Menopauza

Jak zvládat toto období velkých změn, co jíst a proč je zapotřebí pohyb? Je nutné užívat hormony, nebo jsou lepší přírodní produkty?

Menopauzu většina odborníků definuje jako datum poslední menstruace, ovšem tak jednoduché to není. V mnoha případech totiž děje související s menopauzou mohou probíhat (a většinou taky probíhají) dlouhé roky. Jistě, podle lékařů nelze hovořit o menopauze, pokud stále ještě menstruujete, ovšem pokud se zároveň objevují nejrůznější symptomy, včetně nepravidelnosti menstruačního cyklu, návalů, pocení a podobně, lze už zcela jistě mluvit o tom, že se žena nachází v období perimenopauzy. K ukončení plodnosti nedojde tedy ze dne na den. A ano, pro mnohé ženy to může být poměrně velký šok. Perimenopauza může trvat různě dlouho – rok, dva, tři. Každá žena je jiná, každá tedy prožívá i menopauzu jinak.


Perimenopauza versus menopauza

„Když mi před pár měsíci gynekoložka potvrdila z krevních testů, že jsem v takzvané perimenopauze, trochu mě to vyděsilo. Ano, už mi bylo padesát, ale hlavou se mi najednou začaly honit různé myšlenky. Že přiberu, že už nebudu mít sex, že se přidají návaly a pocení. Každopádně se mi začal zkracovat menstruační cyklus, z původních osmadvaceti dnů se mi zkrátil na čtyřiadvacet, menstruace byla bolestivější a taky silnější, začala jsem trpět nespavostí a změnami nálad, přidaly se úzkostné pocity a celkově jsem si připadala jiná,“ vypráví dnes již třiapadesátiletá Zuzana z Prahy. Podle odborníků se cykly bez ovulace, to je bez uvolnění vajíček, začínají postupně objevovat už po 35. roce věku, to znamená více než deset let před začátkem klimakteria. S prvními příznaky klimakteria se může žena setkat už po čtyřicítce, a jak už bylo řečeno, může trvat dva roky, ale i čtyři. Průměrný věk, kdy dochází k menopauze, je podle statistik 49–51 let. Kdy budete tedy naposledy krvácet, je velmi individuální a ovlivňuje to spousta faktorů. Podle lékařů v tom hraje velkou roli celkové zdraví ženy a genetika. Pokud vám tedy někdo říká, že přechod u vás bude totožný, jako měla vaše matka, pak není daleko od pravdy. Jestli vaše maminka menstruovala do pětapadesáti, máte tedy velkou šanci, že na tom budete velmi podobně.


Co se děje ve vašem těle

Přestože lékaři říkají, že menopauza je přirozené období každé ženy, proces, který probíhá, je pro většinu žen dost velká časovaná bomba. Než menopauza přijde, přestávají fungovat vaječníky, to znamená, že se přestávají tvořit ženské pohlavní hormony, hlavně estrogen a progesteron. Jsou to hormony, které výrazně ovlivňují život ženy a hrají významnou roli nejen při plodnosti, ale také při zabezpečení tělesné a emoční pohody. Je tedy jasné, že když přestanou vaječníky tvořit dostatek hormonů, znamená to pro ženy velmi významnou změnu. Objevuje se podrážděnost, nervozita, změny nálad – a je to naprosto přirozené a je nutné to akceptovat. Většinu symptomů, které jsou spojené s menopauzou, jako jsou návaly, noční pocení, způsobuje právě prudký pokles hladin estrogenu. Později se přidávají další příznaky, včetně suchosti v pochvě, ztráta libida, řídnutí kostí, inkontinence. Kůže ztrácí svou pevnost, přibývají vrásky a může toho být víc. Zní to jako velká katastrofa, ale pravda je, že ne každá žena musí prožívat všechny tyto příznaky, a ne všechny příznaky se musí nutně objevit. Na otázku, zda může žena nějak ovlivnit načasování menopauzy, je jednoduchá odpověď. U drtivé většiny přijde prostě tehdy, když o tom rozhodne jejich tělo.


Co vám může ulehčit přechod

Chcete-li zvládnout všechna úskalí menopauzy, je dobré poslouchat svoje tělo dřív, než menopauza přijde. Existuje spousta možností, jak zvládnout menopauzu a s ní spojené nepříjemnosti. Návalům či pocení se lze vyhnout buď hormonální cestou (tzv. hormonální substituční léčba, kterou musí doporučit gynekolog), nebo nehormonální, tedy přírodní. Někdy však postačí i „pouhá“ změna životního stylu, včetně změny jídelníčku a pohybu.


Pohyb je v přechodu důležitý

„Jakmile přišla menopauza, přibrala jsem asi pět kilo. Metabolismus se prostě zpomalil. Nejdřív jsem to obrečela, ale pak jsem začala víc sportovat a na věci se dívám s humorem. Navíc jsem díky cvičení začala lépe spát,“ říká pětapadesátiletá Hanka. Jako pozitivum vidí pohyb i MUDr. Lenka Řehořková, která tvrdí, že když si upravíte jídelníček a zařadíte do života více pohybu, budete se určitě cítit líp. Cvičení je velmi prospěšné, protože během něj začne mozek vyrábět hormony štěstí a budete se cítit lépe nejen tělesně, ale i duševně. Cvičení pomáhá i proti nespavosti, návalům i výkyvům nálad. Ideální je kombinovat aerobní cvičení s relaxačním, třeba jógou či něčím klidnějším. Skvělá je také akupunktura, podle dr. Marcii Richardsonové prokázaly některé studie účinnost akupunktury u některých žen, zejména pokud jde o návaly horka.


Jak by měl vypadat váš jídelníček?

V menopauze je metabolismus ženy skutečně pomalejší, a to kvůli tomu, že se snížila produkce hormonů štítné žlázy. Tyto hormony jsou zodpovědné za kontrolu tuků, sacharidů, bílkovin, tedy celkový metabolismus. Ten se zpomaluje i díky tomu, že s věkem ubývá aktivita svalové hmoty. Proto byste měla už kolem 45. roku preventivně upravit jídelníček a pracovat na budování svalové hmoty vhodným cvičením. Co tedy jíst a co ne? Podle nutriční specialistky Dany Šímové by ženy v tomto věku měly jíst pravidelně, menší porce a dodržovat pitný režim. „V menopauze omezte tuky, hlavně ty živočišné. Naopak přidejte bílkoviny, ideální jsou ryby, libové maso, vejce a tvaroh. Uberte sacharidy a vybírejte ty, které mají nízký glykemický index. Večer zapomeňte na přílohy i pečivo, a to i celozrnné. Nemusíte ale hladovět, místo chleba si dejte víc zeleniny, třeba tepelně upravené,“ radí nutriční specialistka. Pozor na některé druhy zeleniny, například brokolici a květák, které obsahují látky patřící do skupiny goitrogenních látek, jež blokují produkci hormonů štítné žlázy. Ty nejezte hlavně večer a konzumujte je vařené. Skvělé jsou sója a tofu, protože obsahují fytoestrogeny, které upravují hormonální nerovnováhu. Fytoestrogeny obsahuje taky lněné semínko. To podle jedné studie hravě překoná i účinky hormonální substituční terapie – postačí 40 gramů lněného semínka denně a dojde ke stejnému účinku, tedy ke snížení návalů horka či poruch nálady, jako po užití hormonů.


Text: Ivana Ašenbrenerová

Nejlepší bylinky v menopauze

Některé bylinky jsou v období menopauzy skutečně velmi účinné a lze jimi zmírnit řadu nepříjemných symptomů. Patří sem například ploštičník větevnatý, který působí jako hormonální imitátor, který ovlivňuje hladiny serotoninu. Skvělý je také červený jetel (aktivuje zpomalený metabolismus a zvyšuje libido), drmek obecný (upravuje nepravidelnosti v menopauze), mučenka (pomáhá s úzkostí a depresí, hodí se i v případě neklidu či nespavosti) či maca peruánská (stimuluje sexuální aktivitu, srovnává hladinu estrogenu a progesteronu, zvyšuje psychickou odolnost).


Předčasná menopauza

Někdy se stává, že dojde ke ztrátě menstruace už před dosažením čtyřicátého roku života ženy. Z odborného hlediska jde o předčasnou nedostatečnost vaječníků, která postihuje asi jednu ze sta žen. Příčina není úplně jasná, lékaři se domnívají, že viníkem je snížený počet folikulů ve vaječnících při narození nebo jejich předčasný zánik během života. U některých žen jde o autoimunitní onemocnění. Takové ženy jsou odkázané na asistovanou reprodukci a darovaná vajíčka, pokud chtějí založit rodinu. Gynekoložka Helena Máslová, která se věnuje psychogynekologii, tvrdí, že předčasná menopauza patří mezi civilizační nemoci a souvisí s hormonální zátěží celé populace. Podle jejího názoru to mimo jiné souvisí i s nástupem menstruace ve stále nižším věku a také se zátěží hormonální antikoncepce. Příčinou předčasné menopauzy bývá i hubnutí a příliš nízká hmotnost. Nedostatek tukové tkáně nepodporuje tvorbu estrogenů, proto se často objevuje u modelek a vrcholových sportovkyň.


Zeptali jsme se za vás
Říká se, že substituční terapie v menopauze způsobuje přibírání na váze. Je to pravda?

Řada žen má tendenci přisuzovat nárůst tělesné hmotnosti hormonální terapii, to je však podle odborníků pouhý mýtus. Substituční hormonální léčba (HRT) sice může přispívat k zadržování vody a nadýmání, podle nových studií však naopak působí jako prevence přibírání v období menopauzy. Nedávný výzkum provedený švýcarskými odborníky a publikovaný v odborném žurnálu The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism například odhalil, že ženy, které mezi 50. a 59. rokem života podstupovaly HRT, měly o jeden bod nižší BMI a o více než jeden kilogram méně břišního tuku než ženy, jež HRT nepodstoupily vůbec nebo jen v minulosti. Je tu však bohužel také jeden háček. Hormonální terapie působí proti nárůstu váhy jen po dobu, kdy je podstupována, přičemž pro některé rizikové skupiny žen, zvláště nad šedesát let, se již nedoporučuje kvůli zvýšenému riziku srdeční příhody, mrtvice či vzniku krevních sraženin. Jejich prevence přibírání je tedy časově omezená, tuto dobu ovšem ženy mohou využít k osvojení si zdravých stravovacích a pohybových návyků, které jim zůstanou i po vysazení HRT. Lékař musí vždy vyhodnotit přínos a riziko a podle toho léčbu řídit.
Odpovídá gynekolog Pavel Turčan.



Další informace najdete v říjnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět