Hubnutí podle metabolického typu

Dieta podle metabolického typu není založena na rychlosti, ale na stanovení konkrétního typu metabolismu, kterému je přizpůsoben jídelníček. Jde o jednu z nejpopulárnějších diet v současnosti, která slibuje nejenom zhubnutí, ale i zlepšení zdravotního stavu. Pomůže i vám?

Základem této diety je tvrzení, že při hubnutí hraje roli hlavně rychlost metabolismu a množství spalované energie. Jenže každý člověk má jiné biochemické složení těla a patří k jinému endokrinnímu (metabolickému) typu. A to má vliv nejenom na trávení jednotlivých druhů potravin, ale i na spalování energie. Pokud tedy přizpůsobíte jídelníček svému metabolického typu, získáte podle zastánců diety celou řadu výhod: zbavíte se některých chronických problémů, snížíte váhu a budete se celkově cítit lépe.


Zjistěte, jaký jste typ

Sacharidový typ: Lidé s tímto druhem metabolismu mají menší chuť k jídlu a často vynechávají hlavní jídla. Chutnají jim sladkosti, kterými někdy nahrazují někdy i hlavní jídla. Často mají nadváhu. Rádi také kofein a po tučném, těžkém jídle bývají unavení.
Bílkovinný typ: Metabolismus lidí tohoto typu dokáže rychle měnit bílkoviny a tuky na energii. Proto potřebují jíst hodně bílkovin, hlavně masa. Bývají často hladoví a milují tučná nebo slaná jídla. Potřebují jíst i mezi hlavními jídly a nereagují na nízkoenergetické diety, které u nich vyvolávají únavu a nervozitu.
Smíšený typ: Tento typ je kombinací bílkovinného a sacharidového typu. Nepřevažuje u nich ani jeden charakteristický rys a mají průměrný apetit. Vyskytuje se nejčastěji.


Co rozhoduje o tom, jaký jsme typ?

Kde na stupnici mezi čistým bílkovinným a sacharidovým typem se člověk nachází, rozhoduje podle odborníků to, zda je u něj aktivnější parasympatikus nebo sympatikus a jaké má spalování. Parasympatikus je nervový systém řídící imunitní funkce, trávení, budování a opravy tkání. Je většinou nejaktivnější v průběhu spánku a jeho aktivita směřuje k útlumu mnohých funkcí. Zajišťuje činnost organismu v klidu a bezpečí a je odpovědný za přechod od sympatiku do klidového stavu. Celkově stimuluje proces trávení, pod jeho vlivem se zužují průdušky, zmenšují zorničky, zpomaluje srdeční činnost a tlumí tělesné i psychické pochody. Sympatikus je zase zodpovědný za okamžité reakce organismu na hrozící nebezpečí. Mobilizuje zásoby energie a mimo jiné zpomaluje proces trávení. V těle zodpovídá za energii, motivaci, elán a nadšení.


Poznali jste se v některém typu aneb Pravidla jídelníčku

JSTE BÍLKOVINNÝ TYP?

Ve vašem jídelníčku by měly být zastoupeny živiny v poměru: 50 % bílkovin, 30 % sacharidů, 20 % tuků. Měli byste jíst dostatek masa, ryb, mořských plodů, mrkev, květák, brambory, avokádo a z ovoce jablka, banány a hrušky. Dopřát si můžete i smetanové omáčky, tvaroh, jogurty a zmrzlinu. Součástí vašeho jídelníčku mohou být i ořechy a semena. Kromě vody můžete pít i zředěné ovocné a zeleninové šťávy.

Vhodné bílkoviny: maso se středním obsahem tuku: drůbež, sekaná, telecí, jehněčí, krůtí maso, hovězí, vepřové maso a zvěřina; ryby bohaté na tuk: opékaný sleď, filety ze pstruha, sardinky v oleji, šproty; ryby se středním obsahem tuku: matjesy, tuňák, chobotnice; mléčné produkty se středním obsahem tuku: camembert, jogurt, kefír, sýr, mléko, tvaroh, smetana, ale i vejce, sójové produkty a tofu.

Vhodné sacharidy: celozrnné výrobky: chléb, ovesné vločky, celozrnné těstoviny, müsli, rýže; zelenina: artyčoky, květák, brokolice, okurka, mrkev, celer, houby, saláty, špenát, chřest, rajče, cuketa, cibule; ovoce: ananas, avokádo, jablko, banán, bobulovité plody, hruška, mango, papája.

Vhodné tuky: živočišné tuky – v rozumném množství, mléčné produkty: máslo, sýr (s vysokým obsahem tuku), sladká a kyselá smetana; rostlinné oleje: lněný olej, olivový olej a olej z vlašských ořechů.


JSTE SACHARIDOVÝ TYP?

Poměr živin ve vaší stravě by měl být 20 % bílkovin, 70 % sacharidů, 10 % tuků. Jezte hodně sacharidů v podobě obilovin, zeleniny a ovoce. Mléčné výrobky si vybírejte lehké a nízkotučné. Z masa vybírejte kuřecí nebo krůtí a také ryby. Omezujte tuky včetně těch v ořeších a semínkách.

Vhodné bílkoviny: libová drůbež, libové vepřové maso, krůtí prsa, „hubená“ šunka; ryby: losos, pstruh, treska; mléčné produkty: podmáslí, jogurt, sýr, mléko, kefír, tvaroh.

Vhodné sacharidy: celozrnné výrobky: chléb, ovesné vločky, celozrnné těstoviny, rýže, proso; zelenina: lilek, hlávkový salát, květák, fazole, brokolice, hrách, okurka, špenát, pórek, rajče, cuketa, cibule; ovoce: ananas, jablko, banán, bobulovité plody, hrušky, žlutý meloun, třešně, kiwi, papája, broskev, sušené ovoce a citrusové plody.

Vhodné tuky: Rostlinné oleje s nenasycenými mastnými kyselinami jako olivový, mandlový a lněný.


JSTE SMÍŠENÝ TYP?

Potraviny, které konzumujete, by měly obsahovat 50 % bílkovin, 40 % sacharidů, 10 % tuků.

Vhodné bílkoviny: maso: kuře, mleté maso, jehněčí, krůtí maso, hovězí, vepřové, zvěřina, nízkotučná lososová šunka, krůtí prsa; ryby: tuňák, kalamár, losos, treska, pstruh; mléčné produkty: jogurt, kefír, sýr, mléko, tvaroh, sladká smetana.

Vhodné sacharidy: celozrnné produkty: chléb, ovesné vločky, těstoviny, rýže; zelenina: lilek, hlávkový salát, brokolice, květák, okurka, zelená fazolka, pórek, mrkev, paprika, houby, ředkvička, špenát, rajče, cibule, cuketa; ovoce: ananas, jablko, banán, bobulovité plody, hruška, kiwi, broskev, papája, sušené ovoce, citrusové plody.

Vhodné tuky: rostlinné oleje s nenasycenými mastnými kyselinami: olej z vlašských ořechů, olivový a slunečnicový olej.

Co si pamatovat, když začnete dietu držet

I tato dieta vám pomůže zhubnout, jen pokud omezíte celkový příjem kalorií a přidáte pohyb. Pohyb je důležitý při jakékoliv dietě.
Upřednostňujte tradiční stravu, kterou naši předkové konzumovali staletí a dokonale se na ni adaptovali.
Omezte co nejvíce průmyslově upravené a zpracované potraviny a dávejte přednost těm čerstvým.
Jezte pomalu a v klidu, snažte se pečlivě žvýkat.
Před započetím diety a při sestavování jídelníčku zohledněte svůj zdravotní stav i předchozí pohybovou aktivitu nebo se rovnou poraďte se svým lékařem.

Text: Ivana Dulková, foto: Shutterstock a archiv redakce

Nevýhody diety. Jsou vůbec nějaké?

Ačkoliv je mnoho odborníků přesvědčeno, že využití metabolické typologie má v léčbě a prevenci obezity (ale také ale i dalších civilizačních onemocnění) velkou perspektivu, v praxi je uplatnění odborné metabolické diagnostiky teprve v plenkách. Může se proto stát, že výsledek stanovení typu podle popisu nebude přesný. Za negativum lze považovat i relativně nízký obsah tuků. Ty je sice potřeba si v jídelníčku hlídat, ale přílišné omezení škodí. Tělu v takovém případě hrozí nedostatek esenciálních mastných kyselin a zhoršuje se i vstřebávání v tuku rozpustných vitaminů. Následkem může být suchá kůže, zhoršení kvality vlasů, nehtů a ohrožen může být i nervový systém. Odborníci také upozorňují, že dodržování diety může v některých případech vést k nevyváženému poměru živin. Poměry živin v dietě podle metabolických typů se totiž dost liší od doporučení pro redukční dietu (30 % tuky, 20 % bílkoviny, 50 % sacharidy), při které by tělo mělo dostat všechny potřebné živiny, vitaminy a minerální látky.


Otázka pro odborníka
Je pravda, že se na podzim a v zimě zpomaluje metabolismus, nebo je to jen jeden z mnoha mýtů o hubnutí?

Může to být pravda – dny jsou kratší, světla je méně a mnoho lidí ztrácí chuť k pohybu. Dokud svítí sluníčko, tak se ven rádi vypravíme. Jakmile je pod mrakem, může to být pro některé překážka. Pokud tímto někdo trpí, rada je jednoduchá: vyrazte na hory a načerpejte energii tam. Ale je to samozřejmě také o stravě. Obecně lidé konzumují přemíru sacharidů a bývá potřeba, aby zařadili více bílkovin.

Odpovídá Ing. Lukáš Vrána, výživový poradce Cambridge Weight Plan.

Nevíte, ke kterému typu patříte?

Máte několik možností. Můžete se obrátit na odborníka na hubnutí nebo nutričního specialistu, kteří se v této problematice vyznají a měli by vám poradit. Na internetu ale najdete i několik interaktivních dotazníků, které automaticky vyhodnotí váš typ. Také můžete navštívit některé z poradenských center zdravého životního stylu či center preventivní medicíny, kde vám udělají speciální analýzu. Nejenže je nejpřesnější, ale dozvíte se z ní i spoustu dalších užitečných informací, které se vám budou hodit při hubnutí či prevenci civilizačních chorob, jako jsou například diabetes 2. typu nebo srdeční onemocnění.





Další informace najdete v únorovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět