IMUNITA : Co dělat, aby fungovala?

Skoro to vypadá, jako by se slovo imunita stalo zaklínadlem, které vyřeší všechny naše zdravotní problémy nebo nás před nimi ochrání. Imunita je skutečně pro každého nesmírně důležitá, díky ní žijeme. Ale víme, jak s ní nakládat a co jí poskytnout, aby správně fungovala?

Od matky získává dítě imunitu vrozenou, zjednodušeně řečeno buňky schopné pohlcovat bakterie a jiné částice. Vrozená imunita je jakousi první vnitřní linií obranyschopnosti organismu. Druhým typem je imunita získaná, která se uplatňuje, když se organismus setká s infekcí, na kterou už vrozená imunita nestačí. Tělo si pak zapamatuje antigen, který reakci vyvolal, a příště je při styku s ním mnohem účinnější. Na tomto principu je založeno očkování. Pro celý imunitní systém a jeho správný chod je důležitá také kůže. Při jejím poškození se mohou projevit potíže se zdánlivě nesouvisejícími nemocemi. Důvod je logický: Při jejím poranění – odřeniny, popáleniny a podobně – se imunitní systém vyčerpává jejich hojením a tím se oslabuje. Zářným příkladem těchto problémů jsou sportovci, kteří často po zdánlivě banálních odřeninách začnou marodit s jinými, závažnějšími onemocněními.


Proč je tak důležitý

„Imunitní systém nás má chránit před škodlivými mikroorganismy, ale také odstraňovat poškozené a abnormální vlastní buňky. Aby byla imunitní odpověď účinná, musí dojít ke správnému ,výběru zbraní´, na některé mikroorganismy platí nejlépe protilátky, na jiné tzv. zánětlivá reakce, která dokáže likvidovat mikroorganismy ukryté uvnitř buněk. Chybný výběr imunitních ,zbraní´ může vést k selhání obrany a sebepoškozování organismu. Zdravý imunitní systém má řadu pojistek proti sebepoškozování, jejich poruchy pak vedou k autoimunitním chorobám,“ říká profesor RNDr. Václav Hořejší, CSc., z Ústavu molekulární genetiky Akademie věd ČR.


Zabraňte oslabování

Vůči reklamám, které nás nabádají k posilování imunity, bychom měli být obezřetní. Imunitní systém se posilovat v podstatě nedá, můžeme a musíme ho pouze udržovat v rovnováze, což je nesmírně důležité pro to, aby perfektně pracoval a zajišťoval bezproblémový chod našeho organismu. Takže obranyschopnost můžeme podporovat a dělat všechno pro to, abychom ji zbytečně neoslabovali, i když pochopitelně některé faktory, například genetické dispozice, neovlivníme, ale většinu dalších ano. To, co negativně ovlivňuje imunitní systém, všichni víme, jsou to totiž notoricky známé věci, které často ovšem ignorujeme. Ale snažit se nepodrývat obranyschopnost organismu, jak to jen jde, se skutečně vyplatí.


Jak ji podporovat

K tradičním a osvědčeným doporučením patří zdravý životní styl, což už také zní jako zaklínadlo, kterým se kdekdo ohání, ale je to tak. Pestrá strava, ovoce, zelenina, ryby, libové maso (pokud nejste vegetariáni či vegani), mléčné výrobky, vajíčka, celozrnné pečivo místo bílého, co nejméně sladkostí a tak dále – všichni jsme o tom četli a slyšeli už mnohokrát a někteří si to snad vzali i k srdci. K tomu patří dostatek vitaminů a minerálů, pokud je potřeba, můžete jejich příjem podpořit i doplňky stravy. A samozřejmě to, co mnozí neradi slyší: pohyb, alespoň v podobě svižnější chůze. Ovšem na druhou stranu je důležité dlouhodobě se nepřetěžovat, odpočívat a kvalitně spát a snažit se co nejvíce eliminovat veškerý stres, protože ten je opravdu zákeřný nepřítel a výrazně oslabuje nejen imunitní systém.


Pomohou i bylinky

K nejznámějším bylinkovým pomocnicím spojovaným právě a především s obranyschopností organismu patří třapatka nachová, tedy echinacea. Nejčastěji se užívá v podobě kapek, které účinně ničí viry, bakterie a plísně. Třapatka se používá i při nachlazení, kožních potížích nebo při zánětech močových cest. Při oslabení imunity, ale i preventivně, aby k němu nedošlo, pomáhá rakytník řešetlákový ať už jako tinktura, kapky, olej, stoprocentní šťáva nebo chutný džem. Existuje mnoho dalších bylinek, které dokážou povzbudit imunitu a udržovat ji v rovnováze, patří mezi ně šípek plný vitaminu C, „obyčejná“ kopřiva, která je součástí detoxikačních čajů a obsahuje řadu minerálů i vitaminů. Čerstvou je navíc možné přidávat i do pokrmů, například do salátů, pomazánek nebo nádivek. Exotická kustovnice čínská neboli goji je vynikajícím antioxidantem s řadou aminokyselin, stopových prvků a velkým množstvím betakarotenu. Podporuje obranyschopnost organismu a tvorbu červených krvinek, posiluje činnost jater a ledvin a také zpomaluje stárnutí.


Trochu jiný čaj

Vyzkoušet můžete i unikátní kombe z korejského šestiletého ženšenu. A jak zdůrazňuje PharmDr. Lucia Havlíková, tento čaj imunitu vyvažuje, nikoli posiluje! Jeho nástup je pozvolný, ale účinek dlouhodobý. Reguluje imunitu a podporuje přirozenou obranu těla, chrání před negativními důsledky dlouhodobého stresu, zlepšuje paměť a koncentraci, snižuje psychickou únavu, stavy vyčerpání a dodává životní energii. Má i další pro zdraví důležité schopnosti, například zlepšuje krevní oběh a prokrvení, udržuje normální hladinu krevního cukru, mužům zlepšuje erekci a všem pomáhá s hubnutím díky aktivaci metabolismu. A pokud to někdy přeženete s alkoholem, pomůže vám s jeho odbouráním a s kocovinou. Chcete-li svému tělu dopřát pořádnou dávku podpůrných látek a zaručeně tak nastartovat svou imunitu, můžete sáhnout i po doplňcích stravy s betaglukanem. Ten se získává z hlívy ústřičné, jejíž léčivé účinky znají lidé už tisíciletí. Betaglukan je imunomodulátor, který podporuje imunitu, napomáhá procesu hojení a zabraňuje infekci. Doporučuje se také jako posilující doplněk k léčbě antibiotiky a dalšími léky.


Text: Anežka Kollmannová, foto: Shutterstock a archiv redakce

Ptali jsme se za vás
V poslední době se stále více mluví o podpoře imunitního systému pomocí lymfodrenáže. O co se jedná?

Kouzlo lymfodrenáže vychází z jejích mnohých účinků. Od oddálení projevů stárnutí po léčbu žilních onemocnění. Jako podpůrná léčba pomáhá při ortopedických potížích, především při kloubních úrazech, artróze, svalových a kostních úrazech. Je vhodná pro lidi, kteří mají problém s lymfatickým systémem nebo chtějí podpořit imunitu, detoxikovat organismus, zabránit obtížím přicházejícím s věkem a hormonálními změnami, nebo pro léčbu ortopedických potíží či po chirurgických zákrocích. Lze ji doporučit preventivně jako součást zdravého životního stylu, občasné terapie fungují jako prostředek podpory imunity a detoxikace organismu.
Odpovídá Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka z FYZIOklinika, www.FYZIOklinika.cz.


Co nás nejvíc ohrožuje

K zásadním negativům patří fyzická a psychická únava podpořená nedostatkem spánku, z čehož logicky pramení stres, který je velmi nebezpečný a zákeřný. Připomínat škodlivost kouření, nadměrné konzumace alkoholu a drog je snad zbytečné. Totéž platí o nadměrném užívání různých léků, pokud to není nezbytně nutné ze závažných zdravotních důvodů. Negativní vliv na fungování imunitního systému má i nedostatek minerálních látek a vitaminů přijímaných ze stravy – v takovém případě pomůže občas sáhnout po kvalitních výživových doplňcích. K jedněm z nejhorších faktorů, které ohrožují naši obranyschopnost, patří špatné ovzduší, které sami můžeme ovlivňovat jen po malých krůčcích tím, že se budeme chovat co nejekologičtěji, a již zmíněný stres – ten může každý z nás eliminovat na minimum, i když to není jednoduché. Jediné, na co vliv nemáme, jsou genetické vlohy.


Pozor na stres!

Při dlouhodobém stresu klesá hodnota produktů imunitního systému – cytokinů, což z nás dělá snadnou oběť pro nemoci. Pokud máte pocit, že jste pravidelně vystavováni stresu, zkuste změnit okolnosti, které vám ho způsobují. Pokud to není možné, věnujte čas dechovým cvičením, józe nebo dobré knize v horké lázni. Čemukoliv, co vám na chvíli pomůže zapomenout na každodenní starosti. Naší obranyschopnosti také prospívá zdravý spánek, který by měl trvat nepřetržitě sedm až devět hodin denně. Je náročné si takový luxus dopřát během pracovního týdne, ale alespoň v tomto ročním období byste se měli snažit spát co nejdéle. Nedostatek spánku totiž vytváří stresové hormony, které negativně působí na imunitu.



Zdravý imunitní systém má řadu pojistek proti sebepoškozování, jejich poruchy pak vedou k autoimunitním chorobám.





Další informace najdete v lednovém vydání měsíčníku Zdraví.
 Zpět