OBJEDNEJTE SI PŘEDPLATNÉ časopisu Zdraví




Sháníte aktuální nebo i starší číslo časopisu Zdraví? Nabízíme možnost zakoupení v našem internetovém obchodě.

Časopis Zdraví si také můžete zakoupit v elektronické podobě.

Tématické a odborné publikace pro vaše hobby


 
Jak zmírnit příznaky covid-19? A čeho se při léčbě vyvarovat?

Poradíme vám, jak zvládnout mírný průběh covid-19 v domácích podmínkách, co na něj nezabírá nebo kdy už je nutné vyhledat lékařskou péči. Navíc přidáme odpovědi na několik dalších klíčových otázek.

Stále zůstává pozitivní zprávou, že valná většina lidí, kteří covidem-19 onemocní, má poměrně mírný průběh nemoci a není třeba je hospitalizovat. V takovém případě intenzivní příznaky choroby trvají zpravidla 4–5 dní. Vzhledem k tomu, že na covid-19 zatím neexistuje žádný lék, domácí léčba se, stejně jako u chřipky a dalších virových onemocnění, zaměřuje na mírnění symptomů. Jejím absolutním základem je však vydatný odpočinek, dostatečný pitný režim, který se postará o odvádění toxinů z těla, jež zde vznikají v důsledku boje imunitního systému s nákazou, a také podávání tišících léků.
Více





 
CO BYSTE MĚLI VĚDĚT O OCHRANĚ PŘED KORONAVIREM

Jak si vybrat roušku a respirátor?

1. Ochranný prostředek vyberte podle účelu a místa, kde jej budete nosit - a to dle koncentrace a druhu škodlivých látek.

2. Zvolte typ roušky, popřípadě respirátoru - u roušek máte na výběr mezi jednorázovými a látkovými, typ respirátoru vyberte dle jeho úrovně ochrany.

3. Rozhodnout se můžete i dle životnosti produktu - postačí vám respirátory a klasické roušky vždy na jedno použití, nebo chcete raději látkovou ústenku, kterou můžete po důkladné péči nosit opakovaně?

4. Ochrannou pomůcku vyberte tak, aby vám dobře padla - neměla by nikde odstávat ani škrtit. Každý typ se většinou vyrábí v několika provedeních velikosti.

Více





 
Obezita, kterou okem nespatříte

Je vůbec možné, aby byl člověk na první pohled štíhlý, a přitom skutečně trpěl obezitou?

Zdá se to jako paradox. Když má někdo váhu tak akorát, nemůže být obézní! Jenže je to tak. Skrytá obezita není okem patrná a na první pohled mohou lidé, kteří ji mají, oplývat záviděníhodnou postavou. Když se pak ale převléknou do plavek nebo spodního prádla, je jejich tělo povadlé a tukové polštářky jsou zřetelné. To, co na těle lidí s tzv. štíhlou obezitou nebo odborněji latentní obezitou neuvidíte, jsou svaly. Žádné nespatříte, ať se budete dívat sebepozorněji. Můžete každý den stát na váze a být spokojeni. I vaše BMI může vykazovat zcela normální hodnoty. A přesto je všechno špatně. Vše se projeví, teprve když zjistíte, z čeho je složeno vaše tělo – tedy kolik v sobě máte tuku, svalů, vody a kostí.
Více





 
Superhrdinou může být každý z nás

Taťáně Gregor Brzobohaté bylo do vínku dáno značné množství fyzické krásy, díky které sklízela úspěchy po celém světě. Ale obdařena byla i nemalou měrou krásy duševní, díky níž pomáhá mnoha lidem.
Více





 
Záda bolí děti i dospělé! Proč?

Asi uhodnete, že na vině je to, jak žijeme: málo se hýbeme, v práci celé hodiny sedíme, nebo je naše fyzická aktivita naopak příliš velká. Od dětství také špatně stojíme, spíme na nevhodných postelích a sedíme na nevhodných židlích…

Podívejte se kolem sebe. Kolik lidí sedí na židlích rovně? Většina se na nich prostě hrbí. Možná máme pocit, že je nám to pohodlnější, ale kulatěním zad v bederní oblasti tlačíme na meziobratlovou ploténku. Její rosolovité jádro v chrupavčitém obalu je ale při sedu s kulatými zády vytlačováno dozadu směrem k míše a kořenovým nervům. Důsledkem nejsou jen chronické bolesti zad či dokonce výhřez ploténky. Kvůli kulatým zádům musíme více prohýbat krční páteř, což nás nutí k nepřirozenému předsunutí hlavy. Výsledkem může být celá řada problémů vyžadujících rozdílnou léčbu. Výhřez ploténky vyžaduje klid, tlumení bolesti, obstřiky, fyzioterapii či akupunkturu. Někdy je nezbytná i operace. Prohnutí krční páteře a předsunutí hlavy způsobují bolesti hlavy v zátylku a zad v okolí lopatek. Organismus se totiž snaží tato bolestivá místa znehybnit, a proto se na páteři tvoří výrůstky. Jestliže utlačují nervy, je třeba je lékařským zákrokem odstranit. Kulatá záda se podílejí i na dalších zdravotních potížích – například mohou přispět k bronchitidě a různým zažívacím problémům.
Více





 
Jak zhubnout vánoční kila aneb Nedělejte chyby!

Vedle odhodlání žít zdravěji, více se hýbat nebo skoncovat s kouřením patří hubnutí k nejčastějším změnám, které si v novém roce plánujeme. Čeho se vyvarovat, aby naše předsevzetí bylo úspěšné?

Než vůbec začněte hubnout, připomeňte si, že zhubnout zdravě a efektivně je možné pouze kombinací upraveného jídelníčku a vhodného pohybu. Berte tato slova jako mantru, kterou je potřeba si opakovat, pokaždé když vás na cestě k vysněné postavě přemůže lenost nebo oblíbené (ale nevhodné) jídlo. Nevadí, když občas klopýtnete. Je potřeba se zase zvednout, odpustit si prohřešek, a pokračovat dále ve vytyčené trase.
Více





 
Poznejte svůj typ pleti a co ji trápí

Nejen to, jaký máme typ pleti, ale i to, jaký je její aktuální stav, jsou důležité faktory pro výběr vhodné kosmetické péče pro krásnou a zdravou pokožku.
Více





 
Mobily a počítače – děti jim nemusí podlehnout

Vlastnit mobilní telefon a počítač je v dnešní době již běžné. Co děti vidí u rodičů, chtějí samozřejmě také. Jenže jak jim co nejlépe vysvětlit, že trávit denně několik hodin s těmito přístroji může být až škodlivé? Jděte jim sami vlastním příkladem.

Děti hned odmala odkoukávají, co dělají a jak se chovají dospělí. Co vidí u rodičů, chtějí mít také. Ať už je to právě třeba mobilní telefon, počítač nebo tablet. Jenže samy ještě nechápou, že časté používání těchto přístrojů a každodenní hraní her na počítači může časem vést až k nebezpečné závislosti. Jak tedy dětem co nejúčinněji vysvětlit, že opravdu nemohou být na počítači nebo si hrát s mobilem „celý den“? „Důležitý je v tomto případě příklad rodiče. To znamená, aby dítě vidělo, že v danou chvíli i rodič odkládá mobil nebo počítač, případně má pro to doma pouze stanovený určitý čas,“ říká dětská psycholožka PhDr. Ilona Špaňhelová. Zatímco dříve trávili rodiče s dětmi mnohem více času, nyní jsou více v zaměstnání a na jejich ratolesti jim zbývá času méně. A tak si děti právě hraním her na počítači či mobilu nebo komunikací po sociálních sítích s kamarády krátí stále častěji svůj volný čas. „Rodiče sice mohou být více zaměstnaní, ale důležitý je také projev zájmu jeden o druhého. Aby dítě nechodilo na počítač nebo mobil proto, že nemá zrovna co jiného dělat. V rodině je třeba mluvit i o vzájemném odcizení, pokud budeme dlouhou dobu na PC nebo mobilu a nebudeme zrovna spolu,“ dodává PhDr. Špaňhelová.
Více





 
Pochutnat si lze i na bezmasých jídlech

Člověk nemusí být vegetarián, vegan nebo vyznavač některého z mnoha dalších směrů obdobného stravování, aby si nemohl pochutnat na jídle, v němž nebude ani stopy po mase.

O tom, zda je vegetariánství nebo veganství tím správným a zdravým směrem ve stravování, se lidé dohadují dlouhé roky. Masožravci považují vegetariány přinejmenším za podivíny, ti naopak tvrdí, že nenormální je pojídat maso. To, jak se kdo bude stravovat a co bude konzumovat a co nikoliv, je ryze individuální záležitost. Faktem ale je, že žádný extrém není dobrý. Jídelníček by měl být pestrý, vyvážený a sestavený z kvalitních (tím není myšleno drahých) surovin. V dnešní době je dostatečný výběr zeleniny a ovoce z domácí i zahraniční produkce a internet nebo tištěné kuchařky jsou plné nejrůznějších receptů na bezmasá jídla, která stojí za to vyzkoušet, a to i v případě, že rozhodně nejste vegetariáni.
Více





 
Nebaví vás kliky a dřepy? Zkuste jim přijít na chuť!

Cvičení založené na budování a rozvíjení svalové hmoty není jen pro muže! Profitovat z něho mohou i ženy. A nejenom zdravotně.

Pojem silový trénink se nejčastěji charakterizuje jako cvičení proti odporu, silové cvičení či cvičení se zátěží. Jejich přesné definice se sice mírně odlišují, ale jedno mají společné. Jejich cílem je zvýšení síly, růst svalové hmoty a současně snížení množství podkožního tuku. Správné nastavení silového tréninku vede k pozitivním i estetickým změnám v tělesné stavbě. Zlepšuje sportovní výkon a také zdravotní stav, zjednodušuje a usnadňuje provádění běžných denních činností.
Více





 
Jizerské hory: na běžky, lyže i rozhledny

Jizerské hory jsou rájem pro běžkaře. Ti se sem sjíždějí nejen kvůli slavné Jizerské 50, ale hlavně proto, že zdejší Jizerská magistrála nabízí 180 kilometrů běžeckých stop. Na své si tu ale přijdou také milovníci sjezdového lyžování. Stavit se mohou v některém z menších areálů, které jsou pro zdejší kraj typické.

Také trávíte letošní zimu v Česku? A proč ne, vždyť české hory jsou fajn, přestože nedosahují takových výšin a rozměrů jako jejich alpští kolegové. Vypravit se můžete do třeba ještě stále relativně klidných Jizerských hor. Nějaký skiareál tu milovníci sjezdovek najdou skoro v každé vesnici. Slibují pohodové svezení hlavně rodinám s dětmi. Ve velkém se sem také sjíždějí lyžařské oddíly, takže tu klidně můžete potkat i nějaké ty Sněženky a machry.
Více





 
Víte, jak nevyhořet? 

Naučit se včas říkat ne, pravidelný pohyb, odpočinek a účinná duševní hygiena. Tato jednoduchá opatření by se měla stát nedílnou součástí vašeho života. Toho pracovního, ale i soukromého. A pak už vás žádný syndrom vyhoření rozhodně nemůže zaskočit.

V poslední době se objevuje stále častěji. Poměrně překvapivé je, že postihuje nejen střední generaci, ale stále více se s ním potýká také generace mladší. Syndrom vyhoření neboli bourn-out syndrome má bohužel v dnešním uspěchaném světě zelenou a na vlastní kůži jej poznává stále více lidí. V roce 2019 jej WHO, tedy Světová zdravotnická organizace, dokonce oficiálně zařadila mezi nemoci. Nejčastěji bývá syndrom vyhoření spojován s psychickým i fyzickým vyčerpáním a přepracováním. Takový stav však nenastává ze dne na den, nýbrž se vyvíjí postupně. „Obecně se říká, že vyhořet může ten, kdo hořel. Syndrom vyhoření vzniká jako důsledek chronického stresu, který pramení z vysokého pracovního nasazení, často umocněného nadšením až zapálením pro práci a s tím spojené velké míry osobní zodpovědnosti,“ vysvětluje psycholožka PhDr. Marta Boučková, zakladatelka Střediska praktické psychologie. Syndrom vyhoření tak zasahuje člověku do každodenní práce a výrazně ovlivňuje také jeho výkonnost. Ale nejen to. „Syndrom vyčerpání člověka připravuje také o radost ze života, o pocit z dobře vykonané a smysluplné práce. Snižuje i jeho sebevědomí, zejména pak v oblasti jeho akceschopnosti a kontroly nad životem a mnohdy ničí také jeho mezilidské vztahy. A samozřejmě přispívá i k jeho tělesnému nekomfortu a chátrání. U člověka, který se potýká se syndromem vyhoření, bývá častá únava, nespavost, nechutenství, zažívací obtíže, bolesti hlavy, náchylnost k nemocem, zvyšuje se krevní tlak, mohou se objevit i potíže se srdcem a také s dýcháním,“ dodává psycholožka Boučková.
Více





 
Co byste měli vědět o koronaviru

Jak se chovat, abyste se nenakazili, co dělat v případě nákazy, rady pro domácí karanténu a další užitečné informace, které můžete potřebovat!

Koronavirus, který způsobuje onemocnění COVID-19, se poprvé objevil v Číně koncem minulého roku. Jde o nový kmen viru, který dosud u lidí nebyl identifikován. Je součástí skupiny virů, do které patří i viry jako SARS a MERS. Původcem nákazy byla pravděpodobně zvířata na trhu v čínském městě Wu-chan. Není však zatím stoprocentně potvrzeno, z kterého zvířete pochází nákaza.
Více







 
Praktičtí lékaři doporučují raději větrat

Kvůli koronaviru není třeba dělat z domu hned nemocnici

Jedním z opatření boje proti koronaviru je i dodržování správné hygieny a postupu při dezinfekci. Pokud ale nesdílíte domácnost s nakaženým člověkem, není podle lékařů nutné snažit se ve svých domovech o nemocniční čistotu. Spíše je vhodné si znovu osvěžit rozšířené hygienické návyky a pozornost věnovat například mytí obličeje nebo čištění ústní dutiny kloktáním. I tyto postupy probírali praktičtí lékaři na jednom ze vzdělávacích webinářů, které pro praktické lékaře pořádá Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP.
Více





 
Aplikace, která průběžně monitoruje příznaky nemoci, pomáhá odhalit riziko onemocnění COVID-19 a odlehčí přetíženým linkám

Platforma Zdravel představila inteligentní aplikaci Koronappka, která umožňuje pravidelně monitorovat a vyhodnocovat míru rizika onemocnění COVID-19 indikativním testem.
Více





 
Koronavirus: i ochrana očí může zpomalit šíření nákazy

Kvůli koronavirové pandemii se celé Česko zahalilo do roušek. Na ochranu očí se ale často zapomíná. Experti tvrdí, že ochrana očí, stejně jako rukou a úst, může zpomalit šíření nákazy.
Více





 
Zachovejte si dobrou náladu a posilte svou imunitu

Jaro pomalu přichází, mění se počasí a s ním i naše nálady a stres v práci i kvůli nemoci Covid-19 neustupuje. Jak efektivně posílit svou imunitu a zároveň si zachovat klidnou mysl a dobrou náladu? „Náš životní styl má velký vliv na naši psychiku. Jdou ruku v ruce,“ prozrazuje Ing. Bohumil Hlavatý, ředitel České a Slovenské asociace pro speciální potraviny.

Současné stresující podmínky a časté změny počasí dávají naší psychice i organismu zabrat. Zdravý životní styl má přitom s naší psychikou přímou spojitost. Udělejte několik kroků vstříc dobré náladě a silnému imunitnímu systému. Péče o náš imunitní systém a psychiku musí být kontinuální a je dobré se na ni soustředit každý den. Z dlouhodobého hlediska pak přináší kýžené plody.
Více





 
Jak můžete chránit sebe, své zaměstnance či kolegy?

Koronavirus a Česko v karanténě je nejskloňovanější mediální téma posledních dnů. Podle přijatých opatření by se lidé měli pohybovat venku pouze pokud jdou do zaměstnání, k lékaři či do obchodu, nikde bezdůvodně nezdržovat a po práci zamířit rovnou do svých domovů. Co tedy můžete udělat proto, abyste pro své zaměstnance vytvořili co nejbezpečnější pracovní prostředí? Zakladatelka Loono MUDr. Kateřina Vacková ve spolupráci s MUDr. Martinou Čermákovou a dalšími odborníky pro vás sestavili patnáct doporučení, jak můžete své zaměstnance i sebe před nákazou chránit.
Více





 
Plicní lékaři žádají o právo poslat pacienty na vyšetření na koronavirus. Lidé s dýchacími potížemi totiž chodí rovnou za pneumology!

„Na plicní lékaře se trochu zapomnělo, přitom jsou v první linii ve styku s rizikovými pacienty. Lidé, kterým se špatně dýchá, chodí přímo do jejich ordinací plicních lékařů. I když vykazují symptomy virózy, a pneumologové je nemohou poslat na vyšetření koronaviru ani je sami vyšetřit,“ říká prof. MUDr. Martina Vašáková, Ph.D., předsedkyně českých plicních lékařů (České pneumologické a ftizeologické společnosti – ČPFS ČLS JEP).
Více





 
Budoucí maminky mohou využít online a telefonické konzultace zdravotních sester a lékařů z IVF CUBE

Klinika IVF CUBE nabízí od pondělí 23. 3. 2020 bezplatné konzultace těhotným ženám.
Více





 
Zvládneme to!

I Český červený kříž pomáhá v této nelehké době svou kampaní. Na stránkách www.zvladnemeto.cervenykriz.eu najdou zájemci ověřené informace o všem, co nás teď nejvíc zajímá. Od toho, jak zacházet v této době s papírovými bankovkami a mincemi, jak používat dezinfekci, co dělat, když se vám zdá, že máte příznaky nemoci, ale třeba i jak zvládnout home office či jak komunikovat s prarodiči. Cílem je hledat a šířit ověřená fakta a doporučení, která pomohou lidem lépe se orientovat v aktuální situaci a zmírňovat paniku.
Více





 
Poslouchejte odborníky a vyhněte se druhé vlně koronaviru!

S očekávaným zvýšením počtu případů koronavirové nákazy i nadcházející sezonou akutních respiračních onemocnění připravila Česká lékárnická komora (ČLnK) přehled vhodných preventivních opatření a možností podpůrné terapie vedoucí ke zvýšení nespecifické imunity. Která to jsou?
Více





 
Aktuální opatření platná pro území celé České republiky

Od 10. září platí povinnost nošení roušek:

uvnitř všech budov mimo bydliště nebo místo ubytování (například hotelový pokoj),

ve společných prostorách uvnitř škol a školských zařízení,

v prostředcích veřejné dopravy (MHD, meziměstských autobusech a vlacích, taxislužbách),

při vnitřních hromadných akcích při jakémkoliv počtu účastníků,
Více





  naše další tituly   Flóra na zahradě   Pěkné bydlení   ROZMARÝNA   CHATAŘ chalupář   DOMOV

Autorská práva vykonává vydavatel, jakékoli šíření částí nebo celku je zakázáno.