Když chybějí hormony strádá tělo i duše!

Pohlavní hormony ovlivňují mnoho funkcí v těle. Pokud je jich nedostatek, vzniká problém, který bychom neměli ignorovat. Hlavně proto, že jde o kvalitu našeho života!

Které hormony nám nejčastěji způsobují potíže? Asi už tušíte, že budeme mluvit hlavně o estrogenu, hlavním ženském pohlavním hormonu, a testosteronu, což je zase nejdůležitější mužský pohlavní hormon. Jak se jejich nedostatek nejčastěji projevuje a co s tím můžeme dělat?


Důležitost estrogenu

Estrogen spolu s dalším ženským pohlavním hormonem, progesteronem, reguluje menstruační cyklus a ovlivňuje reprodukční systém. Produkce tohoto hormonu také výrazně ovlivňuje libido a chrání organismus před řídnutím kostí a onemocněními cév. Nejčastějším důvodem poklesu hladiny estrogenu je vyšší věk. Ženy proto potrápí zejména v období menopauzy. K snížené hladině tohoto hormonu ale přispívá i nesprávná životospráva či genetické predispozice. Problémem jsou i různá autoimunitní onemocnění, která omezují obranyschopnost organismu, a také onemocnění endokrinního systému. Nejčastěji jde o problémy se štítnou žlázou. Nízkou hladinu ženského hormonu však může vyvolat i extrémní cvičení nebo dlouhodobá tělesná námaha.

Jak poznáte jeho nedostatek

Nízká hladina estrogenu se u každé ženy projevuje jinak. Existuje však několik příznaků, při kterých byste měla zbystřit pozornost. Mezi nejčastější z nich patří poruchy menstruačního cyklu. Výjimkou není ani úplné vynechání menstruace. Nízká hodnota hladiny estrogenu je spojena i s nízkou úrovní serotoninu, který se projevuje poruchami spánku, únavou a úzkostí. Při nedostatku estrogenu si navíc tělo myslí, že je mu příliš horko. Mohou za to cévy na hlavě a krku, které se nepřirozeně otevřou, aby se tohoto tepla zbavily. Tělo na to reaguje návaly horka a silným nočním pocením.

Co si pamatovat: Každý organismus reaguje na nedostatek ženského hormonu jinak. Kromě zmíněných příznaků se může projevit bolestmi hlavy, suchou pokožkou, problémy s koncentrací, jakož i častými infekcemi močových cest.

Co můžeme dělat?

Především si uvědomit, že i když nízká hladina estrogenu není životu nebezpečná, neexistuje žádný pádný důvod, aby jste trpěla příznaky, které nepříznivě ovlivňují váš každodenní život. Proto byste se měla co nejdříve obrátit na lékaře, který vám na základě hormonálního testu tento problém potvrdí nebo vyvrátí. Následně vám doporučí vhodnou léčbu. Hodnoty estrogenu však můžete zvýšit také pomocí přírody a změnou životního stylu. Jezte proto pravidelně a zaměřte se zejména na lokální a čerstvé potraviny. Zvyšte příjem ovoce, zeleniny, obilovin, luštěnin a semen (lněné, sezamové, dýňové). Samozřejmostí je pravidelný pitný režim, dostatek spánku a pohyb na čerstvém vzduchu. Naopak omezte rafinované cukry, bílou mouku, alkohol a kouření. V rámci stravování sáhněte po potravinách s vysokým obsahem vitaminů skupiny B a D, které jsou důležité při tvorbě a aktivaci estrogenu v organismu. Jezte například vejce, mořské ryby, hovězí maso, kakao, rostlinné tuky nebo oleje. Z minerálů je zas nejdůležitější bor. Podporuje zdraví kostí a správné fungování hormonální soustavy. Neodmyslitelnou součástí přírodní léčby jsou různé bylinky, které umějí příznivě ovlivnit i hodnoty estrogenu. Zaměřte se na ty, které obsahují tzv. fytoestrogeny, které blahodárně působí na ženský organismus.

Mužům zase může chybět testosteron

Podle odborných statistik trpí výraznějším nedostatkem testosteronu téměř každý pátý muž po padesátce. A jak poznáte, zda právě vašemu partnerovi neklesá hladina testosteronu? Nedostatek nebo nízká hladina testosteronu se projevuje řadou nepříjemných příznaků, jako jsou například:

• snížení libida a problémy s erekcí
• únava a snížená výkonnost
• ztráta svalové hmoty a sklon k obezitě
• podrážděnost a nervozita
• deprese a smutek
• nespavost
• pokles sebedůvěry

Co si pamatovat: Pokud některé z příznaků zaznamenáte, přesvědčte svého muže, aby navštívil svého lékaře nebo urologa, který diagnózu potvrdí a doporučí léčbu.

I mužům pomáhá změna životního stylu

Základem pro obnovení ztraceného testosteronu je zdravý životní styl, především konzumace kvalitních potravin, především masa (hovězí, drůbež i ryby), vajec, ovoce a zeleniny, ořechů, semínek, luštěnin a zdravých tuků, které obsahují převahu nenasycených mastných kyselin. Mezi téměř zázračné potraviny na podporu testosteronu v těle patří brokolice, která pomáhá při metabolismu estrogenu. Česnek zase snižuje hladinu kortizolu a tím napomáhá k tvorbě testosteronu. Také avokádo s vysokým obsahem vitaminů napomáhá ideální hladině testosteronu. Bohatým zdrojem tělu prospěšných látek, které pomáhají zvýšit hladinu tolik potřebných hormonů, jsou i některé bylinky. Důležitá je i fyzická aktivita (alespoň třikrát týdně). Kuřákům se také doporučuje i omezit cigarety a střídmost je na místě i ohledně alkoholu. A pomáhá i kvalitní spánek a dobrá nálada.

Text: Beata Gáliková, foto: Shutterstock a archiv redakce

Zeptali jsme se za vás
V období přechodu prochází ženské tělo celou řadou méně či více patrných změn a ušetřena není ani pokožka, která zejména vlivem úbytku estrogenu začíná rapidně stárnout. Na co se připravit a jaké jsou možnosti prevence či mírnění příznaků?

Zcela zabránit změnám pokožky souvisejícím s menopauzou nelze. Vhodnou péčí o pokožku, ale také zdravým životním stylem je možné jejich průběh zpomalit. Na trhu je dnes dostupná celá řada produktů určených speciálně pro stárnoucí pleť. Vhodné jsou především ty obsahující kvalitní kyselinu hyaluronovou, která podporuje hydrataci, dále pak přípravky s peptidy, jež pomáhají bojovat proti vráskám. Při pohybu venku by pak ženy v menopauze měly používat ochranné krémy proti UV záření. Důležité je dbát na pitný režim a dodávat svému tělu vitaminy a další látky podporující zdraví pokožky. „Lze doporučit omezit cukr, bílou mouku i průmyslově zpracované potraviny, které přispívají k tvorbě zánětů. Naproti tomu je dobré zvýšit přísun antioxidantů, vitaminů E a C, omega-3 mastných kyselin a probiotik. V období, kdy se projevují hormonální změny, lze také sáhnout po doplňcích stravy s fytoestrogeny, což jsou látky velmi podobné estrogenům a pomáhají tak omezit dopady poklesu ženských hormonů.

Odpovídá gynekolog Pavel Turčan.

Testosteron se vytrácí!

Je to trochu nespravedlivé, že nejvyšší hladiny testosteronu se objevují u mladých mužů kolem 20.–30. roku života, kdy se kariéra teprve rozjíždí a o rodině se teprve začíná uvažovat. Na konci této životní fáze ale následuje postupné snižování hladiny přibližně o 1 % ročně a kolem 50. roku už jde spíše o pád. Prudký pokles hladiny mužského pohlavního hormonu často nastane i mnohem dříve. Není žádným velkým překvapením, když už mladí kolem 25. roku vykazují silně snížené procento testosteronu v těle. Na vině je v tomto případě špatný životní styl, především přemíra alkoholu, nezdravá strava a nedostatek kvalitního spánku. Jak prokázaly studie, nejvíce testosteronu se v těle tvoří v noci a brzkých ranních hodinách ve fázi hlubšího spánku. Proto jeho nedostatek častěji tíží workoholiky a muže ve stresu, kterým i ve spánku mozek pracuje na plné obrátky.




Další informace najdete v listopadovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět