Písmenka důležitá pro naše zdraví 

O nezbytnosti vitaminů snad už nikdo nepochybuje. Pokud jich máme nedostatek, tělo je oslabené a potýká se s různými zdravotními problémy. Je tedy užitečné vědět, které vitaminy nám v žádném případě nesmějí scházet a proč.

Ideální by bylo, kdyby organismus každého z nás obsahoval přesně takové množství všech vitaminů, ale i minerálů, které by bezezbytku pokrylo jeho potřeby tak, aby bezchybně a bez jakýchkoliv potíží fungoval. Lidské tělo si ovšem většinu z nich neumí samo vytvořit, a je tudíž závislé na jejich příjmu z potravy, eventuálně z doplňků stravy. Není pochyb o tom, že důležité jsou všechny vitaminy, ale některé jsou naprosto nezbytné a jejich nedostatek mívá nepříjemné zdravotní následky. Představme si alespoň některé z těch nejpodstatnějších.


Vitamin D

Patří k těm nemnoha, které si tělo, konkrétně kůže, umí vyrobit samo ze slunečního svitu, respektive z UVB záření. Problémem je, že dlouhodobý pobyt na slunci bez ochranných prostředků ohrožuje naše zdraví a může způsobit rakovinu kůže. Opalovací krémy, oleje a jiné ochranné přípravky ale jeho tvorbě zabraňují, takže tímto způsobem stěží získáme dostatečné množství. MUDr. Michaela Tominová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí, tvrdí: „K získání dostatečného množství vitaminu D přirozenou cestou stačí normálnímu typu pleti 10 až 15 minut denně na sluníčku bez opalovacích přípravků. Tato doba není pro organismus nebezpečná, ani co se týká rakoviny kůže nebo případného spálení nechráněné pokožky.“ Ovšem málokdo při dnešním pracovním vytížení může každý den pobývat, byť jen čtvrthodinku, na slunci, a tak má většina lidí deficit vitaminu D. Přitom ten je důležitý pro vstřebávání vápníku a fosforu, látek důležitých pro stavbu kostí a zubů. Jeho dostatečný příjem je podstatný po celý život, od narození až po seniorský věk, a to jak u zdravých jedinců, tak u těch nemocných. Při různých autoimunitních onemocněních, například u roztroušené sklerózy, je jedním z prostředků léčby, vitamin D totiž kromě jiného „vyzbrojuje“ buňky k boji s různými infekcemi. Je prokázáno, že jeho nedostatek také způsobuje vyšší náchylnost k akutním respiračním infekcím a chřipce.


Jak a kde ho získat
Kromě sluníčka jsou další možností příjmu některé potraviny. Především tučnější ryby – losos, makrela, úhoř, sleď a řada dalších včetně mořských plodů, ale nejen ony. Vitamin D je také v játrech, vaječných žloutcích, mléčných výrobcích a v neposlední řadě v rybím tuku. Nebojte se, ten dnešní už nemá pranic společného s rybinou zapáchající vazkou tekutinou, kterou do nás kdysi cpaly maminky. Spolknout například želatinovou tobolku plnou rybího tuku není problém pro děti ani pro dospělé. Další pohodlnou možností jsou doplňky stravy, které vitamin D obsahují v přesně daném množství – doporučovaná denní dávka podle české legislativy je pět mikrogramů, běžně ale odborníci radí vyšší dávkování. Některé potravinové doplňky kromě vitaminu D obsahují i vápník, hořčík nebo zinek. A také vitamin K2, o kterém se zatím tolik nemluví, což je chyba.


Vitamin K2

Má obdobné účinky jako vitamin D3, však se také velice dobře doplňují. Nedostatek vitaminu K2 se většinou projevuje příznaky, jakými jsou bolesti kloubů, nechutenství, enormní pocit žízně, psychické problémy, ale především zvýšená lámavost kostí a kornatění tepen. Zrádné je, že o jeho nedostatku nemusíme mít celé roky ani potuchy. Zatímco o důležitosti vápníku pro zdravé zuby a kosti slyšíme od dětství, o tom, že právě vitamin K2 napomáhá jeho účinnému vstřebávání, se skoro nemluví. Vápník je pochopitelně nezbytný vitamin, který pomáhá, ale může i škodit, například cévám. Od toho, aby byl pouze užitečný, je tady vitamin K2, který přebytečný vápník dostatečně odplavuje. V neposlední řadě K2 podporuje imunitu, pomáhá buňkám ukládat energii ze stravy, zabraňuje řídnutí kostí, což je důležité nejen pro ženy v přechodu a po něm, a má celou řadu dalších benefitů.


Jak a kde ho získat
Pokud máte v pořádku střeva a jejich mikroflóra je v rovnováze, pak máte vyhráno, protože přátelské bakterie v nich vitamin K2 vytvářejí. Ovšem zdravá střeva jsou v dnešní době tak trochu sci-fi a málokdo je má. Jak upozorňuje výživová poradkyně Hana Lang: „Největším nepřítelem, který narušuje střevní prostředí, jsou cukr a alkohol a v neposlední řadě také antibiotika.“ Určité dávky vitaminu K2 můžeme získat ze stravy, jednou z ideálních potravin jen fermentovaná zelenina, například kysané zelí nebo v poslední době oblíbené kimči. Obsahují ho i játra, mléko či vejce. Ne každému ale zmíněné potraviny chutnají, a tak jsou na řadě vitaminové doplňky stravy. Vitamin K můžete užívat buď samostatně, nebo v kombinaci s vitaminem D3, což doporučují odborníci, protože pak tělu zajistíte, že si vezme ze stravy maximum vápníku a uloží ho přesně tam, kde je nejvíce zapotřebí. Jednou z nejvhodnějších forem užívání těchto dvou v tucích rozpustných vitaminů jsou olejové kapky, které se v této podobě vstřebají skrze sliznici už v ústech a nedochází ke znehodnocení během trávení.


Vitamin B

Není pouze jeden, ale je jich hned osm – od jedničky po dvanáctku s tím, že čísla čtyři, osm, deset a jedenáct chybějí. Každý z nich je pro lidský organismus důležitý a má svoji funkci. Nedostatek některého z nich, většinou ale několika najednou, může mít na svědomí únavu, nespavost, nervozitu, revmatické bolesti, poruchy trávení, kožní problémy a celou řadu dalších. Vitaminy skupiny B jsou rozpustné ve vodě a tělo je snadno odplavuje, proto je důležité je doplňovat. Například bohatým zdrojem vitaminu B6 jsou droždí, brambory, fazole, vejce, banány, zelí, mrkev, ořechy, ale také vepřové a kuřecí maso a ryby. Vitamin B12, který zlepšuje paměť, podporuje koncentraci a snižuje riziko vzniku srdečních onemocnění, se vyskytuje kromě výše jmenovaných produktů také v kefíru, acidofilním mléku a dalších. Jeho nedostatkem trpí především vegani, kteří z jídelníčku vyloučili veškeré živočišné produkty. Všechna „béčka“ najednou, abychom nemuseli složitě vymýšlet, kolik kterých získáme z jídla, obsahuje doplněk stravy známý jako B-komplex.


Vitamin C

Je vynikající antioxidant, který pomáhá bojovat proti volným radikálům, udržuje vyrovnaný imunitní systém, podporuje vstřebávání železa, chrání před srdečními a cévními onemocněními, před vysokým krevním tlakem a celou řadou dalších, především civilizačních chorob. Jeho nedostatek může způsobovat záněty dásní, poruchy spánku, zvýšenou únavu a celkové zhoršení psychiky. Céčko patří k nejdůležitějším a nejzásadnějším vitaminům, které náš organismus potřebuje pro správné a bezproblémové fungování. „Denní dávka pro zdravého dospělého člověka je zhruba 60 až 100 mg, může být ovšem zvýšena na jeden až dva gramy u dospělých i dětí s chřipkovými symptomy, u sportovců či během pobytu v extrémních klimatických podmínkách,“ doporučuje MUDr. Vilím Šimánek, DrSc. Významné množství vitaminu C získáme z citrusových plodů, rakytníku řešetlákového, brusinek, černého rybízu, jahod a dalšího ovoce. Ze zeleniny jsou na něj bohaté košťáloviny, papriky, tmavá listová zelenina, brambory, kyselé zelí a vůbec fermentovaná zelenina, špenát a jiné. Vitamin C lze přijímat i v podobě potravinových doplňků.


Text: Anežka Kollmannová, foto: Shutterstock a archiv redakce

Ptali jsme se za vás
Řada lidí využívá k příjmu vitaminu C infuzní formu. O co se jedná a pro koho je tento způsob vhodný?

Zdravým lidem většinou stačí běžná dávka vitaminu C získaná z potravy. U pacientů se sníženou imunitou, při infekčních onemocněních chronického i akutního charakteru, po prodělaných chemoterapiích nebo jako prevence virových a bakteriálních onemocnění je nutná poměrně vysoká dávka vitaminu C (10- až 100násobek běžné plazmatické koncentrace), aby se projevil příznivý podpůrný efekt. A toho lze dosáhnout pouze infuzí. Obvykle se tato terapie doporučuje nejen při imunologických, ale také kardiovaskulárních a aterosklerotických problémech, při depresích, hypertenzi, demenci, zvýšeném cholesterolu a mnoha dalších zdravotních potížích. Infuze vitaminu C také pozitivně ovlivňují nervový systém, podporují jaterní funkce a kladně působí na regeneraci svalové tkáně a díky zvýšené tvorbě kolagenu urychlují hojení a zpevňují pohybový aparát.

Jak aplikace probíhá?

Jedná se o dvacetiminutovou proceduru, kdy vyškolená zdravotní sestra zajistí žilní vstup stejným způsobem, jako když se odebírá krev. Vstup se spojí s infuzním setem vysoko dávkovaného vitaminu C, ten se dostane přes žilní vstup do celého těla a během 20 minut je procedura hotová a pacient může odejít domů.


Odpovídá MUDr. Martina Čapková, Poliklinika I. P. Pavlova, Praha

Otestujte se!

Pokud chcete zjistit, který vitamín či minerál vám chybí, pomůže jednoduché laboratorní vyšetření krve. Díky němu se dozvíte přesnou hladinu minerálů, vitamínů D, B12 a kyseliny listové. Některé další vitamíny není jednoduché z krve zjistit, protože se jejich koncentrace v krvi rychle mění. Lékař vám v této souvislosti může poradit nejlepší způsob, jak vitamíny a minerály do těla doplnit, abyste boj s jarní únavou vyhráli. O test si můžete zažádat buď u svého praktického lékaře, nebo v kterémkoliv odběrovém pracovišti SYNLAB. Výsledky budete mít k dispozici do druhého pracovního dne.






Další informace najdete v březnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět