Proč nás bolí záda a jak s bolestí bojovat?

S bolestí zad má zkušenost většina dospělých. Pro někoho je „kamenem úrazu“ bolest v oblasti krční páteře, jiní mají potíže s bedry. Proč je bolest zad tak častým jevem a jak můžeme tělu ulevit od nepříjemné a mnohdy limitující bolesti?

Příčiny bolesti zad jsou velmi různorodé a daly by se shrnout do několika základních bodů – špatné držení těla, nedostatek pohybu, sedavý způsob života, nadváha a přetěžování určitých částí těla. Pramenit mohou také z nějakého základního onemocnění (záněty, nádorová onemocnění či neurologické nemoci), které se projeví právě bolestí v oblasti zad. „Bolest beder může souviset například s nemocemi vnitřních orgánů, nejčastěji s ledvinami, u žen s gynekologickými onemocněními,“ upřesňuje fyzioterapeutka Mgr. Markéta Brabačová z fyzioterapeutického centra Therapy Point. Svou roli v bolesti zad ale sehrává také dlouhodobý stres, při kterém je tělo v nadměrném napětí. „Svaly jsou v takové situaci nepřirozeně stažené a toto napětí nám způsobuje bolest i blokády různých kloubů,“ vysvětluje fyzioterapeutka. Záludností funkčních blokád je skutečnost, že bolestivé místo nevykazuje při vyšetření pomocí rentgenu nebo ultrazvuku žádné viditelné změny. Záda jsou přesto zablokovaná, bolavá a neumožňují obvyklý pohyb. V takovém případě může pomoci fyzioterapeut, který vhodně zvolenými rehabilitačními technikami zmírní potíže. Obecně vzato může být zdrojem bolesti zad jak páteř, tak zádové svalstvo. Oboje slouží jako opora celého těla a jedná se o velmi zatěžovanou část těla. Bolest je nejčastěji lokalizována do oblasti bederní či hrudní páteře, ovšem bolesti okolo krční páteře ve statistikách nijak nezaostávají.


Bolesti se mohou velmi lišit, vyplatí se obrátit na odborníka

K různým druhům bolesti zad je důležité uvést, že za akutní se považují bolesti trvající méně než šest týdnů, zatímco chronické přetrvávají déle než tři měsíce. Pro hodnocení bolesti a stanovení nejvhodnějšího postupu při jejím řešení je ovšem důležitější, zda se jedná o specifickou nebo nespecifickou bolest, tedy takovou, u které nebyl zjištěn původ v žádném závažném onemocnění. „Prvním krokem při bolesti zad by proto měla být návštěva lékaře, který posoudí příčiny bolesti a vyloučí jiné důvody, než je pohybový aparát. Podle diagnózy pak lékař stanoví léčbu,“ doporučuje Mgr. Markéta Brabačová. „Při akutní bolesti zad je vhodné dodržovat klidový režim, v případě potřeby užívat léky na bolest a na bolavé místo si dopřát několik dní suché teplo. Úlevu může přinést také masáž, ale ta se hodí jen v některých případech. Masáž ani léky na bolest ovšem neřeší příčinu problému, masáž upravuje napětí svalstva a ostatních měkkých tkání,“ dodává fyzioterapeutka. Cílem léčby akutní bolesti je zejména zmírnění intenzity bolesti, zlepšení hybnosti a prevence zhoršování stavu. Z dlouhodobého hlediska je po vyloučení závažných onemocnění, která by vyžadovala specifickou léčbu, doporučeným postupem pravidelné cvičení a změny nesprávných pohybových návyků a stereotypů. Oboje zádům výrazně prospěje a minimalizuje se tak riziko opakovaných potíží a bolestí.


Na co přesně si musíme dávat pozor?

„K nejčastějším příčinám bolesti zad v bederní oblasti patří přetížení svalů a vazů coby důsledek špatného držení těla a špatných pohybových návyků. Zádům obecně neprospívá ani náročná nebo jednostranná práce a fyzická aktivita nebo nadváha. Bolest beder může souviset také s problémy ve spojení křížové kosti a kyčelních kostí, tedy tzv. SI kloubů. Závažnější je pak například poškození meziobratlových plotének nebo jiná degenerativní onemocnění páteře. Problémy ale mohou pramenit také z hormonálních změn nebo souviset s psychickými obtížemi,“ vyjmenovává možné důvody Mgr. Markéta Brabačová. Bolesti krční páteře mívají příčinu v mnoha případech v nesprávných návycích při sezení u počítače, práci s telefonem a tabletem či v nevhodné pozici při spánku. Častým nešvarem při práci s počítačem je totiž hlava „vystrčená“ dopředu směrem k monitoru a příliš nízko umístěný monitor. Právě kvůli tomu se dostává krční páteř do nepřirozené polohy. Potíže pak může zhoršovat jednostranná zátěž při nošení kabelek a tašek na jednom rameni. Na všechny tyto záležitosti je proto potřeba aktivně myslet a mezi každodenní rutinu zařadit dodržování pravidel správného sezení a odbourat zlozvyky, jako je například sezení s nohou přes nohu nebo předklánění hlavy k mobilu.


Pohyb je základem úspěchu

Pokud vás bolest zad přiměla k zařazení sportu a cvičení do programu, a nemáte s pohybem žádné předchozí zkušenosti, vyplatí se vyhledat alespoň jednorázově fyzioterapeuta, který vám poradí s výběrem vhodných cviků a upozorní, co při sportu dělat, nebo naopak nedělat. Fyzioterapeut také předvede a vysvětlí, jak správně sedět, stát nebo třeba manipulovat s těžkými předměty. Doporučené sadě cviků „na míru“ je potřeba se věnovat doma pravidelně, aby cvičení přineslo výsledky. Pokud se rozhodnete zatočit s bolestmi zad plaváním, dbejte na správnou techniku i při pohybu ve vodě – například plavecký styl prsa, při kterém nesprávně zůstává hlava nad hladinou, velmi zatěžuje krční páteř a bolesti může naopak zhoršit. Vhodnější proto bývá plavání naznak. Pro posílení hlubokých svalů, které hrají důležitou roli ve správném držení těla, je možné využívat například cvičení pilates. Pravidelný pohyb je ale potřeba podpořit také spaním na kvalitní matraci, volbou správného rozměru polštáře a správnými pohybovými návyky ve všech každodenních aktivitách. V neposlední řadě je potřeba zatočit s případnou nadváhou.

Text: Petra Dulíková, foto: Shutterstock a archiv redakce

Jak správně sedět u počítače?

♦ Vzdálenost monitoru od očí by neměla být kratší než 45 cm a delší než 70 cm.
♦ Horní hrana monitoru by měla být nad úrovní očí.
♦ Na pracovním stole je třeba mít dostatek místa na klávesnici, na myš i na oporu předloktí.
♦ Židle by měla být výškově nastavitelná. Vhodné jsou také nastavitelné opěrky předloktí, hlavy a možnost úpravy úhlu či tuhosti sedáku.
♦ Úhel v koleni (mezi lýtky a stehny) by měl činit 90 stupňů a kyčle by měly být lehce výše než kolena.
♦ Pod stolem je třeba mít dostatek místa na nohy jak do stran, tak na délku. Úlevu při déletrvajícím a dlouhodobém sezení nabízejí podnožky, ideálně v polohovatelné variantě.

Zdravé spaní

♦ Vyberte si matraci, jejíž tvrdost odpovídá vaší hmotnosti, a zajistí tak přirozenou oporu pro tělo v lehu na boku i na zádech. Na příliš měkkých matracích se páteř prohýbá a nemá potřebnou oporu, příliš tvrdá matrace naopak může tlačit na některé části těla a způsobit nepohodlí až bolest.
♦ Polštář by měl svou výškou odpovídat anatomii v oblasti krční páteře. Polštář by měl krční páteř podepřít – tato část těla tak zůstane ve spánku uvolněná a nedostane se do nepřirozeného úhlu.
♦ Při nákupu matrace či polštáře si v obchodě oboje pečlivě vyzkoušejte a nebojte se testovat různé typy výrobků. Některé prodejny umožňují zapůjčení matrace nebo polštáře na několik dní na vyzkoušení, což při výběru výbavy na spaní velmi pomůže.

Zeptali jsme se za vás
Jaké fyzioterapeutické postupy jsou při bolesti zad nejvhodnější a nejúčinnější?

Postupy ve fyzioterapii jsou velmi různorodé a jsou závislé na diagnóze, míře obtíží i schopnosti pacienta aktivně spolupracovat. Konkrétní kroky závisí také na samotném fyzioterapeutovi, který obvykle používá postupy vycházející z vlastních zkušeností a specializace. Za velmi důležitý považuji komplexní přístup k pacientovi po podrobném vyšetření. Osobně využívám ošetření měkkých tkání, manuální terapii a následnou stabilizaci – většinou metodikami založenými na vývojové kineziologii. Ke každému pacientovi přistupuji individuálně a snažím se ho namotivovat a instruovat k aktivnímu přístupu při řešení jeho obtíží.

Odpovídá Mgr. Markéta Brabačová, fyzioterapeutka, Fyzioterapeutické centrum Therapy Point.

Pomoci mohou i enzymy

Když vás trápí následky jednostranného přetěžování zad, svalů nebo končetin doprovázené otokem a bolestí, ve většině případů to znamená, že v těle probíhá zánět. Nezastupitelné místo při zvládání zánětů patří enzymům štěpícím bílkoviny, které má každý z nás ve svém těle. Usměrňují průběh zánětu tak, aby proběhl co nejúčelněji a nejrychleji. Někdy však tyto tělu vlastní enzymy nestačí. V takovém případě je můžeme podpořit dodáním enzymů zvenčí. Například prostřednictvím léků systémové enzymoterapie, z nichž nejznámější je Wobenzym.




Další informace najdete v březnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět