Proti nachlazení bojujte bylinkami, vůněmi i spánkem

Ať se nám to líbí nebo ne, pomalu, ale jistě se opět blíží období chřipek, nachlazení, kašle, škrábání v krku, teplot a rýmy. Víte, jak se co nejúčinněji bránit? Poradíme vám.

Abychom se v podzimním a zimním období vyhnuli zánětům dýchacích cest, je potřeba si vybudovat odolný ochranný štít, tvrdí odborníci. Například pomocí vitaminů minerálů, které přispívají k normální funkci imunitního systému. Patří k nim vitaminy A, B12, B6 a D, zinek a selen. Jedním z nejdůležitějších je ale vitamin C, který aktivně podporuje odolnost organismu vůči virům a bakteriím a zároveň snižuje míru únavy. Kromě citrusových plodů jsou jeho zdrojem šípky, černý rybíz, rakytník, kiwi, zelí, špenát, papája a mnoho dalších druhů ovoce a zeleniny. V poslední době je vyhledávaná i infuzní terapie vitaminem C: „Nachází uplatnění v prevenci i léčbě mnoha onemocnění, včetně těch onkologických. V rámci prevence je minimální počet aplikací čtyři až šest infuzí. Teprve po takovéto dávce je možné očekávat terapeutický efekt. Infuzní aplikace umožňuje do organismu dostat vysokou dávku vitaminu C, kterou by stravou nebo tabletami nikdy nebylo možné zajistit. Tabletové formy jsou totiž limitované vstřebáváním v organismu, kdy se zbytek vitamínu C vylučuje, což může způsobovat i zdravotní potíže,“ vysvětluje MUDr. Jarmila Antušáková, praktická lékařka ze zdravotnického zařízení Zámeček Malvazinky v Praze.


Pomůže i zelená lékárna

K podpoře obranyschopnosti organismu a k prevenci, ale i k léčbě těžších i lehčích onemocnění, jakými jsou chřipka, problémy s dýchacími cesty, rýma či kašel, můžete využít také přírodní zdroje, na které lidé sázejí už mnoho let. Osvědčené jsou květy lípy, které pomáhají při nachlazení, zánětech horních cest dýchacích, horečce, podporují pocení, rozpouštějí hleny a snižují dráždivost ke kašli. Třapatka nachová, tedy echinacea, podporuje funkci bílých krvinek a tím zvyšuje imunitu, působí proti alergiím a onemocněním z nachlazení. Na podporu pocení a snížení horečky se zase hodí květy bezu černého. Při nemocech dýchacích cest jsou účinné také proskurníkový kořen, zázvor, heřmánek, máta, tymián, diviznový květ, majoránka a jitrocelové listy. V posledních letech pro své jedinečné účinky nachází uplatnění i extrakt z grepových jader, který posiluje imunitu a preventivně chrání před viry a bakteriemi. Při bolestech v krku, kašli a chrapotu jej můžete využít i jako antibakteriální kloktadlo. Pořídit si můžete také rostlinu zvanou rýmovník, která díky obsahu vonných silic účinkuje při nachlazení, rýmě i bolestech v krku. Můžete si z ní připravit čaj, ale nejvíc vám prospěje inhalování. Stačí uštípnout list, rozlomit, lehce promnout a přičichávat.


Nadechněte se vůní

Na stejném principu jako přičichávání k lístkům rýmovníku funguje i aromaterapie. V práci i doma používejte do aromalampy či difuzéru antimikrobiální éterické oleje, ovšem pouze ty stoprocentní, jako jsou ravintsara, niaouli, eukalyptus nebo borovice, které vám pomohou zbavit ovzduší nežádoucích patogenů. Na posilování imunity se hodí i esenciální oleje tymián, pryšec a mateřídouška. Pokud jsou již dýchací cesty zasaženy, sáhněte opět po eukalyptu, ale také po tea tree, jedli, kafru, smilu, zimolezu či yzopu.


Dopřejte si spánek

Ten totiž úzce souvisí s imunitním systémem. Kvalitní spánek regeneruje tělo a dodává mu energii pro boj s psychickou a fyzickou zátěží. Obecně se uvádí, že dospělí jedinci by měli denně věnovat spánku sedm až osm hodin, mladiství devět až deset hodin, pro školáky je optimální doba spánku nejméně 10 hodin denně, pro předškoláky 11 až 12 hodin a novorozenci by měli ideálně spát 16 až 18 hodin za den. Studie britské University of Surrey totiž odhalila, že spánkový deficit mění aktivitu genů a buněk, jejichž vlivem se snižuje imunita. Lidský organismus následkem toho nedokáže odolat negativním vnějším faktorům, což může poškodit zdraví. Spánek naopak tyto buňky obnovuje, posiluje obranyschopnost a vlivem toho pomáhá tělu bojovat s bakteriemi či stresem.


Léčivá síla vody

Pro posílení imunitního systému můžete vyzkoušet i Kneippovou koupel nohou. Potřebujete dvě nádoby, do kterých se vám pohodlně vejdou obě nohy. Jednu naplňte studenou vodou, druhou vodou teplou. Nejprve vložte nohy na pět minut do vody o teplotě mezi 36 °C až 38 °C a poté je na 10 až 15 sekund přesuňte do vody chladnější o teplotě ideálně 18 °C. Celý postup ještě jednou opakujte a koupel zakončete studenou vodou. Nakonec nohy dobře osušte a znovu je zahřejte například masáží, lehkým procvičením anebo teplými vlněnými ponožkami. Pokud již pociťuje příznaky nemoci, dopřejte si lázeň proti nachlazení. Koupel o teplotě 35 až 38 °C způsobuje silnější prokrvení těla, které zabraňuje usazování a dalšímu šíření bakterií a virů na sliznicích. Kromě toho je mobilizována a podpořena vlastní tělesná obranyschopnost. Lázeň proti nachlazení obohaťte o silice z eukalyptu, kafru, jedlového nebo borového jehličí, které povzbuzují prokrvení a uvolňují dýchací cesty. Nezapomínejte však na to, že koupel by neměla být dlouhá, postačí deset minut k tomu, aby prospěla tělu. Po koupeli odpočívejte a minimálně půl hodiny buďte v klidu, nejlépe pěkně zachumlaní do peřin.

Text: Kateřina Grimmová, foto: Shutterstock a archiv redakce

Zeptali jsme se za vás
Co byste jako odborník na léčivé konopí doporučil na posílení imunity?

Prohřívání našeho organismu v podzimním a zimním čase výrazně přispívá k jeho posílení a celkové odolnosti vůči vnějším vlivům. Příjemné účinky může mít pro někoho například pravidelná návštěva sauny. V pohodlí domova si zase můžeme připravit čaj z kořene zázvoru, který má výrazné prohřívací účinky. Na těle i mysli nás také zahřeje čaj z konopných lístků, jehož blahodárné účinky jsou léty prověřené a dobře známé. Pro posílení imunity jsou klíčové i omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny. Jejich zdrojem jsou tučné mořské ryby jako losos, makrela nebo sleď, ale také mandle, ořechy a loupané konopné semínko. Doporučit mohu i konopný sirup s rakytníkem. V tomto vitaminovém pokladu ve stoprocentní biokvalitě objevíte cennou podporu v jakémkoli zátěžovém období v průběhu celého roku. Kromě toho, že rakytník při vnitřním užívání podporuje správné fungování imunitního systému, zvyšuje také odolnost vůči stresu a pomáhá dodat potřebnou energii po fyzické i psychické zátěži.

Odpovídá Jiří Stabla, zakladatel Konopných lékáren, Konopne-lekarny.cz.

Víte, co vás trápí?

Často dochází k záměně chřipky s jinými respiračními onemocněními a naopak. Chřipka propuká náhle, provází ji rychlý nástup horečky (38–40 °C), v úvodu i zimnice s třesavkou. Pacient trpí bolestí hlavy, zad, svalů a kloubů, objevuje se také pocit ucpaného nosu, celková schvácenost a rovněž suchý a dráždivý kašel, který se postupně proměňuje v kašel produktivní. Obvyklá je i celková únava a nechutenství. Většinou stačí symptomatická léčba, tedy taková, která je zaměřena na zmírňování příznaků nemoci, k čemuž jsou vhodné zejména přípravky s obsahem léčivé látky paracetamol. Základem je klid na lůžku a dostatečný přísun tekutin. Pokud se vám během několika dnů neuleví nebo patříte mezi rizikové skupiny (děti, senioři, chronicky nemocní), vždy co nejdříve navštivte lékaře.


Alternativní přístup

Při oslabené imunitě, kdy se cítíme unavení, ospalí a máme neustálý pocit, že na nás „něco leze“, můžeme kromě metod západní medicíny hledat pomoc i v nekonvenčních přístupech léčby. Ty se uplatňují jak samostatně, tak jako doplněk klasické terapie. „Patří mezi ně fyziologická regulační medicína, homeopatie či akupunktura, které je možné mezi sebou navzájem kombinovat podle individuálního stavu pacienta. Fyziologická regulační medicína neboli FRM je přístup založený na obnově fyziologického stavu chorobně změněného organismu pomocí biologicky aktivních molekul, které nazýváme regulační nebo také komunikační. FRM zasahuje do osy psycho-neuro-endokrinního a imunitního systému. Jejím cílem je navození homeostázy – tedy rovnováhy v organismu. Výhoda spočívá v tom, že při této léčbě nedochází k nežádoucím a vedlejším účinkům, jako je tomu u klasické terapie,“ říká MUDr. Jarmila Antušáková.


Pro své jedinečné účinky má při prevenci své místo i extrakt z grepových jader, který posiluje imunitu a preventivně chrání před viry a bakteriemi.

Pro posílení imunity jsou klíčové i omega-3 a omega-6 nenasycené mastné kyseliny. Jejich zdrojem jsou tučné mořské ryby jako losos, makrela nebo sleď, ale také mandle, ořechy a loupané konopné semínko.





Další informace najdete v záříjovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět