Jídelníček diabetika aneb Jak udržet cukr pod kontrolou

V případě diabetu víc než jindy platí, že důležitá je nejen léčba, ale také úprava životního stylu a především jídelníčku. A nejde o nic složitého, zásady diabetické diety jsou si totiž velice podobné s pravidly racionální výživy.

Pokud vám diagnostikovali diabetes nebo prediabetes, případně chcete jen jíst zdravěji, na cukr, cukrářské výrobky, med, tučnou smetanu, uzeniny a sladké nápoje musíte zcela zapomenout. Pečivo z bílé mouky (rohlíky, housky, veku) nahraďte pečivem celozrnným. Důležité je také do jídelníčku zařadit bílkoviny včetně rostlinných (celer, květák, zelí, špenát), které obsahují jen velmi málo sacharidů. Všechny mléčné výrobky (jogurt, tvaroh) jezte raději neochucené. Smažená jídla a fast foody nejsou vhodné, dieta by měla obsahovat libové maso (vepřové, kuřecí, krůtí či králičí) a dostatečné množství ryb. Jídla připravujte dušením, vařením v páře či tlakovém hrnci nebo na grilu. Ideální je kvalitní teflonová pánev, na níž můžeme připravovat pokrmy bez použití tuku. Vhodnými přílohami jsou brambory, celozrnné těstoviny či přírodní rýže natural. Nutné je hlídat i velikost porce, přičemž platí pravidlo, že čím méně, tím lépe.


Ovoce s mírou

Protože i ovoce je zdrojem cukrů, je vhodné ho konzumovat v omezeném množství (maximálně jednu porci denně) a zařazovat ho do jídelníčku spíše dopoledne a jako zdroj energie při fyzické zátěži. Zelenina – celer, květák, rajčata, salátové okurky, ředkvičky, hlávkový salát, papriky a chřest – je zárukou nepatrného množství sacharidů, tudíž si ji můžete dopřávat neomezeně. A pokud si neumíte odepřít mlsání, vsaďte na diabetické moučníky. Ty se připravují jen s malým množstvím tuků včetně ořechů, mandlí a máku. Šetřete žloutky a šlehačku zcela vynechte. Nahraďte ji tvarohem nebo jogurtem. Při přípravě moučníků také volte ovoce s nízkým nebo středním obsahem sacharidů.


I se solí opatrně

Sůl ve velkém množství způsobuje zvýšení krevního tlaku a urychluje kornatění tepen. Solení proto v maximální míře omezte a hotové pokrmy na talíři zásadně nedosolujte. Není vhodné ani používání pálivého koření. Ideálním kořením jsou natě (celer, petržel, libeček či bazalka).


Důležitý je dostatek tekutin

Důležitý je i pitný režim, vhodné jsou voda, čaje (nikoliv ale černý) a minerálky. Ovocné džusy nejsou vítané, protože způsobují značný vzestup hladiny glukózy v krvi. Místo džusu si dopřejte raději čerstvé ovoce. Nemusíme se zříkat ani alkoholu, v některých studiích bylo prokázáno, že jedna až dvě skleničky vína nebo jedno malé pivo mají prokazatelné účinky na snížení rizika infarktu. Alkohol se však nesnáší s některými léky, a proto je třeba jeho konzumaci vždy předem konzultovat s lékařem.


Nezapomínejme na pohyb

Kromě dietních opatření je dobré si dopřát pravidelný pohyb, a to alespoň třikrát až čtyřikrát týdně. Vhodné jsou sporty, které zatěžují organismus jen mírně, např. nordic walking, turistika, cyklistika nebo plavání. Pokud chcete shodit nadbytečná kila, je lepší se poradit s odborníkem.


Text: Jiřina Pouzarová, foto: Shutterstock a archiv redakce

Jak na to aneb Příklad jídelníčku

O tom, že i diabetici si mohou pochutnávat, vás přesvědčí i náš vzorový jídelníček a recepty.

Pondělí

Snídaně: tvaroh s pažitkou, tmavý chléb, čaj (100 g bílého tvarohu, 20 g pažitky, 100 g chleba)
Přesnídávka: broskev 100 g
Oběd: kuře na jablkách, brambory, zelný salát s mrkví (100 g kuřete, 50 g jablek, skořice, 200 g brambor, sůl, 50 g mrkve, 100 g bílého zelí)
Svačina: okurka 150 g
Večeře: houby s vejcem, tmavý chléb (100 g žampionů, 50 g šunky, 5 g oleje, 20 g cibule, 1 vejce, sůl, 100 g chleba, 50 g okurek)

Úterý

Snídaně: sýr eidam, dalamánek, nízkotučné mléko (50 g sýra, 100 g dalamánku, 150 ml mléka, 50 g rajčete)
Přesnídávka: kiwi 100 g
Oběd: paprika s mrkví, petrželová rýže (150 g papriky, 100 g mrkve, 20 g čerstvého zázvoru, 5 g oleje, 50 g rýže, 20 g petrželové natě)
Svačina: rajče 150 g
Večeře: tuňák, tmavý chléb, rajče (100 g tuňáka ve vlastní šťávě, 100 g chleba, 150 g rajčat, 30 g cibule)

Středa

Snídaně: bílý jogurt, dalamánek, čaj (150 g jogurtu, 100 g dalamánku)
Přesnídávka: pomeranč 100 g
Oběd: pečená krůta, brambory, salát z červené řepy s křenem (100 g krůty, 200 g brambor, sůl, pepř, 150 g červené řepy, 50 g křenu)
Svačina: ředkvičky 100 g
Večeře: brokolice se sýrem, tmavý chléb (250 g brokolice, 50 g strouhaného eidamu, 5 g flory, 100 g chleba)

Čtvrtek

Snídaně: šunka, dalamánek, čaj (100 g šunky, 100 g dalamánku, paprika kapie)
Přesnídávka: nektarinka 100 g
Oběd: čočka s rýží, okurkový salát (50 g čočky, 50 g rýže, 5 g oleje, 20 g cibule, 10 g česneku, 150 g okurek, sůl, pepř, drcený česnek)
Svačina: paprika 100 g
Večeře: pečený králík na česneku se špenátem, brambory (100 g králíka, 200 g špenátu, 5 g oleje, 20 g cibule, 10 g česneku, 200 g brambor)

Pátek

Snídaně:tavený sýr, dalamánek, ředkvičky, čaj (100 g sýra, 100 g dalamánku, čaj, ředkvičky)
Přesnídávka: grep 150 g
Oběd: filé na rajčatech, brambory, hlávkový salát (100 g filé, 5 g oleje, 10 g cibule, 150 g pórku, 100 g brambor, ledový salát)
Svačina: mrkev 100 g
Večeře: šunka, tmavý chléb, paprika (100 g šunky, 100 g chleba, 150 g papriky)

Sobota

Snídaně: puding s jablky, čaj (100 g jablek, 100 g pudinku z nízkotučného mléka bez cukru)
Přesnídávka: kiwi 100 g
Oběd: pečená cuketa, rýže, rajčatový salát (250 g cukety, 5 g oleje, 50 g eidamu, 50 g rýže, 150 g rajčat, 20 g cibule)
Svačina: salátová okurka 100 g
Večeře:rybí salát s jogurtem, tmavý chléb (100 g ryby ve vlastní šťávě, 100 g bílého jogurtu, 50 g kyselé okurky, 50 g hrášku, 20 g cibule, 100 g chleba)

Neděle

Snídaně: vejce se žampiony, celozrnný rohlík, čaj, paprika (2 vejce, 100 g žampionů, 100 g pečiva, 100 g papriky)
Přesnídávka: mandarinka 100 g
Oběd: kuře v jogurtu, rýže, okurkový salát (100 g kuřete, 50 g jogurtu, sójová omáčka, drcený česnek, sůl, 50 g rýže, 150 g okurek)
Svačina: rajče 150 g
Večeře: čočkový salát s opečenou šunkou (čočka 50 g, sójové výhonky 20 g, šunka 80 g, čtvrt vejce, 50 g čínského zelí)

RECEPT NAVÍC

Kuře Marengo

Čtvrtka kuřete, 10 g oleje, 20 g rajčat, 5 g rajčatového protlaku, 2 lžíce bílého vína, sušené houby, sůl, pepř, česnek, 10 g cibule, 3 g hladké mouky

Osolenou porci kuřete opečeme na oleji. Pak přidáme nakrájenou cibuli, rajčata a rajčatový protlak a necháme vysmahnout. Zalijeme bílým vínem, přidáme propláchnuté sušené houby a dusíme. Podle potřeby podléváme netučným vývarem z kostí nebo vodou. Měkké kuře vyjmeme, šťávu necháme vysmahnout, zaprášíme moukou, rozředíme a povaříme. Okořeníme drobně nakrájeným česnekem.
Hodnota: 1016 joulů, 25 g bílkovin, 14 g tuku, 5 g sacharidů

Zeptali jsme se za vás
Jaké potíže může způsobit diabetes?

Diabetes mellitus neboli cukrovka je velmi závažné onemocnění, neboť může probíhat řadu let vcelku bezpříznakově a nemocný má pocit, že se vlastně nic moc neděje, proto často nedodržuje režimová opatření (dietu a pohyb) a mnohdy ani nebere předepsané léky. Hyperglykemie (trvale zvýšená hladina cukru v krvi) ale vede k poškození řady orgánů a rozvoji komplikací. Ty mohou být mikrovaskulární (poškození menších cév – rozvíjí se jen u diabetika), v oku (změny na očním pozadí a v makulární krajině – mohou vést až k výraznému zhoršení zraku či dokonce k oslepnutí), v ledvinách – projevují se postupným zhoršováním funkce ledvin (klesá schopnost ledvin zbavovat organismus nežádoucích produktů metabolismu) a objevením se bílkoviny v moči – důsledkem může být až úplné selhání funkce ledvin a nutnost náhrady jejich funkce hemodialýzou. Dále mohou být poškozeny nervy na dolních končetinách, což vede ke snížené citlivosti, nepříjemným pocitům (brnění, pálení) a spolu se špatným prokrvením dolních končetin může vést až k rozvoji syndromu diabetické nohy – po drobném poranění se na noze rozvine defekt, do kterého se často dostane infekce a nezřídka tento stav vede k nutnosti chirurgického výkonu nebo i amputace části dolní končetiny. Mezi makrovaskulární komplikace řadíme poškození velkých cév, která se rozvíjejí i u nediabetiků, u diabetiků bývají často závažnější a objevují se již v nižším věku. Diabetici bývají častěji postiženi srdečním infarktem či cévní mozkovou příhodou (mrtvicí) či ischemickou chorobou dolních končetin (nedokrevností). Při nedobře kompenzovaném diabetu jsou častější i různé infekce, zejména močové. Mohou se objevit opakovaně a s těžším průběhem než u nediabetiků. Častěji se vyskytují i kožní onemocnění, zejména plísňová. Pokud není diabetes dobře léčený, může vést oproti běžné populaci ke zkrácení života diabetika o osm až deset let.

Odpovídá MUDr. Kateřina Berková, diabetoložka interního oddělení Nemocnice Písek, a. s.



Další informace najdete v červnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět