Více o počasí www.meteopress.cz


Podívejte se na náš facebook:



CO JE NOVÉHO


Jak dlouho putují na váš stůl?

Zamysleli jste se někdy nad tím, jaký kus světa absolvují některé potraviny, než se objeví u vás na stole? Například česnek z Číny musí překonat vzdálenost přes 20 000 km, hovězí z Argentiny urazí téměř 12 500 km, vepřové maso z Chile necelých 15 000 km, rajčata z Maroka přes 3 000 km a jablka z Itálie více než 1 300 km. Naše produkty přitom máme na dosah. Sklízejí se až tehdy, kdy jsou opravdu zralé, což se projeví na jejich chuti a celkové kvalitě. Není nad mléko nebo sýr od lokálního výrobce.


10 000 kroků je mýtus!

I v oblasti zdravého životního stylu panuje spousta mýtů a polopravd. Jedním z největších omylů je přitom také často uváděný denní limit kroků, které by měl člověk nachodit. Kde se vzalo číslo 10 000 a jaké má opodstatnění? Výživový specialista Petr Havlíček upozorňuje, že nejde o údaj, který by byl podložený vědeckými daty, ale o marketingový tah starý víc než půlstoletí. Měření kroků se stalo fenoménem dneška. I ti, kdo vůbec nesportují, se snaží alespoň „něco nachodit“. Vzdálenost, kterou překonáme po svých, lze sledovat prostřednictvím nejrůznějších chytrých hodinek, fitness náramků i mobilních aplikací. I v nich je často přednastavena hodnota 10 000 kroků jako každodenní meta, ke které se upínat. Kde se ale tohle číslo vzalo? A je skutečně pro udržení optimální kondice rozhodující? „Profesorka I-Min Lee, epidemioložka z Harvardovy univerzity, zjistila, že toto číslo pochází z roku 1965. Bylo marketingovým tahem jedné japonské společnosti, která v té době začala vyrábět krokoměry a podařilo se jí ho natolik zpropagovat, že ho všichni bereme jako standard,“ poukazuje Petr Havlíček v pořadu Rozum v troubě na zjištění studie publikované v časopise Americké lékařské asociace. Podle ní stačí starší ženě 4 400 kroků denně k tomu, aby o 41 % snížila riziko úmrtnosti ve srovnávání s jejími vrstevnicemi, které ujdou jen 2 700 kroků. „Pokud budeme počty kroků navyšovat, efekt se zvyšuje až do čísla 7 500 kroků. Pak už žádný prokazatelný benefit nemá,“ cituje dál. „Minimum kroků, které by člověk denně měl ujít, je tedy 4 400 a optimálních je 7 500 kroků. Dobré je ale pamatovat na to, že to jsou stále jen čísla. Musíme myslet hlavně na to, že každý jsme jiný, a individuálně k sobě přistupovat,“ nabádá populární odborník na zdravou životosprávu.


Praktikům očkování nedělá problém

„Loni na podzim jsme naočkovali 900 000 lidí proti chřipce, a to během šesti týdnů, bez jakéhokoliv humbuku. Na očkování proti covidu-19 jsme připraveni, naši pacienti také,“ říká předseda Sdružení praktických lékařů MUDr. Petr Šonka. Řada krajů podle něj chce zakládat nová a nová očkovací centra a praktické lékaře vnímají spíše jako komplikaci, někoho, kdo se „vlamuje“ do systému. „Přitom praktičtí lékaři znají své pacienty nejlépe, umějí dobře vyhodnotit, kdo vakcínu potřebuje nejvíce. Nejsou třeba nové investice či strategické plány – stačí k nám dopravit vakcíny,“ zdůrazňuje doc. MUDr. Bohumil Seifert, Ph.D., vědecký sekretář Společnosti všeobecného lékařství (SVL) ČLS JEP.





Čím posílit imunitní systém?

Podle PharmDr. Ivany Lánové, vedoucí BENU lékárny v Mladé Boleslavi, je látek, které mohou ovlivnit imunitní systém člověka, celá řada. Látky bakteriálního původu, takzvané lyzáty (například Imudon, GS Imunostim), se podávají osobám s často opakovanými infekcemi. Působí na podobném principu jako očkování s tím rozdílem, že se podávají ve formě tablet či pastilek. Z látek rostlinného původu se používají především extrakty z echinacey neboli třapatky, obvykle od vypuknutí prvních příznaků onemocnění po dobu asi osmi týdnů. Látky izolované z hub (hlíva ústřičná, reishi), takzvané betaglukany, se užívají po dobu minimálně dvou až tří měsíců. K látkám aktivujícím imunitní systém patří též nukleotidy živočišného původu (například 5PreveMax, Preventan). Mezi vitaminy a minerály, které přispívají k normální funkci imunitního systému, patří vitaminy C, A, B12, B6 a D, zinek a selen. Při chronických zánětech lze také sáhnout po lécích či doplňcích stravy obsahujících enzymy.


Že vám nějaká čísla Zdraví unikla? Neváhejte a kupte si je na www.nasobchod.cz, kde najdete aktuální čísla, většinu starších čísel a také další zajímavé časopisy z našeho vydavatelství.