OBJEDNEJTE SI PŘEDPLATNÉ časopisu Zdraví




Sháníte aktuální nebo i starší číslo časopisu Zdraví? Nabízíme možnost zakoupení v našem internetovém obchodě.

Časopis Zdraví si také můžete zakoupit v elektronické podobě.

Tématické a odborné publikace pro vaše hobby


 
Zvládneme to!

I Český červený kříž pomáhá v této nelehké době svou kampaní. Na stránkách www.zvladnemeto.cervenykriz.eu najdou zájemci ověřené informace o všem, co nás teď nejvíc zajímá. Od toho, jak zacházet v této době s papírovými bankovkami a mincemi, jak používat dezinfekci, co dělat, když se vám zdá, že máte příznaky nemoci, ale třeba i jak zvládnout home office či jak komunikovat s prarodiči. Cílem je hledat a šířit ověřená fakta a doporučení, která pomohou lidem lépe se orientovat v aktuální situaci a zmírňovat paniku.
Více





 
Které pečivo je pro lidský organismus nejprospěšnější?

Cereálie neboli obiloviny představují pro většinu lidské populace důležitou složku potravy. Jsou základem výživové pyramidy. Klasické běžné pečivo se vyrábí především z pšeničné a částečně žitné mouky. Ke zpestření nabídky sortimentu se stále častěji používá i přídavek mouky ječné, grahamové, špaldové, pohankové či kukuřičné. Pečivo je pro lidskou výživu významným zdrojem energie, a to díky obsahu bílkovin a sacharidů. Některé druhy běžného pečiva přináší našemu organismu navíc zdravotní benefity. Vysoký podíl vlákniny, řady vitamínů a také antioxidačních a minerálních látek mají hlavně celozrnné výrobky. Konzumace vícezrnného pečiva zase pomáhá k lepšímu trávení. Navíc semínka luštěnin a olejnin zpestřují jeho chuť.
Více





 
Jak si chránit srdce

Potřebujeme ho na celý život a podle toho bychom se k němu měli také chovat.

Kardiovaskulární nemoci, tedy onemocnění srdce a cév, totiž patří nejen u nás, ale i ve světě k nejčastějším příčinám úmrtí. Přitom při dodržování několika zásad se lze ve většině případů těmto onemocněním vyhnout. Za nejúčinnější prevenci, jak chránit svoje srdce, je považováno udržování si vhodné tělesné hmotnosti, pravidelný pohyb, zdravý jídelníček, absence kouření a maximální vyhýbání se dlouhodobému stresu. Srdci všeobecně nejvíce škodí vysoký krevní tlak, vysoký cholesterol, nadváha a obezita, kouření, nedostatek pohybu a dlouhodobý stres.
Více





 
Vše, co byste měli vědět o e-cigaretách

E-cigarety, vapování, aerosol, e-liquid… Tyto a mnoho dalších výrazů můžete zaslechnout v souvislosti s užíváním elektronických cigaret. Tímto aktuálním tématem vás provedeme, přičemž zmíníme zdravotní stránku věci, přidáme rady odborníka na problematiku závislosti na tabáku a nastíníme i právní pojetí e-cigaret.

Na úvod je potřeba vysvětlit několik základních pojmů. Především tedy objasnit, že elektronické cigarety neboli e-cigarety se nekouří, nýbrž vapují, inhalují. „Vapování je ovšem širší pojem a zahrnuje v podstatě vdechování jakýchkoliv výparů. Elektronické cigarety jsou jednou z možností vapování,“ říká prof. MUDr. Eva Králíková, CSc., z Centra pro závislé na tabáku 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. V elektronické cigaretě se vytváří aerosol (lidově a ne úplně přesně řečeno pára) a „kuřák“ e-cigarety ho vdechuje. Pro e-cigaretu je tedy klíčovou vlastností odpařování, nikoliv spalování jako u klasických cigaret. „Právě toto je podstatný rozdíl, protože zdraví kuřáků poškozují zplodiny spalování, tedy kouř,“ vysvětluje prof. Eva Králíková.
Více





 
Zpěv je pro mě brána do duše

Eva Vrbková – herečka, zpěvačka, skladatelka a také moderátorka – má energie na rozdávání. Vkládá ji nejen do svých profesí a mnoha dalších aktivit, ale využívá ji i k tomu, aby se o ni podělila s dalšími lidmi a oni ji mohli zužitkovat.
Více





 
Využijte příznivé účinky glukanů

Glukany mají na zdraví člověka celou řadu pozitivních účinků. Ten, který máme zafixovaný ve svých hlavách a který je v posledních měsících navýsost aktuální, je určitě posílení imunity.

Co to vlastně jsou glukany? Ať zní jejich název jakkoli cizokrajně či tajemně, jsou to vlastně cukry – oligosacharidy nebo polysacharidy, které se skládají z opakujících se molekul glukózy. Liší se od sebe větvením, molekulovou hmotností, rozpustností a také svými fyzikálně-chemickými vlastnostmi. Glukany se tak nazývá velká skupina přírodních látek, přičemž slovo přírodní není žádnou reklamní fintou. Jsou totiž základní součástí buněčných stěn některých kvasnic, různých druhů hub, mořských řas a obilovin, jako je oves nebo ječmen. Pro ty nejaktivnější, které mají celou řadu pozitivních účinků na lidský organismus, se vžilo označení betaglukany. A na ty se pojďme zaměřit.
Více





 
Zachraňuje životy, přesto má stále odpůrce

Na očkování nepovinnými vakcínami u nás většina lidí neslyší. Proti chřipce se dlouhodobě očkuje jen pět až sedm procent Čechů. Proti HPV virům nechává své děti očkovat jen přibližně polovina rodičů a proti pneumokokové nákaze je vakcinováno jen o něco málo víc dětí. Změní náš postoj k preventivnímu očkování pandemie koronaviru?

Koronavirus za sebou nechává tisícovky obětí. Není proto divu, že lidstvo se teď k vakcíně proti této nemoci upíná. Kvůli její bezpečnosti ale vědci nemohou vývoj příliš urychlit. Co by ale mohla aktuální epidemiologická situace ve světě změnit, je přístup Čechů k očkování jako takovému. O odmítání očkování se u nás nejčastěji debatuje u povinných vakcín. Antivakcinační rétorika se ale odráží i na aplikaci dalších vakcín, zejména těch, které jsou plně hrazené státem, ale jsou nepovinné. „Jde zejména o vakcíny proti pneumokokové infekci, která je zdarma pro všechny seniory nad 65 let věku a malé děti, a proti HPV virům. Ty způsobují kromě jiného i rakovinu děložního čípku, ale například i penisu, zároveň mohou zasáhnout také oblast krku a hlavy. Proto je tato vakcína zdarma pro dospívající dívky i chlapce ve věku 13 až 14 let, tedy před zahájením sexuálního života,“ upozorňuje doc. MUDr. Rastislav Maďar, vedoucí Ústavu epidemiologie a ochrany veřejného zdraví Lékařské fakulty Ostravské univerzity.
Více





 
Flexitariánská dieta

Možná není slovo dieta úplně správné, je to totiž životní styl. A není vůbec krutý ani drahý!

Flexitariánství způsobilo před dvanácti lety doslova poprask. Hlavně v Americe, kde o něm vydala knihu Dawn Jackson Blatner, americká dietoložka, výživová poradkyně a konzultantka basketbalového týmu Chicago Cubs. Za necelý rok se její stravovací návod stal doslova hitem, kterým se řídila i leckterá celebrita. Možná i díky tomu, že propagátorem flexitariánství se stal bývalý člen populárních Beatles Paul McCartney a jeho dcery Stella a Mary. A následovaly další osobnosti showbyznysu, mezi nimi Richard Gere, Oprah Winfrey či Cameron Diaz. A v čem tedy tkví tajemství tohoto dodnes světové opěvovaného stravovacího systému, který se dokonce stal jednou z nejlépe hodnocených diet roku 2019? Asi hlavně v rozumném kompromisu. Flexitariánství není totiž nic jiného než jedna z odnoží vegetariánství, při níž si ale sem tam můžete pochutnat na lahodném kusu libového masa. Pravda je, že v každém zdravém jídelníčku by měly mít velký prostor kvalitní potraviny rostlinného původu, které jsou průmyslově jen minimálně upraveny. Jsou totiž zdrojem cenných vitaminů, minerálních látek, vlákniny a tzv. fytonutrientů, které pomáhají chránit lidský organismus před různými bakteriemi, houbami a jinými zdraví neprospívajícími látkami. Z tohoto pohledu může tedy být flexitariánská strava pro zdraví velkým přínosem. Stačí si ohlídat dostatečný přísun železa a lze těžit z nižší hladiny krevních tuků, dobrého krevního tlaku a pestřejší střevní mikroflóry. To s sebou přináší výhodu lepší obranyschopnosti. Přiměřená hmotnost je už jen takovou třešničkou na dortu. A negativa? Při správném sestavení jídelníčku žádná nejsou. Flexitariáni vycházejí z rozumného přesvědčení, že člověk je všežravec, ale nemusí mít maso každý den.
Více





 
Elixíry mládí a vitality 

To jsou masky a zábaly, které dodají vaší pleti a pokožce extra nálož výživných, obnovujících a zklidňujících látek.

Proč je dobré je používat? Pleťové masky jsou zásobárnou výživných látek ve vysoké koncentraci, dodávají pleti vitaminy a minerály a hloubkově ji revitalizují. Jejich aplikace má ale svá pravidla. Než budete masku nanášet, je důležité pleť důkladně odlíčit a dočistit tonikem nebo květovou vodou. Vhodné je provést i jemný peeling, který pleť zbaví suchých šupinek, prokrví kůži, a tak se do ní lépe vstřebají účinné látky z masky. Tu posléze nechte působit ideálně 20 minut, které je důležité strávit v klidu relaxací. Vybírat můžete z masek smývacích, slupovacích i textilních. Velkým trendem jsou noční masky, které nahrazují krém. Mají v sobě opravdu vysoké množství aktivních látek, které se do pleti rychle vstřebají a v průběhu spánku pak pracují na tom, aby ráno byla pleť jako znovuzrozená, maximálně hydratovaná, vyživená, zregenerovaná a rozjasněná. Nezapomínejte ani na speciální maskovou péči o rty, chodidla a ruce, které jsou často opomíjené, a přitom si zaslouží hýčkání stejně jako pleť obličeje. I u nich platí, že než na ně budete nanášet masku či zábal, prospěje jim jemný peeling.
Více





 
Proč děti potřebují probiotika

Probiotika by měla být nejenom nedílnou součástí antibiotiky, ale i zdravého jídelníčku. Platí to jak dospělé, tak pro děti. Mohou totiž pomoci při celé řadě zdravotních potíží. Zejména těch zažívacích.

Probiotické mléčné bakterie jsou nepostradatelné pro udržení zdravého zažívání, podporují imunitu a zároveň mají významný ochranný charakter pro celý organismus. Jejich název vychází z řečtiny, „pro bios“ znamená pro život. „Probiotika jsou živé mikroorganismy, které jsou přítomny v tlustém střevě a vytvářejí příznivou střevní mikroflóru. Produkují kyselinu mléčnou, která omezuje hnilobné, tedy škodlivé bakterie,“ popisuje pediatrička MUDr. Kateřina Konopásková a dále pokračuje: „Mezi zdravé bakterie se řadí rody Lactobacillus, Bifidobacterium a Streptococcus. Vylučují totiž látky, které potlačují růst patogenů a tím, že zkvašují cukry právě za vzniku kyseliny mléčné, posunují pH uvnitř střev do kyselé zóny. To následně blokuje růst a množení celé řady nežádoucích mikrobů. Pokud je probiotických bakterií uvnitř střeva dostatečné množství, jedná se o normální zdravou střevní mikroflóru, které se běžně říká střevní eubióza. Pokud ovšem získají převahu právě nežádoucí mikrobi, pak jde o střevní dysbiózu. Ideální je pak v takovém případě co nejrychlejší snaha o nápravu.“ Udržení si vyvážené střevní mikroflóry je proto zcela zásadní pro správné fungování imunitního systému i pro zdravá střeva.
Více





 
Jedlé květy zdobí i chutnají 

Ještě před časem většina z nás s úžasem i nedůvěrou hleděla na pokrmy ozdobené živými květy. Málokdo chápal, že nejsou pouhou dekorací, ale konzumují se stejně jako jídlo, na kterém se nacházejí. Přitom se nejedná o nic nového pod sluncem.

Zdobení a ochucování jídel živými květy je staré tisíce let a znali ho i naši předci. My jsme na něj v běhu času trochu zapomněli, ale už se k využívání květin a různého býlí zase vracíme. Obecně se dá říci, že lze konzumovat skoro všechny květiny a rostlinky, pochopitelně kromě těch ošetřených pesticidy a jinými chemickými prostředky. Vyhnout bychom se měli i těm přespříliš hořkým, což poukazuje na to, že rostlina či některé její části nejsou jedlé. A velmi, ba dokonce životně důležité je vědět, které z nich jsou jedovaté. Tedy pokud se nechcete stát travičem – to je naopak znalost těch jedovatých podstatná, ale když je někomu naservírujete, nejspíš skončíte ve vězení. Za lahodné krmě ozvláštněné živými, kandovanými i sušenými kvítky vás budou naopak všichni chválit (nebo skoro všichni). Ti, kteří trpí pylovými alergiemi, nadšeni nebudou a konzumace by se měli raději vzdát. A některým, například narcisům, konvalinkám, rododendronům, azalkám, hrachoru, lobelkám, verbenám, šalvěji a dalším bychom se měli vyhnout všichni a nejíst je, pouze je obdivovat na záhonech, v květináčích nebo ve vázách. Tyto rostliny mohou vyvolávat zvracení a bolesti žaludku i mnohem závažnější zdravotní problémy.
Více





 
Jak si konečně najít partnera?

Touha trávit život po boku někoho blízkého je pro většinu lidí velmi přirozeným jevem. Pokud jste týdny, měsíce či roky bez partnera a doposud se vám nedařilo svoji situaci změnit, pokusíme se nastínit možnosti, jak si můžete partnera najít, a co byste naopak při seznamování s novým protějškem dělat neměli, abyste zvýšili své šance na úspěch.

Pro každého člověka může pojem „být dlouho bez partnera“ znamenat něco jiného. Každý také jinak zvládá život na vlastní pěst a jinak přistupuje k seznamování. Někdo vyznává přístup nechat věci plynout, jiný by se rád vrhl do seznamování naplno nebo jinak než doposud. Jak si tedy konečně najít partnera? V první řadě je potřeba si uvědomit, že k seznámení může dojít skutečně kdekoliv a mnohdy se tak stává ve velmi neočekávaných situacích nebo místech. Základem je proto nezavrhovat dopředu žádné možnosti, být otevřený novým setkáním a za svou situaci se nestydět. Pokud vaše okolí bude vědět, že byste se rádi s někým seznámili, mohou se stát ideálním zdrojem nových kontaktů. Kamarádi, kolegové v práci i rodina mohou vědět o někom v podobné situaci a rádi vám zprostředkují setkání s novým člověkem. Pokud se zdráháte jít s kůží na trh takto otevřeně, ideální příležitostí, jak vás mohou přátelé s dotyčným více či méně nápadně seznámit, je nějaká společná akce – od grilování, výletu nebo projížďky na kole až po různé oslavy. Účasti na takové akci se nebraňte s často slýchaným odůvodněním či výmluvou „stejně tam nikdo nový nebude“ a buďte otevřeni novému setkání. Ostatně takový způsob seznámení patří k těm nejoblíbenějším, protože máte jistotu, že vaši kamarádi a známí by se vás nesnažili spojit s někým podezřelým, nevlídným nebo nesympatickým. Možná bude z takového setkání jen letmé pozdravení a společenská konverzace, ale zrovna tak může přerůst v něco víc. Čím víc takových příležitostí budete mít, tím větší šanci máte.
Více





 
Co byste měli vědět o koronaviru

Jak se chovat, abyste se nenakazili, co dělat v případě nákazy, rady pro domácí karanténu a další užitečné informace, které můžete potřebovat!

Koronavirus, který způsobuje onemocnění COVID-19, se poprvé objevil v Číně koncem minulého roku. Jde o nový kmen viru, který dosud u lidí nebyl identifikován. Je součástí skupiny virů, do které patří i viry jako SARS a MERS. Původcem nákazy byla pravděpodobně zvířata na trhu v čínském městě Wu-chan. Není však zatím stoprocentně potvrzeno, z kterého zvířete pochází nákaza.
Více







 
Praktičtí lékaři doporučují raději větrat

Kvůli koronaviru není třeba dělat z domu hned nemocnici

Jedním z opatření boje proti koronaviru je i dodržování správné hygieny a postupu při dezinfekci. Pokud ale nesdílíte domácnost s nakaženým člověkem, není podle lékařů nutné snažit se ve svých domovech o nemocniční čistotu. Spíše je vhodné si znovu osvěžit rozšířené hygienické návyky a pozornost věnovat například mytí obličeje nebo čištění ústní dutiny kloktáním. I tyto postupy probírali praktičtí lékaři na jednom ze vzdělávacích webinářů, které pro praktické lékaře pořádá Společnost všeobecného lékařství ČLS JEP.
Více





 
Aplikace, která průběžně monitoruje příznaky nemoci, pomáhá odhalit riziko onemocnění COVID-19 a odlehčí přetíženým linkám

Platforma Zdravel představila inteligentní aplikaci Koronappka, která umožňuje pravidelně monitorovat a vyhodnocovat míru rizika onemocnění COVID-19 indikativním testem.
Více





 
Koronavirus: i ochrana očí může zpomalit šíření nákazy

Kvůli koronavirové pandemii se celé Česko zahalilo do roušek. Na ochranu očí se ale často zapomíná. Experti tvrdí, že ochrana očí, stejně jako rukou a úst, může zpomalit šíření nákazy.
Více





 
Zachovejte si dobrou náladu a posilte svou imunitu

Jaro pomalu přichází, mění se počasí a s ním i naše nálady a stres v práci i kvůli nemoci Covid-19 neustupuje. Jak efektivně posílit svou imunitu a zároveň si zachovat klidnou mysl a dobrou náladu? „Náš životní styl má velký vliv na naši psychiku. Jdou ruku v ruce,“ prozrazuje Ing. Bohumil Hlavatý, ředitel České a Slovenské asociace pro speciální potraviny.

Současné stresující podmínky a časté změny počasí dávají naší psychice i organismu zabrat. Zdravý životní styl má přitom s naší psychikou přímou spojitost. Udělejte několik kroků vstříc dobré náladě a silnému imunitnímu systému. Péče o náš imunitní systém a psychiku musí být kontinuální a je dobré se na ni soustředit každý den. Z dlouhodobého hlediska pak přináší kýžené plody.
Více





 
Jak můžete chránit sebe, své zaměstnance či kolegy?

Koronavirus a Česko v karanténě je nejskloňovanější mediální téma posledních dnů. Podle přijatých opatření by se lidé měli pohybovat venku pouze pokud jdou do zaměstnání, k lékaři či do obchodu, nikde bezdůvodně nezdržovat a po práci zamířit rovnou do svých domovů. Co tedy můžete udělat proto, abyste pro své zaměstnance vytvořili co nejbezpečnější pracovní prostředí? Zakladatelka Loono MUDr. Kateřina Vacková ve spolupráci s MUDr. Martinou Čermákovou a dalšími odborníky pro vás sestavili patnáct doporučení, jak můžete své zaměstnance i sebe před nákazou chránit.
Více





 
Plicní lékaři žádají o právo poslat pacienty na vyšetření na koronavirus. Lidé s dýchacími potížemi totiž chodí rovnou za pneumology!

„Na plicní lékaře se trochu zapomnělo, přitom jsou v první linii ve styku s rizikovými pacienty. Lidé, kterým se špatně dýchá, chodí přímo do jejich ordinací plicních lékařů. I když vykazují symptomy virózy, a pneumologové je nemohou poslat na vyšetření koronaviru ani je sami vyšetřit,“ říká prof. MUDr. Martina Vašáková, Ph.D., předsedkyně českých plicních lékařů (České pneumologické a ftizeologické společnosti – ČPFS ČLS JEP).
Více





 
Budoucí maminky mohou využít online a telefonické konzultace zdravotních sester a lékařů z IVF CUBE

Klinika IVF CUBE nabízí od pondělí 23. 3. 2020 bezplatné konzultace těhotným ženám.
Více





  naše další tituly   Flóra na zahradě   Pěkné bydlení   ROZMARÝNA   CHATAŘ chalupář   DOMOV

Autorská práva vykonává vydavatel, jakékoli šíření částí nebo celku je zakázáno.