OBJEDNEJTE SI PŘEDPLATNÉ časopisu Zdraví




Sháníte aktuální nebo i starší číslo časopisu Zdraví? Nabízíme možnost zakoupení v našem internetovém obchodě.

Časopis Zdraví si také můžete zakoupit v elektronické podobě.

Tématické a odborné publikace pro vaše hobby


 
Epidemie ustupuje, ale opatrní musíme být i nadále!

Kvůli riziku koronavirové infekce není třeba dělat z domu hned nemocnici, praktičtí lékaři doporučují raději větrat a obecně se řídit zdravým rozumem. Také radí, aby lidé kvůli pandemii nezanedbávali své zdravotní potíže. Praktičtí i odborní lékaři totiž už z větší části fungují nebo postupně začínají fungovat.

Ordinace a čekárna dětské lékařky MUDr. Ilony Hülleové dostala v době koronavirové pandemie punc minimalismu. Hračky, knihy, informační letáky, šanony a další předměty znesnadňovaly efektivní dezinfikování všech povrchů, které je nyní nutné provádět několikrát denně. Musely proto pryč. „Chod a režim ordinace se úplně změnil. Kromě neustálého dezinfikování všech povrchů jsme striktně oddělovali zdravé a nemocné pacienty. Do Velikonoc jsme kvůli snížení rizika nákazy covid-19 dělali preventivní prohlídky novorozenců a kojenců o sobotách,“ popisuje MUDr. Hülleová, jak pandemie zasáhla její praxi. Každého pacienta si navíc vyzvedávali u zamčených dveří do budovy, kam ho po prohlídce také vyprovázeli. „Snažili jsme se fungovat s tím, co jsme měli k dispozici. Sama mám 84letou maminku, o kterou se starám, a také čtyřměsíční vnučku. Chránila jsme se proto proto, jak to jen šlo. Dokonce jsme si nově pořídili nanočističku,“ říká. Pacienti se podle ní ale chovali většinou velmi zodpovědně. Roušky nosili rodiče i jejich děti. „Je to nádhera, jak měla občas nějaká rodina ručně šité roušky a všichni byli krásně sladění,“ popisuje. Pouze jednou se setkala s případem naprosté bezohlednosti – do ordinace přišla maminka dvou dětí, která neuvedla, že se vrátila z rizikové oblasti. „V té době jsme už všude měli vyvěšené pokyny, jak v takových případech postupovat. Ohrozila tak své děti i zdravotnický personál. Zpětně jsme pak zjistili, že se u ní prokázala i nákaza koronavirem. Její děti byly naštěstí negativní,“ vysvětluje MUDr. Hülleová. I když v době vrcholu pandemie navštívilo její ordinaci asi jen 10 pacientů se zdravotními problémy místo standardních 25, byla podle ní práce dětských lékařů náročnější. „Spoustu věcí jsme řešili po telefonu, mailu nebo i pomocí videohovorů. To však také zabere nějaký čas. S rodiči jsme si vyměňovali fotografie drobných úrazů, ekzémů nebo vyrážek. Jednou mi dokonce posílali i fotku hrdla dítěte s bolestí v krku. Není to ideální způsob léčby, ale někdy to jinak nejde. Máme tu rodiče, kteří měli tak velký strach z nákazy, že jsme je do ordinace zkrátka nedostali,“ říká.
Více





 
Jak rozeznat kvasinkovou a bakteriální infekci?

Léto by se dalo s nadsázkou nazvat sezonou kvasinkových a bakteriálních infekcí. Gynekologické záněty samozřejmě nepostihují intimní oblasti jen v letních měsících, ale právě léto je z mnoha důvodů rizikovějším obdobím než jiné části roku. Jak tyto dva druhy zánětu od sebe rozeznat? Liší se nějak jejich léčba? A jak na prevenci?

Vaginální záněty způsobené kvasinkami a bakteriemi mají jedno společné – výtok. Tím ale podobnost těchto dvou infekcí končí. Každá je totiž způsobena jinými patogenními mikroorganismy, má odlišné projevy a jinak se léčí. Ženy si mnohdy neuvědomují, že výtok může mít odlišné příčiny, a kvůli nevhodně zvolené samoléčbě se pak s problémy potýkají delší dobu nebo opakovaně. Pro bakteriální vaginózu, tedy zánět pochvy způsobený bakteriemi, je typický řidší výtok šedobílé barvy, který nepříjemně zapáchá, nejčastěji po rybině. Naopak výtok při kvasinkové infekci (kandidóze) má hustější, obvykle tvarohovitou konzistenci, je bílý a nemusí mít žádný specifický zápach. Kvasinkový zánět kromě výtoku většinou provází také nepříjemné svědění, pálení, zarudnutí a otok poševního vchodu. V obou případech se zánět může ohlásit například bolestí při pohlavním styku.
Více





 
Jak zkrotit pocení?

Ať se nám to líbí nebo ne, pocení vždy bylo, je a i nadále bude přirozená tělesná funkce, která chrání náš organismus před přehřátím. I z dalších důvodů je ale důležité potit se, ovšem neméně důležité je snažit se potlačit nepříjemné projevy, především zápach.

Mechanismus pocení je řízen hormony a nervovým systémem. Potní žlázy, kterých je v těle přibližně dva až pět milionů, jsou uloženy v nejhlubší vrstvě kůže a spirálovitými vývody vylučují pot na její povrch. Nejčastěji se potíme v podpaží, podňadří a tříslech, ale pocení se samozřejmě nevyhnou ani ruce, nohy, čelo či pokožka hlavy. Potem organismus reaguje hlavně na vyšší teploty a na nadměrnou fyzickou námahu, ale zpotit se můžeme i v emočně vypjatých situacích, ve velkém stresu, vlivem hormonálních změn nebo některých onemocnění. Pořádně zapotit se můžeme také při konzumaci hodně pikantních a ostrých jídel. Ovšem v případech, kdy tělo začne reagovat pocením i v situacích, které by ho neměly vyvolávat, se může jednat o zdravotní problém, který je zapotřebí řešit s odborníkem.
Více





 
Nejlépe se mi odpočívá doma

Herečka Táňa Malíková je důkazem toho, že sny, i ty nejsmělejší a zdánlivě nereálné, se mohou splnit. A často překonají i ta největší očekávání.
Více





 
Na potírání opalovacím krémem si navykněte

Je dost možné, že se letos na dovolenou k moři nevydáme. Kůži bychom si ale měli chránit i v našem podnebném pásmu. Můžeme si ji totiž poškodit i při oblíbené činnosti na zahrádce. Krémy s vysokými UV faktory se tak budou hodit i letos.

Zbyly vám od loňska krémy s vysokým UV faktorem? Nezoufejte, nepřijdou vniveč. Také u nás je nanejvýš nutné si pokožku chránit, ideálně už od dubna nebo května. „Minimální ochranný faktor v naší zeměpisné šířce je 30. Při případném pobytu u moře nebo vysokých nadmořských výškách je doporučen faktor 50+, ochrana kůže ve vyšších nadmořských výškách je totiž srovnatelná právě s pobytem u moře,“ připomíná MUDr. Petra Trojanová, Ph.D., z Lékařského centra zdraví a estetické péče, s. r. o. Lidé by při aplikaci krémů měli myslet také na to, že krémy s UV filtry je potřeba nanést v dostatečné vrstvě na všechny nekryté partie těla. „Neměli bychom zapomínat ani na neovlasená místa kštice, nos nebo uši. Zvýšenou pozornost věnujeme také natírání mateřských znamének. Správná dávka opalovacího krému je 2 mg na centimetr čtvereční kůže. To je množství, které málokdo dodrží, čímž se faktor ochrany snižuje,“ varuje lékařka.
Více





 
Vysoký tlak se nesmí podceňovat

Přestože se o vysokém krevním tlaku hovoří často, stále mu ještě někteří nevěnují dostatečnou pozornost. Přitom dokáže být v některých případech až životu nebezpečný. Člověk se ale může potýkat i s tlakem nízkým. A také ten umí pěkně potrápit. Proto by každý měl dlouhodobě znát svůj krevní tlak a případné výkyvy od normálu řešit s lékařem.

Krevní tlak udává, jakou silou je krev vypuzována srdcem do cév a zároveň jaká síla je vyvíjena na cévní stěnu. Hodnoty krevního tlaku se měří prostřednictvím tlakoměru, ať už v ordinaci lékaře nebo si jej můžete změřit sami pomocí tlakoměru určeného pro domácí použití. Zdravému dospělému člověku by měly být naměřeny hodnoty ideálně kolem 120/80 mmHg. První, horní hodnota je tlak systolický; druhá, spodní diastolický. Systolický krevní tlak vystihuje stav, kdy se srdce stahuje. „Druhá, nižší hodnota krevního tlaku označuje diastolický krevní tlak – stav, kdy srdce nepumpuje a na výši tlaku se podílí odpor cévního řečiště. Pokud je spodní tlak chronicky zvýšený, dochází k postižení malých cév, jejich zjizvení, snížení elasticity a náchylnosti k ucpání nebo prasknutí a následnému vzniku infarktu myokardu, srdečního selhání nebo také cévní mozkové příhody,“ vysvětluje interní lékařka MUDr. Klaudia Hálová-Karoliová z Diabetologické a endokrinologické ambulance. Čím jsou tedy naměřená čísla vyšší, tím je tlak rizikovější především pro srdce, cévy, mozek nebo ledviny. Vysokým krevním tlakem trpí lidé, kterým byly opakovaným měřením zjištěny hodnoty nad 140/90 mmHg, a byla jim tak diagnostikována hypertenze. U pacientů s cukrovkou je norma dokonce ještě o něco přísnější, v jejich případě se za vysoký tlak počítají již hodnoty nad 130/80 mmHg. V opačném případě se tlak nižší než 120/80 mmHg nazývá hypotenzí neboli nízkým tlakem. Ten naštěstí není z hlediska lidského zdraví tolik nebezpečný.
Více





 
Hubnutí ve stylu mindfulness 

Žijte tady, teď a jen se svým jídlem. To a nic jiného je motto mindful eating diety, která vlastně ani žádnou dietou není. Jídlo je událostí, kterou bychom si měli parádně užít. Už žádné hltání jen proto, abychom se zbavili protivného hladu. Už žádná televize, žádné myšlenky na to, co všechno ještě musíme ten den zvládnout, žádné telefony a žádné diskuse s kýmkoli. Jídlo musí být zážitek. Posaďme se ke stolu a začněme jíst – věnujme plnou pozornost každému soustu, uvědomujme si, jak chutná a jak ovlivňuje naše smysly.
Více





 
Jak být ještě krásnější během chvilky

Jednoduché, rychlé, minimalistické, ale i extravagantní. Takové může být líčení, které vám nezabere více než deset minut a lehce ho přizpůsobíte i době koronavirové.

I když to vypadá, že roušky se na dlouhou dobu stanou naší nedílnou součástí, vůbec to neznamená, že bychom měli rezignovat na svůj vzhled. Ba právě naopak! Dobrá zpráva navíc je, že letošní beauty trendy jsou jako stvořené pro bleskové, ale v žádném případě nudné líčení. Do centra pozornosti se samozřejmě dostává obočí a oči!
Více





 
I drobné úrazy potřebují ošetřit  

Statistiky dětských úrazů jsou neúprosné. Každý rok je v ČR ambulantně ošetřeno téměř 500 000 dětí s úrazem a 30 až 40 tisíc úrazů si vyžádá hospitalizaci dítěte. Za úraz lze podle některých odborných definic považovat jakékoliv mechanické, tepelné, chemické nebo elektrické poškození organismu, proto je škála úrazů velmi široká. Které „drobnější“ úrazy jsou nejčastější, jak na ně být doma připraveni a jak je ošetřit?
Více





 
Plíseň na potravinách? Vyhoďte je!

S plísní na potravině se již setkal asi každý. Ať to byl třeba plesnivý chléb, sýr nebo zkažená marmeláda. Co s takovými potravinami udělat? Samozřejmě je nejíst a okamžitě vyhodit. Možná vás to překvapí, ale i v dnešní době se ještě najde řada lidí, kteří se tímto pravidlem neřídí, plíseň odstraní a jídlo klidně zkonzumují. Tím si však zadělávají na značné zdravotní obtíže.

Plíseň na většině potravin poznáte již pouhým okem. Obvykle totiž mívají bílou, našedlou nebo nazelenalou barvu a hned na první pohled působí jako něco, co k dané potravině prostě vůbec nepatří. A v řadě případů bývá plesnivé jídlo také nepříjemně cítit. Na kterých potravinách se plísně objevují nejčastěji? Náchylné k tvorbě plísní je především čerstvé ovoce a zelenina. „Z ovoce jsou to nejčastěji jahody, hroznové víno, jablka, citrusy a maliny. Ze zeleniny to jsou potom rajčata, papriky, květák, salátové okurky, cibule nebo mrkev. Najít doma kousek plesnivého chleba ale také není žádnou výjimkou. Stává se to především u nesprávně uskladněného pečiva, které neobsahuje žádné konzervanty. V něm se pak plíseň vytvoří celkem snadno,“ říká nutriční terapeutka z on-line poradny MyDiet Mgr. Lada Nosková. Plísně jsou houby, tedy živé organismy, a tak je jejich růst poměrně jednoduchý. „Většina druhů plísní potřebuje ke svému životu vlhké prostředí s přístupem kyslíku. Klidně se však mohou objevit také na potravinách, které byly vakuově zabalené, jednou otevřené a potom delší dobu opět zabalené. Existují ale i takzvané xerofilní plísně, kterým se daří i v suchém a sladkém prostředí. Proto mohou zplesnivět ořechy, semínka, sušené ovoce nebo třeba čokoláda,“ vysvětluje Lada Nosková.
Více





 
Turistika a její výhody pro zdraví  

Napadlo vás někdy, že turistika nebude provázet jen zálibu v poznávání přírodních krás a pamětihodností, ale stane se také doporučovanou aktivitou vedoucí ke zdraví těla i ducha?

Turistika, alespoň ta v pravém slova smyslu, je zcela nezbytně spojena s chůzí, činností, která je člověku naprosto přirozená a která je moderní společností bohužel stále více opomíjena. A paradoxně právě koronavirová pandemie ji mnohým z nás připomněla. Když jsme nikam nemohli, začali jsme chodit alespoň na procházky. Pěší turistika je tou nejjednodušší a nejpřirozenější formou aerobního cvičení. A není k ní třeba žádného předchozího tréninku. Chodit mohou i lidé, kteří dříve nesportovali, nebo ti, kteří trpí nadváhou či obezitou. A na rozdíl od běhu při ní tolik netrpí klouby.
Více





 
Mají pocit, že jsou nemocní, ale nikdo jim to nevěří!

O svých potížích jsou hypochondři hluboce přesvědčeni a nenechají si je za žádných okolností rozmluvit. Jak potvrzují psychologové, zvládnout tuto poruchu není úplně jednoduché.

Příliš se pozorují, často mluví o svém podlomeném zdraví a pro své okolí se často stávají nesnesitelnými. Hypochondři jsou vesměs lidé nešťastní, protože se jim nedostává pozornosti lékařů. Ti, pokud je odhalí, je nakonec většinou pošlou do ordinace psychologa nebo psychiatra. „O souboru příznaků, které byly dřív nazývány hypochondrií, se už dnes především v zahraničí mluví více jako úzkosti o zdraví nebo úzkosti z nemoci. Bývá provázena fantaziemi tělesných příznaků různých onemocnění nebo zveličováním aktuálních běžných tělesných pocitů a nezávažných příznaků, které nesouvisejí s žádným konkrétním onemocněním. Není jisté, co k hypochondrii vede, ale celkově se zdá, že některé události v životě člověka zvyšují pravděpodobnost jejího rozvoje. Jsou jimi například akutní a dlouhotrvající stres, silné bolesti pocitově ohrožující na životě a historie psychického nebo fyzického zneužívání v dětství,“ vysvětluje psychoterapeutka Alžběta Protivanská. Na chorobnou úzkost o zdraví je potřeba se podle ní dívat jako na opravdovou nemoc. „Jestliže budeme zdraví vnímat v tom nejširším kontextu, o jakém čím dál více mluví i Světová zdravotnická organizace, uvidíme, že zdraví se tyká psychické, fyzické, duševní, sociální a spirituální stránky člověka. Hypochondrie, ačkoli u ní není západní medicínou uznána žádná fyzická nemoc, zásadním způsobem ovlivňuje psychický, duševní, sociální i spirituální život člověka. Můžeme ji tedy považovat také za nemoc a tak s ní zacházet,“ domnívá se psycholožka.
Více





 
Co byste měli vědět o koronaviru

Jak se chovat, abyste se nenakazili, co dělat v případě nákazy, rady pro domácí karanténu a další užitečné informace, které můžete potřebovat!

Koronavirus, který způsobuje onemocnění COVID-19, se poprvé objevil v Číně koncem minulého roku. Jde o nový kmen viru, který dosud u lidí nebyl identifikován. Je součástí skupiny virů, do které patří i viry jako SARS a MERS. Původcem nákazy byla pravděpodobně zvířata na trhu v čínském městě Wu-chan. Není však zatím stoprocentně potvrzeno, z kterého zvířete pochází nákaza.
Více







 
Praktičtí lékaři doporučují raději větrat

Kvůli koronaviru není třeba dělat z domu hned nemocnici

Jedním z opatření boje proti koronaviru je i dodržování správné hygieny a postupu při dezinfekci. Pokud ale nesdílíte domácnost s nakaženým člověkem, není podle lékařů nutné snažit se ve svých domovech o nemocniční čistotu. Spíše je vhodné si znovu osvěžit rozšířené hygienické návyky a pozornost věnovat například mytí obličeje nebo čištění ústní dutiny kloktáním. I tyto postupy probírali praktičtí lékaři na jednom ze vzdělávacích webinářů, které pro praktické lékaře pořádá Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP.
Více





 
Aplikace, která průběžně monitoruje příznaky nemoci, pomáhá odhalit riziko onemocnění COVID-19 a odlehčí přetíženým linkám

Platforma Zdravel představila inteligentní aplikaci Koronappka, která umožňuje pravidelně monitorovat a vyhodnocovat míru rizika onemocnění COVID-19 indikativním testem.
Více





 
Koronavirus: i ochrana očí může zpomalit šíření nákazy

Kvůli koronavirové pandemii se celé Česko zahalilo do roušek. Na ochranu očí se ale často zapomíná. Experti tvrdí, že ochrana očí, stejně jako rukou a úst, může zpomalit šíření nákazy.
Více





 
Zachovejte si dobrou náladu a posilte svou imunitu

Jaro pomalu přichází, mění se počasí a s ním i naše nálady a stres v práci i kvůli nemoci Covid-19 neustupuje. Jak efektivně posílit svou imunitu a zároveň si zachovat klidnou mysl a dobrou náladu? „Náš životní styl má velký vliv na naši psychiku. Jdou ruku v ruce,“ prozrazuje Ing. Bohumil Hlavatý, ředitel České a Slovenské asociace pro speciální potraviny.

Současné stresující podmínky a časté změny počasí dávají naší psychice i organismu zabrat. Zdravý životní styl má přitom s naší psychikou přímou spojitost. Udělejte několik kroků vstříc dobré náladě a silnému imunitnímu systému. Péče o náš imunitní systém a psychiku musí být kontinuální a je dobré se na ni soustředit každý den. Z dlouhodobého hlediska pak přináší kýžené plody.
Více





 
Jak můžete chránit sebe, své zaměstnance či kolegy?

Koronavirus a Česko v karanténě je nejskloňovanější mediální téma posledních dnů. Podle přijatých opatření by se lidé měli pohybovat venku pouze pokud jdou do zaměstnání, k lékaři či do obchodu, nikde bezdůvodně nezdržovat a po práci zamířit rovnou do svých domovů. Co tedy můžete udělat proto, abyste pro své zaměstnance vytvořili co nejbezpečnější pracovní prostředí? Zakladatelka Loono MUDr. Kateřina Vacková ve spolupráci s MUDr. Martinou Čermákovou a dalšími odborníky pro vás sestavili patnáct doporučení, jak můžete své zaměstnance i sebe před nákazou chránit.
Více





 
Plicní lékaři žádají o právo poslat pacienty na vyšetření na koronavirus. Lidé s dýchacími potížemi totiž chodí rovnou za pneumology!

„Na plicní lékaře se trochu zapomnělo, přitom jsou v první linii ve styku s rizikovými pacienty. Lidé, kterým se špatně dýchá, chodí přímo do jejich ordinací plicních lékařů. I když vykazují symptomy virózy, a pneumologové je nemohou poslat na vyšetření koronaviru ani je sami vyšetřit,“ říká prof. MUDr. Martina Vašáková, Ph.D., předsedkyně českých plicních lékařů (České pneumologické a ftizeologické společnosti – ČPFS ČLS JEP).
Více





 
Budoucí maminky mohou využít online a telefonické konzultace zdravotních sester a lékařů z IVF CUBE

Klinika IVF CUBE nabízí od pondělí 23. 3. 2020 bezplatné konzultace těhotným ženám.
Více





 
Zvládneme to!

I Český červený kříž pomáhá v této nelehké době svou kampaní. Na stránkách www.zvladnemeto.cervenykriz.eu najdou zájemci ověřené informace o všem, co nás teď nejvíc zajímá. Od toho, jak zacházet v této době s papírovými bankovkami a mincemi, jak používat dezinfekci, co dělat, když se vám zdá, že máte příznaky nemoci, ale třeba i jak zvládnout home office či jak komunikovat s prarodiči. Cílem je hledat a šířit ověřená fakta a doporučení, která pomohou lidem lépe se orientovat v aktuální situaci a zmírňovat paniku.
Více





 
Které pečivo je pro lidský organismus nejprospěšnější?

Cereálie neboli obiloviny představují pro většinu lidské populace důležitou složku potravy. Jsou základem výživové pyramidy. Klasické běžné pečivo se vyrábí především z pšeničné a částečně žitné mouky. Ke zpestření nabídky sortimentu se stále častěji používá i přídavek mouky ječné, grahamové, špaldové, pohankové či kukuřičné. Pečivo je pro lidskou výživu významným zdrojem energie, a to díky obsahu bílkovin a sacharidů. Některé druhy běžného pečiva přináší našemu organismu navíc zdravotní benefity. Vysoký podíl vlákniny, řady vitamínů a také antioxidačních a minerálních látek mají hlavně celozrnné výrobky. Konzumace vícezrnného pečiva zase pomáhá k lepšímu trávení. Navíc semínka luštěnin a olejnin zpestřují jeho chuť.
Více





  naše další tituly   Flóra na zahradě   Pěkné bydlení   ROZMARÝNA   CHATAŘ chalupář   DOMOV

Autorská práva vykonává vydavatel, jakékoli šíření částí nebo celku je zakázáno.