Menopauza aneb Tipy a rady pro pohodový přechod

Je nezvratná, s jejím příchodem nastává ženám nová etapa. A také se s ní řada žen velmi špatně vyrovnává. Menopauza ale zkrátka do života každé ženy patří. Někdy ovšem také dokáže pořádně potrápit. Máme proto pro vás několik rad a tipů, které by vám mohly pomoci projít obdobím menopauzy klidněji.

Jak vlastně žena vůbec pozná, že se u ní již projevila menopauza? Hlavní roli při ní hraje hormonální nerovnováha. Obvyklým příznakem menopauzy bývá nepravidelné nebo úplné vymizení menstruačního krvácení. „Menopauza v přesném překladu znamená poslední menstruační krvácení v životě ženy. Velmi často se zaměňuje za termín přechod, perimenopauza či klimakterium, což je několika- až mnohaleté období před a po posledním krvácením. Období menopauzy je charakterizováno hormonálními výkyvy, které se typicky projevují návaly horka, nespavostí, zvýšeným pocením nebo změnami nálad. Charakteristická je pro ni nepravidelná produkce hormonů ve vaječnících, která zmíněné obtíže způsobuje. V období před menopauzou, i když se menstruace nedostavuje pravidelně, a přibližně rok po posledním krvácení, je ještě vhodná ochrana před početím,“ vysvětluje gynekoložka MUDr. Dagmar Makalová. K tomuto období se řadí ještě celá řada dalších projevů. Patří k nim psychická nevyrovnanost, častá nervozita, neklid, úzkost, zhoršená paměť, potíže se spánkem, noční pocení, bolesti hlavy, bolesti kloubů, inkontinence, bušení srdce, bolest na hrudi, otoky, objevit se může i větší zadržování vody v organismu. K těm dalším patří osteoporóza, přibírání na váze nebo i vyšší riziko aterosklerózy, infarktu myokardu či mozkové příhody. Časté jsou také infekce močových cest a vaginální mykózy. Po menopauze si ale možná řada žen také oddychne, nemusí již totiž konečně užívat antikoncepci kvůli nechtěnému otěhotnění. Obvykle se menopauza projevuje u žen kolem padesátého roku, ale není výjimkou, že je to i o několik let dříve. Poměrně významnou roli při menopauze hraje také genetika. Říká se, že v přibližně stejném věku, jako měla menopauzu matka, ji pak bude mít i její dcera. Ve výjimečných případech se může u ženy dokonce objevit předčasná menopauza, a to v případě, že dojde k vymizení menstruace před čtyřicítkou.


Vezměte si na pomoc fytoestrogeny

Organismus každé ženy funguje zcela jinak, a tak i projevy menopauzy jsou u každé trochu odlišné a mají i různou intenzitu. Zatímco jedna se potýká hned s celou řadou obtíží, jiná si menopauzou projde velmi nenápadně. Někdy, zejména při mírnějších obtížích, může pomoci pouhá úprava jídelníčku. „Vždy ale záleží na individuálních obtížích ženy. Protože produkce hormonu estrogenu bývá snížená, je vždy nutné pamatovat nejen na mírnění subjektivních obtíží, ale rovněž na prevenci osteopenie a osteoporózy, tedy řídnutí kostí, která se obvykle začne v tomto období rozvíjet,“ připomíná MUDr. Makalová a pokračuje: „Je tedy vhodná suplementace vitaminem D, preparáty vápníku a vitaminu K2. Ten zajišťuje správné ukládání vstřebaného vápníku do kostí a ne do aterosklerotických plátů v cévách. Některé bylinky, tedy výtažky z nich, působí jako tak zvané fytoestrogeny, které dokáží mírnit subjektivní příznaky přechodu. Nemají ale žádný vliv na rytmus krvácení ani na prevenci osteoporózy. Na druhou stranu nemají rovněž žádná kardiovaskulární rizika.“ Fytoestrogeny jsou látky rostlinného původu, které mají do určité míry obdobné účinky jako ženské pohlavní hormony – estrogeny. Fytoestrogeny najdete v kanadských brusinkách, sóje nebo červeném jeteli. Do svého pitného režimu můžete zařadit také bylinné čaje, které vám alespoň částečně mohou pomoci ulevit od nepříjemných obtíží spojených s menopauzou. Tak například čaj z meduňky lékařské příznivě působí na psychiku a zklidňuje organismus. Čaj s obsahem červeného jetele přispívá ke zmírnění návalů horka, nadměrného pocení, napomáhá klidnému spánku a také podporuje správnou funkci kardiovaskulárního systému. Návaly horka pomůže omezit také čaj z anděliky čínské. Pokud máte pocit, že váš organismus více zadržuje vodu, kopřivový čaj mu pomůže s odvodněním.


Sportujte a jezte zdravě

V období menopauzy je velmi důležité dbát na zdravý, pravidelný a střídmý jídelníček s dostatkem čerstvého ovoce a zeleniny. V důsledku menopauzy totiž dochází ke zpomalování metabolismu, tělo snáze ukládá nadbytečný tuk zejména kolem pasu. To vede nejen k přibírání na váze, ale také ke vzniku nebezpečného metabolického syndromu. Navíc jsou více ohroženy cévy, které jsou náchylnější k aterosklerotickým změnám, může se v nich více ukládat cholesterol, a tak může být po menopauze vyšší riziko infarktu nebo cévní mozkové příhody. Proto je také vhodné si v tomto období hlídat hodnoty krevního tlaku a cholesterolu v krvi. Proti úbytku kostní hmoty, tedy osteoporóze, pomůže konzumace potravin s vysokým obsahem vápníku, jako jsou například sardinky, kapusta, tofu, mák, parmazán nebo čerstvé fíky. Vitamin D získá organismus nejsnáze ze sluníčka, tedy hlavně v letním období. Najdete ho ale třeba také ve vejcích, rybím tuku, tučných rybách, jako je například losos či tuňák, nebo tresčích játrech. Vitamin D obsahují i některé mléčné výrobky, které jsou zároveň i zdrojem vápníku. Vhodné je také omezení soli, uzenin a všech tučných potravin, které nadměrně zvyšují riziko kardiovaskulárních onemocnění. Hodně střídmé by mělo být pití alkoholu i kávy. Pravidelná pohybová aktivita je prospěšná nejen pro udržení správné tělesné hmotnosti, ale působí také jako prevence vzniku osteoporózy a zlepšuje pohyblivost kloubů. Zvláštní důraz by měly ženy v tomto období klást na posilování pánevního dna, alespoň částečně se tak mohou vyhnout problémům s inkontinencí. Pomoci mohou speciální cviky nebo třeba jóga.


Hormonální substituční terapie

Obtíže spojené s menopauzou je možné také řešit cíleně zvolenými léčebnými preparáty, kterým se říká hormonální substituční terapie. „Klasické hormonální přípravky jsou určeny pro ženy s velkými subjektivními obtížemi a rovněž pro ty, které trpí velkými nepravidelnostmi krvácení, především pak nadměrným a dlouhým nepravidelným krvácením. Zároveň představují i prevenci vzniku osteoporózy. Jejich nasazení se vždy posuzuje individuálně. Pokud žena v období perimenopauzy nebo časné postmenopauzy postrádá estrogen, je jeho suplementace opravdu doplněním toho, co chybí, nikoliv něčím „navíc“. Organismus z toho obvykle bude profitovat. Jaký preparát zvolit, určí vždy gynekolog podle aktuálního zdravotního stavu, anamnézy, případných prodělaných operací a podobně,“ popisuje MUDr. Makalová.

Naše doporučení: Pokud máte pocit, že se u vás některé výše popsané příznaky občas objevují, a nejste si jistá, zda již menopauzou procházíte, poraďte se se svým gynekologem. Ten může odběrem krve zjistit pomocí hormonálního profilu, zda již u vás menopauza probíhá.


Text: Jana Pištěková, foto: Shutterstock a archiv redakce

Víte, co je premenopauza nebo perimenopauza?

V souvislosti s menopauzou gynekologové často zmiňují slova jako premenopauza nebo perimenopauza. Jenže ne každý ví, co přesně se za jejich obsahem skrývá. Premenopauza znamená období před menopauzou. V této době je menstruace ještě pravidelná, ale vlivem hormonálních změn se postupně snižuje činnost vaječníků. Perimenopauza značí období před poslední menstruací ženy a následně ještě přibližně rok až dva poté. Pro toto období je již typické nepravidelné menstruační krvácení. Této životní etapě ženy se také říká klimakterium nebo lidově přechod. Postmenopauza nastává asi rok po menopauze. Menstruace se již neobjevuje, a žena tak nemůže ani otěhotnět.


Zeptali jsme se za vás
Jak konkrétně menopauza ovlivňuje psychiku ženy?

Mnohé ženy se na přechod chystají už přibližně od 40 let a každý malý výkyv v menstruačním cyklu považují za projev menopauzy. Průměrný věk posledního krvácení u nás je ale kolem 54 let. Pravda je, že tento věk se pojí s mnohými psychosociálními změnami, jako je například osamostatnění dětí, nová role prarodiče, konkurence mladších kolegů v zaměstnání nebo třeba stárnoucí vlastní rodiče, stejně jako se změnou metabolismu, tedy i změnou postavy či úbytkem fyzických sil. To vše je veliký nápor na psychiku sám o sobě. A když se k tomu ještě přidají ataky nespavosti, nepravidelného krvácení nebo nadměrného pocení například v zaměstnání, tak nic z toho rozhodně na optimismu ženě nepřidá. Mnohdy tento stav připomíná nastupující onemocnění depresí. Z toho důvodu před nasazením antidepresivní léčby, která je u nás víc než častá, doporučuji konzultaci s gynekologem. Možná, že se najde jiné řešení.

Odpovídá MUDr. Dagmar Makalová, gynekoložka, gynekologická ordinace Femina Sana



Další informace najdete v srpnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět