Imunita: pečujte o ni a rozmazlujte ji!

Dokud jsme zdraví a všechny části našeho těla slouží bez jakýchkoliv problémů a přesně tak, jak mají, vůbec si neuvědomujeme, že ji máme. A většina z nás jí ani nevěnuje pozornost, natož zvláštní péči. Přitom právě o imunitu bychom se měli starat a hýčkat ji všemi dostupnými prostředky. V této covidové době obzvláště!

K těm, kteří se imunitou často ohánějí, patří politici. Jakmile něco provedou, hned se na ni vymlouvají a zaštiťují se jí. Ale o tuhle imunitu nám, obyčejným lidem, vůbec nejde. Nám se jedná o tu skutečnou, kterou nejprve získáváme od matky, což je imunita vrozená, která je jakousi první vnitřní linií obranyschopnosti organismu. Druhým typem je imunita získaná, která se uplatňuje, když se organismus setká s infekcí, na kterou už ta vrozená nestačí. Tělo si pak zapamatuje antigen, který reakci vyvolal, a příště je při styku s ním mnohem účinnější, mimochodem právě na tomto principu je založeno očkování. V každém případě je nutné po celý život, od začátku až do konce, pečovat o to, aby náš imunitní systém fungoval co nejlépe, protože jen tak budeme co nejzdravější. Ovšem to, jak a v jakém prostředí dnes většinou žijeme, naši imunitu oslabuje, a tak musíme tělu s jeho obrannými systémy pomoci.


Jak na to?

Základem je logicky zdravý životní styl, což slyšíme dnes a denně ze všech stran a mnoha lidem už to jde na nervy, ale ono to opravdu jinak nejde. Jenom se všechny ty rady typu jezte ještě více ovoce a zeleniny, nejezte tučné maso a výrobky z bílé mouky, pijte jenom vodu a tak dále nesmí hnát do extrému. Ve finále by nakonec všechna tato radikální doporučení mohla vyznít jako raději nejezte a nepijte vůbec, což je hloupost. Navíc zdravý životní styl nesestává pouze z toho, jak se stravujeme, ale z mnoha dalších faktorů. Takže si představme alespoň něco z toho, co se pod rozumně pojatým spojením zdravý životní styl může skrývat. A začneme možná trochu překvapivě.


Otužování i pohyb

Právě to patří ke starým a účinným způsobům povzbuzení imunitního systému. Slouží jako nejlepší způsob prevence proti nachlazení, chřipce či angíně, ale navíc pomáhá při bolestech zad, vředových chorobách, vysokém krevním tlaku a alergiích a také zklidňuje psychiku. S otužováním se musí začínat pozvolna, nejlépe při sprchování – ne že bez přípravy skočíte do bazénu, rybníka či řeky s ledovou vodou. U začátečníků by doba studené sprchy neměla překročit dvě minuty. Vhodným způsobem, jak tělo na chlad připravit, je sprchování s postupným snižováním proudu teplé vody v intervalu po dvaceti sekundách až do doby, kdy bude téct pouze studená. Čím dříve, pokud možno už v dětství, s otužováním začnete, tím lépe. Když k tomuto způsobu povzbuzování imunity přidáte ještě vhodný pohyb, nemusíte dřít v posilovně a běhat desítky kilometrů, stačí každý den půlhodinka svižné chůze nebo jednoduchá rozcvička doma při otevřeném okně, bude imunitní systém jásat.


Dobře jíst, dobře pít

To platí pro všechny lidi, otužilce i neotužilce. Celých 70 % imunity totiž sídlí v zažívacím traktu a v devadesáti procentech případů jsou poruchy imunity způsobeny špatnou funkcí střeva. Proto je to, co jíme a pijeme, velmi důležitou složkou prevence proti mnoha onemocněním. Základem je vyvážená strava připravená z kvalitních a pokud možno čerstvých surovin, mezi nimiž by ale rozhodně měl chybět rafinovaný cukr. Ten bychom měli z jídelníčku zcela vyřadit nebo aspoň výrazně omezit a nahradit ho cukrem třtinovým nebo třeba stévií, protože ten rafinovaný přispívá k přemnožení plísní a kvasinek ve střevech. Totéž platí o bílé mouce a výrobcích z ní – dnes existuje mnoho druhů zdravějších i chutnějších mouk. Imunitě neprospívá ani nadměrná konzumace masa, a nejen masa, nadměrná konzumace čehokoliv, tedy přejídání se čímkoliv včetně zeleniny a ovoce nesvědčí ničemu, leda obezitě a zažívacím potížím.


Jíst se ale musí!

Výše tedy napsané neznamená, že se máme masu, rybám, mléčným produktům, vajíčkům a mnoha dalším potravinám vyhýbat. Z jídla dodáváme organismu vitaminy, minerály, stopové prvky a mnoho dalších potřebných látek, mezi nimi i vlákninu, která je pro správné fungování zažívacího traktu a tím i střev a imunity nesmírně důležitá. O nic méně důležité je dodržování pitného režimu – voda obyčejná i minerální, ovocné, bylinkové i jiné čaje, přírodní šťávy a džusy a podobně. Jíst a pít zdravě není složité a ani finančně tak náročné, jak by se mohlo na první pohled zdát, chce to jen trochu přemýšlet nad tím, co nakupujeme a vaříme. Jednoduše řečeno: stačí používat zdravý selský rozum a nemusíte složitě bádat nad rozličnými, mnohdy nesmyslnými radami.


Náš tip: Probiotika

Konzumace zakysaných mléčných výrobků a dalších potravin, zejména zeleninových připravených fermentací, udržuje v trávicím traktu probiotické organismy, které ho chrání před těmi škodlivými. Probiotika můžete koupit jako doplněk stravy v podobě kapslí či tobolek, ale mnohem lepší je kupovat si různé zakysané nápoje nebo si pořídit například tibetskou houbu a vyrábět si domácí kefír. Také můžete zpracovat všechny možné druhy zeleniny a vyrobit si pickles, tedy kvašenou zeleninu. Je to jednoduché a receptů existuje celá řada. A pro imunitu a celkové zdraví jsou kysané nápoje a fermentovaná jídla darem.


Text: Anežka Kollmannová, foto: Shutterstock a archiv redakce

I bylinky pomohou aneb Dvě za všechny!

Echinacea neboli třapatka nachová patří k bylinkám nejčastěji spojovaným s obranyschopností organismu a podporou imunitního systému. Účinně ničí viry, některé bakterie a plísně a působí při jakémkoli fyzickém i psychickém oslabení organismu. Její užívání se nedoporučuje při závažných onemocněních, jako jsou leukémie, roztroušená skleróza a některá další autoimunitní onemocnění.

Rakytník řešetlákový je další velice oblíbená rostlina na podporu imunity. Využívají se hlavně plody jak v čerstvém, tak v sušeném stavu, ale i semena, z nichž se lisuje olej. Rakytník je silný antioxidant, obsahuje vitaminy C, A, E, D, K a vitaminy skupiny B, dále kyselinu listovou, esenciální mastné kyseliny, rutin, flavonoidy a alkaloid hippophein, který se v těle přeměňuje na velmi žádaný serotonin odstraňující deprese a podporující dobrou náladu.


Co nám nejvíce škodí

K zásadním negativům patří fyzická a psychická únava podpořená nedostatkem spánku, z čehož logicky pramení stres, který je velmi nebezpečný a zákeřný. Připomínat škodlivost kouření, nadměrné konzumace alkoholu a drog je snad zbytečné. Totéž platí o nadměrném užívání různých léků, pokud není nezbytně nutné ze závažných zdravotních důvodů. Negativní vliv na fungování imunitního systému má i nedostatek minerálních látek a vitaminů přijímaných ze stravy – v takovém případě pomůže občas sáhnout po kvalitních výživových doplňcích, ale opravdu kvalitních. Trh je dnes různými „zázračnými“ tabletkami zaplavený a ne všechny jsou účinné, některé slouží pouze ke snadným ziskům výrobců. Proto je důležité předem si zjistit složení, aby v doplňku nebyly žádné „umělotiny“, ale pouze přírodní látky, a eventuálně i recenze ostatních uživatelů a poradit se s kvalifikovaným lékárníkem. Zatímco většinu negativních faktorů více či méně ovlivnit můžeme, s genetickými vlohami nic neuděláme.


Ptáme se odborníka
Co byste rozhodně doporučil užívat na podporu imunity?

Jednoznačně rybí olej, který je rovněž bohatý na vitaminy A a D. Oba podporují funkci imunitního systému, vitamin D navíc zajišťuje zdraví zubů a kostí. Vitamin D si tělo umí samo vytvářet, nicméně potřebuje k tomu dostatečné množství přímého slunečního záření. Protože ho v českých podmínkách není vždy dost, je dobré vytvořit tělu jeho dostatečnou zásobu. V současné době se velmi zdůrazňuje prospěšný a zesilující efekt působení na lidské zdraví kombinace vitaminu D právě s tuky z mořských ryb. Vitamin A pak podporuje fungování zraku. EPA a DHA, tedy omega-3 nenasycené mastné kyseliny, případně tuky z mořských ryb mají pozitivní vliv na imunitní a kardiovaskulární systém a také podporují zdravý vývoj kostí. Organismus si je neumí sám vyrábět v dostatečném množství, a tak je potřeba mu je dodávat. Skvělým zdrojem omega-3 mastných kyselin je právě rybí olej, jehož každodenní konzumace se doporučuje dospělým i dětem. Tyto zdraví prospěšné látky totiž také zajišťují správné fungování mozku a mají vliv i na správný vývoj kognitivních funkcí.
Odpovídá RNDr. Pavel Suchánek, výzkumný a vývojový pracovník Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM).




Konzumace zakysaných mléčných výrobků a dalších potravin, zejména zeleninových připravených fermentací, udržuje v trávicím traktu probiotické organismy, které ho chrání před těmi škodlivými.



V každém případě je nutné po celý život, od začátku až do konce, pečovat o to, aby náš imunitní systém fungoval co nejlépe, protože jen tak budeme co nejzdravější.



Celých 70 % imunity totiž sídlí v zažívacím traktu a v devadesáti procentech případů jsou poruchy imunity způsobeny špatnou funkcí střeva. Proto je to, co jíme a pijeme velmi důležitou složkou prevence proti mnoha onemocněním.





Další informace najdete v prosincovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět