Jezdit na kole je radost

Jízda na kole vynikající aktivitou, kterou lze provozovat skoro v každém věku. Je nejen zábavná, ale i zdravá!

Nikdy není pozdě, ovšem základním předpokladem je umět na kole jezdit. Nikde sice není řečeno, že se to nedá dohnat i v pozdějším věku, ale znáte to: Co se v mládí naučíš… V raném věku si pohybové schopnosti osvojujeme mnohem snáze. Pro nacvičování základní motoriky u dětí je vhodné kvalitní odrážedlo – tím není myšlena ona plastová hračka, která nesnesitelně rámusí a dospělé přivádí k šílenství. I velmi malé dítě se dokáže opírat nohama o zem a udržovat stabilitu, takže postupně získává schopnost jezdit bez problémů na dvou kolech. Pokud s ježděním začínáte znovu po letech pauzy, odrážedlo pochopitelně vypusťte, ale před tím, než se vydáte do provozu, někde na klidném místě trochu potrénujte. Jízda na kole se sice nezapomíná, ale je zapotřebí získat znovu jistotu a zručnost.


Investujte do vybavení

Ono se to dnes, kdy se každý snaží ušetřit, kde se dá, snadno řekne, ale věřte, že v tomto případě se to vyplatí. Kola nemusíte kupovat ta nejdražší, ale ani ta nejlevnější, zvolte zlatou střední cestu. Ovšem v žádném případě se nesnažte uspořit na cyklistické helmě, která je základním a naprosto nezbytným doplňkem každého cyklisty. „Důležité je, aby helma dobře a na těsno seděla,“ upozorňuje Karel Studnička ze Ski a Bike Centra Radotín a dodává: „Ani při předklonu s rozepnutým podbradním řemínkem by neměla spadnout z hlavy, a také nesmí nikde tlačit, takže otázkou není jenom výběr správné velikosti, ale i vhodného modelu a výrobce.“ Cyklistickou helmu si vždy v klidu vyzkoušejte, aby vám perfektně seděla, může vám totiž zachránit život – pádům se nevyhnou ani děti, ani dospělí.


A co další doplňky?

Důležitá je také obuv, jezdit na kole v lodičkách nebo žabkách je opravdu bohapustá hloupost, a to i v případě, že se na něm vydáte pouze pár metrů na nákup. Můžete si pořídit cyklistické tretry, které jsou pro jízdu na některých kolech, zejména silničních, šikovné, ale když sesednete, zjistíte, že se v nich velmi špatně chodí. Proto jsou lepší univerzální boty vhodné na všechny typy kol i k chůzi. Výběr z nejrůznějších značek je veliký. K vybavení patří i správné oblečení. Rozhodně se nemusíte za každou cenu navlékat do těsného cyklistického dresu o číslo menšího, do jakého se při časovkách soukají profesionálové. Oblečení má být pohodlné a funkční, aby vám v něm nebylo ani vedro a zbytečně jste se nepotili, ani zima a zbytečně jste neprochladli, takže opravdu stačí vhodné triko a sportovní kalhoty. Mít speciální rukavice na kolo, nikoliv palčáky nebo glazé rukavičky, a brýle není povinností, ale používat byste je měli. Není příjemné, když vám při jízdě vlétne do oka hmyz nebo písek a když si uděláte na rukou mozoly od řídítek nebo vám po nich sklouzne upocená ruka.


Nákup promyslete

V dnešní době existuje tolik druhů kol, že obyčejný smrtelník se v nich jen těžko vyzná, a proto je důležité nakupovat u odborníků. Kvůli kolu pro rekreační cyklistiku, ať už zvolíte horské, krosové, trekingové, silniční, městské či jiné, nemusíte vyluxovat účet, ale nekupujte nápadně levná kola, protože ta rozhodně nezaručí kvalitu. Karel Studnička vysvětluje: „Taková kola jsou prakticky neseřiditelná a po nákupu vyžadují množství opakovaných servisních zásahů, které je nakonec hodně prodraží.“ Do začátků provozování rekreační cyklistiky postačí kolo v cenové relaci mezi dvanácti až dvaceti tisíci (pochopitelně plus minus), z nichž většina je vybavena spolehlivými komponenty a při troše péče slouží dlouho. Ovšem pokud nevíte, co s penězi, a máte pocit, že se musíte prohánět (a hlavně předvádět se) na něčem dražším, můžete si koupit například horské kolo s karbonovým rámem, zapletenými koly a dalšími vymoženostmi zhruba za 120, ale spíš mnohem více tisíc korun. Ale užívat si radost z jízdy můžete i na výrazně lacinějším bicyklu, možná víc než na tom přehnaně drahém.


Stručný přehled typů kol

Silniční je rychlé, lehké, ale vhodné pouze na kvalitní zpevněné asfaltové nebo betonové cesty bez výmolů. Do lesa a jiných těžších terénů se vůbec nehodí. Horské je pravým opakem kola silničního. Je těžší a na první pohled robustnější, hodně vydrží a všude projede. Horská kola jsou určena speciálně pro pohyb v těžkém terénu po lesních i polních cestách nebo po kamenitých horských stezkách. Dokáže jezdit i po silnicích, ale konstrukcí a typem plášťů pro ně není určeno. Samozřejmou výbavou už je přední odpružená vidlice, která zvyšuje pohodlí jízdy v terénu a má vliv na bezpečné vedení stopy. Vlastní kategorii tvoří celoodpružená horská kola, to znamená, že kromě přední vidlice mají i zadní pružící mechanismus. Extrémní variantu představuje sjezdové kolo s nadprůměrným zdvihem pružení, které je pro cykloturistiku naprosto nevhodné. Trekingové – nebo také trekové – je něco mezi silničním a horským kolem. Ve sportovnější variantě se mu říká krosové. Obě podoby jsou ideální pro cykloturistiku, a pokud krosové kolo doplníme blatníky, světly, nosiči a dalšími doplňky, dá se s úspěchem používat i ve městě a je velmi vhodné pro ženy. Mnoho dalších užitečných informací nejen o kolech samotných najdete například na www.cykl.cz.


Text: Anežka Kollmannová, foto: Shutterstock a archiv redakce

Zeptali jsme se odborníka
Jaké oblečení a doplňky bychom si měli pořídit pro jízdu na kole?

Speciální oblečení na kolo splňuje nároky klasického funkčního sportovního oblečení, tedy je prodyšné a schopné odvádět pot od pokožky, je-li určené do nepříznivého či chladnějšího počasí, bývá nepromokavé či zateplené. Některé cyklistické kusy oblečení, zejména bundy, vesty či pláštěnky, zároveň splňují požadavek na co nejlepší skladnost, obvykle se dají srolovat do zadní kapsy dresu. Cyklistické dresy, vesty a bundy svým prodlouženým střihem v zádové části počítají s ohnutou pozicí v sedle. Kalhoty, ať už krátké, tříčtvrteční či dlouhé, jsou vybaveny speciálně anatomicky tvarovanou a polstrovanou vložkou, která zmírňuje dopady dlouhého sezení v sedle na citlivé části těla. Pozor, nosí se na holé tělo bez spodního prádla. Důležitou součástí cyklistické výstroje jsou speciální rukavice, které se vyrábějí s dlouhými i krátkými prsty a kvalitní modely mají na hřbetě savou látku pro otírání potu. Brýle poskytují ochranu nejen mechanickou, ale i proti škodlivému UV záření.

Odpovídá Kateřina Princová z cyklistického e-shopu www.kola-radotin.cz

Kola zvaná speciální

Na silnicích se čas od času můžete setkat s něčím, co připomíná kolo, ale osoba, která tento samohyb ovládá, na něm leží na zádech a šlape vepředu. Vypadá to trochu legračně, ale údajně jsou tato lehokola velmi pohodlná.
BMX jsou malá kola určená pro závody na speciálních tratích plných skoků a terénních vln, tedy pro milovníky adrenalinu a hlavně pro ty, kteří bicykl velmi dobře ovládají.
Skládací kolo, kdysi velice populární „skládačka“, sloužilo pro skutečně krátké vyjížďky, protože se na něm daleko dojet nedalo, a ještě ti méně zruční trnuli, zda dostatečně utáhli všechny šrouby, aby se jim při jízdě kolo nerozložilo. Dneska existuje speciál, který se vejde do tašky – nikoliv do kabelky, ale do trochu větší tašky – a můžete na něm pohodlně absolvovat i delší cesty.
Tříkolka není pouze pro děti, ale ta velká pomáhá hlavně starším nebo méně pohyblivým lidem. Existuje i tříkolka atestovaná jako zdravotnická potřeba, na kterou na základě předpisu, může přispět zdravotní pojišťovna.


V žádném případě se nesnažte uspořit na cyklistické helmě, která je základním a naprosto nezbytným doplňkem každého cyklisty.

V dnešní době existuje tolik druhů kol, že obyčejný smrtelník se v nich jen těžko vyzná, a proto je důležité nakupovat u odborníků.





Další informace najdete v červnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět