Jak poznáme, že nám chybějí důležité vitaminy a minerály?

Stále jsme upozorňováni na to, že nedostatek některých vitaminů a minerálů nám může způsobovat řadu zdravotních problémů. Jak ale máme s jistotou poznat, že nám chybějí? A jakým způsobem je organismu máme dodat?

Není úplně snadné odhalit, že nám chybějí některé vitaminy. Stejně tak není jednoduché určit, které minerály potřebujeme doplnit. Nejčastějšími příznaky nedostatku jednoho nebo i více vitaminů a důležitých minerálů bývá celková únava, ochablost a snížená obranyschopnost organismu. Dalšími mohou být například krvácení dásní, praskání koutků úst, třepení a lámání nehtů, zvýšené padání vlasů, zhoršení stavu pleti a tak podobně. Signálů je celá řada a mnohé mohou upozorňovat na nemoci závažnějšího charakteru. Proto je v takových případech lepší poradit se s lékařem nebo s lékárníkem, případně si nechat udělat krevní testy.


Jídlo většinou stačí

Pokud je naše strava pestrá a obsahuje dostatek ovoce, zeleniny, luštěnin, ale také masa, mléčných výrobků, hlavně kysaných, i přiměřené množství tuků (některé vitaminy se rozpouštějí právě v nich), neměli bychom mít problémy s nedostatkem vitaminů a minerálů, protože jejich potřebné množství by měl pokrýt příjem z jídla. V případě, že některé potraviny jíst nemůžeme, například z důvodu alergie, nebo je nekonzumujeme prostě proto, že nám nechutnají či máme specifické stravovací návyky, je vhodné sáhnout po potravinových doplňcích s obsahem vitaminů a minerálů. Totéž platí i při rekonvalescenci po prodělané nemoci, kdy je na nějakou dobu nutné zvýšit dávky vitaminů, případně i minerálů. Také při zvýšené fyzické zátěži nebo nadměrném stresu nemusí být příjem ze stravy dostatečný.


Základem je céčko

Vitamin C je vynikající antioxidant, který pomáhá bojovat proti volným radikálům, udržuje vyrovnaný imunitní systém, podporuje vstřebávání železa, chrání před srdečními a cévními onemocněními, před vysokým krevním tlakem a celou řadou dalších, především civilizačních chorob. Jeho nedostatek může způsobovat záněty dásní, poruchy spánku, zvýšenou únavu a celkové zhoršení psychiky. Takzvané céčko patří k nejdůležitějším a nejzásadnějším vitaminům, které náš organismus potřebuje pro správné a bezproblémové fungování. „Denní dávka pro zdravého dospělého člověka je zhruba 60 až 100 mg, může být ovšem zvýšena na jeden až dva gramy u dospělých i dětí s chřipkovými symptomy, u sportovců či během pobytu v extrémních klimatických podmínkách,“ doporučuje MUDr. Vilím Šimánek, DrSc. Vitamin C lze přijímat i v podobě potravinových doplňků stejně jako další vitaminy a minerály.


Nejvíce přírodního céčka obsahuje ovoce a zelenina!

Z ovoce: citrusové plody, šípek, rakytník řešetlákový, brusinky, černý rybíz, jahody a mnohé další ovoce. Jeden pomeranč údajně pokryje doporučenou denní dávku vitaminu C.
Ze zeleniny: brokolice, květák, papriky červené i zelené, rajčata, kapusta a vůbec listová zelenina, brambory, kyselé zelí a další fermentovaná zelenina, tak zvané pickles. Špenát, nikoli na kost zmrzlý protlak, ale čerstvý, navíc obsahuje množství železa, jehož nedostatek způsobuje únavu, ospalost, zadýchávání se i při minimální zátěži a ztíženou tvorbu červených krvinek. Železo je také v červeném mase, fazolích, čočce, meruňkách, žloutcích, oříškách a dalších potravinách.


Komplex, ale naštěstí jen B

B-komplex je zažité označení pro skupinu vitaminů B, kterých je celkem osm a každý z nich má specifický přínos pro lidský organismus. Jejich fungování je vzájemně provázané, a proto je vhodné užívat je společně, tedy jako B-komplex. Tyto ve vodě rozpustné vitaminy – z těla jsou vylučovány močí, a proto je nutné je stále doplňovat – jsou nezbytné pro správné fungování metabolismu. Ovlivňují činnost nervové soustavy, podporují fungování mozku, ale také pomáhají udržovat zdravou pokožku, nehty i vlasy. Nedostatek vitaminů skupiny B způsobuje únavu, vyčerpání, neschopnost soustředit se, větší sklon k infekcím a také kožní problémy. Například vitamin B6 je důležitý pro zpracovávání bílkovin a kladně ovlivňuje zmíněnou nervovou soustavu, B12 se podílí na tvorbě červených krvinek, obměně buněk a účastní se přeměny živin na energii. Tělu můžeme tyto vitaminy dodávat ve formě pilulek, například dobře známým B-komplexem, nebo potravinovými rostlinnými i živočišnými zdroji. Bohaté jsou na ně celozrnné obiloviny, luštěniny, ořechy, pšeničné klíčky, ryby, maso a vnitřnosti, vejce a mléčné výrobky nebo kvasnice. Důležité je mít na zřeteli, že vaření ani zmrazování vitaminům B neprospívá. V těchto a dalších potravinách, kupříkladu v tofu, fících, tmavé listové zelenině a mnoha dalších je také vápník.


Jak se projeví jeho nedostatek

Vápník patří k nejvýznamnějším minerálům v lidském těle, kde působí jako základní stavební kámen kostí a zubů. Ovlivňuje i činnost svalů a reguluje rytmus srdce. Pokud ho máme nedostatek, tělo si ho odebírá z kostí, ty pak řídnou a stávají se křehčími a osteoporóza je na světě. To, že nám vápník chybí, se projevuje i častými svalovými křečemi, nespavostí a zvýšenou únavou. Vitaminy B, stejně jako vápník a další důležitý minerál pro zdravé kosti, správnou činnost svalů, nervů, srdce a dobrou paměť, tedy hořčík, můžeme organismu pochopitelně dodávat také v podobě potravinových doplňků. Ale opravdu pouze jako doplňků, základ by měla tvořit strava. Navíc hořčík najdeme ve značné míře v tom, co rádi uzobáváme třeba u televize – mandle, rozinky, kešu ořechy, arašídy, vlašské ořechy nebo datle.


Jeden závisí na druhém

Vitamin D podporuje vstřebávání vápníku, proto je důležité, abychom jim dopřáli možnost společného vytváření silných a zdravých kostí. Déčko je také podstatné pro správné fungování imunitního systému. Jeho nedostatek, který se většinou projeví až po delší době, o to jsou pak následky závažnější, často způsobuje osteoporózu, tedy řídnutí kostí. Vitamin D souvisí i s řadou dalších závažných onemocnění. Jeho dostatek je důležitý pro pacienty s rakovinou a roztroušenou sklerózou. Na to, že máme málo vitaminu D, nás mohou upozornit i potíže se zrakem, s dásněmi a zuby, problémy se svaly a tak zvaně s nervy – když jsme podráždění, depresivní a nadměrně pesimističtí, může být jedním z viníků nedostatek vitaminu D. Dodávat ho organismu v patřičném množství není složité, stačí pobyt na slunci v přiměřené míře, konzumace ryb, jater, vajec, mléčných výrobků a v neposlední řadě rybího tuku. Ten dnešní už nemá pranic společného s rybinou zapáchající vazkou tekutinou, kterou do nás kdysi cpaly maminky. Spolknout například želatinovou tobolku plnou rybího tuku není problém pro děti ani pro dospělé. Na výběr je hned z několika doplňků stravy.


Text: Anežka Kollmannová, foto: Shutterstock a archiv redakce

Ptali jsme se za vás
Za novodobou epidemii u nás i v jiných zemích je označován nedostatek vitaminu D. Je to skutečně tak vážné?

Podle různých studií více než polovině lidí v civilizovaných zemích chybí vitamin D, a to překvapivě i v létě. Tento vitamin je jediný, který si naše tělo syntetizuje prostřednictvím slunečního UV záření. Lidé ale dnes daleko více pracují v uzavřených místnostech nebo jsou doma, kam se sluneční světlo nedostane. A když už jdou ven, nezapomenou se důkladně namazat opalovacími krémy s vysokými UV faktory, aby tak předcházeli obávané rakovině kůže. Ani na jaře a v létě tak nevystavují pokožku slunečním paprskům bez ochrany a nevědomky brání tvorbě vitaminu D v organismu.


Řadu let jsme ale byli varováni, že pobyt na slunci bez ochranných prostředků je nebezpečný. To už tedy neplatí?

K získání dostatečného množství vitaminu D přirozenou cestou stačí normálnímu typu pleti 10 až 15 minut denně na sluníčku bez opalovacích přípravků. Tato doba není pro organismus nebezpečná, ani co se týká rakoviny kůže nebo případného spálení nechráněné pokožky.

Odpovídá MUDr. Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí



Nejčastějšími příznaky nedostatku jednoho nebo i více vitaminů a důležitých minerálů bývá celková únava, ochablost a snížená obranyschopnost organismu.



Vápník patří k nejvýznamnějším minerálům v lidském těle, kde působí jako základní stavební kámen kostí a zubů. Ovlivňuje i činnost svalů a reguluje rytmus srdce.



Takzvané céčko patří k nejdůležitějším a nejzásadnějším vitaminům, které náš organismus potřebuje pro správné a bezproblémové fungování.





Další informace najdete v květnovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět