Nenechte křečové žíly, aby vás trápily

Žilní onemocnění je další z položek již tak dost dlouhého seznamu civilizačních chorob. A proto je k nezaplacení vsadit na důkladnou prevenci.

Křečové žíly, odborně varixy, trápily lidstvo odnepaměti. Ovšem prvním, kdo toto onemocnění popsal a definoval konkrétně, byl na konci 19. století německý lékař Carl Arnold Ruge. Ve své definici praví, že za křečové žíly lze považovat všechny rozšířené, prodloužené a klikaté žíly, aniž by záleželo na jejich velikosti. Ve své praxi se ale tento věhlasný lékař rozhodně nesetkával se žilním onemocněním tak často jako dnešní doktoři. Za jejich vznikem už dávno nestojí pouze dědičnost či prodělaná těhotenství, ale také nadváha, dlouhé stání či sezení a nedostatek pohybu.


Když nohy varují

„Otoky, brnění, křeče a eventuální další nepříjemné pocity v oblasti nohou mohou signalizovat počínající žilní onemocnění,“ vysvětluje praktická lékařka MUDr. Jana Vojtíšková, podle které bychom tyto signály neměli ignorovat a co nejdříve bychom měli navštívit lékaře. „Žilní onemocnění je celoživotní a zhoršuje se s věkem. Pokud přijde pacient včas, můžeme spolu pracovat na tom, aby se průběh zpomalil a příznaky se zmírnily. V případě, že diagnóza následuje několik měsíců až let po prvních příznacích, přechodné otoky a metličky se mohou změnit ve varixy (křečové žíly), posléze trvalé otoky a následně trofické kožní změny podmíněné špatnou cirkulací. Konečně posledním stadiem onemocnění je bércový vřed,“ varuje MUDr. Jana Vojtíšková. Samozřejmě je ale nejlepší pečovat o svůj žilní systém tak, abychom k lékaři nemuseli, tedy vsadit na prevenci.

Rozhýbejte sebe i nohy

Právě tak podpoříte svalovou pumpu dolních končetin. Během dne si i v rámci běžných činností najděte čas na protažení nohou krátkou procházkou nebo alespoň přitahováním špiček. Mezi vhodné pohybové aktivity, při nichž aktivně zapojíte dolní končetiny, patří chůze, jízda na kole, plavání či běh na lyžích. Vyhněte se sportům, jako je vzpírání, posilování, squash, sjezdové lyžování – ty jsou totiž spojené se statickou zátěží, která žilnímu systému nedělá dobře. Kdykoliv se vám naskytne vhodná chvíle, věnujte se speciální žilní gymnastice. Jednoduchými cviky jsou například ohýbání prstů na nohou, opakované zvedání a pokládání špiček chodidel s opřením paty o podlahu nebo naopak stoj na špičkách a opakované pokládání pat nebo opisování malých kruhů přednoženou nohou ve směru hodinových ručiček. Účinná je též stará dobrá svíčka z lehu na zádech nebo napodobování jízdy na kole.

Účinná terapie

O příznivých účincích otužování není pochyb a nejinak je tomu i v případě křečových žil. Studená voda udržuje krevní oběh aktivní a chrání jej právě před vznikem křečových žil, protože prokrvuje i nohy. Naopak příliš teplá nebo dokonce horká voda způsobuje rozšíření cév, a proto se jí vyvarujte. Naopak si dopřejte na závěr pobytu ve sprše nebo vaně terapii na principu slavného Kneippova chodníku, to znamená sprchování dolních končetin střídavě studenou a teplou vodou. Zařadit můžete i sprchování vodou studenou/ledovou, a to v oblasti nohou pod koleny – a postupně přidávejte zbytek těla, čímž prospějete nejen prevenci vzniku křečových žil, ale podpoříte i obranyschopnost organismu.

Žilní systém ovlivňuje i jídlo

Vyvážený jídelníček by měl být samozřejmou součástí prevence vzniku jakýchkoliv onemocnění. U křečových žil je ale velmi důležitý příjem vlákniny, která zlepšuje pohyby střev a zamezuje vzniku zácpy. I když si tuto souvislost asi málokdo z nás uvědomuje, tak nadměrné úsilí, které v případě zácpy musíme vyvinout při vyprazdňování, zvyšuje i nitrobřišní tlak a přetěžuje žilní systém. V jídelníčku omezte sůl, která přispívá k tvorbě otoků a ty zase podporují vznik varixů. Naopak vsaďte na stravu bohatou na antioxidanty, které prospívají zdraví cév a chrání je před vlivem volných radikálů, a především pak na flavonoidy. Ty se starají o regeneraci a zpevnění cév a mnohé z nich jsou zároveň silnými antioxidanty. Mezi nejvýznamnější patří rutin, který posiluje kapiláry, působí protizánětlivě a chrání před vznikem krevních sraženin. Jeho zdrojem jsou jablka, pohanka, hroznové víno, třešně, meruňky či ostružiny. K podpoře krevního řečiště odborníci doporučují i flavonoid aescin – extrakt z kaštanu koňského, který ulevuje od pocitu těžkých nohou. Obecně jsou významným zdrojem blahodárných flavonoidů ostružiny, maliny, lékořice, černý rybíz, aronie, červené grapefruity, borůvky, granátová jablka, ale také olivy a olivový olej, červené víno, kakao či rajčata. Jako prevence vzniku křečových žil je rovněž ideální pravidelná konzumace červené řepy, která je doslova pokladnicí nabitou látkami, které přispívají ke zdraví cév.

Text: Anna Němcová, foto: Shutterstock

Zeptali jsme se odborníka
Jaké jsou možnosti léčby, pokud praktický lékař diagnostikuje onemocnění?

O léčbě se rozhodujeme podle pokročilosti onemocnění a míry subjektivních obtíží pacienta. Základem jsou konzervativní metody. Kromě režimových opatření to jsou dále kompresivní léčba a farmakoterapie. Kompresivní léčba spočívá v pravidelném nošení punčoch, které zabraňují žilnímu přetížení, zlepšují subjektivní potíže nemocného a jsou prevencí vzniku varixů a otoků. Třetím pilířem jsou léky venofarmaka, působící na žilní stěnu a zlepšující odtok krve. Indikací k včasnému odeslání na specializované pracoviště jsou pak nemocní s výraznými symptomy nebo v pokročilých fázích onemocnění s nedostatečnou odpovědí na konzervativní léčbu. Dále jsou to pacienti indikovaní k chirurgické léčbě – té vždy předchází vyšetření duplexní sonografií prováděné pouze na specializovaných pracovištích angiologie a cévní chirurgie. V případě kožních trofických změn či bércového vředu spolupracujeme obvykle s dermatovenerology či s ambulancemi pro léčbu rány.
Odpovídá MUDr. Jana Vojtíšková, praktická lékařka z Prahy.

Módní i účinné

Pro nás ženy je typická touha být šarmantní za všech okolností, aniž bychom myslely na své zdraví. V případě varixů se jedná o klasické kompresní punčochy či ponožky, které, pravda, na módní molo nevezmete. Jenže právě ony slouží jako skvělá pomůcka při prevenci a léčbě bolesti nohou, otoků a křečových žil. A právě proto přišli mnozí výrobci s nabídkou kompresních doplňků, za které se rozhodně stydět nebudete! Vybrat si tak můžete podkolenky, luxusní punčochy s krajkovým lemem a punčocháče v různých barvách a vzorech. Některé značky dokonce kompresní punčochy obohacují o aktivní látky, které se pozvolna uvolňují a mají blahodárné účinky na pokožku.
Rada navíc: I ty nejkrásnější kompresní punčochy nic nezmůžou, pokud se obujete do bot s příliš vysokými podpatky. Volte tedy nižší podpatky nebo polobotky či tenisky, které současné módní trendy povolují i k šatům a sukním. Nenoste také oblečení stažené v oblasti třísel či kolen, které omezuje tok krve směrem k srdci a zvyšuje žilní tlak.

Dejte nohy nahoru

Vždy, když to jde, uvádějte dolní končetiny do zvýšené polohy. Například během spánku je podložte složenou dekou nebo polštářem o výšce zhruba 10 až 15 centimetrů. Ve volných chvílích si je dávejte na židli, stoličku nebo křeslo nebo si lehněte na záda a nohy alespoň na 15 minut opřete o zeď. Při práci na počítači používejte podnožku.



Další informace najdete v záříjovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět