Ořechy jsou nejen chutné, ale i zdravé

Lze je lze konzumovat namleté, nadrcené nebo nastrouhané. A navíc existují i chutné ořechové oleje.

Botanika definuje oříšek jako jednosemenný suchý nepukavý plod. Hovorově se ořech říká všem stromům a keřům z čeledi ořešákovité. Souhrnně se termínem ořech označuje celá řada plodů a semen, které jsou zdrojem výživných látek a olejů. Některé z nich jsou z botanického hlediska skutečně oříškem, mnohé jsou však jiným typem plodu, například nažky. Existují i další významy slova ořech. Jmenuje se tak obec v okrese Praha-západ, je to také druh masa, typ uhlí, ale i část hudebního nástroje. Ořech, spíše však vořech, se říká i pejskům, u kterých lze jen těžko určit rasu.


Proč je rozhodně jíst

Ať si kdo chce co chce říká (jejich pojídání má i odpůrce, hlavně z řad dietářů), ořechy a oříšky jsou doslova nabité zdraví prospěšnými látkami. Obsahují vitaminy ze skupiny B včetně niacinu, což je vitamin B3 důležitý pro metabolismus sacharidů a tuků, ale také například vitaminy C, E a další. Nechybějí ani tolik potřebné minerály jako vápník, hořčík, draslík, železo, zinek, selen a jiné. Naopak nejsou nositeli cholesterolu, je v nich minimum nasycených mastných kyselin a na druhou stranu nabízejí kvantum antioxidantů. Jeden příklad za všechny: vlašské ořechy, pro nás jedny z nejdostupnějších, zamezují vzniku kardiovaskulárních chorob, podporují mozek a jeho činnost, ovlivňují zdraví vlasů, pokožky a nehtů a celkově působí na lidskou psychiku i sexuální potenci. Ovšem nejen vlašské, ale i jiné ořechy kladně ovlivňují srdečně-cévní systém, regulují krevní tlak a pomáhají snižovat hladinu škodlivého cholesterolu. Jejich konzumace příznivě ovlivňuje dráhy ledvin, plic a tlustého střeva a v každém případě prospívají nervové soustavě včetně již zmíněného mozku. Ořechy podporují zdravé zažívání, působí proti překyselení organismu a dobře zasytí. A věřte nevěřte, napomáhají i při hubnutí. Faktem zůstává, že žádné ořechy bychom neměli pojídat ve velkém množství, což ale platí v podstatě o každém jídle, protože přejídání se čímkoliv škodí.


Převlečené za ořechy

Chutnají jako ořechy, vypadají jako ořechy, mají i podobně prospěšné látky jako ořechy, ale ořechy to nejsou. Podzemnice olejná, obecně známá jako buráky, burské oříšky nebo arašídy, má mnohem blíže k fazolím, tedy k luštěninám, než k ořechům. Burské oříšky jsou velice zdravé, a pokud jich nespořádáme denně celý pytlík, ale pouze malou hrstičku nepražených, nesolených a neslazených, pomáhají i při hubnutí. Snižují hladinu cholesterolu a cukru v krvi, posilují paměť a obranyschopnost organismu a celkově skýtají množství účinků prospěšných zdraví. Jejich nevýhodou je, že patří k velice silným alergenům, takže je důležité včas zjistit, zda se právě vy nemusíte arašídům vyhýbat, protože by vám nepomohly, ale naopak ublížily.


Velké, střední i malé

Zkrátka různé velikosti kešu ořechů najdete i na pultech našich obchodů. Tato jedlá semena ve tvaru ledviny pocházejí z tropického stromu zvaného ledvinovník. Jsou zdrojem mědi, fosforu, hořčíku, manganu, zinku a mnoha dalších látek shodných s těmi, které nabízejí i jiné ořechy, ale na rozdíl od nich mají kešu mnohem nižší obsah tuku – zhruba 82 procent jsou nenasycené mastné kyseliny a 66 procent z nich jsou mononenasycené tuky. Kešu oříšky ochraňují srdce, působí proti tvorbě žlučových kamenů, ulevují při revmatických bolestech a v neposlední řadě zlepšují náladu. Naopak vyšší obsah tuku, a tím pádem i sklon k rychlejšímu žluknutí, mají para ořechy zvané také brazilské. I přes tento drobný nedostatek jsou řazeny k nejzdravějším ořechům. Rozhodně bychom se jim neměli vyhýbat, protože při konzumaci v menším množství budou mít kladný vliv na naše zdraví. Jsou totiž významným zdrojem selenu, který chrání organismus před volnými radikály a kromě jiného by měl snižovat i riziko vzniku rakoviny.


Čím zelenější, tím lepší

V posledních letech se pistácie staly jedním z nejoblíbenějších „zobání“, a to i přesto, že je nutné vyloupávat je ze skořápek. Čím zelenější plod skrývají, tím kvalitnější jsou. Pistácie obsahují vitaminy a minerály, například draslík, fosfor, vápník, zinek, selen, železo, mangan a velké množství mědi, která je nezbytná pro zdravé kosti a pro tvorbu červených krvinek. Seznam zdraví prospěšných látek, které nabízejí pistáciové oříšky, je dlouhý stejně jako u dalších ořechů. Mají ale jednu ohromnou výhodu, která je favorizuje oproti ostatním: jsou ze všech nejméně kalorické! Takže když na posezení zkonzumujete celý sáček, pochopitelně nikoliv kilogramový, nemusíte mít takové výčitky svědomí, jaké byste mohli mít, kdybyste snědli stejné množství buráků nebo para ořechů. I když jsou pistácie plné vitaminů a minerálů, a naopak neobsahují příliš kalorií, není dobré to s jejich pojídáním přehánět, ale ono to ani nejde, protože jsou syté. A moudré není ani skladování většího množství pistácií na jednom místě, protože bylo prokázáno, že jsou extrémně hořlavé a dokonce se mohou samy od sebe vznítit. To je asi pro většinu z nás překvapivé zjištění, kterému raději budeme věřit a nebudeme to zkoušet.


Někdo se jim zbytečně vyhýbá

O některých druzích ořechů se traduje, že jsou příliš kalorické a je lepší se jim z dietních důvodů vyhnout. Tyto mýty se týkají především makadamových a pekanových ořechů, ale nejsou pravdivé. Oba druhy mají jemnou a lahodnou chuť, která vyniká jak ve sladkých (například pekanový koláč musí chutnat každému), tak ve slaných pokrmech. Pravda je, že makadamové i pekanové ořechy kromě vitaminů, minerálů, antioxidantů, bílkovin, vlákniny a nepřeberného množství dalších prospěšných látek obsahují i velké množství tuků. Naštěstí většina z nich patří mezi mononenasycené, které jsou pro zdraví důležité. Makadamovým ani pekanovým ořechům není nutné se vyhýbat, ale raději si je nedávejte každý den, spíše je berte jako lahůdku, kterou si dopřejete jednou za čas pro zlepšení nálady a chuti, protože přes všechny klady jim vysokou kalorickou hodnotu nikdo neodpáře. Ženy, možná i někteří muži, kteří dbají o svůj vzhled, znají blahodárné účinky makadamového oleje, který má vysoké regenerační a hydratační účinky na pleť. Jemně mletá pekanová mouka je zase vhodná pro lidi, kteří musí dodržovat bezlepkovou dietu.


Text: Anežka Kollmannová, foto: Shutterstock

Vzácné a nedostupné

Maledivské ořechy, kterým se přezdívá také Šalamounovy ořechy nebo mořské kokosy, jsou velice vzácné, a proto předpoklad, že je většina z nás nikdy neochutná, je takřka stoprocentní. U nás se rozhodně koupit nedají, takže si pouze můžeme představovat, jak tyto jedny z největších plodů na světě chutnají. Jeden ořech váží 15 až 20 kilogramů a na délku měří až 40 centimetrů. Ačkoliv se jim říká maledivské, jejich domovem a místem jsou Seychely, konkrétně ostrovy Praslin a Curieuse, kde rostou na palmě seychelské (Lodoicea sechellarum) – rodové jméno získala na počest francouzského krále Ludvíka XV. Palma seychelská se běžně dožívá tří set let, ale známý je i osmisetletý exemplář. Jestliže budete trávit dovolenou na Seychelách, nepokoušejte se přivézt si odtud maledivský ořech, jejich vývoz je přísně zakázaný a se zlou byste se potázali.


Nejznámější druhy

Vlašský ořech je plodem ořešáku královského, líska obecná či turecká plodí lískové oříšky. K mlsání jsou jedny z nejoblíbenějších pistácie, což jsou plody menších stromků zvaných řečík pistáciový. V botanickém smyslu se nejedná o ořechy, ale o peckovice. Stromky řečíku jsou poměrně odolné vůči mrazu a je možné je pěstovat i u nás. Neméně oblíbené na zobání, jemuž se těžko odolává, jsou semena podzemnice olejné nacházející se v plodu, jímž je lusk, jednoduše řečeno buráky neboli burské oříšky. Ty mají na rozdíl od pistácií více kalorií. V případě buráků se nejedná o ořechy, ale o luštěninu. Nechat v misce nebo na talířku byť jen jedinou opraženou a osolenou mandli je také takřka nemožné. Mandle jsou jádra pecky plodu mandloně obecné. Tržní název pro nažky (plody) ledvinovníku je kešu ořech, plodem kokosovníku ořechoplodého je dobře známý kokosový ořech, semeno juvie ztepilé známe jako para ořech.




Další informace najdete v dubnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět