte z jídelníčku všechna umělá sladidla, rafinovaný cukr i bílou mouku a postupně je nahraďte potravinami, které mají nižší glykemický index. Zasytíte se tak rychleji a hlavně na delší dobu. To je u sladkého obzvlášť potřeba. Zkuste si třeba doma upéct sušenky, koláč nebo palačinky a použijte k tomu jemně namletou celozrnnou mouku, datlový cukr místo bílého a navrch dejte jako sladkou tečku ještě kousek čerstvého ovoce. Uvidíte, že takový zákusek výborně chutná a rafinovaný cukr v něm nemusí být vůbec obsažený. Stačí jenom na pár dní vystoupit z toho začarovaného kruhu, že musím mít každý den sladkou tečku. A zlozvyk je odstraněn. Ale bude to chtít čas, trpělivost i pevnou vůli.

Odpovídá Mgr. Lada Nosková, nutriční terapeutka, zakladatelka on-line poradny MyDiet, www.mydiet.cz a autorka kuchařky Štěstí na talíři.

Pozor také na hnědý cukr

Kromě bílého cukru můžete v obchodech také narazit na cukr hnědý. Nenechte se však zmást, není totiž o moc zdravější než ten bílý. Hnědý cukr se také vyrábí rafinací z cukrové řepy a potom je do něj zpátky přidána melasa. Ta je bohatá na vitaminy a minerální látky a dodává cukru onu nahnědlou barvu. Může se ale také stát, že se jedná o rafinovaný bílý cukr, který je pouze dobarvený karamelem, proto si před nákupem vždy na obalu zkontrolujte, o jaký typ cukru se opravdu jedná. Další variantou je cukr vyráběný z cukrové třtiny. Ten má nejčastěji zlatavě hnědou barvu a přímo obsahuje větší množství melasy, která mu dodává typický tmavší hnědý odstín (melasa se mimo jiné používá také k výrobě rumů). Třtinový cukr bývá dražší, protože cukrová třtina se ve většině případů pěstuje v exotických zemích, a tak se k nám musí dovážet. Ale nezapomínejte na to, že se i v tomto případě jedná o cukr a platí pro něj prakticky totéž, co pro klasický bílý rafinovaný cukr.


Nadměrný příjem cukru rozhodně nesvědčí ani srdci a celkově kardiovaskulárnímu systému, škodit může i střevům a také při jeho nadměrné spotřebě může být tělo náchylnější ke kvasinkovým infekcím nebo bolestem hlavy.





Další informace najdete v únorovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět