OBJEDNEJTE SI PŘEDPLATNÉ časopisu Zdraví




Sháníte aktuální nebo i starší číslo časopisu Zdraví? Nabízíme možnost zakoupení v našem internetovém obchodě.

Časopis Zdraví si také můžete zakoupit v elektronické podobě.

Tématické a odborné publikace pro vaše hobby


 
Podceňovaný syndrom ekonomické třídy

Víte, co se skrývá po tímto poněkud zavádějícím názvem? Žilní trombóza, která hrozí lidem při dlouhých cestách letadlem, autem nebo autobusem.

Název syndrom ekonomické třídy vznikl v osmdesátých letech, kdy se začalo zdůrazňovat, že hlavním rizikovým faktorem je dlouhé sezení v levnější části letadla, kde není tolik místa na nohy. Výrazný nárůst rizika žilní trombózy a plicní embolie je při cestě letadlem trvající více než osm hodin. Avšak v případě významných rizikových faktorů žilní trombózy je rizikový i let kratší než čtyři hodiny. Riziko zvyšuje také dlouhodobé stání nebo popocházení ve frontách na odbavení před odletem, případně po příletu, obvykle ve špatně klimatizovaných letištních halách. „Výskyt cestovní trombózy u dlouhých letů je asi třikrát vyšší než průměr v běžné populaci. Cíleným vyšetřováním ultrazvukem od dvou dnů po přistání byla zjištěna žilní trombóza u dvou až deseti procent cestujících . Při 4,3 miliardy cestujících letadly ročně rozhodně nejde o zanedbatelný problém. Riziko roste s délkou letu a při opakovaných letech v krátkém časovém období. U třetiny cestujících se toto onemocnění projeví již během cesty, u dvou třetin během dvou až osmi týdnů po jejím ukončení. Nejzávažnější komplikací žilní trombózy je plicní embolie, která bývá i fatální,“ varuje angiolog MUDr. Jiří Matuška. Cestovatelská trombóza však nehrozí jen cestujícím v letadle, vzniknout může i při dlouhých cestách v autobuse či v autě.
Více





 
I v létě dbejte na své zdraví

K dovoleným a prázdninám s teplými slunečnými dny vybízejícími ke koupání, výletům, grilování a různým party bohužel kromě zábavy patří i typické obtíže, které toto období provázejí.

Různé nemoci a zdravotní potíže se nám nevyhýbají v žádném ročním období, tudíž ani v létě, i když bychom si pochopitelně přáli prožít právě dobu dovolené v klidu a bez jakékoliv úhony. Pravda ovšem je, že za mnohé potíže si můžeme sami a končíme pak v ordinacích lékařů s angínou, spálenou kůží nebo s obtížemi spojenými s dehydratací.
Více





 
Předávat zkušenosti mi dělá radost

Nikola Márová se vyznačuje nejen bravurní technikou, ale také výrazným emočním prožitkem, kterým obdařuje postavy, jež ztvárňuje na scéně Národního divadla. Za tím, že se stala jednou z našich nejuznávanějších baletek, jsou kromě talentu také léta dřiny.
Více





 
Menopauza aneb Tipy a rady pro pohodový přechod

Je nezvratná, s jejím příchodem nastává ženám nová etapa. A také se s ní řada žen velmi špatně vyrovnává. Menopauza ale zkrátka do života každé ženy patří. Někdy ovšem také dokáže pořádně potrápit. Máme proto pro vás několik rad a tipů, které by vám mohly pomoci projít obdobím menopauzy klidněji.

Jak vlastně žena vůbec pozná, že se u ní již projevila menopauza? Hlavní roli při ní hraje hormonální nerovnováha. Obvyklým příznakem menopauzy bývá nepravidelné nebo úplné vymizení menstruačního krvácení. „Menopauza v přesném překladu znamená poslední menstruační krvácení v životě ženy. Velmi často se zaměňuje za termín přechod, perimenopauza či klimakterium, což je několika- až mnohaleté období před a po posledním krvácením. Období menopauzy je charakterizováno hormonálními výkyvy, které se typicky projevují návaly horka, nespavostí, zvýšeným pocením nebo změnami nálad. Charakteristická je pro ni nepravidelná produkce hormonů ve vaječnících, která zmíněné obtíže způsobuje. V období před menopauzou, i když se menstruace nedostavuje pravidelně, a přibližně rok po posledním krvácení, je ještě vhodná ochrana před početím,“ vysvětluje gynekoložka MUDr. Dagmar Makalová. K tomuto období se řadí ještě celá řada dalších projevů. Patří k nim psychická nevyrovnanost, častá nervozita, neklid, úzkost, zhoršená paměť, potíže se spánkem, noční pocení, bolesti hlavy, bolesti kloubů, inkontinence, bušení srdce, bolest na hrudi, otoky, objevit se může i větší zadržování vody v organismu. K těm dalším patří osteoporóza, přibírání na váze nebo i vyšší riziko aterosklerózy, infarktu myokardu či mozkové příhody. Časté jsou také infekce močových cest a vaginální mykózy. Po menopauze si ale možná řada žen také oddychne, nemusí již totiž konečně užívat antikoncepci kvůli nechtěnému otěhotnění. Obvykle se menopauza projevuje u žen kolem padesátého roku, ale není výjimkou, že je to i o několik let dříve. Poměrně významnou roli při menopauze hraje také genetika. Říká se, že v přibližně stejném věku, jako měla menopauzu matka, ji pak bude mít i její dcera. Ve výjimečných případech se může u ženy dokonce objevit předčasná menopauza, a to v případě, že dojde k vymizení menstruace před čtyřicítkou.
Více





 
S vypadáváním vlasů si medicína umí poradit

Někdo má bujnou kštici do vysokého věku, jinému vlasy vypadají už po třicítce. Stejně tak jako všude jinde v medicíně i tady záleží na mnoha faktorech – roli hrají nejen geny, ale také hormony, a to jak u mužů, tak u žen.

Právě hormonální výpadek vlasů je vůbec nejčastější příčinou jejich vypadávání. U mužské populace se s ním setkáváme poměrně často a svou roli tu hrají i geny. Říká se, že muž se má podívat na svého tatínka, jak vypadal v padesáti, a jeho kštice bude vypadat pravděpodobně také tak. „Po padesátém roce věku trpí plešatěním téměř polovina mužů. Zvýšená hladina mužského pohlavního hormonu testosteronu se na vypadávání vlasů podílí, ale přímo za ním nestojí. Důležité totiž je, nakolik je vlasová cibulka vůči tomuto mužskému pohlavnímu hormonu citlivá,“ vysvětluje doc. MUDr. Monika Arenbergerová z Dermatovenerologické kliniky Fakultní nemocnice na Královských Vinohradech v Praze. Fyziologicky, tedy za normálních podmínek, mužům začíná ustupovat kolem padesátky přední vlasová hranice. Tehdy se začínají vytvářet tzv. kouty. „Postupně se také projevuje prořídnutí vlasů na temeni. V extrémním stadiu zůstává v týlní krajině jen proužek vlasů. Tehdy hovoříme o Hippokratově pleši, kdy vlasový porost vymizí úplně. Většinou to ale do této fáze nedojde, jsme schopni tomu léčebnými procesy zabránit,“ upozorňuje dermatoložka Monika Arenbergerová. U rozsáhlé formy této nemoci je možné využít léky s účinnou látkou finasterid. Jde o hormonální preparáty, které byly původně vyvinuté pro jiné onemocnění, než je výpadek vlasů, ale v nízké dávce mohou pomoci. Musí se ale nasadit brzy, léčba trvá jeden až dva roky, ale dokáže pěkně stabilizovat výpadek vlasů u mužů.
Více





 
Dělená strava není pro uspěchance

Dieta pro ztrátu kilogramů? Ale kdepak! Jestli něco o dělené stravě není pravda, tak to, že si ji většina z nás spojuje s redukcí nadváhy. Pokud se o ni začnete více zajímat, zjistíte totiž, že může pomoci i lidem s podvýživou váhu zvýšit.

Dieta byla vytvořena americkým lékařem Howardem Hayem jako stravovací režim při onemocnění ledvin. A to je celá pravda. Dělená strava je tedy spíše životním stylem než způsobem, jak dobře a zdravě zhubnout.
Více





 
Ozdravte své vlasy 

Znečištěné životní prostředí, sluneční paprsky, nevhodně zvolené produkty, barvení, kulmování, žehlení, ale také nezdravý životní styl vlasům vskutku neprospívají. Proto vám přinášíme několik rad, jak je ozdravit a pečovat o ně tak, aby byly nejen krásné, ale i zdravé.
Více





 
Připravte své prvňáčky na školu!

Prázdniny se přehouply do své druhé poloviny a je již pomalu čas začít myslet na školu. Obzvlášť to pak platí pro rodiče prvňáčků, kteří chtějí svého potomka co nejlépe připravit na velkou životní událost, která ho již za pár dní čeká, tedy vstup do první třídy.

Každé dítě je jiné – některé je již dlouho dopředu na školu natěšené, jiné o ní nechce ani slyšet a raději by se vrátilo znovu do školky. Jak se dítě nakonec se začátkem školy vyrovná, do určité míry závisí na jeho rodičích a na jejich vztahu ke škole. Je proto dobré s dítětem o škole v předstihu průběžně mluvit, vysvětlovat, vyprávět, těšit se společně na nové zážitky a třeba i na známky, které bude dítě ve škole dostávat. Dítěti také vysvětlujte, že bude mít novou paní učitelku a čekají ho také noví kamarádi, spolužáci. Na děti toho právě začátkem září bývá opravdu hodně. Změna denního režimu, nový kolektiv, spousta nových informací, nová paní učitelka, první domácí úkoly… A právě na rodičích je, aby jim pomohli se s těmito velkými životními změnami vyrovnat co nejsnáze. „Navrhuji proto vyprávět o škole, jak se měli ve škole rodiče, co tam prožili, na co rádi vzpomínají. Ukázat dítěti třeba i rodičovskou fotku z první třídy a vyprávět mu o spolužácích,“ nabádá dětská psycholožka PhDr. Ilona Špaňhelová a pokračuje: „Je ale také dobré s ním zkoušet dělat věci, i když se mu právě nechce. Dítě se tak postupně naučí překonávat. Rodiče si s dítkem mohou třeba i na školu zahrát. Dát mu aktovku, penál, cvičný sešit. Může si zkoušet, jak se ořezává tužka, co je v sešitě nahoře, dole, jak vypadá v sešitě linka, jak se správně drží tužka. Možností, jak zábavnou formou hry dítě připravovat na školu, je celá řada. Rodiče se například mohou přeměnit na žáky, dítě na učitele a společně si zkoušejí takovou domácí hru na školu. Určitě není na škodu vyzkoušet, zda je dítě schopné si například zajít k sousedovi půjčit knížku, zda dokáže samo známého člověka o něco poprosit, zda se mu umí podívat do očí, zda také umí nechat druhé domluvit, aniž by jim skákalo do řeči. Tedy zda má dítě rozvinutou i sociální zralost pro vstup do školy. To je pro ně velmi důležité.“
Více





 
Správné grilování? Maso i zeleninu dochuťte až na talíři  

Posezení s přáteli k létu patří. Když pohodu pod širým nebem umocní skutečně dobře ugrilované maso nebo zelenina, je to bonus navíc. Ne každý kuchař, který stojí u grilu, je ale na grilování také odborníkem. Jak docílit toho, aby byl tento způsob tepelné úpravy gastronomickým zážitkem? Nabízíme pár rad.

I když se to první pohled nezdá, ani grilování, pokud se mu nevěnujeme přespříliš, nemusí být výživový průšvih. Záleží totiž především na tom, co a jak grilujeme a čím vše doplníme. Prvním důležitým krokem je používat kvalitní suroviny. Tou druhou, stejně podstatnou podmínkou je, že bychom měli grilovat tak akorát. Nikdy tedy nesmíme nechat suroviny zuhelnatět, protože pak vznikají nebezpečné rakovinotvorné látky.
Více





 
Jízda na koni jako způsob, jak podpořit zdraví

Když se řekne jízda na koni, každému se vybaví trochu jiná aktivita. Pro někoho se jedná o synonymum volnosti, pro jiného je to sportovní koníček a další vidí v tomto druhu pohybu osvědčenou formu rehabilitace. V čem může jízda na koni prospívat lidskému zdraví a co si máme představit pod pojmy hiporehabilitace a hipoterapie?

Rekreační jízda na koni, ať už na vlastním nebo na koni patřícím nějaké stáji či sportovnímu klubu, je vyhledávaná především zdravými jedinci jako forma zábavy, uvolnění nebo sportovního vyžití. Přínosem této činnosti je jak fyzická aktivita při jízdě na koňském hřbetě, tedy zapojování různých svalů, zlepšování koordinace pohybu a trénink rovnováhy, tak pohyb s koněm v přírodě a relaxace. Ze zdravotního hlediska stojí při vyjmenovávání přínosů jízdy na koni za zmínku několik základních skutečností – díky pohybu v sedle pracují svaly zádové, břišní i svaly pánevního dna. Nemalou část práce odvedou také vnitřní stehenní a hýžďové svaly. Zapojuje se tedy skutečně celé tělo, navíc bez stability a propojení všech pohybů by to na koni nešlo, proto se dá tato činnost považovat za velmi všestranný pohyb. Projížďka na koni má ale příznivé dopady také na psychiku – nutnost vnímat pohyb koně, reagovat na jeho chování a různé situace či nezbytnost soustředit se čistě na jízdu představují vítanou změnu ve srovnání s jinými sportovními aktivitami, při kterých se mnoho rekreačních sportovců nechává rozptylovat řadou rušivých jevů. Při jízdě na koni se dá odpoutat od každodenních starostí, posiluje se vnímavost vůči další živé bytosti a je nutná i značná dávka ohleduplnosti vůči zvířeti či jeho okolí. Pokud je tento koníček provozován čistě jako rekreační a relaxační záležitost, jeho přínosy jsou logicky vzato v rovině odpočinkové, zábavní a kondiční. Zásadnějším tématem, co se týče jízdy na koni a jejího vlivu na zdraví, je ovšem hipoterapie a hiporehabilitace.
Více





 
Co byste měli vědět o koronaviru

Jak se chovat, abyste se nenakazili, co dělat v případě nákazy, rady pro domácí karanténu a další užitečné informace, které můžete potřebovat!

Koronavirus, který způsobuje onemocnění COVID-19, se poprvé objevil v Číně koncem minulého roku. Jde o nový kmen viru, který dosud u lidí nebyl identifikován. Je součástí skupiny virů, do které patří i viry jako SARS a MERS. Původcem nákazy byla pravděpodobně zvířata na trhu v čínském městě Wu-chan. Není však zatím stoprocentně potvrzeno, z kterého zvířete pochází nákaza.
Více







 
Praktičtí lékaři doporučují raději větrat

Kvůli koronaviru není třeba dělat z domu hned nemocnici

Jedním z opatření boje proti koronaviru je i dodržování správné hygieny a postupu při dezinfekci. Pokud ale nesdílíte domácnost s nakaženým člověkem, není podle lékařů nutné snažit se ve svých domovech o nemocniční čistotu. Spíše je vhodné si znovu osvěžit rozšířené hygienické návyky a pozornost věnovat například mytí obličeje nebo čištění ústní dutiny kloktáním. I tyto postupy probírali praktičtí lékaři na jednom ze vzdělávacích webinářů, které pro praktické lékaře pořádá Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP.
Více





 
Aplikace, která průběžně monitoruje příznaky nemoci, pomáhá odhalit riziko onemocnění COVID-19 a odlehčí přetíženým linkám

Platforma Zdravel představila inteligentní aplikaci Koronappka, která umožňuje pravidelně monitorovat a vyhodnocovat míru rizika onemocnění COVID-19 indikativním testem.
Více





 
Koronavirus: i ochrana očí může zpomalit šíření nákazy

Kvůli koronavirové pandemii se celé Česko zahalilo do roušek. Na ochranu očí se ale často zapomíná. Experti tvrdí, že ochrana očí, stejně jako rukou a úst, může zpomalit šíření nákazy.
Více





 
Zachovejte si dobrou náladu a posilte svou imunitu

Jaro pomalu přichází, mění se počasí a s ním i naše nálady a stres v práci i kvůli nemoci Covid-19 neustupuje. Jak efektivně posílit svou imunitu a zároveň si zachovat klidnou mysl a dobrou náladu? „Náš životní styl má velký vliv na naši psychiku. Jdou ruku v ruce,“ prozrazuje Ing. Bohumil Hlavatý, ředitel České a Slovenské asociace pro speciální potraviny.

Současné stresující podmínky a časté změny počasí dávají naší psychice i organismu zabrat. Zdravý životní styl má přitom s naší psychikou přímou spojitost. Udělejte několik kroků vstříc dobré náladě a silnému imunitnímu systému. Péče o náš imunitní systém a psychiku musí být kontinuální a je dobré se na ni soustředit každý den. Z dlouhodobého hlediska pak přináší kýžené plody.
Více





 
Jak můžete chránit sebe, své zaměstnance či kolegy?

Koronavirus a Česko v karanténě je nejskloňovanější mediální téma posledních dnů. Podle přijatých opatření by se lidé měli pohybovat venku pouze pokud jdou do zaměstnání, k lékaři či do obchodu, nikde bezdůvodně nezdržovat a po práci zamířit rovnou do svých domovů. Co tedy můžete udělat proto, abyste pro své zaměstnance vytvořili co nejbezpečnější pracovní prostředí? Zakladatelka Loono MUDr. Kateřina Vacková ve spolupráci s MUDr. Martinou Čermákovou a dalšími odborníky pro vás sestavili patnáct doporučení, jak můžete své zaměstnance i sebe před nákazou chránit.
Více





 
Plicní lékaři žádají o právo poslat pacienty na vyšetření na koronavirus. Lidé s dýchacími potížemi totiž chodí rovnou za pneumology!

„Na plicní lékaře se trochu zapomnělo, přitom jsou v první linii ve styku s rizikovými pacienty. Lidé, kterým se špatně dýchá, chodí přímo do jejich ordinací plicních lékařů. I když vykazují symptomy virózy, a pneumologové je nemohou poslat na vyšetření koronaviru ani je sami vyšetřit,“ říká prof. MUDr. Martina Vašáková, Ph.D., předsedkyně českých plicních lékařů (České pneumologické a ftizeologické společnosti – ČPFS ČLS JEP).
Více





 
Budoucí maminky mohou využít online a telefonické konzultace zdravotních sester a lékařů z IVF CUBE

Klinika IVF CUBE nabízí od pondělí 23. 3. 2020 bezplatné konzultace těhotným ženám.
Více





 
Zvládneme to!

I Český červený kříž pomáhá v této nelehké době svou kampaní. Na stránkách www.zvladnemeto.cervenykriz.eu najdou zájemci ověřené informace o všem, co nás teď nejvíc zajímá. Od toho, jak zacházet v této době s papírovými bankovkami a mincemi, jak používat dezinfekci, co dělat, když se vám zdá, že máte příznaky nemoci, ale třeba i jak zvládnout home office či jak komunikovat s prarodiči. Cílem je hledat a šířit ověřená fakta a doporučení, která pomohou lidem lépe se orientovat v aktuální situaci a zmírňovat paniku.
Více





 
Které pečivo je pro lidský organismus nejprospěšnější?

Cereálie neboli obiloviny představují pro většinu lidské populace důležitou složku potravy. Jsou základem výživové pyramidy. Klasické běžné pečivo se vyrábí především z pšeničné a částečně žitné mouky. Ke zpestření nabídky sortimentu se stále častěji používá i přídavek mouky ječné, grahamové, špaldové, pohankové či kukuřičné. Pečivo je pro lidskou výživu významným zdrojem energie, a to díky obsahu bílkovin a sacharidů. Některé druhy běžného pečiva přináší našemu organismu navíc zdravotní benefity. Vysoký podíl vlákniny, řady vitamínů a také antioxidačních a minerálních látek mají hlavně celozrnné výrobky. Konzumace vícezrnného pečiva zase pomáhá k lepšímu trávení. Navíc semínka luštěnin a olejnin zpestřují jeho chuť.
Více





  naše další tituly   Flóra na zahradě   Pěkné bydlení   ROZMARÝNA   CHATAŘ chalupář   DOMOV

Autorská práva vykonává vydavatel, jakékoli šíření částí nebo celku je zakázáno.