Dělená strava není pro uspěchance

Dieta pro ztrátu kilogramů? Ale kdepak! Jestli něco o dělené stravě není pravda, tak to, že si ji většina z nás spojuje s redukcí nadváhy. Pokud se o ni začnete více zajímat, zjistíte totiž, že může pomoci i lidem s podvýživou váhu zvýšit.

Dieta byla vytvořena americkým lékařem Howardem Hayem jako stravovací režim při onemocnění ledvin. A to je celá pravda. Dělená strava je tedy spíše životním stylem než způsobem, jak dobře a zdravě zhubnout.


Jak je to správně? Babo, raď!

Základem dělené stravy je, jak jinak, dělení potravin do skupin. Základní jsou dvě: sacharidy a bílkoviny. Podle zastánců dělené stravy by se měly konzumovat odděleně, abychom zbytečně nezatěžovali trávicí soustavu. Uznávají ještě jednu, třetí, skupinu – neutrální. Tu lze libovolně kombinovat s oběma předchozími. Tím však shoda odborníků na dělenou stravu končí. Jsou to jen lidé a jako takoví se liší v názorech na to, jak dělení skupin vlastně realizovat. Jedni tvrdí, že máte striktně střídat bílkovinné a sacharidové dny. Připravovat jídla po více dnů za sebou jen z jedné skupiny by totiž tělu spíše uškodilo, protože by mu chyběly důležité živiny. Efekt celé diety by se pak minul účinkem. Druzí jsou benevolentnější. Podle nich stačí takto oddělovat jen jednotlivá jídla během dne, pokud mezi jejich konzumací uplynou minimálně čtyři hodiny. Nesoulad panuje i ohledně kombinací s neutrální skupinou. Zatímco jedna část zastánců dělené stravy tvrdí, že ji lze přidat k oběma základním skupinám, druhá ji dovoluje míchat pouze s bílkovinami. Ať je to, jak chce, vědecky nikdy nikdo nepotvrdil, že dělená strava je tou správnou volbou pro záměr zhubnout. Ztráta kilogramů se totiž naprosto nekompromisně a vždy pojí se snížením energetického příjmu, a to ve zvýšení konzumace ovoce a zeleniny a v dodržování hesla: Vím, co jím.


Opravdu to vyzkoušíte? Tak prosím!

Dělenou stravu má smysl praktikovat, pouze myslíte-li to vážně a dlouhodobě. Pokud ji skutečně hodláte využít jako způsob k redukci váhy, půjde to hodně pomalu. Tak jako u každého nového stravovacího režimu ruku v ruce s tím, jak si pozvolna bude vaše tělo zvykat na jiný život. A samozřejmě i na tom, jaké potraviny budete v rámci jednotlivých bílkovinných, a především sacharidových dnů vybírat. Sníst každý druhý den celý dort a sáček sušenek jistě není tou správnou cestou ke ztrátě váhy.

Takže jak si to tedy máte představit?
♦ Bílkoviny: Patří sem zejména maso, ale ne všechno. Vepřového se musíte vzdát. Také klasický řízek pro vás už zůstane tabu, i kdyby byl kuřecí. Strouhanka totiž patří do sacharidové skupiny, takže ji v bílkovinných dnech jíst nesmíte. Vejce ale samozřejmě můžete. Také méně tučné mléčné a sójové výrobky. Do bílkovinné skupiny patří i některé ovoce: citrusy, kyselá jablka a hrušky, broskve a třešně. Pít můžete ovocné čaje, suché bílé i červené víno a šampaňské. No není to skvělé?
♦ Sacharidy: Zahrnují výrobky z celozrnné mouky a rýži. A zeleninu – brambory, kapustu, kukuřici. Z ovoce pak to dobré sladké, jako je banán, hroznové víno, fíky a sušené ovoce. Můžete i med. K povoleným nápojům patří ovocné šťávy, sirupy, džusy a nechybí ani alkohol, tentokrát ve formě piva.
♦ Neutrální: Sem je zařazena většina zeleniny – okurky, mrkev, zelí, paprika, hlávkový salát, špenát. Užívat si můžete také luštěnin, ořechů, hub a ano, čtete dobře, uzeného masa. Neutrální jsou i mléčné výrobky s více než padesátiprocentním obsahem tuku. A ani v této skupině nechybí alkohol – lihoviny.
Co do vašeho jídelníčku vůbec patřit nebude: bílá mouka, sladké pečivo, hotová jídla a konzervy, arašídy, brusinky, vepřové maso, majonéza, ocet, tuky, sladkosti, cukr i sladidla. A bohužel ani káva a čaj.


Text: Irena Bečvářová, foto: Shutterstock, Profimedia a archiv redakce

Plusy a minusy

+ Dělená strava vás naučí přemýšlet o tom, co jíte. Nutně si totiž musíte uvědomovat, do které skupiny konkrétní potravina patří, jinak nejste schopni vytvořit si ten správný jídelníček. Určitě nebudete trpět hlady, což bývá u změn stravovacího režimu častý problém, který nezřídka vede k tomu, že člověk ztratí odhodlání a vrátí se do starých kolejí.

- Úbytek kilogramů je velmi pomalý, což může být pro řadu lidí frustrující. Dělená strava chce tedy silnou vůli a nervy ze železa. Značnou nevýhodou v dnešním uspěchaném světě je poměrně náročná příprava jídel. Je nutné si najít čas na jejich přípravu, jíst v pravidelných intervalech a v klidu. A to dnes málokdo umí. Na druhou stranu najít si čas na jídlo, kdy nemyslíme na nic jiného než na to, co máme na talíři, není na škodu. Je to zásada, kterou propagují i ty nejlépe hodnocené dietní režimy.

Je to opravdu tak, jak se říká?

To je otázka! Existují dobré důvody, proč si myslet, že nikoli. To, že lidské orgány nedokážou trávit některé potraviny, které jsme požili ve špatné kombinaci, je jen mýtus. Potvrzují to i takoví odborníci, jako je americká dietoložka Tamara Duker Freumen, na kterou na svém webu odkazuje i česká populární specialistka na výživu Margit Slimáková. Rozhodně se nemusíte obávat toho, že by vám „hnilo“ maso ve střevech nebo že by ovoce spolknuté s nevhodným dalším jídlem podporovalo množení „škodlivých kvasinek“ v těle. Náš žaludek nic takového nedovolí. Šťávy, které zpracovávají potravu, jsou totiž pro vaši představu kyselejší než třeba ocet nebo šťáva z limetky. Chcete to ještě podrobněji? Žaludek vylučuje denně asi tři litry žaludečních šťáv, mimo jiné i agresivní kyselinu chlorovodíkovou. Ta je tak silná, že by klidně dokázala rozložit i kovové předměty. Dovedete si představit, že by v takovém prostředí přežívaly úspěšně a dlouho nějaké mikroorganismy, které by mohly stát za hnilobnými procesy, či houby? Tato kyselina je nebezpečná i samotnému žaludku! Aby ho nerozežrala zevnitř, vylučuje žaludek na svou ochranu látku mucin, která chrání jeho stěny. I přesto se každé tři dny musí obnovit. Neobstojí ani argument, že žaludek míchanici sacharidů a bílkovin špatně tráví, protože sacharidy snižují kyselost žaludku a ten pak, chudák, není schopen zajistit správnou funkci enzymu pepsinu, který má za úkol zpracovávat bílkoviny. Ani to není pravda, protože tento nelehký úkol na něm závisí jen z poměrně malé části. Důležité totiž je uvědomit si, že hlavním aktérem v procesu trávení je tenké střevo, nikoli žaludek. Jeho rolí je „pouze“ svými pohyby a s pomocí enzymů potraviny rozložit a dobře je promíchat před přesunem do střeva. Vypadá to tedy tak, že z kombinace potravin nemusíte mít žádné obavy a dělené stravě se věnujte opravdu spíše jen jako životnímu stylu, pokud vám vyhovuje.


Zeptali jsme se za vás
Je dělená strava vhodnou metodou k redukci nadváhy?

Jako každý stravovací režim, v němž je limitován výběr potraviny, k hubnutí vhodná není. Nevidím velký rozdíl v dělené stravě a například grapefruitové či jiné monotónní dietě. Může fungovat u lidí, kterým prostě nebude chutnat řízek bez strouhanky nebo maso bez brambor. Takoví lidé toho snědí méně a zhubnou. Pro dobré strávníky, jak se říká, je to však jedno. Jedí prostě všeho hodně. A pokud zkonzumujete kýbl brambor, nezhubnete. Do žádné redukční diety také nepatří alkohol, který je v dělené stravě povolen u každé ze skupin, aniž by jeho množství bylo omezeno.
Odpovídá MUDr. Taťána Staňková z Centra pro poruchy metabolismu a výživy, Poliklinika na Národní, Praha.






Další informace najdete v srpnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět