Víte, co by měla jíst batolata?

Výživová doporučení pro děti se v poslední době dost změnila. Ještě nedávno se malý dětem nedoporučoval lepek, ryby či exotické ovoce z důvodu alergické reakce. Dnes se dětští lékaři i nutriční specialisté shodnou na tom, že ve skutečnosti děti nepotřebují žádné speciální dětské potraviny, ale že nejprospěšnější jsou „skutečné“ potraviny a jídla z nich. Co tedy batolatům servírovat a jaké stravovací návyky v nich vypěstovat?

Batolata (tedy děti od jednoho do tří let věku) by měla dostávat potraviny bez aditiv, umělých sladidel, bez spousty soli či cukru. Jak říká hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová, ideální je co nejdéle kojit (aspoň do jednoho roku, ideálně déle), ale ne vždy to samozřejmě jde. V případě, že už žena nekojí, je potřeba zajistit dětem dostatečný pravidelný příjem všech živin. „Kvalitní bílkoviny, které mohou pocházet například z kvalitního masa z ekologického chovu, dále z méně nadýmavých luštěnin, jako je například červená čočka, biovajec a zakysaných mléčných výrobků,“ radí specialistka. Připravujte dětem hlavně jednoduchá jídla, nezapomínejte na snídaně a pravidelné svačinky, snažte se řídit podle individuálních potřeb a chutí dítěte, nikoli podle zaběhlých doporučení, která mnohdy už ani nefungují.


Zdravé snídaně – zdravý start do nového dne

Pravidelné snídaně by měly být pro batolata téměř nutnost. Díky vyvážené snídani získají energii na celý den, navíc snídání patří ke správným stravovacím návykům. Přestože i v tomto směru došlo k určitým změnám a v případě dospělých řada nutričních specialistů tvrdí, že ne každý nutně potřebuje snídat hned po probuzení, v případě dětí by to tak ale být nemělo. Spousta rodičů ale dává dětem nevhodné snídaně, které obsahují buď moc soli, nebo moc jednoduchých cukrů či tuků. Podle odborníků přijímají české dvouleté děti 20 procent energie ze sladkostí, což je špatně. Snídaně by měla tvořit 20–25 procent denního přísunu energie. Už v batolecím věku se vytvářejí základy stravovacích návyků, které si pak děti nesou do dospělosti. Když děti snídají, lépe se soustředí. Důležité je nejen to, co snídají, ale kdy. Nenuťte ovšem dítě vstávat o dvě hodiny dříve, aby se nasnídalo, dejte mu čas, aby se rozkoukalo a teprve pak se najedlo. Snídaně by měla obsahovat ideálně sacharidy (pečivo, chléb, müsli, ovesné vločky), bílkoviny (šunku, sýr) a kvalitní tuky (margarín s vyšším procentem nenasycených mastných kyselin či semínka), doplněné kouskem ovoce či zeleniny; nebo varianta s ovesnými vločkami s mlékem či jogurtem, ovocem a hrstkou semínek či ořechů (pro větší batolata s ohledem na riziko vdechnutí). Obě varianty snídaní jsou vyvážené a obsahují všechny základní živiny. Sacharidy (chléb, vločky) slouží jako zdroj energie, ale protože se kombinují s bílkovinami (sýr, mléko, jogurt), jejich využití není tak rychlé. Délku zasycení zvýší ovoce nebo zelenina (jablko, rajče), navíc dodají vitaminy, minerály a vlákninu. Samozřejmostí je nápoj – čaj, ředěný džus a podobně. Vše bez přidaného cukru (i hnědého).


Tuky, cukry a bílkoviny – proč je batolata potřebují

Batolata potřebují k zdárnému růstu nejen sacharidy, ale také tuky a bílkoviny. Důležité pak je, jaké budete dítěti nabízet. Podle odborníků ze Světa zdraví je vhodné řešit případnou nadváhu v době do šesti let, nejlépe v batolecím věku. Potraviny dětem nabízejte ve „zdravé míře“, ve větším množství totiž mohou některé potraviny škodit. Samozřejmě „zdravou míru“ nelze určit celoplošně, protože každé dítě je jiné, má jinou pohybovou aktivitu. Pokud si nevíte rady, poraďte se s pediatrem nebo nutričním terapeutem. Důležitá je samozřejmě také kvalita potravin i tuků. Sacharidy potřebují děti k získání energie, ovšem i zde je potřeba vybírat dobře. Od jednoho roku by měly tvořit 50 procent denního příjmu energie, ovšem pozor na to, jaké. Vhodné jsou obiloviny, pečivo (pro starší i celozrnné), rýže, těstoviny, zelenina, luštěniny a také ovoce. V omezeném množství pak můžete nabídnout ovocné saláty, sypané ořechy (starší batolata), cereální tyčinky bez polevy či čokoládu s vysokým podílem kakaa (70% a více) či tvarohové dezerty. Naprosto nevhodné jsou sladké a tučné moučníky, zákusky či sladké limonády. Pokud jde o tuky v batolecí výživě, jsou zdrojem dlouhodobé energie. Působí mimo jiné jako tepelná izolace těla a jsou důležité pro vitaminy, které jsou rozpustné v tucích. Dávka se s věkem snižuje, u batolat je to 35–45 procent denní dávky energie. A jaké tuky můžete dětem nabízet? Vhodnější jsou rostlinné, protože neobsahují cholesterol a mají v sobě více nenasycených mastných kyselin. Můžete je mazat na pečivo nebo přidat do nějaké zeleninové pomazánky. Při teplé přípravě jídel volte raději olivový nebo řepkový olej. Pozor, spousta potravin obsahuje pro batolata nevhodné tuky, například paštiky, uzeniny nebo tučné mléčné výrobky či polevy na sladkostech. I bílkoviny jsou základní živina a batolata je potřebují. Doporučené množství se samozřejmě liší podle věku, kojenci jich potřebují nejvíc, batolata již mnohem méně. Od jednoho roku můžete do jídelníčku zařadit mléko jako samostatný nápoj, tvrdé sýry a omezeně i tvaroh.


Jak vytvářet stravovací návyky a jak učit dítě nové chutě

Podle hlavní nutriční specialistky Moniky Bartolomějové je vytváření zdravých stravovacích návyků v batolecím věku velmi důležité a hraje klíčovou roli v budoucím vývoji. „Špatné návyky se jen velmi těžko odbourávají, naopak ty dobré pomohou k udržení zdravého životního stylu po celý život. Základem by mělo být neučit děti na sladké chutě, omezovat příjem soli a cukru, dávat dětem různé druhy potravin, nebát se zkoušet nové chutě, nepodávat sladká pití, mít v jídle pravidelnost, učit je stolovat, nikoli nahodile neustále něco pojídat. Zaměřte se na skutečné potraviny a přípravu jednoduchých jídel, omezte konzumaci průmyslově zpracovaných potravin,“ radí odbornice. A pokud jde o nové chutě, základem je nenutit. „Pokud nemá dítě hlad, je to proto, že je například najedené něčím jiným (obvykle nezdravým, například sladkostmi). V takovém případě dítěti jídlo nenutíme, ale necháme ho tak dlouho bez jídla, než bude mít hlad. Pak mu nabídněte zdravou variantu jídla. V žádném případě nedáváme alternativní jídlo v nezdravé podobě (místo oběda dezert apod.). Může se také stát, že dítě něco nechce, protože se necítí dobře, a ani tehdy dítěti jídlo nenutíme. Necháme na něm, až si o jídlo samo řekne. Hlídáme jen tekutiny. Co se týče nových chutí, doporučuji vyzkoušet metodu kousání a polykání. Jak na to? Místo toho, abyste rozmixovali banán a dávali ho dítěti lžičkou, dejte mu možnost, aby banán či jinou potravinu samo zpracovalo a poznalo,“ radí Monika Bartolomějová.


Text: Ivana Ašenbrenerová, foto: Shutterstock a archiv redakce

A co ryby? Patří do jídelníčku batolat?

Samozřejmě patří. Snažte se je servírovat už v kojeneckém věku (tzv. imunologické okno (mezi 4.–6. měsícem života), kdy je podle odborníků optimální doba pro setkání s tzv. potravinovými alergeny. V této době se zvyšuje šance na přijetí cizorodé látky bez alergické reakce. Po prvním roce života už by tedy ryby měly tvořit pravidelnou součást jídelníčku dětí. Můžete nabídnout sladkovodní i mořské ryby, například lososa, tresku, makrelu, kapra, sumce, pstruha či hejka. Vhodnou úpravou je dušení v páře nebo vaření. Pozor na kosti!


Cereálie – ano, či ne?

Vždy čtěte pozorně údaje na etiketách a sledujte hlavně údaje o množství cukru, tuku a soli. Čím méně, tím lépe. Pokud dáváte dítěti cereálie, pak vždy v kombinaci s mlékem nebo jogurtem, doplněné ideálně ovocem. Samotné cereálie mají vyšší glykemický index, takže dítě zasytí jen na krátkou dobu – bude chtít brzy něco dalšího. Na sladké cereálie si bohužel také děti rychle navyknou a budou sladké vyžadovat pořád. Pokud jde o velikost porce, neměla by mít více než 30 gramů! Jako snídaně pak spíše výjimečně, nikoli pravidelně.


Víte, že…

… light neboli nízkotučné potraviny by batolata vůbec neměla dostávat? Tučnost malým dětem obecně neomezujte, což ale neznamená, že byste jim přednostně dávali potraviny s vysokým obsahem tuku. Smetanové výrobky by neměly převažovat, ale light výrobky jim rozhodně nedávejte. Batolata nepatří primárně do skupiny, které byste měli omezovat příjem energie.


Zeptali jsme se za vás
Které druhy potravin nejsou vhodné pro děti do tří let?

Jakékoli potraviny s vysokým obsahem soli a cukru. Dále potraviny vysoce průmyslově zpracované, tedy různé rádoby zdravé cereálie nebo sušenky pro děti. Vyhýbat by se měly děti také rizikovým potravinám typu plísňové sýry, nedostatečně zpracované maso či vajíčka. Dnes není žádnou výjimkou, že děti, které nedodržují zásady zdravé výživy a nemají dostatek pohybu, trpí většinou ve spojitosti s nadváhou nebo dokonce obezitou už ve školním věku zvýšeným krevním tlakem a poruchou metabolismu tuků.

Odpovídá Ing. Moniky Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka Světa zdraví

Jaké ovoce je vhodné pro batolata? Obecně takové, které neobsahuje moc kyselin. Zpočátku jsou vhodné druhy, které rostou v našem zeměpisném pásmu (jablka, hrušky, meruňky, švestky), ale později můžete vyzkoušet i exotické druhy, například mango.





Další informace najdete v říjnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět