Zvýšený cholesterol mít nemusíte!

Všichni víme, že cholesterol existuje. Ale k čemu je nám dobrý, proč ho potřebujeme a proč si ho naše tělo samo vyrábí, když dokáže být i zlý, to už tuší málokdo. Poradíme vám, jak na něj vyzrát!

Podívejme se mu trochu na zoubek, abychom zjistili, co je zač, protože dobře poznat jak přítele, tak hlavně nepřítele je nesmírně důležité. Cholesterol je steroidní látka, která se vyskytuje v tělech mnoha živočichů, například hmyzu, korýšů, měkkýšů a dalších. Ale především je součástí lidského organismu, kterému pomáhá zpracovávat tuky. Je součástí každé naší buňky a je velice důležitou stavební jednotkou nervů, mozkových buněk a také některých hormonů. Většinu potřebné dávky si náš organismus dokáže vyrábět sám, zbytek doplňuje ze stravy.


Čím škodí

Na jednu stranu je pro tělo nepostradatelný, ale když je ho v krvi nadbytek, je to špatně, protože cholesterol má tendenci usazovat se v cévách. A co to znamená? Aterosklerózu, tedy kornatění tepen. Ucpávání cév nebo jejich úplné uzavření zabraňuje správnému proudění krve a, aniž bychom chtěli strašit, může dojít například k srdečnímu infarktu nebo mozkové mrtvici. Ovšem nic takového se stát nemusí, stačí si společně s lékařem hlídat hladinu cholesterolu v krvi (toho hodného i zlého), na kterou mohou mít vliv různé faktory – vysoký krevní tlak, který také lze mít pod kontrolou stejně jako tělesnou hmotnost, protože obezita, nevhodná strava, nedostatek pohybu a stres jsou dalšími přáteli zlého cholesterolu, nikoliv však našimi.


Nepříjemné dědictví

Osud si někdy s některými jedinci dokáže nemile zahrávat. Můžete žít sebezdravěji, tak zdravě, že zdravěji už to opravdu nejde, a přesto si na vás „tichý zabiják“, jak se špatnému cholesterolu přezdívá, zasedne. Bohužel, vysoký cholesterol lze mít geneticky podmíněný. Nová data totiž ukazují že familiární hypercholesterolémie (FH), jak se toto onemocnění nazývá, je rozšířenější, než odborníci původně předpokládali – každou minutu se na světě narodí jedno dítě s touto diagnózou. „Familiární hypercholesterolémie je dědičné onemocnění a vysoká hladina cholesterolu se tak u postižených jedinců vyskytuje od narození. Právě tím je FH nebezpečná. Většina pacientů o svém onemocnění neví a dozví se o něm, až když je postihne srdeční infarkt. Důležité je tedy zachytit FH včas a také ji začít včas léčit,“ vysvětluje doc. MUDr. Tomáš Freiberger, Ph.D.


Jak ho držet na uzdě

Nejjednodušším způsobem je zdravá životospráva, která je jednak nejlepší prevencí, jednak důležitým opatřením v případě, že se zvýšené hladině cholesterolu nevyhneme. My lidé jsme náchylní podléhat různým módním trendům, které většinou nemají dlouhého trvání. Ten, který ale přetrvává už delší dobu, se jmenuje zdravý životní styl, který naštěstí nachází stále více vyznavačů. Při správném jídelníčku, což vůbec neznamená chudém a ne právě chutném, a alespoň troše pohybu může většina z nás předejít problémům nejen se zvýšeným nebo dokonce vysokým cholesterolem. Ten, kdo v životě vyzkoušel řadu mnohdy drastických hubnoucích diet, se možná právě „orosil“, ovšem v případě uhlídání nebo snížení hladiny cholesterolu se nejedná o žádnou krutou dietu, ale hlavně o nahrazení některých potravin jinými, většinou mnohem chutnějšími. Pokud má někdo hladinu cholesterolu hodně vysokou, přicházejí na řadu léky a určitá tvrdší dietní opatření. Proto se vyplatí hlídat ho, aby neměl šanci zvyšovat se.


Jak čelit tomu zlému

Nestačí pouze hlídat množství přijatého cholesterolu, jehož doporučená denní dávka za normálních okolností je maximálně 300 mg, při zvýšené hladině pak maximálně 200 mg. Měli bychom se zaměřit nejen na množství přijímaných potravin, ale především na jejich složení. Značné množství cholesterolu obsahují vejce a vnitřnosti, ale na druhou stranu jsou zdrojem mnoha prospěšných látek, což v praxi znamená: omezit jejich konzumaci, ale nevyřazovat je zcela z jídelníčku. Totéž platí o řadě dalších potravin, například o uzeninách, tučném mase, másle a dalších výrobcích s vysokým obsahem živočišného tuku. Mnohé lze nahradit tuky rostlinnými nebo na minimum odtučněnou stravou. Vhodné jsou zakysané mléčné výrobky. A dopřávat si můžete ryby, a to i ty tučnější. Některé vitaminy se totiž v organismu rozpouštějí v tucích, takže není dobrý nápad úplně je vypustit. A pochopitelně, že jednou za čas, raději delší, můžete zhřešit a dát si něco tak zvaně nezdravého, třeba oblíbené vepřové se zelím a knedlíkem nebo svíčkovou jako od maminky, pokud nebyla špatná kuchařka. Asi nikoho nepřekvapí, že mezi doporučené potraviny patří zelenina, ovoce, celozrnné pečivo, luštěniny a dodržování pitného režimu, nikoliv však v podobě sladkých limonád. Každý lékař či výživový odborník vám rád poradí, popřípadě sestaví jídelníček na míru.


Text: Anežka Kollmannová, foto: Shutterstock a archiv redakce

Jaké mají být hodnoty

Podle odborníků je doporučená hladina celkového cholesterolu v krvi do 5,00 mmol/l (milimolů na litr). Hladina už od 5,01 do 6,5 mmol/l je označována za zvýšenou a je varovným signálem a výzvou k zamyšlení se nad jídelníčkem a celkově nad životním stylem. Hladina nad 6,5 mmol/l už je skutečně riziková a vyžaduje i péči lékaře, protože ohrožuje především srdečně-cévní systém. Podstatné je znát hodnoty tzv. hodného, tedy HDL, a zlého LDL cholesterolu, abychom zbytečně nebojovali proti tomu HDL, který má ochrannou funkci – krev zbavuje nadbytečného cholesterolu tím, že ho odvádí zpět do jater, v nichž je metabolizován. Ale nesnažte se hladinu HDL cholesterolu zvyšovat pomocí léků, protože tím svému zdraví spíše uškodíte.


Ptáme se odborníka
Jaké kroky je důležité udělat v případě, že máme zvýšenou hladinu cholesterolu?

Omezit konzumaci živočišných tuků, ale také uzenin, velmi tučných mléčných výrobků, tučného masa, jemného a trvanlivého pečiva, zejména s polevou či náplní. Při vaření používat kvalitní rostlinné oleje, ty, které jsou za běžných podmínek tekuté, například řepkový či olivový, a vyhýbat se těm tuhým, jako je například kokosový, na studenou kuchyni upřednostňovat roztíratelné rostlinné tuky. Zeleninou či ovocem je vhodné doplnit každé denní jídlo, může být samozřejmě i jeho součástí. Chléb, pečivo, těstoviny a rýži je výhodné konzumovat v celozrnné variantě. Všechna doporučení by však měla být pacientovi předána formou praktických doporučení s ověřením, že vše správně pochopil. Při sestavování vhodného jídelníčku, které patří do rukou odborníka – nutričního terapeuta – je důležité přihlížet nejen k aktuálnímu zdravotnímu stavu, ale také k časovým, finančním a dalším možnostem pacienta. V neposlední řadě by mělo odborné doporučení vycházet z jeho stravovacích zvyklostí a brát v úvahu i chuťové preference. Pak je možné zajistit co nejlepší dodržování doporučení. Ideálním řešením je úpravu jídelníčku kombinovat s pravidelnou pohybovou aktivitou a nekouřit.

Odpovídá Věra Boháčová, DiS., nutriční terapeutka



Cholesterol je steroidní látka, která se vyskytuje v tělech mnoha živočichů, například hmyzu, korýšů, měkkýšů a dalších.



Pokud má někdo hladinu cholesterolu hodně vysokou, přicházejí na řadu léky a určitá tvrdší dietní opatření. Proto se vyplatí hlídat ho, aby neměl šanci zvyšovat se.





Další informace najdete v květnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět