Finská sauna a její léčebné účinky

Saunařská kultura vznikla v severských zemích, konkrétně ve Finsku, odkud se později rozšířila do celého světa a v poslední době se těší stále větší oblibě i u nás právě díky pozitivním zdravotním účinkům. Kvalitní finské sauny jsou dostupné a lze si je jednoduše pořídit i domů. Přínos klasické finské sauny pro naše zdraví je mnoho, ale jako každá relaxační aktivita i pobyt v sauně má svá doporučení. Jejich dodržováním vytěžíme z této blahodárné a odpočinkové aktivity opravdu maximum.


Zásady správného saunování


Nejrozšířenějším typem je klasická finská sauna, která se zahřívá pomocí elektrických kamen na teplotu okolo 90°C. S tím souvisí i zásady správného užívání, abychom se po procedůře cítili odpočatí a zrelaxovaní.

Délka jednotlivých cyklů, které se ve finské sauně opakují ideálně třikrát po sobě s pauzami na ochlazení a odpočinek, bývá kolem 10 minut. Obecně se nedoporučuje proces opakovat více jak pětkrát. Nicméně čas strávený ve vyhřátém prostoru je individuální. Když vyrazíme do sauny, neměli bychom být příliš unavení, přejedení a už vůbec ne opilí. Pokud jste se nezbavili kocoviny z předešlého dne, návštěvu raději odložte.

Před příchodem do sauny se sprchujeme teplou vodou a nezapomeneme si namočit i vlasy. Vstupujeme osušení a s prostěradlem nebo ručníkem. Během jednotlivých cyklů se ochlazujeme, ideálně vlažnou vodou. Šokové ochlazení ihned po opuštění sauny se nedoporučuje. Ve Finsku dokonce platí, že ochlazovací bazénky se umisťují až 50 metrů od sauny, aby se tělo stihlo aklimatizovat. Nakonec nezapomeňte doplnit tekutiny.


Účinky saunování na organismus


Saunování posiluje nejen naše tělo, ale i mysl. Jako takové by v první řadě mělo probíhat nenásilně. Do sauny nechodíme podávat sportovní výkon a nesoutěžíme s ostatními, kdo vydrží v horku déle. Saunování je příjemný proces, během kterého můžeme posilovat naše zdraví a přitom odpočívat.

Pobyt ve finské sauně regeneruje. Teplo zrychluje srdeční činnost a zásobuje tak unavené svaly živinami v krvi. Hodí se tedy jako odpočinkový doplněk po sportovních aktivitách. Saunu si například rádi dopřávají i lyžaři po náročném a mrazivém dni na sjezdovkách, aby ulevili bolavému svalstvu. Kromě regenerace pobyt v horku detoxikuje organismus tím, že se tělo potem zbavuje množství škodlivých látek.

Společně s otužováním během zahřívacích procedur působí preventivně proti virózám a nemocem z nachlazení nebo uvolňuje dýchací cesty. Sauna také významně prospívá naší kůži. Čistí ji, roztahuje póry a cévy a urychluje odstraňování odumřelých kožních buněk.

Návštěva sauny přispívá k duševní pohodě. Je to místo, kde můžete relaxovat, meditovat a pustit z hlavy starosti. Díky tomu pomáhá zbavovat se migrény a zlepšuje spánek. Dopřejte si návštěvu třeba jednou týdně v podvečerních hodinách. Budete se cítit jako znovuzrození.


Pro koho není saunování vhodné


Finská sauna se nedoporučuje lidem s vysokým krevním tlakem nebo pacientům s nemocným srdcem. Ani lidé s onemocněním jater a ledvin by se neměli vystavovat vysokým teplotám, protože by mohlo dojít k poškození cév. Sauně je lepší se vyhnout při chřipkových virózách, kožních i jiných zánětech nebo horečce. Ani ženy v těhotenství by neměly saunu navštěvovat. A jak už jsme zmínili, alkohol do sauny také nepatří.

Přejeme vám, abyste si i vy naplno užívali všech benefitů, které finská sauna nabízí. Ať už sami při klidném rozjímání nebo ve společnosti přátel a rodiny.




Komerční prezentace
 Zpět