Zdravá pochoutka podzimu

Dýně poskytuje mnohem více možností než jen přípravu polévky nebo kaše. Přesvědčte se sami!


Dýňové pyré

Ingredience na 1 kg pyré: 3 kg dýně Hokkaidó, olej, sůl
Dýni rozkrojte a vydlabejte semínka, která nevyhazujte (usušte je a využijte do dalších jídel nebo jako pochoutku). Půlky dejte slupkou nahoru na pekáček vyložený pečicím papírem a vložte do trouby předehřáté na 180 stupňů Celsia. Pečte zhruba hodinu. Po vychladnutí vydlabejte dužinu a rozmixujte do hladka. Pyré může být hladké nebo hrubší, záleží jen na vás, důležité ale je, aby mělo hustou konzistenci. Část naplňte do sklenic pro nejbližší použití a část můžete dát do mrazáku.

Tip: Dýňové pyré je skvělý základ mnoha dalších receptů. Při přípravě jej můžete také ochutit, například perníkovým kořením, skořicí, kardamomem, badyánem, pepřem nebo chilli papričkou.



Famózní lívance

Ingredience: 200 g dýňového pyré, 300 ml mléka, 200 g polohrubé mouky, 2 velká vejce z volného chovu, 3 lžíce přepuštěného másla, lžička prášku do pečiva, lžíce cukru, špetka soli, slunečnicový olej na smažení
Dýňové pyré, mléko, vejce, prášek do pečiva a cukr smíchejte. Postupně přidávejte mouku a přepuštěné máslo, až vznikne hladké těsto. V pánvi rozehřejte olej a lívance pečte z obou stran.



Zapečené těstoviny

Ingredience: dýně Hokkaidó, 300 g těstovin, 150 g nastrouhaného eidamu, 80 g strouhaného sýra parmazánového typu, 100 g vypečené slaniny, 0,5 litru mléka, olivový olej, pepř, sůl
Postup: Dýni rozkrojte, vydlabejte semínka a nakrájejte na klínky, které dejte na plech vyložený pečicím papírem, pokapejte olejem (přidat můžete i bylinky, hrubozrnnou sůl, pepř nebo chilli) a dejte na 25 až 30 minut péct do předehřáté trouby. Dýni nechte vychladnout a nakrájejte ji na kostky. Ve vhodné zapékací nádobě smíchejte uvařené těstoviny, dýni, eidam, slaninu, sůl a pepř a zalijte mlékem smíchaným s parmazánem. Pečte 20 až 25 minut.

Tip: Dýně Hokkaidó je oblíbená, protože ji není zapotřebí loupat. Navíc je zdrojem vitaminů A, B, C a E, draslíku a vápníku. Doporučována je pro podporu imunity, trávení i nervové soustavy.



Svěží zmrzlina

Ingredience: 300 g dýňového pyré, 200 g zakysané smetany, 200 g smetanového jogurtu, 2 vaničky měkkého nízkotučného tvarohu, 100 g slaného karamelu, 4 lžíce cukru krupice, 1 sáček vanilkového cukru
Dýňové pyré postupně rozmixujte s jogurtem, smetanou, tvarohem a cukrem na hladký krém. Podle chuti můžete ještě osladit nebo přidat koření typu kardamom nebo skořice. Dobře promíchejte a vlijte do vhodné nádoby a dejte zamrazit alespoň na šest hodin. V průběhu této doby asi každých 45 minut hmotu promíchejte. Při podávání ozdobte dýňovými semínky.



Dýňový chléb

Ingredience: 200 g dýňového pyré, 400 g chlebové mouky, 20 g droždí, 1 lžička cukru, 2 lžičky soli, 200 ml vlažné vody, 2 hrsti dýňových semínek a 2 hrsti vlašských ořechů
Zadělejte na kvásek a nechte jej zhruba 10 minut vzejít. Když vyběhne, opatrně vmíchejte pyré a všechny další suroviny a vypracujte těsto, které nechte asi hodinu kynout a v průběhu jednou až dvakrát zamíchejte. Vytvarujte chléb a dejte na plech vyložený pečicím papírem a nechte ještě 20 minut kynout. Potřete slanou vodou a v troubě předehřáté na 180 stupňů Celsia pečte 45 až 60 minut. Chléb můžete samozřejmě péct i v chlebové formě.

Tip: Dýňová semínka jsou zdrojem manganu, hořčíku, mědi, fosforu, zinku, železa, ale také bílkovin, omega kyselin a organické zdraví prospěšné sloučeniny fytosterolu.



Salát s fíky

Ingredience: 1 menší pečená dýně Hokkaidó, 300 g mixu listových salátů, 6 čerstvých fíků, pepř, semínka z granátového jablka, vlašské ořechy
Na zálivku: 6 lžic extra panenského olivového oleje, 3 lžíce citronové šťávy, 1 polévková lžíce medu, sůl a pepř podle potřeby
Dýni rozkrojte, zbavte dužniny se semínky, nakrájejte ji na klínky, promíchejte s olivovým olejem, solí a pepřem a pečte do změknutí. Mezitím smíchejte listové saláty se semínky z granátových jablek, vlašskými ořechy, přidejte rozpůlené fíky a dýni. Zalijte zálivkou a případně dosolte a opepřete.



Fíky dýni skvěle doplňují, a to nejen chuťově! Jsou totiž zdrojem probiotik, čímž přispívají k udržování optimální rovnováhy střevního mikrobiomu.

Text: Anna Němcová, foto: Shutterstock a archiv redakce



Další informace najdete v říjnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět