OBJEDNEJTE SI PŘEDPLATNÉ časopisu Zdraví




Sháníte aktuální nebo i starší číslo časopisu Zdraví? Nabízíme možnost zakoupení v našem internetovém obchodě.

Časopis Zdraví si také můžete zakoupit v elektronické podobě.

Tématické a odborné publikace pro vaše hobby


"  
Únava – co dělat dříve, než vás zaskočí

Někdo s ní bojuje už od chvíle, kdy se probudí, jiného doběhne v odpoledních hodinách nebo po těžkém obědě. Nezřídka je stává i chronickým stavem. Zvláště potom je únava signálem, že náš životní styl potřebuje změnu.

Pokud chceme mít dostatek energie, měli bychom vzít za své plánování a přípravu své stravy. Kvalitní pestrá strava, která má dostatek živin, nám energii pro tělo zajistí. Pokud si dopředu naplánujeme, jaké jídlo si potřebujeme vzít s sebou do práce nebo do školy či ho máme zajištěné jinak, odoláme snáze lákadlu fast foodů, které nám z dlouhodobého hlediska energii spíše uberou. Obecně platí, že unavení budeme po těžkých a tučných jídlech nebo velkých porcích, které vyžadují mnoho energie k trávení. Co bychom tedy měli jíst, abychom se cítili v průběhu dne fit? „Přemýšlejme nad svým jídelníčkem. Měl by obsahovat bílkoviny, menší klasickou přílohu a více zeleniny než ovoce. Navýšení bílkovinných zdrojů oproti běžnému stravování nás zasytí, což povede k tomu, že samovolně omezíme mlsání. Zelenina potom doplní řadu minerálů, vitaminů, různých ochranných látek včetně antioxidantů, syrová zelenina navíc enzymy a dostatek vlákniny. Ořechy a semínka jsou zdrojem kvalitních tuků a opět nás dobře zasytí v průběhu dne, jen si vzhledem k vysoké energetické hodnotě musíme pohlídat jejich množství,“ radí výživová poradkyně MUDr. Hana Mojžíšová.
Více





 
Umíte hledat zdravotní informace na internetu?

Ne každý se spokojí se slovy lékaře: „Máte zvýšené hodnoty LDL, HDL nižší, celkový cholesterol vysoký. A když se podívám na další vyšetření, vidím, že je vaše srdíčko ve velkém ohrožení.“ Otázky vyskakují jedna za druhou, bohužel dveře ordinace se za námi už zabouchly. V ten okamžik sedáme k počítači a začínáme pátrat na internetu.
Více





 
Co dělat s vbočeným palcem?

Co se skrývá pod pojmem hallux valgus? Jedná se o odborné označení vbočeného palce – nepříjemné deformity nohy, která postihuje ženy i muže všech věkových kategorií.

Vbočený palec je deformita nohy, která rozhodně není jen estetickým problémem, ale může být zdrojem celé řady dalších nesnází pohybového aparátu a příčinou zničení kloubu na palci. Podstatou je deformita přednoží, odchýlení palce od podélné osy a jeho přiblížení k druhému prstu nohy. V důsledku této nesprávné polohy vznikají na palci bolestivé otlaky, palec může začít rotovat a celá oblast se v mnoha aspektech poškozuje. Deformita pak značně ztěžuje a v nejzávažnějších případech znemožňuje nošení obuvi, chůzi a další aktivity. „Vbočený palec je obvykle součástí dlouhodobého procesu změn v oblasti vazů, svalů a kostí. Palec, který se stále více odchyluje od své osy, způsobuje bolesti, kloubní komplikace a různé zánětlivé procesy,“ popisuje Bc. Jaroslav Fešar, prezident České podologické společnosti a ředitel Centra péče o nohy a tělo. „Kvůli vbočenému palci dochází k řadě pozdních změn. Typický je vznik kladívkového prstce, který tlakem mohutného palce ustoupí a vytvoří další deformaci. S tím je spojena další vlna komplikací, otlaky a kuří oka,“ upozorňuje specialista. Vbočený palec se může podílet na nepříjemných změnách i na nejbližších velkých kloubech, jako je kotník či koleno, a způsobovat tak další zdravotní problémy.
Více





 
Jak se žije mezi divadlem a farmou

Herečka Dominika Býmová na sebe upozornila širokou veřejnost rolí servírky Romany v seriálu Most!, ale její herecký rejstřík je mnohem bohatší a barevnější. K tomu je navíc farmářka, milovnice a ochránkyně přírody a velmi talentovaná módní návrhářka.
Více





 
Jak se vyhnout chřipce

Možná se vám zdá, že vysvětlovat stále dokola rozdíl mezi nachlazením a chřipkou a opakovat preventivní opatření je zbytečné, ale není. Existují tisíce lidí, kteří s obyčejnou rýmou plní čekárny lékařů, a spousta těch, kteří chřipku pořádně neléčí.

Měli bychom si pamatovat, že chřipka není totéž co nachlazení, které se běžně projevuje příznaky, jako je rýma, škrábání v krku, kašel, zvýšená teplota a únava. K léčbě nachlazení stačí běžné prostředky zakoupené v lékárně nebo bylinky. Při normálním průběhu nachlazení tedy není nutné chodit k lékaři a v čekárně nakazit další lidi nebo naopak chytit něco dalšího od nich. O chřipce, která je vysoce nakažlivým virovým onemocněním, jsme obšírně psali v minulém, tedy říjnovém čísle tohoto časopisu. Zopakujme pouze to, že hlavními příznaky jsou horečka, bolesti hlavy, svalů, kloubů, suchý kašel, bolesti v krku a celková schvácenost a že účinnou ochranou je očkování. Ovšem způsobů, jak se bránit chřipce, je mnohem víc a měly by jít ruku v ruce se zmíněným očkováním. A právě rukama můžeme začít stručný přehled základních preventivních opatření.
Více





 
Osteoporóza

Osteoporózu si mnoho lidí spojuje převážně s vyšším věkem a považuje ji za nemoc typickou pro ženy. Onemocnět ale mohou i muži nebo mladé ženy. Osteoporóza může přispět ke zlomeninám v kterékoliv části těla, často se ale jedná o fraktury v oblasti předloktí, o zlomeniny obratle nebo krčku stehenní kosti.

Osteoporóza, lidově nazývaná řídnutí kostí, je chronické onemocnění, při kterém dochází k úbytku kostní hmoty a poruchám stavby kostí. Důsledkem tohoto stavu je vyšší křehkost kostí, tedy vyšší riziko zlomenin. K těm může docházet i v běžných situacích, jako je prudký pohyb, minimální zátěž nebo drobný úraz. Pro osteoporózu je typické, že postupuje pomalu, mnohdy bez jakýchkoliv příznaků a pacientům nezpůsobuje žádné bolesti nebo obtíže. Prvním signálem, že s kvalitou kostí není něco v pořádku, často bývá až zlomenina nebo bolesti zad způsobené frakturou obratle. Příčiny vzniku osteoporózy je možné hledat na několika frontách. Jedná se například o nedostatek vápníku, příliš nízkou hladinu vitaminu D v organismu, snížení produkce ženských pohlavních hormonů (estrogen, progesteron) nebo nedostatek fyzické aktivity, který se negativně podepisuje na stavu kostní tkáně. Svou roli mohou sehrát také dědičné vlivy.
Více





 
Nízkosacharidovou dietu držte jen krátkodobě!

Slovo dieta vychází z anglického slova „diet“, které znamená výživa nebo strava. U nás se ale dietou zpravidla rozumí vyřazení určitých konkrétních složek, ať už příloh, masa nebo tuků z každodenního jídelníčku. Jednou z nejčastěji vyhledávaných diet je v současnosti tzv. nízkosacharidová dieta. Jaké jsou její plusy a minusy?

S nízkosacharidovou dietou či nyní populární ketodietou, během které člověk omezuje sacharidy, tedy cukry na zhruba 20 % denního energetického příjmu, a navýší naopak tuky a bílkoviny, se v našich končinách setkáváme už řadu let. „Hned po revoluci tu byl například Herbalife, dnes je populární Mana,“ říká MUDr. Petra Šrámková, primářka pražské OB kliniky, kde s lidmi s nadváhou a obezitou dlouhodobě pracují. Nízkosacharidová dieta obezitologům v léčbě pomáhá, využívají ji však jen ve specifických případech, a to u extrémně obézních lidí, kteří se chystají na bariatrický zákrok. „Pokud čeká pacienta chirurgická léčba obezity a je natolik obézní, že by pro něj operace byla příliš riziková z důvodu velkého obsahu vnitřního tuku, pak mu doporučíme držet po dobu dvou až tří týdnů nízkosacharidovou dietu. Další indikací je např. špatně kompenzovaná cukrovka. Víme totiž, že pacienti díky této dietě shodí nadbytečná kila relativně rychle. Jedí-li totiž třeba pouze maso se zeleninou bez přílohy, tedy bez brambor nebo rýže, sníží energetický obsah jídla až o 30 až 40 procent. A právě to je efekt nízkosacharidové diety – díky tomu, že člověk sní méně kalorií, relativně rychle zhubne,“ vysvětluje zkušená obezitoložka.
Více





 
Péče o pokožku je v zimě důležitá dvojnásob

Vítr, mráz, střídání teplot při přechodu z vnějšího do vnitřního prostředí, přetopené místnosti, ale i smogová inverze, to vše ovlivňuje stav pokožky v zimních měsících.

Výše zmíněné faktory narušují přirozenou obranyschopnost kůže a její strukturu. Pokožka v zimě tak bývá víc než kdy jindy citlivá, podrážděná, vysušená a také se mohou zhoršovat projevy některých onemocnění, například atopického ekzému. Právě proto si v zimním období naše pokožka zaslouží zvýšenou a speciální péči, kterou byste měli zahrnout do každodenních rituálů.
Více





 
Víte, co by měla jíst batolata?

Výživová doporučení pro děti se v poslední době dost změnila. Ještě nedávno se malý dětem nedoporučoval lepek, ryby či exotické ovoce z důvodu alergické reakce. Dnes se dětští lékaři i nutriční specialisté shodnou na tom, že ve skutečnosti děti nepotřebují žádné speciální dětské potraviny, ale že nejprospěšnější jsou „skutečné“ potraviny a jídla z nich. Co tedy batolatům servírovat a jaké stravovací návyky v nich vypěstovat?

Batolata (tedy děti od jednoho do tří let věku) by měla dostávat potraviny bez aditiv, umělých sladidel, bez spousty soli či cukru. Jak říká hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová, ideální je co nejdéle kojit (aspoň do jednoho roku, ideálně déle), ale ne vždy to samozřejmě jde. V případě, že už žena nekojí, je potřeba zajistit dětem dostatečný pravidelný příjem všech živin. „Kvalitní bílkoviny, které mohou pocházet například z kvalitního masa z ekologického chovu, dále z méně nadýmavých luštěnin, jako je například červená čočka, biovajec a zakysaných mléčných výrobků,“ radí specialistka. Připravujte dětem hlavně jednoduchá jídla, nezapomínejte na snídaně a pravidelné svačinky, snažte se řídit podle individuálních potřeb a chutí dítěte, nikoli podle zaběhlých doporučení, která mnohdy už ani nefungují.
Více





 
Co všechno můžeme dělat ve vodě?
V bazénu nemusíme jenom plavat, můžeme v něm provozovat celou řadu dalších zajímavých sportů. Právě podzim a zima jsou vhodná období k tomu, abychom si některé z nich vyzkoušeli, a když nás zaujmou, věnovali se jim i nadále.

Protáhnout a tvarovat tělo, zvýšit fyzickou kondici, ale i odbourat napětí ze stresu a psychické zátěže, to vše a mnohé další nabízí cvičení ve vodě. Ta má až osmsetkrát větší hustotu než vzduch a vzniká v ní dvanáctkrát větší odpor, který přirozeně působí proti našemu pohybu. Díky tomu jsou cviky provozované ve vodě intenzivnější a my vydáváme více energie. Výhodou je, že na tělo působí vztlaková síla, která nás nadlehčuje, takže nepřetěžujeme klouby a pohybový aparát a minimalizujeme riziko úrazu. Proto je vodní cvičení vhodné i pro starší věkové kategorie či lidi s pohybovým omezením nebo nadváhou.
Více





 
Jak vzniká láska?

I když je symbolem lásky srdce, láska se podle vědeckých výzkumů rodí v našich myslích, tedy v mozku. Jen ji/ho zahlédneme, tep se zrychluje. Něco nás nutí běžet za ní/ním, trávit s ní/ním veškerý čas, být s ní/ním napořád. Když se člověk zamiluje, nevidí, neslyší, jeho mysl takřka neustále utíká k milované bytosti. Zamilovanost, hluboký lidský cit, začíná obvykle tím, že je nám někdo sympatický a jednoduše se nám líbí. Jak ale připomíná Mgr. Renáta Androvičová z Laboratoře evoluční sexuologie a psychopatologie Národního ústavu pro duševní zdraví, na cestě od líbení se k líbání se je spoustu branek. „Je to jako minové pole, jako byste jeli velký slalom, během kterého se můžete kdykoliv vybourat,“ konstatuje.
Více



















  naše další tituly   Flóra na zahradě   Pěkné bydlení   ROZMARÝNA   CHATAŘ chalupář   DOMOV   PSÍ kusy

Autorská práva vykonává vydavatel, jakékoli šíření částí nebo celku je zakázáno.